Röviden – Volvo V60 Cross Country B4 AWD
Mi ez? A Volvo középkategóriájú kombijának terepesített változata, 48 V-os lágy hibrid rendszerrel kiegészített kétliteres turbódízellel, nyolcfokozatú automatikus váltóval, a tesztautó esetében összkerékhajtással.
Mit tud? Hosszú utakon kényelemben szállítani utast és annak csomagjait egyaránt, akár könnyebb terepen is.
Mibe kerül? A legolcsóbb V60 CC ugyanezzel a motorral 13,7 millió forintba kerül, de a felextrázott tesztautó már 19 millió forint. Listaáron a V60 B3 11 650 000 forintról indul a 163 lóerős benzines motorral.
Kinek jó? Akik prémiumminőségű családi autót keresnek főként országúti használatra, azoknak jó választás lehet a Volvo V60 Cross Country.

Hosszú ideig egészen nagy volt a keveredés a Volvo háza táján – legalábbis a kívülállók számára – a modellelnevezések terén. A régi, három számjegyből álló névadást az átláthatóbb betű-szám kombináció váltotta. A nevek akár egy 3×3-as táblázatban is elférnek, melyben az SUV-k, a szedánok és a kombik adják a sorokat sorrendben XC, S és V betűjelöléseikkel, a 90, 60, 40-es számok pedig az oszlopokat, utalva az autók méretére. Így jöttek létre a Volvo S60, V60 és XC60 modellek is.

Tesztünk főszereplője mégis egy olyan autó, amit úgy kell beleszuszakolni rögtönzött táblázatunkba. A Volvo V60 Cross Country ugyanis egy terepkombi, a kategória pedig korábban már kapott a szabadidő-autós jelölésből is (lásd: XC70). A svédek azonban döntöttek, a többség által logikusnak gondolt megoldást választották, és a kombik nevezéktanába illesztették az autót nagy testvérével, a V90 CC-vel együtt.

Prémiumkombi egy Škoda áráért 1

4784 mm hosszú és 2875 mm a tengelytávja. A képre kattintva galéria nyílik

Külső

Nem kell sokáig nézegetni az autót, hogy felfedezzük a Cross Country külső jegyeit, de a sötétszürke műanyagból készült alsó borítás nélkül talán jobban mutatna a V60. Már-már kötelező a kategóriában az efféle optikai elemekkel szeparálni a terepesített autókat a földhözragadtabb modellektől. A V60 CC is közelebb került a felhőkhöz, egész pontosan 7,5 centivel emelték meg futóművét, így hasmagassága 203 mm-re nőtt.

A műanyagpapucs felett a hagyományos Volvo-stílusjegyek teszik széppé a képet. Nem túl éles, de határozott élek vezetik végig a szemet az autón a csinos hűtőrács két szélétől elindulva, a hosszú, de a kombi méreteihez képest arányos gépháztetőn keresztül a hátsó ajtókig. Innen új lendülettel futnak a vonalak a közel 4,8 méter hosszú kocsi végéig, sarokpontot adva az L alakú hátsó lámpának.

Prémiumkombi egy Škoda áráért 2

Fekete műanyagvédelem öleli körbe az egész autót

Prémiumkombi egy Škoda áráért 3

Ebből a szögből azt hihetnénk, hogy egy szabadidő-autót látunk

A hagyományos V60-hoz képest a Cross Country krómhiányban szenved: a ködlámpáknál található díszítéseket ugyanarra a fekete műanyagra cseréltek, mely alul körbeveszi az autót. Csillogó fekete plasztikkal keretezték be az ablakokat is. Egyedül a tetőcsomagtartó alapsínje hoz vissza némi fénylő szürkeséget, ami kicsit feldobja a Volvo sötétkék színét.

Belső

Kényelmes, bőrkárpitozású, fűthető ülések csalogatnak a V60 CC ajtajának kinyitása után, melyeket elektromosan lehet megfelelő pozícióba állítani, hosszirányban és magasságban is igen széles tartományban. Sőt, akár az anyósülést is beállíthatja a sofőr saját ülésének kapcsolóival, ha a jobb egyben helyet foglaló utas nem tudja magára szabni a széket. A kihúzható combtámasz a hosszabb lábúak számára is komfortossá teszi a vezetést, a tökéletes kényelemről pedig a négy irányban állítható deréktámasz gondoskodik a viszonylag keményre tömött, de még kényelmes ülésekben. Oldaltartása jobb is lehetne, a hiányosság nagyobb kanyartempónál vehető észre igazán.

