Röviden – MINI Countryman F60 LCI
Mi ez?F60 LCI, tehát a MINI Countryman F60 kódjelű, második generációja a modellfrissítés után. A Countryman 4,3 m hosszú kompakt crossover, öt üléssel, első- vagy összkerékhajtással és 6-7-8 fokozatú sebességváltóval.
Mit tud?Zöld rendszámos hibridtől a 306 lóerős John Cooper Works sportmodellen át a 4×4-es dízelig minden igényre van jó válasza. Fő vonzereje a kisugárzása.
Mibe kerül?8 290 000 Ft az induló listaára 136 lóerős, benzines háromhengeressel, kézi váltóval és elsőkerék-hajtással. Ez a motor 4×4-gyel és ebből fakadóan automatikus váltóval 9,5 millió forintról megy felfelé. A plug-in hibrid listaára 12 300 000 Ft, a 306 lóerős JCW 13 480 000 forintba kerül.
Kinek jó?Jól vezethető, egyedire konfigurálható, kompakt, de jól használható és igényes belső terű autót kereső embereknek, és nem kizárólag hölgyeknek.

Kevés autókategóriában van akkora tumultus, mint a kompakt crossoverek között, ahová többek között az Audi Q2, a BMW X2, a Mazda CX-3, a Mercedes GLA, a Volvo XC40 és a VW T-Roc tartozik, na meg a MINI Countryman. Bemutatásakor és azóta is meg-megszólják mérete és főleg 1,4-1,7 tonnás súlya miatt, mondván, nem illik az 1959-ben bemutatott Mini leszármazási vonalába.

Pedig a Countryman létezése abszolút indokolt és kár túlértékelni a tömegét, ami úgyis csak egy összetevője az autóknak. Ez a modell nem csupán a jelenlétet biztosítja a márkának egy igen népszerű szegmensben, tehát egy MINI azoknak, akik aszfaltterepjárót vennének. A kompakt crossover egyben a továbblépési pont mindazoknak, akik kinőtték a márka alapautóját vagy kiöregedtek a háromajtósból, mert nagyobb, kényelmesebb, praktikusabb autóra vágynak és ennek fejében lemondanak a varázs egy részéről, amit az F56 nyújt.

MINI Countryman 2020 – Nem minden a túlsúly 1

Tíz színből két új fényezés a modellfrissítéssel vált elérhetővé a most 4299 mm hosszú, 1822 mm széles és 1557 mm magas, 2670 mm tengelytávú autóhoz

2017 februárjában vezette be a MINI a második generációs Countrymant. Mivel a cég eladásainak mintegy 30 százaléka jut rá, nem ez marad az egyetlen crossover a MINI-nél, a márka kisebb és nagyobb szabadidő-autókra vált. De az új típusok kifejlesztése mellett maradt kapacitás az F60 kódjelű Countryman modellfrissítésére is. Az F60 LCI-t (Life Cycle Impulse) a Vértesben vezettük.

Külső

Amivel egy autót terepjárósra lehet rajzolni, azt mind megkapta a 2020-as MINI Countryman. A többi MINI kerek vagy tojásdad fényszórói helyett eddig is lekerekített sarkú, de inkább szögletes lámpái voltak, marconábbá teszik műanyag sárvédő-szélesítései és az erre fogékony ügyfél összkerékhajtással valamint ALL4 külső csomaggal hangsúlyozhatja a kalandvágyat.

Új a hűtőrács, a Cooper S-ben és SD-ben egy krómpálcával, a kisebb teljesítményű modelleken három vízszintes, krómfényes lamellával. Mostantól alapáron jár a LED-es fényszóró és ködlámpa, illetve teljes egészében színrefújt lett a lökhárító, elölről és hátulról is eltűnt a fekete sáv.

