Röviden – Jeep Grand Cherokee Trailhawk
Mi ez? A Jeep 90-es évek elején bemutatott közepes méretű terepjárójának, a Grand Cherokee-nak negyedik generációja, melyet kifejezetten a járatlan utakra készítettek fel.
Mit tud? Kényelemben célba juttatni a fedélzetén utazókat, akár út nélkül is, bármin keresztül.
Mibe kerül? A V6-os turbódízel 190 lóerős változatával 16 millió forintról indul a Grand Cherokee, a kalandra kész Trailhawk változat 250 lóerős dízellel már 19,5 millióról indul, a tesztautó pedig már a 23 milliót karcolja.
Kinek jó? Aki a terepjárót valóban szeretné arra is használni, amire eredetileg kitalálták, az nagy valószínűséggel imádni fogja.

1941 óta gyárt cudar körülmények közé is vihető terepjárókat a Jeep és ezt nem véletlenül hirdetik olyan büszkén minden modelljükben, számos alkalommal pedig dzsipnek hívjuk a susnyásban könnyen boldoguló autókat. Idő közben ők is rájöttek, hogy egyszerű világháborús célszerszámok mellett olyan magasan trónoló csúcsmodellekre is szükség van, mint a Grand Cherokee, melynek kalandra kész Trailhawk változatát nyúztuk 2000 kilométeren keresztül.

Külső

Hatalmas és marcona megjelenésű autó a Jeep Grand Cherokee, mely fokozottan érvényes a járatlan utak meghódítására csábító Trailhawk verzióra. Felszereltségi szintnek kevés ennél menőbb nevet adtak, ehhez kétség sem fér, ráadásul igazi különlegesség a kínálatban. Nem csupán jellegzetes emblémák, hanem tartalom is kapcsolódik a pirosas logókhoz. Messze hajították róla a felesleges krómokat, a hatalmas alufelniket és a bokáig fényezett lökhárítókat. Ezüstös csillogást csak a hagyományosan hétlyukú hűtőrácson találunk, minden mást feketébe vagy szürkébe burkoltak. Így igazán szigorú tekintete lett a sötét betétes fényszórókkal, melyekben már szinte ódivatú xenonizzók szolgáltatják a fotonokat jó hatékonysággal. Még a magasan fekvő gépházfedélre is jutott matt fekete matrica és nem feltétlenül a vagány megjelenés miatt, hanem a zavaró tükröződéseket előzték meg vele, ami terepen is hasznos.

Amerikai kalandor 1
Amerikai kalandor 2

Amerikai kalandor

Amerikai kalandor 37
Amerikai kalandor 38
Amerikai kalandor 39
Amerikai kalandor 40
Amerikai kalandor 41
Amerikai kalandor 42
Amerikai kalandor 43
Amerikai kalandor 44
Amerikai kalandor 45
Amerikai kalandor 46
Amerikai kalandor 47
Amerikai kalandor 48
Amerikai kalandor 49
Amerikai kalandor 50
Amerikai kalandor 51
Amerikai kalandor 52
Amerikai kalandor 53
Amerikai kalandor 54
Amerikai kalandor 55
Amerikai kalandor 56
Amerikai kalandor 57
Amerikai kalandor 58
Amerikai kalandor 59
Amerikai kalandor 60
Amerikai kalandor 61
Amerikai kalandor 62
Amerikai kalandor 63
Amerikai kalandor 64
Amerikai kalandor 65
Amerikai kalandor 66
Amerikai kalandor 67
Amerikai kalandor 68
Amerikai kalandor 69
Amerikai kalandor 70
Fotó megosztása:
Amerikai kalandor 71

4,8 méter hosszú, a tengelytávja 2,9 méteres.

Profilból tökéletesen hozza a gigantikus túrabakancs sziluettet, tekintélyes kiterjedését (4,8 méter hosszú és 1,8 méter magas) mi sem mutatja jobban, mint hogy a piros háttérrel kiemelt Grand Cherokee felirat bár szinte végigér az első ajtón, nem hat túlzásnak. Elmaradhatatlan terepjárós stíluselemek a szögletesített kerékjárati ívek, melyekben igazán klassz, aprócska Willys Jeeppel díszített, kéttónusú 18 colos felnik laknak, rájuk pedig bárhol boldoguló, kevlár erősítésű Goodyear Wrangler abroncsokat szereltek.

Az autó alját a Trailhawk változat esetében az átlagosnál jobban beburkolták az első futómű, az osztómű és a tank környékén, hogy ne érjen kellemetlenség, ha elfogyna a maximum bő 28,7 centiméteres hasmagasság. Ezt a Quadra Lift rendszerrel öt fokozatban állíthatjuk, így szűkebb belmagasságú mélygarázsokban is elfér a Jeep. Magasabb sebességnél automatikusan ereszkedik 12,7 millimétert az úgynevezett Aero állásba.