Nem lehet sok okuk panaszra a hátsó sorban ülőknek sem: két utas számára bőségesen van hely az autóban alul-felül egyaránt, abban az esetben is, ha elöl magasabb emberek foglalnak helyet. Itt is jár az oldalankénti klíma és ülésfűtés. Egy ötödik utasnak azonban tortúra az utazás: gyakorlatilag zéró lábtér maradt a középen végigfutó kardánalagút miatt. Itt legfeljebb egy extrém hajlékony tornász fér el, aki képes nyakába venni lábait.

Prémiumkombi egy Škoda áráért 4

Kényelmesek a bőrkárpitozású, kihúzható combtámaszú, fűthető ülések

Prémiumkombi egy Škoda áráért 5

A hátsó sor a két szélen kényelmes, középen nem

A kívül tapasztalt krómhiány hamar enyhül a belső térben: a sötét műanyagok monotonitását kellő mennyiségű csillogó fém töri meg. Jelentős mennyiségű fabetét és némi zongoralakk is színesíti az enteriőrt, utóbbi főként a kezelőszervek környékén jelenik meg.

Három kijelzővel várja a sofőrt a V60 Cross Country. Az első a 12 colos műszerfal: teljes egészében digitális darab, bal oldalán kilométerórával, jobb oldalt fordulatszámmérővel, amely Eco módban takarékossági mutatóvá alakul. E kettő közé kerültek az autó állapotára vonatkozó üzenetek, valamint a navigáció is megjeleníthető. A második a kijelző a képét a motorháztető fölé vetítő head-up display, melynek fényessége és pontos pozíciója a kellően kihúzható kormányról állítható. Utóbbi egy letisztult, az autó méreteihez képest megfelelő méretű darab, két gombcsoporttal: a bal oldali a tempomat beállításához, a jobb oldali pedig elsősorban a multimédia vezérléséhez, de ezekkel lehet a műszerfalon megjelenített adatok között is lapozni.

Prémiumkombi egy Škoda áráért 6

Letisztult a kormány, mérete megfelelő az autó méreteihez képest

Kijelzői közül a legnagyobb a 9 colos központi érintőképernyő. Jól használható ugyan, ám vannak furcsaságai. A főképernyőről jobbra, balra és lefelé is lehet lapozni, a harmadik irány pedig meg tudja tréfálni az embert. A beállítások egy része ugyanis nem az általános beállítós felületen, hanem fentről lehúzva érhető el. A logikai bukfencek mellett fizikai problémákkal is találkozhatunk: a Harman Kardon-hifi ekvalézerének állítgatása közben sajnos a zongoralakk már útban volt az ujjamnak a képernyő szélén, így nem próbálhattam ki az egyébként remekül szóló hangrendszer szélső értékeit.

Fizikai gombja nincs a klímának, de hiába kapott állandó sávot a középső képernyőn, használata így is időigényesebb, mintha külön kapcsolókkal vagy tekerőkkel lehetne kezelni. A három kijelző képminőségére nem lehet panasz, akkor is jól látni őket, amikor a hatalmas üvegtetőn betűző nap egyenesen rájuk világít.

Középre, a kardánalagútra, a szépen kidolgozott váltókar mellé került az ékszerszerű indítókapcsoló és az üzemmódválasztó. Automata váltós jármű lévén a legtöbbet használt gomb vezetés közben a módválasztó, mégis ez került a leghátrébb. Tekergetéséhez kissé hátra kell nyúlni, előrébb helyezve kényelmesebb lenne a használata.

Prémiumkombi egy Škoda áráért 7

Ez a képernyő vár indulás után

Prémiumkombi egy Škoda áráért 8

Alig maradt néhány gomb a 9 colos kijelző alatt

Csomagterének méreteivel a V60 CC elmarad a nem prémium középkategóriás kombiktól. Az elektromos mozgatású, gombbal vagy akár lábbal nyitható ajtó mögött alapállapotban 529 literes raktér vár, ami lehajtott ülésekkel 1441 literig bővíthető – előbbi 131, utóbbi 509-cel kisebb a Škoda Superb kombijának értékeinél. A Volvo ezen a téren természetes konkurenseivel, az Audi terepkombijával, az A4 Allroad Quattróval kelhet versenyre: annak csomagtartója 495 literes, és kereken egy köbméterrel bővíthető. A G21-es BMW 3-as kombija is hasonló számokkal büszkélkedhet: 500 literes csomagtartója 1510 literig bővíthető.

Egy-két dolgot lehet még pakolni a kisebb ajtózsebekbe, a méretesebb kesztyűtartóba és a két ülés között található rekeszekbe is. Utóbbiakban találhatóak a telefonos eszközök: a fa roló rejti a vezeték nélküli töltőpontot, a hátsó nagyobb boxban pedig két USB-B csatlakozó található.

