Rövid, de tapasztalatokban gazdag próbaúton vezettük az elektromos MINI-t Budapesten és környékén. A BMW Csoport legkisebb autójának villanymotorral is megvan a varázsa. A többi prémiummárka ilyen kicsiben egyelőre nem kínál villanyautót, a volumenmárkáktól lesz testhezálló konkurense. Már csak azt kéne tudni, mi lesz az állami ártámogatással és mennyibe kerül majd.

Külső

Egyelőre csak a háromajtós, F56 kódjelű MINI Cooperből készül elektromos verzió. Az autó hossza 3850 mm, szélessége 1727, magassága 1414 mm. A tengelytávolság 2495 mm, tehát a fősodorba tartozó kisautóknál 15-20 centivel rövidebb, a Swiftnél viszont egy centivel hosszabb az Oxfordban gyártott elektromos kiskocsi. Az autó nagyobb magasságát jól leplezték a tervezők, a kerékjáratok magasságában lehet a trükk.

Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 1
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 2

Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra

Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra

Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 38
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 39
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 40
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 41
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 42
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 43
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 44
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 45
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 46
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 47
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 48
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 49
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 50
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 51
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 52
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 53
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 54
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 55
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 56
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 57
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 58
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 59
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 60
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 61
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 62
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 63
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 64
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 65
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 66
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 67
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 68
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 69
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 70
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 71
Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 72
Fotó megosztása:

Sajnos ezzel a generációval odalett a MINI egyik jellegzetessége, az extra rövid első túlnyúlás, az orra majdnem annyira túlnyúlik az első kerekeken, mint az olcsóbb kisautóké. A meredek, feketére fényezett tetőoszlop a márka ezredfordulós visszatérése óta alapelem, a krómfényes kilincs szintén. A lámpákat keretező LED-gyűrű a menetfény, ami irányjelzéskor borostyánsárgára vált.

Tetszett a hátsó lámpában a brit zászlómotívum és engem megvettek az elektromos hajtást azonosító sárga színnel is. A típusjelzés és a küszöbtakaró díszléc S-e is sárga, sárga a jelvény a csomagtérajtón és az első sárvédőkön, sárga a csík az orrmaszkon.

Belső tér

Mély üléshelyzetével és a meredek tetőoszlopokkal az autó tökéletesen adja a MINI-hangulatot, hiába magasabb nagyjából 1,8 centiméterrel a belső égésű motoros testvéreknél. A középső műszeregység digitális kijelző, képátlója 5,5 hüvelyk. Tőle balra az erőtartalék-jelzőt, jobbra az akku töltöttségét mutató műszert találni.

Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 73

Többnyire jók az anyagok, legalábbis a derékmagasság felettiek. A műszeregységben jobbra az akkuk töltöttsége látható, balra az erőtartalék olvasható le

Középen 6,5” az érintőkijelző képátlója. A menüben barangolást az iDrive pogácsáját idéző forgókapcsoló teszi lehetővé, az elektromos kézifék kapcsolója melletti műanyagokon jól kivehető a spórolás.

211-731 literrel a csomagtér apró, az egy centivel rövidebb Swifté 265 literes, de a nagyfeszültségű akkumulátor okos elhelyezésének köszönhetően legalább nem kisebb, mint a benzines és dízel verziókban.

Sport, Mid Green, Green és Green+ üzemmódok közül választhatunk egy kapcsolóval, igen egyszerűen. Green+-ban az autó az utastér temperálását erősen visszaveszi és a légkondicionálást is leállíthatja a hatótáv érdekében. Greenben kissé hervadt a gázreakció, a Mid pont jó, a Sport pedig méltó a nevéhez.

Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 74

Négyféle üzemmód van vezetés közben, a töltési idők könnyen beállíthatók

Technika

A MINI Cooper SE villamos gépe nem a hátsó kerekeket hajtja, mint a konnektoros hibrid Countrymanben. Motorteljesítménye 7000-es percenkénti fordulatszámon 135 kW (184 LE). A 270 Nm nyomatékú szinkron villanymotor az i3S-ből ismerős, a nagyfeszültségű akkumulátor viszont eltérő.

Bruttó kapacitása 32,6 kWh, ebből az autó hajtására valóban kihasználható nettó akkumulátorkapacitás 28,9 kilowattóra. A 12 akkumodult a MINI is T-alakba rendezte, a T hosszabbik szára van az első ülések között, a rövidebb a hátsó ülések alatt. Mivel ez nem önálló padlólemezre épülő elektromos autó, az akku az alváz alá lóg, kicsit csökkentve a hasmagasságot. Az odaverés következményeitől erős fémlemez védi az akkumulátort.

Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 75

Erős fémkeret tartja és védi a szinkron villanymotort. Az első kerekek hajtottak

Nem volt cél a nagy hatótávolság, mert a súlyosabb, nagyobb térigényű akkuk rontanák az autó dinamizmusát. A WLTP-szerinti hatótávolság 225-234 km, ha ennek a két harmadát veszitek télen és életszerűen haladva, az is a négyszerese annak a 37 kilométernek, amit a MINI ügyfelek naponta átlagosan megtesznek autójukkal.