Ma már szinte furcsán hatnak olyan sorok a katalógusban, amik a terepszögekről szólnak, pedig a Grand Cherokee esetében abszolút helyénvaló tudatni a kalandra vágyóval, hogy elöl 26,3-35,8 fok, hátul 26,5-29,5 fokkal gazdálkodhat, a rámpaszög pedig 18,8-23,5 fokos. Bátran tehénkedhetünk beszálláskor a küszöbökre is, hiszen nem holmi hitvány műanyag, hanem valódi detroiti acél, aminek rögzítése során a csavarokkal sem igazán spóroltak. Súlycsökkentésen láthatóan egy percig sem gondolkoztak, így aztán 2,5 tonnányi anyag gördül árkon-bokron át a Jeep Grand Cherokee Trailhawk személyében.

Amerikai kalandor 72

Helyén van a túrabakancs forma.

Amerikai kalandor 73

Trailhawk – hirdeti büszkén a hatalmas plecsni.

Hátulról már messze nem olyan markáns jelenség, mint a többi nézetből. Hiába a szürkés betét a lámpák körül meg a két kidörgő, láthatóan megfáradt a tervező fantáziája, mire eljutott idáig. Valószínűleg egy lekváros fánknyi cukorban lévő energia sokat lendített volna a dizájneren ezekben a nehéz percekben. Mindent megment a gyönyörű mélybordó szín, a csodaszép árnyalatnak köszönhetően igazán népszerű volt a temérdek szürkeség között és mindig jólesett visszanézni a nagyra nőtt túracipőnkre egy hosszú nap végén.

Belső

Módjával adagolt bordó cérnával tették a külsővel harmonizálóvá az alapvetően fekete színvilágú utasteret a Trailhawk változat esetében, amitől rögtön nem lesz olyan komor a hangulat. Végtelenül egyszerű és cseppet sem modern formákból építkezik a belső, leginkább a középkonzol ezüst műanyagja idézi fel, hogy merre tapogatózott az autóipar nagyjából tíz évvel ezelőtt. Az összeszerelési minőség és az alsóbb régiókban használt kemény plasztikok jelzik, hogy a Jeep egyértelműen elmarad a prémiumgyártók termékeitől. A Grand Cherokee illesztései sem feltétlenül annyira párhuzamosak, mint ahogyan azt elvárnánk 20 millió feletti árcédula mellett. Mellette szól azonban, hogy nem igyekeztek minden funkciót a 8,4 colos érintőképernyő menüjének mélyére süllyeszteni, hanem – műanyagos kapcsolási érzetű – fizikai gombokkal is állítható a kétzónás automata klíma és a rádió hangereje.

Teletömték funkciókkal az okostelefonokéhoz hasonló menüt, de kezelése hamar megszokható. Végtelenül könnyen barátkozik össze iOS vagy Android rendszerű telefonnal, így nemcsak hívásokat intézhetünk, hanem például a Spotifyról is dolgoztathatjuk a 9 hangszórót és egy mélynyomót tartalmazó hangrendszert. A navigáció ugyan gond nélkül elvitt a kiválasztott célig, azonban gyorsaságban és grafikában is egyértelműen alulmarad az ingyenesen letölthető Waze-zel szemben. Megajánlanék néhány dollárnyi fejlesztést a tolatókamerára is, aminek képe elképesztően pixeles.

Amerikai kalandor 74

1000 kilométert kényelemben le lehet húzni a Jeep kormánya mögött.

Amerikai kalandor 75

Bitang vastag a kormány, rajta hatalmasak a gombok. Könnyen beállítható a távolságtartós vagy akár a sima tempomat.

Tág határok között állíthatóak és igencsak méretesek a fűthető és szellőztethető első ülések, melyek háttámlájába még a Trailhawk feliratot is belehímezték. Rettentően kényelmes és kellő tartást ad, így ezer kilométer levezetése sem töri meg az embert. Igazán hamar megtalálható az ideális vezetői pozíció, amiben minden könyöklő éppen a kényelmes pontba esik. A kormány irgalmatlanul vastag, mint a nagykóla palackja, azonban ez csak hozzátesz a Jeep markánsan amerikaias karakteréhez. Még a Fiat-korszak előtti időkből maradtak meg a mercedeses ablakemelők és az egy darab, mindent tudó bajuszkapcsoló. A kormány mögötti műszeregység részben digitális, amit remekül ki is használtak, temérdek információt hívhat elő a sofőr, például fogyasztást háromféleképpen mérhetünk, de a keréknyomást és a terepes beállításokat (tengelyek állása, berugózás, kormányszög) is előhívhatjuk.

