Röviden – Porsche Macan, 2022-es modell
Mi ez? A Porsche 2014-ben bemutatott, kisebbik szabadidőjárműve, 2022-re minimálisan átszabva kívülről, a korábbiaknál erősebb motorokkal
Mit tud? Kiváló minőséget és pazar vezetési élményt ad. Használat során akár a kisgyerekes családok igényeit is ki tudja szolgálni, de a versenypályán is helytáll, ha kell
Mibe kerül? 67 147 euró, átszámítva 23,3 millió forint a Macan indulóára itthon
Kinek jó? Aki még a villanyosodás előtt szeretne egy bitang erős, benzines, exkluzív színvonalat képviselő crossovert

Nincs már sok idő a Porsche következő lépéséig a villanyosodás felé: a tervek szerint 2023-ban kisebbik szabadidő-autójuk, a Macan elektromossá válik, akkor érkezik az eredetileg 2014-be bemutatott modell második generációja. A javában tesztelés alatt lévő autó Sebastian Steiger, a Macanért felelő menedzser szerint nagyjából 60 százalékban elkészült már. Szerencsénkre azonban nem ültek a babérjaikon a Porschénél, és méltóképpen elbúcsúztatták a benzines Macant azzal, hogy kicsit kicsinosították, valamint a gépháztető alá betuszkoltak még 20-60 lóerőt változattól (Macan, Macan S és Macan GTS) függően. Mi pedig lelkesen elzarándokoltunk Norvégiába, hogy kipróbáljuk a megújult modellt. Kiváló utak, csodás táj egy Porschéban. Kell-e több?

Ez a Porsche egy korszak utolsó hírnöke 1

A képre kattintva galéria nyílik

A szép búcsú mellett financiálisan is jó oka volt a frissítésre a márkának, hiszen 2014 óta 600 ezer Macan talált gazdára a világon. Sokaknak ez az autó jelenti a belépőmodellt a Porsche-családba, a vásárlók 80 százaléka korábban még soha nem is vezetett Porschét. Az elmúlt években ráadásul egyre több nő kóstol bele ebbe a világba: a legnagyobb piacon, Kínában a vásárlók majdnem 60 százaléka a gyengébbik nemhez tartozik. Ezen statisztika ellenére badarság lenne azt állítani, hogy a Macan egy női autó. Az alapverziótól a legdurvább GTS-ig mindegyik hozza azt, amit egy Porschétől elvár az ember.

Külső

Első ránézésre nincs sok eltérés a friss Macan és a 2018-ban már egyszer ráncfellvart változat között, az alapvető forma megmaradt. Kicsit sportosabbra szabták az autó elejét, igyekezve ezzel az autó szélességét és ezzel együtt magasztosságát kifejezni. A középső fő hűtőrács trapézosabbá vált, melyet a Macan S-en és GTS-en kiegészítenek a szériafelszereltség részét képező LED fényszórók alatti légbeömlők.

Ez a Porsche egy korszak utolsó hírnöke 2

4726 mm hosszú, 1922 mm széles és 1621 mm magas az 1845 kilós Macan

A hátsó szekciót teljesen újraszabták, a csomagtartó alatti rész sokkal látványosabb, sportosabb lett, a négy óriási kipufogóvég pedig már előrejelzi azt, hogy érdemes megfontolni a rádió kikapcsolását vezetés közben. Szintén sportos részlet még a visszapillantó tükröt tartó V alakú karocska, valamint a GTS hátsó szélvédője fölött található légterelő elem. Ebben egy vágás is található, mely szintén a sportos tulajdonságokat hivatott domborítani.

