Röviden – Dacia Duster  TCe 100 LPG
Mi ez?A Dacia jól ismert budget-terepjáró-SUV-ja, ezúttal egy igen takarékos alapmotorral, gyári LPG-rendszerrel.
Mit tud?Még mindig inkább terepjáró, mint divat, de egyre több az elérhető extra, és ebben a kivitelben a gazdaságosság sem kérdés.
Mibe kerül?A típus még mindig barátságos, 3,39 milliós árral indít, az LPG-t pedig már 4,049 milliótól elérhetjük, ezt minden extrával megpakolva 4,9 millió körül áll meg az érték.
Kinek jó?Aki elérhető áron akar jól használható, olcsón üzemben tartható, szerény presztízsű szabadidő-autót, az bátran vegyen Dustert!

A Dacia Duster jelenleg a terepjárószerű, családi szabadidő-autók belépő típusa, ami a kedvező ár mellett egyre több motorvariánssal is harcol a vevőkért. Igaz, a hibrid, és az elektromos kivitel még várat magára, de akinek számít a károsanyag-kibocsájtás, és mindenképp Dustert akar, annak a most belépő, kettős üzemű, LPG-gázzal is tankolható gyári kivitelek jelenthetnek alternatívát. 

Érthetetlen, miért nem hódítanak a gázos autók 1

A Dacia Duster motorkínálata erősen eltolódott benzines irányba, 100-150 lóerő között négy verzió akad, ezek között a teszten is szereplő autógázzal is üzemelő száz lóerőssel, míg dízel fronton csak a 115 lóerős érhető el

Külső

A Dacia Duster második generációja őrzi a terepjárókhoz közelítő arányait, a jelenleg futó Dacia Duster 4341 mm hosszú, 1804 mm széles és 1693, illetve 1682 mm magas, attól függően, hogy 4×2-es vagy 4×4-es változatról van szó. Hasmagassága 21 centiméter, terepszöge elöl 30, hátul 34 fok.

Rengeteg Duster fut a hazai utakon, és aki próbálkozott már vele, észrevehette, hogy a két generáció csak részleteiben különbözik: biztosra a hátsó lámpákat megfigyelve mehetünk. A hosszú tégla-alak helyett a második eresztésnél szögletes, a Jeep Renegade stílusára emlékeztető fényszórók ülnek hátul. 

Érthetetlen, miért nem hódítanak a gázos autók 2

Ez a külső legjellemzőbb részlete, a hátsó, immár szögletesebb lámpa

Robusztus kisugárzása nem változott az évek során, a Duster szinte kívánja a ballonos terepgumikat, a tetőcsomagtartót és a vonóhorgot, ugyanakkor a választható élénk színekkel, és a magasabb felszereltségek ezüst színű dekorbetétjeivel kikeverhető egy egész vállalható, hangulatos megjelenés, ami még pár évvel ezelőtt idegen volt a Daciáktól. 

Kívül semmi sem utal a kettős üzemre, nincs egy kék, vagy zöld apró felirat se, csak az autó alá benézve vehető észre a gázrendszer tartálya, ami a pótkerék helyét foglalja el.

Érthetetlen, miért nem hódítanak a gázos autók 3

Az LPG-s kivitel beazonosításához le kell térdelnünk a Duster mögött

Belső

A Duster beltere alapvetően jó kialakítású, az ergonómia terén sokat lépett előre az elődhöz viszonyítva. A Renault Clióból ismerős klímakonzolon és a váltón visszaköszönő ezüst dekoráció még az alacsonyabb felszereltségnél is sokat dob a hangulaton. Ilyen hangulatjavítót lehet még rendelni, akár bőrkárpitot is kérhetünk 150 ezerért, de ez kilóg a típus által képviselt filozófiából, egy Dusterhez inkább a praktikus, mindennapokat megkönnyítő extrák illenek. 

Ilyen a 7 colos középkonzoli kijelzőn megjelenő kamerakép, ami a multi-view extrával nem csak tolatáskor hasznos, azt is láthatjuk, hogy mi van az autó orra előtt,  illetve mellett, mivel így négy beépített kamerát kapunk 75 ezer forintért. 

Érthetetlen, miért nem hódítanak a gázos autók 4

Csak egy puritán autó lehet olcsó, de a Duster egyre otthonosabb, és minden olyan alapvető extra elérhető, amitől kényelmesebben telnek a kilométerek

A hosszú évekig milliószámban gyártott, ezért egyre olcsóbb öreg alkatrészekért cserébe jó a térkínálat: a szélesre nyíló ajtókon könnyű beszállni és a gyerekülésbe beszíjazni a hadakozó utódot. A térérzet jó, és még a csomagoknak is épp elég a hely: a szabvány szerint 445 literes és a hátsó ülések támlájának lehajtása után 1478 literesre bővíthető. Ezen az értéken a pótkerék helyére beszerelt LPG-tartály sem változtat, a csomagtér érintetlen marad, cserébe defekt esetén marad a javítókészlet, vagy a tréler vagy a csomagtérben utazó pótkerék.