2,9 méteres tengelytávon kétségkívül akad hely a hátsó utasoknak, azonban hiába a több szögben rögzíthető háttámla, a padló túl magasan van, így a felnőtt ember combja elemelkedik az ülőlaptól. Az enyhe magzatpóz pedig hosszabb távon egyértelműen nem kényelmes, így inkább aprótalpúak számára biztosít zavartalan utazást.

Amerikai kalandor 76

Magasan van a padló, ezért nem mindenkinek kényelmes a hátsó sor.

Amerikai kalandor 77

782 literes csomagtartó az elektromosan mozgatható hátfal mögött. Az ülések döntésével 1,5 köbméternyi motyót nyel el.

Elektromosan nyílik a csomagtérfedél, mögötte pedig ablakvonalig 782 literes tér várja a csomagokat. 60:40 arányban dönthetőek a hátsó ülések, amit kihasználva több mint 1,5 köbméternyi, sík padlójú rakteret kapunk, ami pillanatok alatt elnyel biciklit vagy néhány lapra szerelt bútort is, akár egyszerre. A padló alatt pedig igazi, teljes értékű pótkereket találunk. Aki pingvinezett már tanácstalanul kompresszorral és javító trutymóval a mozgáskorlátozott autó mellett, az tudja, micsoda megváltás lehet a bevetésre váró, rendes kerék. Amennyiben kevésnek bizonyul a galaktikus méretű tér, a Grand Cherokee képes 3,5 tonnát vontatni.

Technika

Európához igazították a motorpalettát, így került a Grand Cherokee orrába az olasz eredetű, egészen pontosan a VM Motoritól származó 3 literes, V6-os turbódízel. Meglepően harmonikussá varázsolta az autót a kulturált járású, 250 lóerős teljesítményű Multijet II motor, legyen szó akár autópályázásról vagy sziklák közti lavírozásról. A ménesnél jóval meghatározóbb adat a 2000-es fordulattól meglévő bőséges, 570 Nm nyomaték, melynek köszönhetően képes a lehető legtöbb feladatot úgy megoldani, hogy közben a fordulatszámmérő nem látogat el a skála második felére.

Amerikai kalandor 78

250 lóerő és 570 Nm jön ki a V6-os turbódízelből.

Amerikai kalandor 79

Légrugózás emeli a magasba.

A Grand Cherokee-hoz elérhető legfejlettebb összkerékhajtási rendszer dolgozik a Trailhawk változat alatt. A Quadra Drive II képes akár a teljes nyomatékot a legjobban tapadó kerékhez juttatni, ráadásul hátul elektronikusan vezérelt önzáró differenciálmű található, tehát minden adott ahhoz, hogy akár automata módban is meggyőző magabiztossággal gyűrje maga alá az akadályokat. A Select Terrain forgókapcsolójával választhatunk még homokos talajra, sáros útra, hóba vagy sziklás terepre optimalizált beállítások közül. Ilyenkor a vezető önbizalma megnő, ezzel együtt megváltozik a gázreakció, a váltó vezérlése és a menetstabilizáló hozzáállása is.

Vezetés

Az egyenes vonalú egyenletes mozgást kedveli a leginkább, ami egy amerikai autó esetében nem újdonság, mindez kanyarodás közben teljesen egyértelművé is válik. A lágyan ringató, durva úthibákat kisimító légrugós futóművel és az aszfalton teljesen érzéketlen kormányzással nem volt színtiszta élvezet a kanyargós hegyi utakon felfűzni a hatalmas gépet. Apró mediterrán falvak picurka utcácskáiban pedig a közel 12 méteres fordulókör jelentett izzasztó pillanatokat. Autópályán csupán az elefántfül méretű tükrök felől érkezett diszkréten hallható szélzaj, máskülönben eseménytelenül, határozott dinamizmussal falja a kilométereket. Ideális páros a rugalmas, hathengeres dízelmotor és az észrevehetetlenül fokozatot cserélő – már több típusból is ismert – nyolcsebességes ZF automata váltó.

Ezek azonban csupán apró áldozatok a felfedezésre és járatlan utakra fogékony hozzáállás oltárán. Még akkor is hatalmas öröm volt felkapaszkodni köves meredélyen vagy bóklászni az erdei utakon, ha ezzel a Grand Cherokee képességeit csak részben használtuk ki. Mindezt onnan tudhatjuk, hogy a menüben lévő terepező applikáció a kormány szögén túl számos hőmérsékletet és oldaldőlést is mutat, hogy a zöldfülű terepező se menjen bele menthetetlen szituációkba. A friss és karcmentes tesztautó elől olykor saját kezünkkel takarítottuk az utat, cserébe azonban olyan helyekről nézhettünk le a kék tengerre, ahová másképp nem merészkedtünk volna.

