Röviden – Volvo XC40 T5 Twin Engine R-Design
Mi ez?A Volvo 2017 óta létező kompakt méretű szabadidő-autójának, 2020-ban piacra került konnektorról is tölthető hibrid változata.
Mit tud?Negyven kilométerig akár villanyautóként is közlekedni, de ha szükséges, benzinmotorjával képes sportosan is száguldani.
Mibe kerül?A Volvo XC40 alapára 9,15 millió forint, a hibrid 14,5 milliótól vehető meg, a tesztautó ára 19 344 000 forint.
Kinek jó?Annak, aki a külvilágot kizáró kényelmes utazóautót keres, ma divatos karosszériával és modern hajtáslánccal, prémium kivitelben és mindezt meg is tudja fizetni.

Ahogy a legtöbb autógyártó, a Volvo is gőzerővel dolgozik, hogy modellkínálatát felturbózza elektromos és hibrid modellekkel, megfelelve a szigorodó emissziós normáknak és a változó vevői elvárásoknak. Március első hetében adták át a Volvo új üzemét Gentben, ahol hamarosan megindul az akkumulátorok gyártása, illetve a szomszédságában az új tisztán elektromos hajtású Volvo XC40 Recharge összeszerelése. Ám amíg az a modell piacra kerül, addig sem maradunk „zöld” XC40 nélkül, hiszen a modell zöldrendszámos, azaz tisztán elektromos közlekedésre is alkalmas, konnektoros hibrid változata már elérhető.

Külső

Karakteres, érdekes, különleges – lehetnének egy marketingszöveg jelzői is, de mindegyik igaz a Volvo XC40-re. A 4,4 méteres szabadidő-autó bohókás játékautónak tűnik, amelyre mindig jó visszanézni a parkolóban. Keskeny fényszórója, markáns hűtőmaszkja, asztalszerű lapos motorházteteje robusztus megjelenéssel ruházza fel. Hátul a hokiütőszerű lámpák és az R-Design markáns kipufogóvégei érdemelnek figyelmet. Terepjárósságát a karosszériát alul ölelő fekete műanyagok hangsúlyozzák.

Ha jobbról nézünk rá, semmi nem árulja el, hogy nem hagyományos benzines vagy dízel változattal van dolgunk. De ha valaki a Volvo nevezéktanban sem jártas, az még hátulról, a Twin Engine feliratról sem fogja sejteni, milyen hajtáslánc is szerepel ebben a kocsiban. A – zöld rendszámot leszámítva -, ami igazán segít beazonosítani, a bal első sárvédőn lévő extra tankolónyílás. Itt csatlakoztathatjuk elektromos hálózatra a kocsit.

Ma ez az ideális autó 2

A szűkülő hátsó oldalablakok megnehezítik a tolatást, jól jön a kamera segítsége

Belső

Ahogy egy prémium modellhez illik, sokféle belső hangulat választható az XC40-hez, így elérhető színes betétekkel, szövetekkel, akár elegáns vajszínű kialakításban is, de a képeken látható sötét sem áll rosszul neki. Szépen kidolgozottak a részletek, izgalmasak a szellőzők, az ajtónyitók formája. kellemes hozzáérni a kapcsolókhoz, amelyek jól is működnek.

Nem elsősorban anyagminőségben jeleskedik a Volvo, bár sok anyag szép benne. Főként a kiegészítők, a fémek, a dísz műanyagok látványosak, de akadnak kemény műanyagok is az utastérben, ám azok is szépek látványra. Ami kilóg, az a kesztyűtartó ajtajának anyaga, ez nem illik egy ilyen árú kocsiba. Összességében minőségérzettel győz meg a kocsi, az összeszerelés minősége elsőrangú. Azt érezni, hogy húsz év múlva is autó lesz.

A kormány jó fogású, finom bőr borítja. Itt R-Desing kialakítású, így ahol fogjuk, ott perforált a bőr, feltűnő a varrása.  Ülései feszes tömésűek, állítható combtámaszt és motoros mozgatást is kaptak az elsők ebben a felszereltségben, nem is beszélve a kifinomult bőr- nappabőr borításról. Nem elsősorban kényelemre hangolták, sokkal inkább sportülés. De nem szorít, testesebb embereknek is jó. Még legalsó állapotában is szabadidő-autósan felfelé lehet az ülésekre leülni.

Nem ilyen jó a helyzet a hátsó üléseken, no nem a méretek miatt. Magam mögött (178 cm) ülve a térdnél 5 centi, a fejem fölött 6-7 centi hely marad még üvegtetővel együtt is. Ez méretben jól hangzik, de ezek az ülések az elsőkhöz képest lócák. Túl lent van az ülőlap, a háttámla túl meredek, nem kényelmes.

