Röviden – Audi Q7
Mi ez? Nagy szabadidő-autó az Auditól, a második generációs Q7 itt épp 3 literes turbódízellel, 48 voltos mild-hybrid rendszerrel és 7 üléssel.
Mit tud? Takarékos, tágas utazóautó, nagy kiszerelésben.
Mibe kerül? 21 milliótól indul a Q7-es Audi a 286 lóerős, V6-os dízelmotorral, az S line felszereltségű tesztautó – közel sem bőséges ellátmánnyal – 33 millió forint.
Kinek jó? Aki kedveli a nagy szabadidő-autók előnyeit a tágas utastértől a trezorszerű biztonságérzetig, az szeretni fogja a Q7-es Audit.

Istenem, csak ne pöccintsem le a tükröt – suttogtam magamnak a Kodály köröndnél. Ez nagyon kicsi, ide nem férek be – méregettem reménytelenül egy helyet az Aradi utcában egy parkolóhelyet. Örülnék neki, ha nem rázna ennyire – állapítottam meg, amikor kifelé tartottam Budapestről. Aztán valamikor órákkal később érkeztem meg a Q7-es komfortzónájába, az autópálya egy tükörsima szakaszára. Minden egy csapásra jó lett.

Külső

Maga a márványtáblába vésett tömbszerűség a Q7-es, annyira látványosan nagyra nőtt. Igazi bakancsforma, hatalmas lemezfelületekkel és olyan préselt élekkel, amiket csak az Audi tud. A sportosabb fazonú S line csomag miatt ez kevésbé terepjárós utánérzésű a mindenhol fényezett felületekkel, mint alapból a szürke kiegészítőkkel.

Feketében is látványos a giga hűtőmaszk, amiben kicsit kínosan utólagosnak néznek ki a radarok, mellettük pedig a remek lézeres, LED-mátrix csodalámpák öntik a lumeneket. Legalább annyira nyomasztó meglátni a Q7 pofáját a tükörben, mint egy súlyosabb vasárnap este.

Suhanó trezor 1

5063 mm hosszú, 1970 mm széles, 1741 mm magas az Audi Q7, tengelytávja 2995 mm

Suhanó trezor 2

Tükrökkel együtt már 2,2 méter széles és ez látszik is rajta

Látványosan élednek fel nyitásra a lámpák, és ez leginkább a krómcsíkkal összekötött hátsókra igaz. Amit viszont – iparági trend ide vagy oda – soha nem bocsátok meg, az a kamu kipufogóvégek.

Belső

Hangár méretű az Audi Q7 belseje még úgy is, hogy teljesen feketébe kötötték és még a hangulatjavító panoráma-napfénytető is kimaradt a tesztautóból. A frissítéssel eltűnt az utastér hideg eleganciája, inkább lett kifejezetten modern a két érintőképernyővel középen.

Villanyoszlopok, fák, visszacsillanó napsugár is végigszalad a táblányi zongoralakk felületen, ami olykor zavaró a kormány mögött ülve. Mindkét érintőképernyő haptikus, tehát nyomásra visszazizeg az ujjpercre. A váltókarhoz közelin alapvetően a klíma és a szellőzés funkciói jelennek meg (néha kézírást felismerő beviteli felület), felette pedig a multimédia, navigáció és minden más.

Suhanó trezor 3

Hűvös modernség az utastér hangulata

Suhanó trezor 4

Még mindig az Audié a legjobb digitális óracsoport

Zseniális az Audi digitális műszeregysége, ami sokféleképp konfigurálható a nagy órákkal és kisebb menetadatokkal vagy szélesvásznú térképpel és apró órácskákkal. Kivétel nélkül minden digitális felület éles képű a menü is gyorsan reagál, de nekem valahogy kevésbé ösztönösen kezelhető, mint a fizikai gombok.

Korábban már kilométerek ezreit töltöttem ilyen félbőr S line sportülésekben és szerintem még mindig az egyik legjobb. Ez azért roppant fontos elem egy olyan autóban, amiben akár 1000 kilométert is le lehet nyomni egy púposra töltött tankkal.

Suhanó trezor 5

Három, külön tologatható ülés

Suhanó trezor 6

Minden tükröződik benne mindig

Három külön tologatható ülés van a második sorban, kicsit kevésbé terpeszkedős pozícióval, de bőséges hellyel minden irányban. A további két pótüléshez van pohártartó, vannak hangszórók és szellőzés is, így nem olyan érzés, mintha a csomagok helyén ülnénk, de azért órákat semmiképp nem töltenék el a térdemmel a fülem mellett.

740 literes a hétszemélyes Q7 csomagtartója (865 liter az ötüléses) és a hétköznapokon szinte lehetetlen telepakolni. Ha pedig eljön a lapra szerelt bútorok ideje, akkor több mint 1,9 köbméternyi hely van. A légrugók pedig gombnyomásra letérdelnek, hogy könnyebb legyen peremig emelni a motyókat.