Új színek is érkeztek a kínálatba, köztük a papajanaranccsal vagy éppen a pitonzölddel – utóbbi a GTS privilégiuma, ahogy a fekete díszítőelemek, köztük az autó orrának középső része, vagy a sötétített fényszórók is. Zseniális párosítás ez a zöld-fekete kombináció, melyhez a sárgára festett féknyereg ad egy csipetnyi fűszert. Sajnos várhatóan a vevők legtöbbje az elegánsabb fekete, fehér, szürke színek közül választ majd. Hét új darabbal bővült a felniválaszték, a Macanra 19, az S-re 20, a GTS-re 21 colosak kerülnek.

Ez a Porsche egy korszak utolsó hírnöke 3

Az egyik új szín, hivatalos nevén Papaya Metallic

Belső

Ha kevésbé szerencsés és tehetős az ember, akkor “csak” 8, de ha költ rá, akkor 18 irányban elektromosan állítható bőr sportülések fogadják a Porsche Macan volánja mögé ülőt, ahol az ülőlap hosszán felül a deréktámaszok mellett az oldaltámaszokat is magunkra lehet húzni a törzsnél és a combnál egyaránt. Nem fog csalódni az ember, garantált a jó oldaltartás még a nagyobb sebességű kanyarokban is. Minőségi termék a beltér: az autó színéhez passzoló biztonsági övek, szép varrások az ülésen és a kormányon, melyet a 911-estől vettek kölcsön. A sportkocsiból szintén elhozták a középen található analóg órát is, ráerősítve ezzel a sportosabb életérzésre.

A GTS kivitelű, tehát sportosabb Macanban kicsit kevesebb a bőr, nagyobb teret kap az alcantara-használat. Nem mintha nem lenne mindegyik autóban belőle bőven, ha kéri az ügyfél: az oldalsó szélvédők aljától a tetőig mindent az boríthat. A csúcs-Macanban azonban az első ülések közepén, a könyöklőn, valamint a kormányon is megjelenik az anyag. Van itt még némi karbon is, a műszerfalpanel és az ajtó betétei is készülhetnek ebből, de a GTS-ben a kormányt is látványosabbá és jobb forgású teszi. Persze ehhez már illik kesztyűt használni.

Ez a Porsche egy korszak utolsó hírnöke 4

A slusszkulcs helye a bal oldalon

Olyan nincs, hogy nem ismerjük fel, hogy a GTS-ben ülünk: a hímzett fejtámla mellett az óracsoport közepén is ott a kis logó, de beindítás előtt a sebesség- és fordulatszámmérő melletti kis képernyőn is láthatjuk, hogy mit is hajtunk. Itt menet közben több információ is megtekinthető a navigációtól kezdve a víz- és olajhőmérsékleten, a guminyomásokon át az első és hátsó kerekek közötti hajtás elosztásáig.

A beltér legfontosabb újítása a gombtalanítás, követve a többi Porsche-modellt, a középkonzolon itt is érintésérzékeny felület vette át a korábbi kapcsolók helyét. Hátránya, hogy hamar meglátszik rajta a por, de egyébként jól használható, könnyen áttekinthető irányítófelület ez, felső részén a háromzónás klíma vezérlőterületével (akár ionizátoros klíma is rendelhető a Macanhoz), a pohártartóhoz közelebb a futómű és a vezetéstámogató rendszerek beállítási lehetőségeivel. Kicsit átrajzolták a váltókart is, a szoknyája eltűnt, de nincs is szükség rá, épp annyi helyet hagytak neki, hogy előre-hátra tudjon járni. 15 mm-rel rövidebb is lett a kar az előző Macanhoz képest, így rövidebb úton is jár.

Ez a Porsche egy korszak utolsó hírnöke 5

Szép a képe a 10,9 colos képernyőnek

A középkonzol felett maradt a 10,9 colos érintőképernyős kijelző, melynek használhatósága és képe is remek, tolatáskor itt jelenik meg a fedélzeti kamerák felvételeiből összerakott kép az autóról és környezetéről. Akinek nem tetszik a PCM, a Porsche infotainment rendszere, bármikor válthat Apple Carplayre vagy Android Autóra. Elől-hátul 2-2 USB-C aljzatba dughatjuk telefonunkat, és elérhető a vezeték nélküli töltés is a két első ülés közti rekeszben.