Prémiumkombi egy Škoda áráért 9

Így is lehet osztani a csomagtartót. 529-1441 literes lehet, a 3-as BMW-é 500-1510 liter

Technika

Korábban nem volt egyszerű feladat kiigazodni a Volvo-motorok nevezéktanában, ha azonosítani akartuk, pontosan milyen motor található a kocsiban, de az utóbbi évekre sikerült kialakítaniuk egy egészen érthető szisztémát itt is: egy betű és egy szám jelöli a különböző változatokat. Előbbiből kétféle létezik a V60 esetében: B és T, ahol a B benzines és dízelmotort is jelölhet. A T a konnektoros hibrideket jelöli, a számok (a V60 esetében 3-tól 8-ig) pedig a teljesítmény hozzávetőleges mutatóiként szolgálnak.

A Cross Country modellek esetében szűkebb a motorkínálat, mint a többi V60 esetében: nincs belőle konnektoros hibridváltozat, és a belső égésű erőforrások kínálata is kisebb. Akinek feltétlenül szüksége van a nagyobb hasmagasságra, annak be kell érnie a 250 lóerős, négyhengeres turbós benzinmotorral (B5), vagy a tesztautóban is található 197 lóerős, szintén négyhengeres turbódízellel (B4). Belső égésű motorját 48 voltos, 10 kW (13,6 LE) teljesítményű indítómotor-generátor egészíti ki, amely a start-stop rendszer motorleállításai miatti újraindulásokat teszi kényelmesebbé, az ehhez szükséges energiát pedig lassításkor gyűjti be.

Prémiumkombi egy Škoda áráért 10

Nem sokat látni a 197 lóerős turbódízelből. A végsebesség 180 km/óra, a B4 név nem benzines, hanem dízelmotort fed

Mindkét motorváltozatnál nyolcfokozatú automata sebességváltón keresztül jut el az erő a hajtott kerekekhez. Az elindulásoknál az összes kerékhez jut hajtóerő, de a továbbiakban az elektronika a tapadási viszonyokat is figyelembe véve szabályozza ennek eloszlását. Normál vezetési körülmények között a nyomaték legnagyobb része az első kerekekhez jut. Futóműve elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink (több lengőkaros) rendszerű, amely természetes egy ilyen értékű autó esetében, hiszen így megalapozható a stabil útfogás és a magabiztos úthibakezelés.

Vezetés

Nem sok kivetnivalót lehet találni a V60 Cross Country vezetésében. Ha egy dolgon javíthatnék, az mindenféleképpen az elindulás lenne. A 197 lóerős turbódízel komolyabb megerőltetés nélkül lendíti be az autót, de a startok nyögvenyelősnek érződnek, ami a nyolcsebességes automata váltó és a motor összehangolásának gondja lehet. Ezen a Dynamic mód sem segített sokat.

Amint elérjük az utazótempót, akár andalító élménnyé válhatna a Volvo vezetése. Csak egy puhább futómű hiányzik ehhez, mely jobban kezeli az úthibákat. Ezt részben megkapjuk, ha Off Road állásba tekerjük az üzemmódválasztót, de ez nem logikus hétköznapi használatban.

Prémiumkombi egy Škoda áráért 11

Kanyarokban előcsalogatható vadabb énje. Elképesztő, hogy ez a 11 kiló híján kéttonnás autó milyen stabilan fordul nagy sebességgel

50-től 100 km/órás sebességig a V60 váltója addig pakolgatja finoman a fokozatokat, míg a főtengely meg nem állapodik 1500-as, vagy ahhoz közeli fordulatszámon. Autópályás tempónál is csak 2000 környékén forog a motor – nem meglepő, hogy alig halljuk a hangját. Zaja csak akkor van jelen, ha jobban rálépünk a gázpedálra például egy előzésnél. Nem kell Dynamic mód ahhoz, hogy az autó lendületesebben meginduljon. 197 lóerő manapság ilyen méretű autónál már egyáltalán nem hangzik kiugrónak, a 420 Nm nyomaték azonban minden hétköznapi igényt kielégít.

Prémiumkombi egy Škoda áráért 12

A motorhangok szerelmeseit nem kárpótolhatja, de zenei élményben a 600 W-os, 14 hangszórós Harman Kardon-hifi sokat nyújt, hangzása aprólékos részletességgel személyre szabható

Ügyesen rejtegeti a foga fehérjét a V60 CC, de nem sokáig tudja ezt tenni, ugyanis a világ útjai nemcsak egyenesekből állnak. Kanyarokban előcsalogatható belőle egy vadabb én. Tényleg elképesztő, hogy ez a közel 4,8 méteres, 11 kiló híján kéttonnás “hajó” milyen stabilan fordul nagy sebességgel: csak el kell forgatni a kormányt, az autó pedig gyakorlatilag úgy halad, mintha sínen menne, köszönhetően a jól hangolt futóműnek és az összkerékhajtásnak. Kívülről persze csak annyi látszik, hogy a Volvo V60 Cross Country elegánsan kanyarodik, de belül mosolyt csalnak a G-erők a nem majrézós utazók arcaira.