MINI Countryman 2020 – Nem minden a túlsúly 2

Eltűnt a fekete sáv a lökhárítókról, elöl széria a LED-es fényszóró és a LED-es ködlámpa. A hátsó lámpa mintájának ihletője a brit zászló, a Union Jack

A leglátványosabb fejlődést a hátsó lámpa mutatja, amely a brit zászló mintáját vette át az eddigi körvonalakkal, mert modellfrissítéskor az autógyártók nem szeretnek a karosszériaelemek présszerszámain módosítani.

Vannak új színek is, köztük a kicsit kékes-szürkés hatású Sage Green (talán zsályazöld) és módosult a felniválaszték is a most 4299 mm hosszú, 1822 mm széles és 1557 mm magas, 2670 mm tengelytávú autón. Újdonságként a csillogó fekete zongoralakk az autó külsején is megjelenhet a Piano Black külső csomaggal. Motortól függően 0,30-0,32 az autó alaktényezője.

Milyen zászlókat rejt a Union Jack?

1908-ban döntött úgy a brit parlament, hogy Nagy-Britannia nemzeti lobogója a ma is ismert zászló legyen. A zászló beceneve, a Union Jack eredetére több elmélet is létezik. Az egyik szerint a jack szó ihlette, ami az angolban kis, hajókra tűzött lobogókat jelent. Mások szerint az elnevezés a 17. századból ered, amikor VI. Jakab, a skótok királya örökölte az angol trónt I. Jakab néven.

Ő egyesítette először a két királyságot egy korona alatt és ő adta ki a megbízást az új, közös zászló megalkotására. Az elkészült lobogó egyesítette az addig használatos angol és skót zászlókat. A királyság népe az angol egyesülés szót (Union) megtoldotta Jakab angol becenevével, a Jack-kel.

MINI Countryman 2020 – Nem minden a túlsúly 3

Középen vastagon, vörössel Anglia, kevésbé széles sávval és fehérrel Skócia, a legvékonyabb sávban, pirossal Írország keresztje látszik. Angliáé Szent György, Skóciáé Szent András apostol, Írországé Szent Patrik keresztje. Zászlókép: Wikimedia Commons

A mai brit lobogó kék háttere a skót zászló alapját adó színből ered, előtte Anglia (vastag piros), Skócia (vékonyabb és fehér) illetve Írország (vékony piros) keresztjei láthatók. A zászló előterében a nagy piros kereszt Szent Györgynek, Anglia védőszentjének a keresztje. A György-kereszt hátterében a piros ferde kereszt Szent Patrik keresztje, aki az írek védőszentje. A Patrik-kereszt melletti fehér kereszt pedig Szent András keresztje, aki Skócia védőszentje. A Patrik-kereszt szintén az angolok keresztje mögé került, és hogy egyértelművé tegyék: Skócia nagyobb hatalom, mint Írország, a Patrik-kereszt fele akkora, mint az András-kereszt. Forrás: a Wikipédia szócikke

Belső tér

Egy Countryman nemcsak kívülről a márka legnagyobb autója, belülről is az. Szebbé teszi vele az életet a 60:40 arányban megosztott hátsó ülések hosszirányú állítása, amivel a hátsó lábtér és a csomagtér osztható fel a másik rovására. A hátsó üléstámla többféle szögben rögzíthető, amit az itt ücsörgők mellett a vezető is értékel, amikor pont ez a pár centi hiányzik, hogy valamire rácsukhassuk az ötödik ajtót.

MINI Countryman 2020 – Nem minden a túlsúly 4

Nagyon vonzó textileket választhatunk a Countryman utasterébe, szép az enteriőr a háromhengeres belépőmodellben is. Magasra nőtteknek hasznos a meghosszabbítható combtámaszos ülés

Ahhoz képest, hogy a Countryman nem különösebben nagy autó és nem is az a küldetése, hogy a legjózanabb és legpraktikusabb belső térrel hódítson, tisztességes csomagtartója van. A hátul kétszárnyú ajtós Clubman 360-1250 literével szemben 450-ről bővíthető 1390 literre, amiből a zöld rendszámos hibridben 405-1275 liter marad. Itt a hátsó ülések alatt lévő akkucsomag veszi el a helyet.

