Röviden – MINI Cooper JCW Cabrio
Mi ez? Csúcsmodell a harmadik generációs újkori MINI Cooper kínálatából, abból is egy kabrió változtat frissített külső megjelenéssel és hajtáslánccal
Mit tud? Hamisítatlanul stílusos megjelenést és jó úton remek vezetési élményt
Mibe kerül? 8,4 milliótól startol a kabrió MINI, 11-től a legerősebb JCW változat, a tesztautó 15 millió forintos árcédulát visel
Kinek jó? Akik szerelmesek a MINI-be, szeretnének valami stílusosat és fürgét, jól akarnak kinézni az úton

Maga a megtestesült vezetési élmény. Amit elsőkerékhajtásból ki lehet hozni, azt a MINI-nek sikerült 2000-ben, amikor megjelent az első új Cooper, a BMW fejlesztése alatt. Ezzel a formatervvel nem lehet mellé lőni. A járókelők nézik, mutogatnak rá, mosolyognak és hunyorognak, mert a rikító sárga fényezés annyira virít a nyári napsütésben. Úgy tűnik, hogy a MINI ragyogása örök az emberek szemében, de vajon a kormány mögött is kitart a csillogás?

Még mindig imádják, pedig volt már jobb 1

Kabrióból jelenleg a John Cooper Works a csúcsmodell, a háromajtósból van limitállt szériás GP

Külső

Letagadhatatlan, hogy a MINI egyik óriási szexepilje maga a kinézet, a külsőségek, a formaterv. Az a retró hangulat, amit ad, örökzölddé teszi. Pont a 2000-es évek elején lett menő visszahozni régi formákat az autókon és ebben óriási szerepe volt a MINI-nek. Azóta ez már a harmadik generáció és szinte ugyanúgy néz ki, azzal együtt, hogy a méretei erősen változtak.

Ez a generáció már egy-két apróbb frissítésen is átesett, de most érkezett meg az igazán nagy változás. Teljesen új lökhárítókat kapott, a függőleges vonalakat erősebben használták, hogy markánsabbá tegyék, bár az az érzésem, erre nem sok szükség lett volna. A Cooper kihúzta volna még a hátra lévő idejét jelentős változások nélkül.

Még mindig imádják, pedig volt már jobb 2

3850 mm hosszú, 1727 széles és 1415 magas, a kabint nagyon hátra tolták, az orra egészen hosszú

Még mindig imádják, pedig volt már jobb 3

A JCW felnijei 19 colosak, nem csoda, hogy a futása ennyire zajos és kemény

Kicsit mást mutat nekünk a JCW. A legsportosabb kivitelként alacsonyabban fut, nagyobbak a felnijei és más lökhárító toldatokat kap. Hátul komplett zongoralakk diffúzort akasztottak rá, amivel pont a fényezetlen műanyag elemek karcosságát tüntették el róla. Jól mutat, de így már erősebb a díszelgés faktor, pedig egy MINI-től kicsit több nyersességet várunk.

Fényszórói minden változatban LED-esek, a mindig távolsági fényként működő kitakargatós LED lámpák felárasak, hátra már mindenképp a Union Jack mintájú ledes darabok kerülnek. Elöl a lámpák belső háza mostantól nem krómozott, hanem fekete színű.

Alaposan személyre szabható egy MINI, pláne, mióta megjelentek a Yours kiegészítők, vagyis lehet egyedi 3D nyomtatott plakettünk is az autón. Elérhető Union Jack mintával szőtt vászontető is és többféle csíkozás a géptetőre. A kabrió még mindig eszelősen jól mutat nyitott tetővel, ahogy csak a fekete A oszlopok  és a fejtámlák maradnak állva, passzol hozzá a sárga szín is. Őszintén szólva én is rendesen megbámulnám az utcán, jól esik a szemnek ez az őszinte vidámság.