Egy helyen vett el tőlünk a Porsche a korábbiakhoz képest: az eddig alaphelyzetben 500 literes csomagtartó már csak 458 literes, mely 1503 literig bővíthető. Használhatóságát rontja, hogy pakoláskor eléggé magasra kell emelni a rakományt az alapból magasan lévő padlószint, valamint a plusz perem miatt. Cserébe azonban van itt 12 voltos csatlakozó, illetve valamivel nagyobbak a belső rakodórészek, a növekedés a középső rekeszben számottevő inkább.

Ez a Porsche egy korszak utolsó hírnöke 6

458 literes a csomagtartó

Technika

A 2022-es gyártási évre készülő Macan legnagyobb újítását a motorok jelentetik: az alapmodell 20 lóerővel erősebb, a 2,0 literes négyhengeres turbós benzines így már 265 lóerős teljesítmény leadására képes, 400 Nm nyomaték mellett. Ez az erőforrás 100 kilóval könnyebb, mint a Macan S-ben és GTS-ben dolgozó 2,9 literes biturbó V6-os blokk, mely előbbi autóban 380 lóerős (+26 LE a korábbiakhoz képest) teljesítményre és 520 Nm nyomatékra, utóbbiban 440 lóerőre (+60 LE) és 550 Nm-re képes. A Porsche tehát dobta a korábbi 3 literes V6-ost, melyen csak egy turbó volt. Dízel már nincs belőle, azt az előző frissítésnél kivezették, hibrid sincs, az elektromos változat pedig 2023-ban érkezik.

Ez a Porsche egy korszak utolsó hírnöke 7

2,9 liter V6 biturbo, a Macan S-ben 380 LE

A fenti motorok sebességváltója közös, az erő a Porsche hétfokozatú duplakuplungos rendszerén (PDK) keresztül jut el a négy hajtott kerékhez. A nyomaték mértékének eloszlását szoftver vezérli, ügyelve arra, hogy az autó minden helyzetben stabil maradjon.

Sokat dolgoztak a futóművel is, a GTS-nél az elődhöz képest 10, illetve 15 százalékkal feszesebb az első és a hátsó felfüggesztés, amely adaptív csillapítású és légrugós. Az autó magassága egy gombnyomással állítható, az alaphelyzethez képest 35 mm-rel emelhető és 25 mm-rel csökkenthető a hasmagasság.

Vezetés

A Norvégia északi részén fekvő Lofoten-szigetek útjaihoz hasonlóval nemigen találkoztam még Magyarországon. Mivel a természet nem gondolt arra, hogy úgy formálja a tájat, hogy itt egy nap jó volna, ha autók gyorsan közlekednének, ezért az 1227 négyzetkilométeren élő szűk 25 ezer főnek kellett alkalmazkodni. A főbb utak jó minőségűek, de a kisebbeken sem gyakori az úthiba. Viszont a főbb útvonalak is ritkán kétsávosak, szembejövő forgalom esetén óvatosabbnak kell lenni a szűk aszfaltozott részen.

Ritka a hosszú, jól belátható egyenes szakasz, viszont annál több a domb és hegygerinc, mely mögött ki tudja, mi van: lehet egy szembejövő autó, egy kissé döntött kanyar, de akár egy, az úton baktató bárány, esetleg birkanyáj is. Állandó figyelmet igényel itt a vezetés, nem lehet sokat félrepillantani, különben a sziklák között vagy a vízben kötsz ki.

Ez a Porsche egy korszak utolsó hírnöke 8

Porsche-sziluett slusszkulcs

Ez a Porsche egy korszak utolsó hírnöke 9

Váratlan útonállók

Egy gyors mi-hol-van csekkolás után dugtam a Porsche-sziluett slusszkulcsot a bal oldali lyukba – hiszen ebben az autóban is megtalálható a stuttgartiak sajátossága. Lépésről lépésre haladva mentem, az alapmodell volánjánál kezdve az első etapot, majd másnap a Macan S-sel folytatva, a végére tartogatva a legjobb falatot, a GTS-t.