Érthetetlen, miért nem hódítanak a gázos autók 5

Néha a pőre lemez is érdekes, a csomagtartó borítása alatt ugyanis csak ezt találjuk az LPG-s kivitelben

Technika

Az egyliteres, háromhengeres, turbós ECO-G blokk friss fejlesztés, a leköszönő 1,6 literes szívó 16 szelepeseket váltja az alapmotorok sorában. Száz lóereje mellé már 2000-es fordulattól 170 Nm nyomatékot biztosít, és a Dacia Duster mellett a Sandero, Sandero Stepway, Logan és Logan MCV modellekben is elérhető. 

De miért szavaznak a gázra a Daciánál? Nos, az elődből is volt LPG-s verzió, de a hagyomány mellett az egyre szigorodó szén-dioxid-kibocsájtási normáknak is könnyebb így megfelelni. Cseppfolyósított gázt használva tisztább a motor működése, szén-dioxidot tekintve 10 százalékkal jobbak az LPG-t használó motorok a kizárólag benzint égetőknél. Szén-monoxidból, nitrogén-oxidból és elégetlen szénhidrogénekből nagyjából ugyanannyi marad a kipufogógázban, de autógázas üzemben gyakorlatilag nincs PM10 méretű szilárd részecske kibocsájtás, ami a városi légszennyezés fontos eleme.

Érthetetlen, miért nem hódítanak a gázos autók 6

A beltérben ennyit tudunk meg a rendszer állapotáról, digitális kijelző, sőt pillanatnyi fogyasztásmérő sincs

Az LPG-s kivitelek előnye emellett, hogy kevesebb kén-dioxid, formaldehid és rákkeltő benzol hagyja el a kipufogót, mint a benzinesek esetén. A gázüzemű Daciák beszállítója az 1954 óta fennálló olasz Landi Renzo.

Vezetés

Vezetés közben semmilyen különbség nem észlelhető egy átlagos benzineshez képest. A műszerfalon az egyetlen változás a bal oldalon, kormány mellett található apró nyomógomb, amivel a két üzemanyag között választhat a sofőr. Ezen apró zöld ledek jelzik a gáztartály töltöttségi állapotát, és ha mindkét tartályt teletöltjük a kútnál, akkor közel ezer kilométert tudunk megtenni, mielőtt teljesen kifogynánk a mozgást biztosító üzemanyagokból.

A kis egyliteres motor hozza mindazokat a pozitív és negatív tulajdonságokat, amelyek vitaalapot képeznek ezeknél a konstrukcióknál. Hidegen, alacsony fordulaton érezhető a vibráció, a járáskultúra nem éri el a leköszönő ezerhatos szintjét, ahogy a hanghatás is zavaróbb. Használat közben viszont kellemes az alacsony fordulaton jelentkező nyomaték, országúton pont jókor jön meg az erő. Ezt szereti a vezetők java, egy erős, lendületes húzás, és jöhet a következő fokozat.

Érthetetlen, miért nem hódítanak a gázos autók 7

A Dacia Duster még az alapmotorral, és csak elsőkerék-hajtással is könnyedén túllendül a legtöbb földúton, köszönhetően a 21 centiméteres hasmagasságának

Ugyanehhez a szívó benzinest visszaváltva kellett felkergetni a 4-5 ezres tartományba, igaz, ennek a hangja még ekkor sem volt olyan rekedt reszelés, mint az új egyliteresnek, de valamit valamiért. Tehát fikarcnyit sem gyorsabb, csak másképp éri el ugyanazt az értékeket, mint a leköszönő alapmotor.

Érdekes különbség a szimplán benzines, és a kettős üzemű motor között, hogy előbbinek alacsonyabb a maximális nyomatéka (160 Nm), és az is 2750-es fordulattól jelentkezik, míg a benzin-gázos 2000-es fordulattól termel 170 newtonmétert. Papíron tehát jobb, mint a benzines, a különbség mégis elvész valahol, hiszen a gyári adatok szerint a végsebesség ugyanúgy 170 km/óra körül van, a gyorsulás viszont különböző. A benzines 12,5 másodperc alatt éri el a százas tempót, míg az autógázzal szereltnek ehhez 13,8 másodperc kell (14,4 csak benzinnel). 