Így változott a MINI arca a frissítéssel

Még mindig imádják, pedig volt már jobb 4
Még mindig imádják, pedig volt már jobb 5

Belső

Ha újra feltalálnák a MINI belteret, pont ugyanaz lenne a probléma, mintha a külsőn változtatnának radikálisan. Ez az összeállítás így jó, ahogy van, az ergonómiától kezdve a formákon át a klasszikus kapcsolókig minden a helyén van. A ráncfelvarrással sem nyúltak hozzá érdemben, azért van pár új dolog, aminek örülünk.

Érkezett egy új érintőkijelzős fejegység középre a legfrissebb, MINI-ra szabott iDrive-val, vezeték nélküli Apple CarPlay-jel és Android Autóval, online kapcsolattal és egy alapvetően jól használható kezelőfelülettel. Ezen nincs nagy trükk, de a téglalap alakú kijelző tányérba való építése még mindig furcsa és elég sok zongoralakk felületet eredményez.

Még mindig imádják, pedig volt már jobb 6

Keveset változott az utastér, inkább csak részleteiben

Még mindig imádják, pedig volt már jobb 7

Új a 8 colos érintőkijelzős fejegység, körülötte változó színű világítást kapott a tányér széle

A másik újdonság szintén egy kijelző, de a kormány mögött. A klasszikus mutatós óracsoportot egy panel váltotta, ami látszólag egy darab kijelző. De itt van egy kis turpisság, mert csak a közepe az. A bal oldala analóg mutató, a jobb oldala pedig csak egy ledes visszajelző panel. Ez egy trükk, ami egész addig működik, amíg rá nem süt a nap. Jól néz ki, meg kell hagyni, de kicsit keserédes az élmény, lehetne itt egy kijelző is a mindenféle spórolás helyett.

Végre megismerhetjük a MINI új szövet üléseit is, mert nem kell mindig a bőr, sőt, egyre kevésbé lesz menő. Nem úgy, mint ez a külsőhöz árnyalatban passzoló pepita szövetkárpit, ami a nyári forróságban sem fogja égetni a combunkat. Passzol a retro stílushoz, ez a fajta durva szövet most kanapékon is menő, úgyhogy simán passzol ehhez az életstílushoz is.

Még mindig imádják, pedig volt már jobb 8

Sajnos csak a közepe digitális kijelző, a két széle analóg

Hamar át lehet rágni magunkat az újdonságokon, amik után csak jól ismert dolgok maradnak. Ezekből létszik igazán, hogy a jelenlegi modell már egy kicsit régi. A könyöklő alig fér el középen, nem is túl kényelmes, a tetőszerkezet recseg-ropog, amikor zárva van a fejünk felett és az anyagok sem a legjobbak több ponton, mint az ajtókárpitok alsó része, vagy a gombok, a kapcsolók, a középkonzol.

Helyből továbbra sincs sok, hátra legfeljebb gyerekek fognak beférni, elöl persze még mindig nagyon jó ülni. Alapvetően kétszemélyes egy ilyen kabrió, így a csomagtartó is ehhez igazodik.  215 liter, aminél csak a pakoló nyílás tűnik szűkebbnek. Két karral kiakasztható a tetőszerkezet és nyerünk úgy plusz 15 centit, így befér egy nagyobb bőrönd is, de csurig pakolva már macerás visszareteszelni, és akkor sincs bent több cucc egy hétvégi kiruccanásnál.

Még mindig imádják, pedig volt már jobb 9

Négyzetrácsos szövet az ülés, passzol a külsőhöz, de a MINI stílusához is

Technika

Formára majdhogynem örök, a mechanikai tartalom viszont folyamatosan változik. Mindig csak egy picit, és ezek a kis dolgok vezettek oda, hogy ma 1,5-ös háromhengeres benzinmotor, vagy 2,0 literes turbómotor kerülhet a Cooperbe. De már a Cooper S-ben is csak 178 lóerővel, a JCW-ben pedig 231-gyel. Ma tehát egy kis Hyundai sportmodell is erősebb, mint a hot hatch kategória egyik alapvető tagja, a Cooper S.