Már a sima Macannál is érezhető volt, hogy jó dolgom lesz. Gázadásra lendületesen indult a négyhengeres motorral is a 18 mázsás kocsi, a fékerő pedig tökéletesen adagolható minden esetben a négydugattyús nyergeken át. Erős gyorsításnál, agresszív lassításnál, és még a nagyobb tempóval bevett élesebb kanyarokban is stabil marad az autó. A futómű egyszerűen zseniális, az úthibákat is jól kezeli, nem esik ki a tömés a fogunkból még a peres gumik ellenére sem. Sportosabb futómű- és motorüzemmódba kapcsolva, az autót leengedve élheti át az ember  a legsportosabb élményt, melyet szinte csak az autó felépítéséből adódóan magas üléspozíció akadályoz meg.

Ez a Porsche egy korszak utolsó hírnöke 10

Kormányzása precíz, közvetlenek a visszajelzései. Jól szemlélteti ezt egy külföldi kolléga “panasza”, aki azt hitte, hogy bekapcsolva maradt a sávtartó rendszer, mert húzott jobbra az autó az enyhén döntött kanyarban. Kormányán érezte, hogy annál jobban kúszik jobbra az autó, mint azt szeretné. Élmény vele fogyasztani a kanyarokat, már-már egy szlalomversenyen is érezhetné magát a sofőr. Mindig van kellő tapadás, köszönhetően az összkerékhajtásnak is, hiszen autó intelligensen szabályozza a két tengely közötti nyomatékeloszlást. Amennyit lehet, mindig a hátsó kerekekre küld, tapasztalataim szerint általában 15-20 százalék marad elől minden esetben. A lendületesebb kanyarokban, hevesebb gázadásoknál és álló helyzetből történő startolásoknál az arány azonban 50 százalék is lehet.

A Macan S-re váltva már a vágyott 380 lóerős biturbó V6-os morog előttünk. Ha a fejünk nem is szakad le, Sport+ móddal, Launch Controllal azért megérezzük, amikor álló helyzetből 4,8 másodperc alatt repülünk 100 km/órás sebességig. Mellbevágó élmény ez a gyorsulás egy ekkora autóval, de a megállásról se feledkezzünk meg: a nagyobb erőhöz komolyabb, hatdugattyús fékek is járnak. A hat henger mellé megérkezik a hang is – nem olyan nagy csinnadrattával, mint arra számítottam, de felhúzott ablaknál is behallatszik hátulról a durrogás.

Ez a Porsche egy korszak utolsó hírnöke 11

Persze nem kell mindig vadulni, tud kezes bárány, szolidan használható családi autó is lenni a Macan, bármelyik verzióról is legyen szó. Visszatekerve a kormányon lévő üzemmódválasztót Normal állásba, a motorok már nem olyan harapósak, de képesek lendületesen gyorsítani a gépet, mellyel így is magunk mögött hagyjuk a forgalom többi résztvevőjét.

Átülve a GTS-be még egyszer mellbe rúgattam magam, ebben már 440 lóerő, valamint a 4,3 másodperces 0-100 km/órás sprint segített. A csúcsmodell, mely megkapta a GTS Sport csomagot, a kanyarokban is emelte a tétet az S-hez képest. Egyrészt azzal, hogy alacsonyabb a másik két Macannál, így a súlypontja lejjebb került, másrészt a Pirelli P Zero Corsa abroncsaival, melyek extra tapadást biztosítanak, harmadrészt pedig ott van még a részlegesen önzáró differenciálmű, mely a hátsó ívkülső kerékre nagyobb nyomatékot helyezve javítja a kanyarképességeket.