Nagyszerű ötlet a padlóelválasztóra patentolható lökhárítótakaró, amit párnával kombinált a gyártó, így a ruhánk nem lesz koszos és a csomagtérküszöbön ülve a puha szivacson kényelmesen bámulhatjuk a felhőket.

Újdonság a kormány mögött az öt hüvelyk átmérőjű digitális műszeregység, amit az elektromos háromajtósban láttunk. Most már a MINI legnagyobb autója is a BMW OS 7.0 nevű operációs rendszerét használja.

MINI Countryman 2020 – Nem minden a túlsúly 5

Nagy ötlet a padlóelválasztóra patentelhető lökhárító-takaró a kényelmes párnával

A fedélzeti menürendszer logikája, kezelhetősége éppoly jó, mint a BMW-kben, de a két ülés közötti gombok és kapcsolók indokolatlanul olcsónak hatnak ahhoz képest, hogy az autó cseppet sem olcsó. Cserébe még a sima háromhengeres Cooperben is igényes üléshuzattal és szövet ajtóborítással találkoztunk, nagyon jó utastéri textileket lehet kiválasztani egy rutinos értékesítő segítségével.

Technika

Akárcsak a BMW Csoport többi elsőkerék-hajtású autója, a Countryman is az UKL-padlólemezt használja, ami az Untere Klasse, az alsó osztály rövidítése. Annak is a nagyobbik verzióját, bár 267 centis tengelytávja nem éri el a hosszabbik egyterű, a 2-s Gran Tourer 278 centijét.

MINI Countryman 2020 – Nem minden a túlsúly 6

Párját ritkítja a motorválaszték. Van 3 és 4 hengeres benzines, négyhengeres dízel, első- és összkerékhajtás valamint konnektoros hibrid is, villanymotorral hajtott hátsó kerekekkel. Levettem a motor felső burkolatát, hogy látni lehessen belőle valamit

Motortól függően 1405 és 1715 kg között mozog az autó önsúlya, tehát ebben nincs vezető és csomag. A legkönnyebb a sorhármas benzinessel, a legnehezebb a konnektorról tölthető akkus hibriddel, míg egy összkerekes dízel automatikus váltóval 1600 kilót nyom. Egyik sem válik egy 4,3 méteres autó dicsőségére.

Mivel itt a jó vezethetőség márkaérték, a BMW igényes futóművet konstruált az autó alá, nulla forintos opcióként sportfutóművel és 166 400 forintért adaptív lengéscsillapítással. Az első MacPherson-t független hátsó kerékfelfüggesztés egészíti ki.

Ebben a kategóriában szokatlanul széles a MINI Countryman hajtáslánc-kínálata és 136-306 lóerő közötti teljesítményspektruma. Van belőle 1995 köbcentis dízel első- és összkerékhajtással, a Cooper D-ben 150, a Cooper SD-ben 190 lóerővel, 350 illetve 400 Nm forgatónyomatékkal.

MINI Countryman 2020 – Nem minden a túlsúly 7

Toronymerevítés szilárdítja az első rugótornyokat, amitől jobb a vezethetőség is

Benzinesből a sima Cooper háromhengeres, 1499 köbcentis és 136 lóerős, az 1998 köbcentis, négyhengeres Cooper S katalógusadata 178 lóerő, ami 14-gyel kevesebb az eddiginél. A visszalépés magyarázata a környezetszennyezés csökkentése, az eredeti teljesítménnyel rosszabb lenne a motor emissziós szintje.

Időleges túltöltéssel a motor továbbra is hozza az eddigi szintet, ha nincs túl meleg. A gyártó szerint az átmeneti csúcsteljesítmény körülbelül 10 százalékkal lehet nagyobb a névleges teljesítménynél. Ezt melegebb időben rövidebb, alacsonyabb hőmérsékleten hosszabb ideig lehet lehívni. Plusz 25 Celsius-foknál mintegy öt másodpercig, -20 fokos fagyban viszont nagyjából 40 másodpercen át leadja a többletet.