Technika

Ahogyan a Volkswagen-csoport alapvetően elsőkerék-hajtású (MQB) és elektromos autóinak (MEB), úgy a nagyobb méretű, hosszmotorosaknak is van saját építőkészletük. Modularer Längsbaukasten néven fut, de sokkal egyszerűbb csak MLB-nek hívni az alapot. Ezzel 30%-kal csökken a fejlesztés időtartama, egyszerűsödik a gyártás, és persze a pénzügyön is örülhetnek neki, hogy az A4-es Auditól a Bentley Bentaygáig minden közös nevezőn van.

Motorok

45 TDI jelzés alatt 231 lóerőt és 500 Nm nyomatékot tudó változatban is elérhető a 3,0 literes, V6-os turbódízel. 2020 év végéig még az SQ7 is TDI, amiben a 4,0 litres, V8-ason két turbó és egy villanyos kompresszor van (430 lóerő és 900 Nm). Hamarosan ezt váltja fel a szintén 4,0 literes, V8-as turbós benzines 507 lóerővel és 770 Nm nyomatékkal. A legkönynebb változatában is 2,3 tonnás SQ 7 TFSI 4,1 másodperc alatt gyorsul 100-ra.

40 kilométernyi emissziómentes hatótávot ígér a Q7 55 TFSI e, amiben a 3,0 literes, V6-os turbómotor (340 lóerő és 500 Nm nyomaték) mellé jön az elektromos hajtás (350 Nm), így 381 lóerős a rendszerteljesítmény.

Suhanó trezor 7

286 lóerő és 600 Nm nyomaték

Suhanó trezor 8

3,0 literes, V6-os turbódízelt jelöl

50 TDI van a hátuljára írva a kínai nevezéktannak megfelelően, ami miatt minden második nap megkérdezte valaki, hogy: nohát, ez ötezres dízel? Én pedig sokadjára is elmondtam, hogy messze nem. Ez mindössze annyit tesz, hogy a korábbi 3,0 literes, V6-os, egy fix turbós dízelének a 286 lóerős változata van a Q7-esben, amihez 48 voltos hibrid rendszer tartozik.

Ezzel együtt olyan takarékoskodási – de leginkább károsanyag-kibocsátási – trükkök vannak benne, mint az 55 és 160 km/óra között – ideális körülmények esetén – vitorlázó autó. Ilyenkor nem csak kiveszi sebességből, de a motor is leáll akár 40 másodpercre. A stop-start pedig már 22 km/órás tempó alatt lelövi a V6-ost, ha ügyesen gurulsz ki a lámpához.

Vezetés

Amennyiben kivitorlázgatás közben mégis zöldre váltana a lámpa, akkor a motor már beindul, megjön a fordulat is, de a 8 sebességes automata váltó álmosan próbálja leverni a vekkert az éjjeliszekrényről és riadtan keresi a szemüvegét, meg egy megfelelő fokozatot. Közben telnek a hosszú tizedmásodpercek, a pedál még egy kicsit közelebb kerül a szőnyeghez, és amikor meglett a fokozat, akkor úgy lő ki a 2,2 tonnás Q7, mint eldobott labda után a pitbull.

Pontosan ezt az esős hétfő reggeli kelletlenséget csinálja akkor is, amikor álló helyzetből kell elindulni. Batársága ellenére kezes és váratlanul fordulékony ezzel az 5 fokot tekerő összkerék-kormányzással. A mild-hybrid rendszer pozitív hozadékaként a motor leállítása és újraindítása valóban alig észrevehető.

Suhanó trezor 9

7 liter alatti fogyasztás is összejön neki

Suhanó trezor 10

Remek fogású sportkormány

Hangár méretű helyeket is egérlyukká torzít a 360 fokos kamerája, így parkoláskor mindig az elefántfül méretű tükörből ellenőriztem a műveletet. A 3D-s nézetté variálható képe viszont szép, éles, és ez igaz rá este, esőben is.

Zseniális a HD Matrix LED-es és lézeres fotonágyú, és nem csak azért a rettentően menő fényjátékért, amit üdvözlésképp rendez. Úgy önti a tengernyi lument a sötét éjszakára, hogy amikor átültem a halogénlámpás E46-osomba, kétszer szálltam ki, hogy világítok-e. Az is nagyszerű varázslat, ahogyan a helyzet és a navigációs adatok alapján rendezgeti a távfényt, mert mindig eszeveszett messzire világít el úgy, hogy közben a szembejövőket sem vakítja.