Ez a Porsche egy korszak utolsó hírnöke 12

Csak a fotók miatt érdemes megállni vezetés közben

Vezetés közben persze nem ezeken a technikai részleteken gondolkodik az ember, pusztán élvezi az egészet, és nem akar kiszállni, legfeljebb csak annyi időre, amíg a festői tájjal a háttérben lefotózza az autót. Előbb vagy utóbb azonban eljön a pillanat, amikor vissza kell adni a slusszkulcsot, utána pedig azon bánkódunk, hogy milyen rövid ideig tartott ez az egész.

Költségek

A hazai forgalmazó oldaláról elérhető konfigurátor 67 147 eurótól (23,3 millió forinttól) kezdi a számolást, a 265 lóerős 2,0 literes turbós négyhengeressel a lábunk előtt. A Macan S-nél ez az összeg már 76 545 euró (26,6 millió forint) a 2,9 literes biturbó V6-tal, 380 lóerővel, a GTS pedig 94 198 euró (32,7 millió forint) 440 lóerővel. Természetesen extrákkal együtt akár a csillagos égig is lehet húzni az árakat, például az általam vezetett Miami kék Macan 97 337 eurót (33,8 millió forintot) kóstálna, a pitonzöld GTS pedig 115 901 euróba (40,3 millió forintba) kerül sportcsomaggal, 18 irányba állítható sportüléssel, aktív parkolást támogató és mindenféle egyéb vezetést segítő rendszerrel együtt.

Ez a Porsche egy korszak utolsó hírnöke 13

101 163 euró (35,3 millió forint)

Ezek az árak magasabbak, mint a konkurenseknél, de ezen aligha lepődik meg az ember, amikor egy Porschéről van szó. A közeli rokon Audi Q5 quattróval is 6 millióval olcsóbb a “fapados” Macannál. Az Alfa Romeo hasonló méretű szabadidőjárműve is a 17-18 milliós kategóriából indul, míg a hasonló erősségű motorral szerelt BMW X4-es árbeli lemaradása csak szűk 3 millió forint.

Érdekességképpen itt van a méretben szinte megegyező Ford Mustang Mach-E is. A későbbiekben talán ezzel az autóval is meg kell küzdenie a vásárlókért a Porschénak, amikor jönnek a villanyos Macanok. Az elektromos SUV-t jelenleg 21,1 millió forintos indulóáron hirdetik.

A Porsche Macan és vetélytársai – Listaár, forint
Porsche Macan (265 LE) 23 373 000
Cupra Formentor VZ5 (245 LE) 14 574 100
Audi Q5 45 TFSI quattro S tronic (265 LE) 17 099 080
Alfa Romeo Stelvio 2.0 Veloce (280 LE) 17 890 000
Ford Mustang Mach-E (285 LE) 21 170 000
BMW X4 xDrive30i (245 LE) 20 462 000

Értékelés

Hogy a 600 ezer eladott Macan még mennyi benzinessel bővül, az a jövő zenéje, de az biztos, hogy akinek ilyen kell, az ne gondolkozzon sokáig, mert megállíthatatlanul jön a korszak, amikor már csak villanymotorral vehetjük meg. A “szegmens sportautója” elnevezés, ahogy a Porsche korábban utalt a modellre, teljesen megállja a helyét, és az olyanok szívét is meghódíthatja a V6 biturbóval, kormányzásával és remek futóművével, akik egyébként fanyalognak, ha szabadidőjárművekről van szó.

Mellette – Ellene
 
  • Tudja, amit egy Porschénak tudnia kell
  • Sportos és erős, de családi autóként is megállja a helyét
  • Precíz kormányzás
  • Minőségi beltér
 
  • Csak benzinmotorral kapható
  • Magas csomagtérpadló

Szavazás

Hány pontot adnál az utolsó benzines Porsche Macannak?
243 szavazat - átlag: 8.75 (10-ből)
Hány pontot adnál az utolsó benzines Porsche Macannak?