Mostantól az összes motor hozza a teljes Euro 6D-normát, a 6D Temp korszak könnyítései nélkül, amiből a temporary az átmenet jele.

MINI Countryman 2020 – Nem minden a túlsúly 8

224 helyett 220 lóerő a zöld rendszámos hibrid rendszerteljesítménye, az 1998 köbcentis Cooper S-é 192 helyett 178 lóerő a jobb emisszió érdekében

Benzines és elektromos oldalról is módosult a Cooper SE Countryman ALL4 hibridhajtása. A 225xe-vel rokon hajtáslánc a konnektorról feltölthető akkumulátoros hibridben továbbra is a sorhármas benzinest kapja, 136 helyett 125 lóerőre beállítva, változatlanul 220 Nm forgatónyomatékkal, kicsit más tartományban.

65 kW-ról (88 LE) a szinkron villanymotor teljesítménye 70 kilowattra, 95 lóerőre nő, a villanymotor nyomatéka maradt 165 Nm, a hajtásrendszeré 385 Nm. A rendszerteljesítmény az eddigi 224 helyett 220 lóerő, de így is adott a 6,8 másodperces gyorsulás 0-ról 100 km/órára, amit a zöld rendszámos Countryman eddig hozott.

A WLTP-szerinti fogyasztás 1,7-2,0 l/100 km-re csökken, a bruttó 10 kilowattórás akkuból papíron 55-61 km megtételére jut energia. A lítiumion akkumulátort itt sem lehet gyorsabban tölteni, mint a BMW konnektoros hibridjeiben, a 230 voltból és a 16 amperből 3,7 kW maximális töltőteljesítmény adódik, ami ma már kevés.

MINI Countryman 2020 – Nem minden a túlsúly 9

Ugyanolyan könnyen használható a menüvezérlés, mint a BMW-modellekben, de a forgó-nyomó kapcsoló és gombok zavaróan olcsóbbnak hatnak

Bár a Peugeot és ebből fakadóan az Opel is kínál ebben a méretkategóriában nyolcfokozatú automatikus sebességváltót, a MINI nyolcgangos automatája is értékes technika. Az összkerekes modellek kapják a hidrodinamikus nyomatékváltós automatát nyolc fokozattal, az elsőkerekes autók automatája duplakuplungos és hétfokozatú. A konnektorról tölthető akkus hibridet leszámítva az összes motorváltozat hatfokozatú kézi váltóval kapható alapmodellként.

Vezetés

Ritka az a sajtóesemény, ahol ennyi motorváltozathoz hozzá lehet férni és azokat a motorokat is ki tudjuk próbálni, amikkel garantáltan nem érkezik tesztautó. Különösen kíváncsi voltam, mit tud az alapverzió a háromhengeressel.

MINI Countryman 2020 – Nem minden a túlsúly 10

Nem olyan játékos, mint a háromajtós, de a maga kategóriájában remekül irányítható, örömteli autó az 1405-1715 kg közötti Countryman

Gyorsulásban, kihúzatva nem sokat, mert 4500-tól nem nő a teljesítménye, hiába forog el nagyjából 6500-ig, amíg az automatika magától feljebb kapcsol, kézi üzemmódban is. A tompa gyorsulásérzet ellenére ténylegesen nem rossz a gyorsulás, mert 9,7 mp elég 100-ra.

Nagy terhelésre, mélyre nyomott gázra határozottan háromhengeres hang érkezik a zajszigetelés mögül, persze mi más jönne egy háromhengeres motorból. A zavaró rezgéseket elég jól csillapítja a Countryman és a könnyebb motor miatt ez a legagilisabb modell a rengeteg közül.