Ebben szerepet játszhat a 34 literes gázrendszer plusz tömege, a sima TCe 100 minimum tömege 1191 kilogramm, míg az LPG-s 1252 kilogrammot nyom a mérlegen. Legyen bármi a háttérben, a rugalmasság megvan a mindennapokhoz, és úgyis a gazdaságosság a lényeg, akkor pedig nem padlógázon zúzunk a büntethető sebességtartományok felé. 

Érthetetlen, miért nem hódítanak a gázos autók 8

Tipikus alapmotor a TCe 100, épp elégségesen teljesít minden területen, de az LPG-rendszerrel felértékelődik a megtehető 1000 kilométer egy feltöltéssel, valamint a környezetbarát üzem

Fontos tudni, hogy a biztonsági szeleppel ellátott LPG-s Daciák behajthatnak a mélygarázsokba is, általában a legfelső szintre, de ennek engedélyezése még mindig az üzemeltetőn, tulajdonoson múlik, tehát figyelni kell a vonatkozó jelzéseket. 

Költségek

A Daciánál abszolút a költségek vonalán akarják csábítóvá tenni az autógázas kivitelt, ezért még egy gyári kalkulátort is készítettek, amelyben megadhatjuk az átlagos havi futásteljesítményünket, és a rendszer ebből gyorsan kiszámolja, mikor térül meg az LPG felára, és mennyit spórolunk a két üzemanyag árkülönbözetén. 

Szerencsére kiírja, hogy milyen átlagárak alapján számol, így nincs zsákbamacska, nincs meglepetés: minél többet megyünk, annál inkább megéri. Átlagos felhasználással, évi 20 800 megtett kilométerrel 106 ezer forintot spórol, aki LPG-t tankol, és így a rendszer 150 ezer forintos felára körülbelül 16 hónap alatt térül meg. Nem rossz, és nem is áll messze a valóságtól, hiszen a gyárilag megadott WLTP-átlagfogyasztás értékéhez (7,9-8,2 liter/100 km) közelítő, 8,3 l/100 kilométeres értéket hozott a tesztautó.  

Érthetetlen, miért nem hódítanak a gázos autók 9

Manuális fényszórómagasság-állítás: Az ilyen apró, olcsó részleteken az egekig felextrázott kivitel sem segít, de a Duster máshol bőven kárpótol

Ma még ennyi a benzin, de két hónap múlva 450 forint is lehet, ahogy az autógáz ára sincs kőbe vésve, tehát nehéz megmondani, mekkora megtakarítás lehet hosszú távon a kettős üzemű kivitel, de annyi biztos, hogy a benzineshez képest kizárt a nagyobb költség, az autógáz mindig sokkal olcsóbb. Ráadásul erre a modellre is ugyanazok a gyári garanciák vonatkoznak (3 év vagy 100 000 km), mint a többi modellre, és az LPG-szett már a 4 049 000 forintos Essential felszereltséggel is elérhető. 

Értékelés

Aki tényleg céltudatosan, minden sallangtól mentes új autót keres, amin nem fognak ki a hazai útviszonyok, és elérhető a szőlőhegy is, annak ez a Dacia Duster kivitel lehet a tökéletes választás. Hiába takarékos és erősebb a gázolajos kivitel, ha a dízelek rossz híre magasabb értékvesztést hoz, valamint az alap vételár is magasabb. Csak a benzines marad opcióként, és ha nem kell a nagyobb teljesítmény, vétek lenne kihagyni a minimális felárért kínált, rengeteg előnnyel járó gázrendszert.

Érthetetlen, miért nem hódítanak a gázos autók 11

Aki szereti a járatlan utakat, annak a Dacia Duster már alapból csábító lehet, és ha meg tud barátkozni az alapmotor harmatos erejével, és járáskultúrájával, akkor az LPG-rendszer szinte kötelező extra

Ez tulajdonképpen a Duster filozófia csúcsa, egyszerre olcsón fenntartható, aránylag környezetkímélő, elérhető vételárral. Az életet megkönnyítő alapextrákkal (négy kamera a parkoláshoz, tempomat, automata klíma, kulcs nélküli nyitás-zárás és indítás)  együtt is bátran vezethető róla költségvetési excel-tábla, valószínűleg évek múlva is megnyugtató értékek fognak szerepelni a rubrikákban. Legalábbis az üzemanyagköltségnél biztosan.

Mellette – Ellene
 
  • Gyári garancia az LPG-rendszerre, nincs utólagos tákolás
  • Elérhető ár
  • Tágas utas- és csomagtér
  • Minden szükséges extra elérhető
 
  • Több esetben nyers háromhengeres motor
  • Rosszabb gyorsulás mint a benzinesnél
  • Nincs pótkerék
Hány pontot érdemel az LPG-s Dacia Duster?
1144 szavazat - átlag: 6.92 (10-ből)
Hány pontot érdemel az LPG-s Dacia Duster?