Suhanó trezor 11

Aszfalton érzi magát igazán jól a Q7-es, de az összkerékhajtás ügyes

Suhanó trezor 12

6 dugattyús fékek vannak rajta elöl

Fent a lövegtoronyban egyébként is remek kilátás nyílik, a tégla forma Q7-es egész jól belátható. Néha kicsit szégyelltem is magam, hogy ennyi légköbmétert hordok magammal, de a nagy szabadidő-autós rendíthetetlen biztonságérzetet nagyon tudja. Sokat ront az ösztönös kezelhetőségen az a temérdek tablet, amit belepakoltak, de a vezetéshez szükséges elemeket szerencsére békén hagyták.

Baromi jó fogású az S line csapott aljú sportkormány, ami pontos és audisan steril egyszerre. Egészen az első kellemetlenebb felületig, ahol nagyon átjön rajta az út rendezetlensége. Pont ez van a 15 milliméterrel lejjebb ülő S line futóművel is, ami túl rázós, és ezen a légrugózás meg a komfort mód kombinációja sem segít. Nem csak a GLE, de még az X5 is tudja azt a fajta felhőn hajózást, ami a háborítatlan utazáshoz kell.

Suhanó trezor 13

Nagy tempónál is elképesztően csendesen fut

Suhanó trezor 14

Elektromosan állítható ülések, semmi nagy varázslat, csak egyszerűen jó

Rokona a Cayenne, de itt az aktív kanyarstabilizátorok meg az okos összkerékhajtás nem arra való, hogy kanyarról kanyarra mutasson be a fizikának. A Q7 biztonságosan stabil, de sosem feledteti a 2,3 tonnáját.

Ahol igazán otthon van a Q7-es, az a jó minőségű autópálya. Ott nem bántó az indokolatlanul feszes futómű és simán fut az autó, közben kellemesen szól a zene az 558 wattos Bose hifiből. A legális tartományban tényleg csendes, jóval felette kezd igazán susogni a szél a hatalmas bódé körül. Szépen dolgozik az adaptív tempomat, a sávtartó viszont csak kisebb ívelésű kanyarokat hoz le magabiztosan.

Amikor a hatalmas Q7-est gyakran kell meglódítani a forgalommal, akkor azért a 3,0 liter kéri is az üzemanyagot, átlagban 11 liter körül. Autópályán már egészen baráti 8 l/100 km körüli fogyasztás jött ki. Ami viszont maga volt a döbbenet, az a nyugis esti megérkezés (vidéki útról az alvó Budapestre) 6,8 literes átlaggal.

Költségek

Suhanó trezor 15

Drága, de megéri a csodafényszóró

21 millió forinttól indul a 286 lóerős dízel Audi Q7-es, amihez még egy rakás vezetéstámogató asszisztenst lehet összeválogatni az opciós tételek közül. Távolságtartós adaptív tempomat, holttérfigyelő, minden irányból figyelő baleset-megelőző rendszer és 360 fokos kamera is került az autóba.

Alulról karcolja az 1 milliót a lézeres Matrix LED fényszóró, 724 ezerért már van panoráma-üvegtető és 187 ezerért sötétítettek az ablakok. Közel 1,8 millióba kerül az aktív stabilizátoros futómű, 579 ezer a szélvédőre vetítő kijelző, de még kerámia fékeket is be lehet tenni a kosárba 3,5 millióért.

33 milliós árcédula lógott a tesztautón, és érezhető volt, hogy van még tovább a bőrözött műszerfal, a masszírozós ülések és a soft close-os ajtó irányába.

Az Audi Q7 50 TDI quattro és vetélytársai – Listaár, forint

Az Audi Q7 50 TDI quattro és vetélytársai – Listaár, forint
Volvo XC90 B5 AWD (235 LE) 19 315 000
Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI (285 LE) 20 729 780
BMW X5 xDrive30d (286 LE) 20 824 000
Audi Q7 50 TDI quattro (286 LE) 21 052 590
Mercedes-Benz GLE 350 d 4matic (272 LE) 22 900 999

Értékelés

Suhanó trezor 16

Meglehetősen méretes jószág, 33 millióért majdnem tökéletes

Nagy és okos, tényleg mindent tud, amit ma tudnia kell egy irdatlan batárnak. A Q7 még mindig egy takarékos, tágas utazóautó, csak a szén-dioxid-matekozásban kicsit kopott a harmóniája.

Mellette – Ellene
 
  • Meggyőző fellépés
  • Takarékos, V6-os turbódízel
  • Ügyes összkerékhajtás
  • Tágas utastér
  • Kényelmes sportülések
  • Tengernyi vezetéstámogató rendszer
  • Okos fényszórók
 
  • Rázós futómű
  • Lassan reagáló automata váltó
  • Három Steinway-re elég zongoralakk
Hogy tetszik az Audi Q7-es? Értékeld!
329 szavazat - átlag: 6.91 (10-ből)
Hogy tetszik az Audi Q7-es? Értékeld!