Jó minőségű országúton a családi MINI is sokat megad a háromajtós élvezeti értékéből. Nyilván nem annyira játékos, de agilis és esős, vizes falevelektől taknyos úton is nagyfokú menetbiztonságot nyújt remek stabilitásával és kiválóan hangolt ESP-jével. Üzemmódjai között érezhető a különbség, nekem dinamikusba kapcsolva kicsit túl nehéz volt a kormány, de mások meg pont ezt érzik sportosnak és vannak helyette más üzemmódok is.

MINI Countryman 2020 – Nem minden a túlsúly 11

Hol járunk, kettőezerért? Csókakő várának tövében, Fejér megyében. A földből kinövő metrókocsiról híres Csákberényből szép túraútvonal vezet a várhoz a Vértesen át

Messzire utazni harmonikus társ lehet a dízelmotor, amely a való életben is takarékosan működik. A pontosan mérő fedélzeti számítógép szerint 5,5 l/100 km átlagfogyasztással adtam le az országúton és autósztrádán vezetett autót. Mély dízelhangja kihúzatáskor áttör a zajszigetelésen, de egyenletes sebességnél csendes vele az autó, amely a meredek tetőoszlopok miatt inkább a szélzajjal küzd, ha valaki német autópálya sebességkorlátozástól mentes szakaszán 160-180-nal hasít.

2017 nyarán, igen korán kapott konnektoros hibridhajtást a Countryman, amely változatlanul vonzó alternatíva, ha belefér a keretbe. A városi és elővárosi használatot jól kiszolgálja az elektromos üzemmód, ilyenkor nagyon csendes és kifinomult az autó, csak az aszfaltból kiálló síndarabok, keresztbordák hatnak túl harsányan. A Countryman 16-19 collos keréktárcsákkal készül, a hibridé 17”-ről indul.

MINI Countryman 2020 – Nem minden a túlsúly 12

Osztottan tologatható a hátsó üléspad, állítható a háttámlák dőlésszöge is

Árammal gurulva a hibrid végsebessége 135 km/óra, ami korábban 125 vagy 130 volt a gyártás időpontjától függően, de autópályán relevánsabb a benzinessel elérhető 196 km/óra. Mivel a konnektoros hibrid Countryman a hátsó kerekek elektromos hajtásával négykerék-hajtásúvá válik, a kikapcsolható menetstabilizilással elinduláskor keresztbe lehet tenni nagy gázra, bár ez a szuperképessége aligha hozza lázba a célközönséget.

Értékelés

Magas árát és drága extráit emészthetőbbé teszi, hogy a háromhengeres alapverziót elkerülve az F60-as MINI csont nélkül prémiumterméknek hat. De még a sorhármassal is színes, vidám és a kategóriában megszokottnál jóval izgalmasabban viselkedő autó. A temérdek konkurens közül kiemeli a páratlan választék motorból, váltóból és hajtásképletből.

MINI Countryman 2020 – Nem minden a túlsúly 13

Prémiumtermékhez illő a választék gazdagsága. Az elöl hajtók automata váltója hétfokozatú és duplakuplungos, a 4×4-eseké nyolcfokozatú és hidrodinamikus nyomatékváltós

Mellette – Ellene
 
  • Egyedi karakter
  • Vidám kisugárzás
  • Örömteli vezethetőség
  • Igényes belső kivitel
  • Jól variálható, praktikus utastér
  • Kiválóan személyre szabható autó
  • Széles hajtásláncválaszték
  • Zöld rendszámos hibrid is van
 
  • Súlyban inkább maxi
  • Drága extrák
  • Tompa gyorsulás a Cooperben
  • Lassú töltés a konnektoros hibridben
  • 8,3-9,5 millió forintos alapárral háromhengeres a belépőmodell

 

F60 LCI: hogy tetszik a megújult MINI Countryman?
190 szavazat - átlag: 6.06 (10-ből)
F60 LCI: hogy tetszik a megújult MINI Countryman?