Amerikai kalandor 80

2,5 tonnával is lehet szaladni.

Amerikai kalandor 81

2000 kilométer átlaga 8 liter/100 kilométer lett.

Eszünkbe sem jutott kedvező fogyasztási értékeket várni egy terepgumikon gördülő, irgalmatlan súlyú és nagy homlokfelületű autótól, de a Jeep kellemes csalódást okozott. Fővárosunkból a szlovén autópályán jutottunk el a horvátországi Abbáziáig, ezt követően vidéki utakon autóztunk el a Plitvicei-tavakhoz. 7,5 literes fogyasztással teljesítette ezt a szakaszt a Grand Cherokee, majd újra teleszívta magát gázolajjal a 93,5 literes tank. A csodaszép tórendszer átgyaloglása után megfáradt túrázókat 6,2 literes átlaggal vitte vissza a tengerparti szállásig, ami az ideális körülmények miatt keletkezett remek érték. Persze nem mindig étvágytalan a Jeep behemótja, az aszfaltról letérve és a fotózás alatt már 8,6 litert lefetyelt, a tőle abszolút idegen városi használatban pedig könnyedén összejön a lélektani határon átlendülő, 10 literes átlag.

Vezetéstámogató rendszerek tekintetében felzárkóztatták korosodó Grand Cherokee-t, így a legszükségesebbek a Safety csomag (520 000 Ft) részeként megtalálhatóak a fedélzeten és működésükbe sem lehetne belekötni. Az általában túlzottan óvatoskodó vészfékező sem riogatott felesleges visítással, tényleg csak indokolt esetben szólalt meg és fékezett azonnal vagy segített rá a biztonságos lassításra. Pontosan tette a dolgát a távolságtartós tempomat is, mely nemcsak sztrádán, hanem a városi araszolásnál is kiválóan működött és fékezte állóra az autót, majd indult el a sorral. Holttérfigyelő és sávelhagyásra figyelmeztetés is az ellátmány része ebben az esetben.

Költségek

16 060 000 forintról indul itthon a Jeep Grand Cherokee, az árlista legelső tétele Laredo felszereltségű és a V6-os turbódízel 190 lóerős változata hajtja. Az alapfelszereltség tartalmazza többek között a kétzónás klímát, az elektromos csomagtérajtót és a parkolószenzorokat is. Felfedezők és kalandorok kedvenc választása természetesen a Trailhawk, ami a középső felszereltségi szintet képviseli 19 510 000 forintos listaárával.

A plusz védőlemezekkel, masszív gumiabroncsokkal, legügyesebb összkerékhajtási rendszerrel és erősebbik dízelmotorral szerelt autó árát olyan jelentős tételek tornázták 23 millió közelébe, mint a panorámatető (500 000 Ft) vagy az érintőképernyős navigációs rendszer (530 000 Ft).

A Jeep Grand Cherokee és vetélytársai – Listaár, forint
VW Touareg 3.0 V6 TDI TerrainTech (263 LE) 17 704 640
Mercedes-Benz GLE 350 d 4matic (258 LE) 17 617 440
BMW X5 xDrive30d (258 LE) 18 186 000
Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 D Trailhawk (250 LE) 19 510 000
Amerikai kalandor 82

Aszfalt nélkül a legnagyobb móka a Jeep Grand Cherokee.

Értékelés

Bőrbe húzott, csillogó krómokkal és hatalmas felnikkel díszített változat mellett még versenypályára való, 700 lóerős pusztító is készül a Jeep Grand Cherokee-ból. Nem újdonság ez, hiszen minden mai SUV-ból készül hasonló, valódi terepjárót azonban már csak kevés márka kínál. A Trailhawk anyaghasználatban és aszfalton – azon belül is leginkább kanyarban – marad el a hasonlóan kinéző autók között, cserébe a járatlan úton egészen új élményekhez vezet.

Mellette – Ellene
  • Határozott megjelenés
  • Jó terepképességek
  • Remek V6-os turbódízel motor
  • Tágas utastér
  • Hanyag összeszerelési minőség
  • Helyenként hitvány műanyagok
  • Szerény kanyarképesség
Hogy tetszik a kalandra kész Jeep Grand Cherokee? Értékeld!
átlag
7.95
szavazat
421
Hogy tetszik a kalandra kész Jeep Grand Cherokee? Értékeld!