A kettős megfúvású turbós motorral szerelt John Cooper Works kivitel 2,0 literes motorja is csak az első kerekeket hajtja, aminél nem is kell ekkora erőhöz több. 320 Nm nyomatékot teljesít 1450-4800 percenkénti főtengely fordulat között, amivel 6,5 másodperc alatt juttatja 0-100 km/h-s tempóra a csinos kabriót. Elöl MacPherson, hátul multilink futóművével a Cooper technikája éppen elég sokat ígér a jó vezethetőséghez.

Még mindig imádják, pedig volt már jobb 10

2,0 literes turbós négyhengeres. Kicsit lusta, de forduulaton már kellő ereje és akarata van

Váltóból még mindegyik motorhoz elérhető hatfokozatú kézi és nyolcfokozatú automata is. Ez már egy korábbi frissítéssel duplakuplungos Getrag szerkezet lett a hagyományos bolygóműves helyett, így ebben a modellben is ez szerepel a kormány mögötti váltófülekkel kiegészítve.

Már megérkeztek a vezetéstámogató rendszerek is a Cooperbe. Van sávtartója és távolságtartója, de ütközésre figyelmeztető rendszere is. Így már sikerült felzárkóznia a mai trendekhez, nem mellesleg a jó törésteszteredményekhez is hozzá segítik az új modelleket. A vászontető teljesen elektromosan mozog, a reteszelést sem kell kézzel intézni.

Vezetés

Könnyen rávágják sokan, hogy a MINI-knek gokart szerű vezetési élménye van. Annyira bejött ez, hogy ma Sport módot kapcsolva megjelenik egy kis gokart piktogram a műszerfalon. De milyen is gokartot vezetni? Egyrészt nagyon akarni kell, mert annál közvetlenebb élmény nincs. Másrészt iszonyú fárasztó, harmadrészt másnak fáj tőle a hátad, a derekad, mindkét karod és a tenyereid.

Még mindig imádják, pedig volt már jobb 11

A szélfogó elég hatékony, így nincs hátsó ülés, amúgy is inkább kétfős a Cooper

Ha ezeket is hozzá vesszük, akkor a MINI tényleg tökéletes gokart élményt ad. Mert a JCW futóműve könyörtelenül kemény, akárcsak egy gokarté. De már annyira, hogy egy átlagos minőségű hazai útburkolaton már szabályosan rossz vele menni. Mondjuk inkább úgy, hogy itthon nagyon kevés olyan kilométer van, ahol felhőtlen lesz a kemény futómű okozta élmény. Aztán ott a kormányzás, szintén betonkemény, a zajok, a zörgések a tetőszerkezet felől és a súlyos érzet, mert a kormányt sem puhították el a hétköznapi sofőr kedvéért.

Óriásit lehet menni a Cooper JCW-vel, ha minden körülmény adott. Kőkemény, nem dől és kanyarodni is talán ez tud a legjobban a hot hatchek közül. De mint minden, ez is változik és idővel a MINI-kből is szép lassan eltűnt a lélek. A Pirelli P Zerókon nem fordul olyan jól, mint kéne, hamar kezdi tolni az orrát. A kemény futómű olyan elpattogásokat okoz, amiket meló kidolgozni és hamarabb ununk rá erre a melóra, mintsem élvezni tudnánk a rendes autózást.

Még mindig imádják, pedig volt már jobb 12

A lakkozott fekete diffúzor csak dísz,a kipufogónak nincs túl sok hangja, inkább csak hangosan dörmög

Ehhez jön hozzá a frissített motor dühítően lomha gázreakciója, a váltó pofoznivaló lustasága és a kipufogórendszer WLTP által elvett karakteres hangja. A JCW hajtáslánca tompa. Várjuk a tűzijátékot, csak várjuk, de valahogy nem jön, nincs katarzis, elmarad a felhőtlen élmény és inkább hazafelé fordítjuk a Cooper csinos orrát. Nem baj, mert a Harman/Kardon hifi baromi jól szól, ezekben a sportülésekben órákat tudnánk csak úgy üldögélni is és a krúzolós élmény is élmény tud lenni, nem kell mindig veretni. Ugye?