Ma ez az ideális autó 3

Prémium minőségű az utastér különleges részletekkel

Központi képernyője 9 col átmérőjű és álló tájolású, míg a digitális műszerfal 12,3 colos és szintén változtatható képű. Alapvetően mindig két kerek óra uralja, de azok kissé „összemennek”, amikor a navigációs térképet is megjelenítjük. Illetve a jobb oldali képe lehet az autó vezetési módjának megfelelő. Hibrid módban arra figyelmeztet, mekkora gázpedálállással tudunk villanymotorral közlekedni, power módban fordulatszámmérőt kapunk, ahol 6000-nél kezdődik a vörös zóna. Látható az üzemanyagtank és az akkumulátor töltöttségi állapota is.

Az állított tableten futó menü gyors és rövid idő alatt kiismerhető. A szellőzés funkció gyorsan elérhető, de a hifi hangerő-szabályozásának megtartottak egy valódi gombot, hangsúlyos dísszé formázva azt. A tesztautóban Harma-Kardon hifi volt, amely az egyik legjobb, amivel széria modellben találkoztam, élmény zenét hallgatni ebben az XC40-esben. Érdekesség, hogy az ajtókban nincsenek hangfalak, így meglepően nagy ajtózsebei vannak. Emellett pakolhatunk a váltókar előtti és a könyöklő alatti rekeszekbe. Előbbinél induktív töltésre is van lehetőség, ha telefonunk erre nem alkalmas, marad a két USB-csatlakozó.

Csomagtartója 460 literes, magasan fut a padlója, így a kezünkben lévő könnyű dolgokat csak letesszük, viszont a talajtól így magasan van, ami nehéz tárgyak emelésénél számít. Ha lehajtjuk a hátsó ülések támláit, akkor sík felületet kapunk, amely felett 1336 literes hely marad szabadon. Számos okos megoldással is felvértezték, így a kivett kalaptartó elrejthető a padló alá, de vannak praktikus akasztók és rögzítőfülek is.

Ma ez az ideális autó 4

Kellően nagy a csomagtartó, a kábelek rögzítéséhez megfelelő a gumis szalag oldalt

Technika

Nem az XC40 a Volvo első sorozatgyártású plug in hibrid modellje, hiszen a 60-as és 90-es modellekből már létezik ilyen, azoknak azonban kevés közük van ehhez a hajtáslánchoz. Mivel az S60, S90, XC60, XC90 modellek az úgynevezett SPA platformra, a Volvo nagyobbik padlólemezére épülnek, az XC40 pedig a CMA-ra (Compact Modular Architecture), így a mérnököknek új rendszert kellett tervezniük. A kisebb hely miatt itt hiányzik a hátsó villanymotor, így az XC40 hibrid változat csak elsőkerék-hajtású, az említett hibrid modellek viszont 4×4-esek.

A T5 Twin Engine néven futó hajtásláncban 1,5 literes háromhengeres, turbós benzinmotor, egy indítógenerátorként működő villanymotor és a kardánalagútba szerelt 10,7 kW-s lítium-ion akkumulátor alkot rendszert. A belső égésű motor 180 lóerős, maximális forgatónyomatéka 265 Nm, a villanymotor 52 kW (82 LE) teljesítményű, illetve 160 Nm-t tud. A Volvo összeadja az értékeket, így lett 262 lóerős, illetve 445 Nm nyomatékú ez az XC40. A hibrid rendszer erejét hétfokozatú, duplakuplungos automata sebességváltó juttatja az első kerekekhez. Érdekesség, hogy a villanymotor a 2., 4. és 6. fokozatokban kapcsolódik be a hajtásba. Ha az akkumulátorban van energia, akkor induláskor kettesben kezd a kocsi. Az elektromos rendszer beépítésével párhuzamosan 54 helyett csak 48 literes az üzemanyagtartály. viszont 155 kilóval nehezebb, 1812 kiló a kocsi.

Ma ez az ideális autó 5

Az 1,5-ös turbós benzinmotor és a villanymotor együttes ereje jó dinamikát ad az 1,8 tonnás kocsinak

Így működik a Volvo XC40 hibrid hajtáslánca. Kattints és nézd meg videón!

Vezetés

Ami azonnal érzékelhető, hogy a hibrid Volvo XC40 rendkívül csendes. Ez persze nem meglepő, ha elektromos hajtással használjuk a kocsit, amikor eleve nincs motorhang, ám akkor is halk, ha a belső égésű motorral hajtva közlekedünk. Alig érzékelhető a szélzaj, minimális a kerekektől érkező hang. Elektromosként van egy pici trolis hangja, de ez illik is hozzá, ha pedig erősen gyorsítunk, akkor megjön a háromhengeres motorhang, de izgalmas orgánummal.

40 kilométert ígér maximális feltöltés mellett elektromos hajtással az XC40. Ám ezt elérni csak úgy lehet, ha finoman bánunk a gázpedállal, előretekintően vezetünk és csak városban hajtunk.  Országúton, ahol hiányzik a lassításnál előálló visszatáplálás, ott nem. Amint agresszíven kezdünk gyorsítani, zuhan a hatótáv. Többféle mód közül választhatunk, van hibrid, amit hétköznapokra ajánlanak, elérhető úgynevezett power, a sportos vezetéshez, illetve Pure a gazdaságos vezetéshez és választható egy offroad mód is. (maximum 40 km/óráig). Tisztán elektromos hajtással 125 km/órás tempóig juthatunk. Menüből elérhetők olyan funkciók, mint a töltés, amikor a benzinmotor menet közben tölti a lemerült akksit, illetve lehetőség van a töltöttség befagyasztására is későbbi elektromos utakhoz.