Az autó igazán a lakott területeken kívül érzi jól magát. 48 V-os hibridrendszerének köszönhetően a start-stop funkció nem rázza meg a kocsit az újraindításoknál, a fékpedál felengedésekor lágyan kezd járni a dízelmotor. Hosszú autóról lévén szó, jól jönnek a holtteret figyelő és a parkolást segítő rendszerek, köztük a 360 fokos felülnézeti képpel, melyet több kamera képéből vág össze a rendszer. Fordulóköre 11,3 méter.

Prémiumkombi egy Škoda áráért 13

360 fokos kamerakép, sokat segít a parkolásban

A WLTP norma szerint 5,9-6,5 liter üzemanyagot fogyaszt a V60 CC száz kilométerenként. Kissé ijesztő volt, amikor az első néhány tíz, Budapesten megtett kilométer során 10 liter felett is járt a fogyasztás, de a város tábláját elhagyva azonban az értékek kezdtek a megadott tartomány felé közeledni. Az 500 megtett kilométer után beállt 7,7-8 literes érték nemigen változott a teszt végéig.

Költségek

Volvo V60-at lehet már kapni 11,6 millió forintért is, de a Cross Country változatok indulóára 13 755 000 Ft. Ebben a dízelmotor dolgozik, a benzines változat listaáron 14 720 000 Ft-ért érhető el.

Komoly összeg, de ekkor még nem kerültek az autóba az olyan kiegészítők, mint az elektromosan állítható, valamint fűthető ülések, az adaptív kanyarfényszóró, a 360 fokos kamera, a parkolóradar, a négyzónás klíma, a napfénytető, a hifi vagy a bőrkárpit, melyek további komoly összegeket emésztenek fel. Az extrákkal együtt a tesztautó ára 19 022 000 Ft.

Prémiumkombi egy Škoda áráért 14

Elegáns a fa rolós megoldás, prémium érzés

Alapvetően ugyan nem olcsó jármű a Volvo megemelt dízelmotoros kombija, de a piacon szétnézve nemigen találunk kedvezőbb árfekvésűt, ha célirányosan ilyen autókat keresünk. A V60 Cross Country észszerűen felszerelve nagyjából ugyanannyiért hazavihető, mint a Volkswagen-konszern hasonló erejű és fogyasztású terepkombijai. Előbbi felé billenti a mérleget a minőségérzet, a kidolgozás, a VW Passat Alltrack és a Škoda Superb Scout fő előnye a nagyobb csomagtér.

Az Audi A4 Allroad lehet a V60 CC igazi terepkombi-ellenfele, illetve a 3-as BMW, ha nem ragaszkodunk az emelt hasmagassághoz. Csomagterük mérete hasonló, így az egyéni ízlésen kívül az ár lehet meghatározó tényező vásárláskor: ezen a téren a Volvónál az előny.

A Volvo V60 Cross Country és vetélytársai – Listaár, forint
Audi A4 Allroad 40 TDI quattro Stronic (204 LE) 16 499 640
BMW 320d xDrive Touring (190 LE) 14 588 000
Škoda Superb Combi Scout 2.0 TDI DSG 4X4 (190 LE) 15 952 850
VW Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4motion (190 LE) 15 636 620
Volvo V60 Cross Country B4 AWD (197 LE) 13 755 000

Értékelés

Prémiumkombi egy Škoda áráért 15

Bármikor lemennék a térképről a Volvo V60 Cross Countryval. Apróbb hibái ellenére is közelebbinek érzem a prémiumkategóriához a járművet, mint a VW-csoport említett modelljei által képviselt szinthez. Nem kérdés, hogy ezt választanám a konkurens modellekkel szemben. Ha sikerül a jelenlegi árszinten tartania az árakat a Volvónak, akkor számos terepkombit kereső autóvásárló első számú jelöltje lehet a V60 CC.

Mellette – Ellene
 
  • Bőséges helykínálat
  • Prémium minőségérzet
  • Nagyon stabil a kanyarokban, nagyobb sebesség mellett is
  • Kellően erős motor
 
  • Szűk motorkínálat
  • Lassú elindulások
  • Magas fogyasztás városban
  • Komplikált infotainment-rendszer

Szavazás

Hány pontot adnál a turbós dízelmotorral szerelt Volvo V60-nak?
751 szavazat - átlag: 7.62 (10-ből)
Hány pontot adnál a turbós dízelmotorral szerelt Volvo V60-nak?