Nyitott tetővel nagyon nagy élmény, elég jó a szélvédelem is és ezen még a hátra beszúrható szélvédő hálóval is javíthatunk. Ennek a minőségérzete sem túl jó, nyeklik-nyaklik, de a dolgát azért elvégzi. Ilyenkor nincsenek zavaró zörgések, de megmarad a fárasztó keménység, ami miatt már csak egy órás utazás, egy szimpla helyváltoztatás is maradandó élmény lesz, nem jó értelemben.

Még mindig imádják, pedig volt már jobb 13

Az új arc elég rideg és gépies, a függőleges vonalakkal játszottak

Kabriózni elég jó vele, a városban, ahol nincs nagy tempó, esetleg az úthálózat is jó és még a hőmérséklet is kiadja, hogy nyitva legyen a tető, ez egy nagyon vidám dolog. Még mindig ujjal mutogatnak rá, az emberek élvezik a látványát, amivel teljesen egyet is értek. De pont az a fűszer veszett el belőle, amiért ezeket igazán élvezhette, aki a kormánya mögött ül. Megmaradt a miniség, a stílus, a külalak, de hová lett az íz?

Költségek

Ár/méret arányban a MINI drága mulatságnak számít. A 8,4 milliós kezdőár egy háromhengeres turbómotoros kabrióért finoman szólva is magas, a 11 pedig a csúcsmodell kezdőáraként még inkább izzasztó. De tudjuk, hogy ma már egy sima kompaktot is könnyen konfigurálhatunk idáig, a Cooper pedig mégiscsak egy prémium kis kabrió, amihez fogható nincs a piacon.

Még mindig imádják, pedig volt már jobb 14

Klasszikusan króm a kilincs és a tanksapka, a JCW középre kapja a kipufogóját

Szerencsére vannak dolgok, amikért nem kell pluszban fizetni, mégis jól mutat, ilyen a Zesty Yellow fényezés, ami nagyon passzol hozzá. Az angol zászlós tetőért 260 000 forintot kell fizetni, felárasak a motorháztető csíkjai és a fekete csomag, amiben a kiegészítőket lakkozott feketére cserélik. Megéri az árát a szövet kárpit, mivel ez is 0 forintos opció, a félmillió forintos Connected Plus kicsit húzós, de az online kapcsolat és a head-up display miatt így lesz modern felszereltsége az autónak, és  a 465 000 forintos vezetéstámogató csomagot sem érdemes kihagyni.

MINI Cooper JCW Cabrio  és vetélytársai – Listaár, forint
BMW 128ti (265 LE) 14 379 000
Abarth 595C (145 LE) 7 870 000
MINI Cooper JCW Cabrio (231 LE) 11 090 000
Hyundai i20 N (204 LE) 7 999 000

Értékelés

Még mindig igazi Mini, szóval, ha arra van igény, akkor nem lehet kérdés, hogy a Cooper kabrió meg fog-e felelni. Hozza a stílust, a presztízst, az élményt, vezetni sem rossz, de volt már nagyobb élmény is a korábbi modellek között. A MINI-t még mindig lehet szeretni azoktól a jegyektől, amik MINI-vé teszik, de elsőkerekes vezetési élményt másol jobbat találunk.

Mellette – Ellene
 
  • Közvetlen futómű és kormányzás
  • Jó szélvédelem nyitott tetővel
  • Minőségi szövet kárpit
  • Remek ergonómia
  • Szép hangzású hifi
 
  • Túlkeményített futómű
  • Nehéz kormányzás
  • Zörgő tetőszerkezet
  • Rossz zajkomfort
  • Lusta motor, váltó

Szavazás

Hogy tetszik a MINI Cooper fecaliftje?
100 szavazat - átlag: 6.03 (10-ből)
Hogy tetszik a MINI Cooper fecaliftje?