Ma ez az ideális autó 6

Autópályánán nem forog túl sokat a benzinmotor

Alapvetően arra sarkall a kocsi, hogy visszafogottan hajtsunk, amihez elég is a villanymotor dinamikája, könnyen tarthatjuk a forgalom ritmusát. Lazán válunk villanyautóssá. Persze vadulhatunk is. Padlógázra kis késedelemmel indul meg a kocsi, mert elsőként a villanymotorral próbálja megoldani, aztán jön a benzinmotor ereje és meglódulunk. Ha dinamikára vágyunk, elég változtatni.

Power módban nagyon dinamikus a kocsi, a formáját meghazudtoló izgalmas vezetést kínál az XC40. Megjön a motor hangja, miközben a műszerfalra beköltözik a fordulatszámmérő. 262 lóerősnek nem érezni a kocsit, de ez nem meglepő, az 1,8 tonnás súly nyomán.

A futómű hangolása a power módhoz illő, a hibridséghez túl kemény. A hazai utakra túl feszes a sportfutómű lengéscsillapítása, túl peres a gumi, így üt az úthibákon a kocsi. Kormányzása nagy rásegítésű, könnyed hibrid módban, ha powerre kapcsoljuk, akkor feszesebbre, izgalmasabbra vált – direktsége, így is, úgy is jó. Könnyű manőverezni vele, fordulékony. A féket szokni kell, ha rákapunk a villanyautózásra, eleve többet gurulunk, de rekuperáció miatt, kisebb lassításoknál a villanymotor igyekszik elnyelni a mozgási energiát, a mechanikus fék csak erőteljes lassításra kapcsolódik be és a váltások elsőre furák lehetnek.

Ma ez az ideális autó 7

Hétfokozatú duplakuplungos automataváltó viszi a hibrid-hajtás erejét az első kerekekhez

Költségek

A hibrid a Volvo XC40-kínálat legdrágább darabja, a legalsó felszereltségi szintnél is többe kerül, mint a 247 lóerős benzines T5 modell legjobban felszerelt változata, amelyet 13 545 000 forintért kínál a Volvo. A legolcsóbb hibridért 14 595 000 forintot kérnek. Az R-Design alapfelszereltségű tesztautó ára 16 045 000 forinttól indul, de számos tétel növeli az árát, így végül 19,3 millió szerepel az árcédulán.

Megéri?

Ha az üzemanyagon akarjuk visszahozni a hibridség felárát, az nehéz lesz. Nagyjából 1,8 millió forinttal kerül többe a hibrid, mint a 190 lóerős dízelmotorral szerelt változat. Az egy hét alatt a napi városi használat mellett autópályán és országúton is használtuk a kocsit, amelyeken végül 6,3 liternyi benzint fogyasztott el száz kilométerenként, átlagosan, ehhez jön még a betöltött áram. Ez nagyjából 60 kW volt, ami a megtett több mint kilencszáz kilométerre vetítve körülbelül 0,7 liter üzemanyaggal emeli az átlagot. Hét liternél vélhetően kevesebbel kijövünk a dízellel.

Akkor tudunk az üzemanyagon takarékoskodni, ha sokat közlekedünk városban és ott ezentúl csak villannyal járunk, ahol jelenleg még a zöld rendszámból fakadó előnyöket is élvezhetjük.

A Volvo XC40 T5 Twin Engine és vetélytársai – Alapárak, forint

A márka modell- és vetélytársai – Listaár, forint
Lexus UX 250h 2WD Hybrid (184 LE)11 950 000
BMW X1 xDrive 25e (220 LE)13 700 000
Mercedes-Benz GLA 250e (215 LE)nincs még ára
Volvo XC40 T5 Twin Engine (262 LE)14 595 000

Ma ez az ideális autó 8Értékelés

A konnektorról tölthető Volvo XC40 az egyik legjobb válasz, amit az autóipar ma adhat a közlekedés kihívásaira. A hétköznapokon boldogan villanyautózhatunk, de nem kell aggódnunk egy hirtelen jött hosszabb utazás miatt sem. Kár, hogy ez a megoldás olyan drága, hogy csak kevesek számára elérhető.

Mellette – Ellene
 
  • Izgalmas külső
  • Kiváló összeszerelés
  • Modern hajtáslánc
  • Takarékos üzem
  • Csendes
  • Kiváló hifi
  • Tágas belső
 
  • A futómű üt az úthibákon
  • Kényelmetlen hátsó ülés
  • Drága

Szavazás

Hány pontot adsz a Volvo konnektorról tölthető szabadidő-autójának
601 szavazat - átlag: 6.16 (10-ből)
Hány pontot adsz a Volvo konnektorról tölthető szabadidő-autójának