Más elektromos kisautókkal összevetve a MINI tölthetősége nettó csalódás. Egyenáramú villámtöltéssel a CCS Combo 2 csatlakozóval 50 kW a felső határ, amivel 35 perc alatt érhető el 80 százalékos töltöttség. Utána erősen visszaszabályozza a töltőáramot a szisztéma, hogy kímélje az akkumulátort, mint minden elektromos autó. Ez váltóárammal is hasonló: a gyári adat szerint 0-80 százalék között 2,5 óra telik el a 11 kW-os AC-töltőn, a maradék 20 százalékot még egy óra alatt veszi fel az akkumulátor.

Tehát optimális esetben 50 kilowattal mehet a villámtöltés, aminek a Honda e, az elektromos Opel Corsa és a Peugeot e-208 a dupláját nyújtja 100 kilowattos töltési teljesítménnyel. A töltőnyílás ugyanott van, mint a belső égésű motoros MINI-ken, a jobb hátsó sárvédőben.

Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 76

Kicsit csökkenti a hasmagasságot az akkucsomag

Sajnos a MINI Cooper SE a töltőinfrastruktúrát uraló váltóáramú töltésben nem éri utol a Renault Zoét, amely 22 kilowattal tölthető AC-töltőkről. Az elektromos MINI-ben váltóáramról a 11 kilowatt annak tükrében mégis jó, hogy sokkal drágább villanyautók is csak 7,2-7,4 kilowattot tudnak. A MINI-vel árban összevethető belépő LEAF 3,6-ot, jobb felszereltséggel 6,6 kilowattot. A töltés indulásakor narancssárga, utána pulzáló sárga, a jóllakottság elérésekor zöld fény világít a töltőcsatlakozó fölül.

Amiben a MINI hagyományosan egyedülálló, az a hátul is független kerékfelfüggesztés. Még az Audi A1-nek is be kell érnie az olcsóbb, de bőven megfelelő csatolt hosszlengőkaros konstrukcióval a Polóból, a BMW viszont a MINI 2000-es újjáélesztése óta áldoz a fejlettebb hátsó futóműre. Ebből a költségek szorításában sem engedett, jóllehet az összes kisautó az európai piacon félmerev hidas hátul.

Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 77

100 kW az egyenáramú villámtöltés csúcsteljesítménye a 208-Corsa párosban és a Honda e-ben. A Cooper SE feleennyit tud, váltóáramról viszont 11 kW-tal tölt, ami fontosabb

Villanyautós szinten kedvező az 1365 kilogrammos súly, a csak öt centiméterrel hosszabb, 3895 mm-es Honda e 1542 kilót nyom. A többletsúly mérsékelt, 145 kiló van az automatikus váltós Cooper S és a Cooper SE között.

Jó rajtkészségéhez elég két adat. 0-60-ra 3,9 mp alatt gyorsul, százra 7,3 mp a gyorsulás ideje. A 150 km/órás végsebesség is jó érték egy elektromos kisautótól. Nem azért ennyi, mert nem menne többet, de az egyfokozatú áttétellel itt érdemes megszabni a csúcssebesség határát.

Ha nem vágnák vissza a végsebességet, akkor a villanymotor hatásfoka romlana, tehát az autózás 99 százalékában a kisebb hatótávolság miatt hátrány érné a tulajdonost, csak hogy az esetek 1 százalékában ne 150-nél álljon meg a mutató, hanem valamivel nagyobb sebességnél.

Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 78

Elég neki 7,3 mp 0-ról 100 km/órára, végsebessége 150 km/óra

Vezetés

184 lóerő egy ekkora autóban eleve jót ígér. A valóság ennél is szebb, a villanyautóktól megszokott elindulást a MINI Cooper SE kormánycibálás nélkül produkálja. Az ARB (Aktornahe Radschlupfbegrenzung) a beavatkozás helyéhez közeli keréktúlpörgés-korlátozásnak fordítható.

Mivel a kipörgésgátlás vezérlését nem a menetstabilizáló rendszerbe, hanem közvetlenül a motorirányító számítógépbe integrálta a gyár, pár ezredmásodperccel gyorsabbak a beavatkozások. Kerékkipörgés kikapcsolt menetstabilizálással sincs.

Azonnal lehívható erejével a MINI könnyen okoz meglepetést. Gyorsulása annyira jó, hogy az indexelők előtt könyörtelenül záró középkorú asszonyságoknak sincs ideje reagálni sávváltáskor.

Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 79

Kellően mély az üléshelyzet. A pontos kormányzás és gázelvételre a lelkes farlendítés öröm minden napra

A kétfokozatú visszatermelés erősebbik állásában fékpedál érintése nélkül lehet közlekedni. A másik viszont hagyja szabadon gurulni az autót gázelvételkor, hogy a hektikus vezetés ne zabálja fel az értékes lendületet, amit a villanyautókban a benzinhez és a gázolajhoz képest szánalmas energiamennyiségből kell kigazdálkodni. Kis sebességnél a villany MINI is produkál műzajt, ami kötelező, bár egyelőre kikapcsolható tartozéka a halk autóknak, tehát az elektromos és a konnektoros hibrid modelleknek is.

Videón az elektromos MINI

a videó a hirdetés után indul

Bár a Münchenből a Frankfurti világpremierre vezető 398 kilométeres utat egyetlen DC-villámtöltéssel (50 kW, 80%-ra 35 perc alatt) megtette az autó, a 10 Celsius-fok körüli budapesti tavaszban 152 km hatótávolságot ígért induláskor az egyik autó és 106 megtehető kilométerrel érkeztünk meg a mintegy 35 km-es próbautat követően.

A táv csekély, de autentikus volt, mert a városi szakaszok mellett az M0 autóúton is jártunk az autóval, 130 körüli sebességgel. Melegebb időben, de nem hőségben 180-200 km lehet a hatótávolság, ami értelmes kompromisszum egy városi autónál. Más kérdés, hogy a hasonló árakon nagyobb hatótávot adó elektromos kisautók, így a 208, a Corsa F, pláne a váltóáramú töltés koronázatlan királya, a Renault Zoé lényegesen többet nyújtanak.

Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 80

A kétfokozatú visszatermelés erősebbik állásában a fékpedál érintése nélkül lehet közlekedni, amíg nem kell túl nagyot lassítani. Gyengébb rekuperációval is állóra fékez, a végén finoman könnyítve a féken

Hiába magasabb az autó 1,8 centivel, súlypontját az akkumulátor 3 centiméterrel mélyebbre viszi többi MINI-nél, ami többletsúllyal együtt is kiválóan vezethetővé teszi. Ráadásul az orrnehézségen javít a tény, hogy a motortartó keret ellenére a villanymotorral valamivel kisebb súly hárul az első kerekekre, mint benzinessel. Ha még hátul is hajtana, egy laza ESP-vel tényleg itt volna a Kánaán.

Gázelvételkor nagyon eltérően viselkedik az autó normál és erős visszatermelésre állítva. A beállítás a középkonzoli billenőkapcsolóval módosítható, laza rekuperációval narancssárga fény világít. Visszajelzés híján is feltűnne, melyik aktív éppen, mert fokozott visszatermelésénél nagyon határozott a lassulás gázelvételkor. Az utasoknak ez nem harmonikus, viszont így fékezés nélkül gyorsan megáll az autó, egyedül járva az egypedálos vezetésnek is megvan a vonzereje.

Nekem jobban tetszett a sokkal enyhébb visszatermelés, amely független a választott üzemmódtól. Az autó ekkor is megáll gázelvételre, csak hosszabb úton és ugyanúgy könnyít a megállás pillanatában a féken, hogy bólintás nélkül álljon meg az autó. Sok meló lehet a programozásában, tényleg úgy csinálja, mint egy rutinos sofőr.

Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 81

Prémiumtermékként pozicionált, tisztességesen felszerelt elektromos autóként a MINI Cooper SE ára egész vonzó. Állami kedvezmények nélkül 10,5 millió forintról indul

Költségek

Ezúttal a MINI nem hajolt ki az ablakon az árazással. A Cooper SE igazán kedvező ár/érték aránnyal követi a zöld rendszámos autók közé a villamosítás sárga színét bevezető Cooper SE Countryman All4-t.

10 500 000 és 13 162 000 Ft között mozog az autó listaára, amiben egyelőre nincs támogatás, mert ahogy a Vezess megírta, átmenetileg megszűnt a támogatás. A régi rendszer szerint ez 9 milliós induló volna, ami egy prémiumtermékért a kis hatótáv ellenére is minimum versenyképes.

Négyféle előre konfigurált kivitel teszi egyszerűbbé a készletezést és a gyártást és csorbítja az ügyfeleknek azt a lehetőségét, hogy egyenként összeválogatott extrákkal a saját igényeikre szabják az autót. S, M, L és XL modellek rendelhetők, az alapverzió is gazdagabban felszerelt a benzines Cooper S-nél.

Hiánypótló villanyautó érkezett Magyarországra 82

MINI Cooper SE a neve, angolosan ejtve kúper esz-í. Az első két tagja az összes MINI nevében bene van, az a S a teljesítményszint, az E a villanyhajtásra utal. Az LCI, azaz modellfrissítés óta a hátsó lámpa a brit lobogót idézi

A hőszivattyú a takarékosabb temperálással fontos energia-megtakarító eszköz egy elektromos autóban, dicséret illeti a gyártót, amiért ezt felár nélkül adja. Szériafelszerelés a telefonos alkalmazással is indítható állófűtés, a netkapcsolatos navigációsrendszer, az elektromos rögzítőfék és a kétzónás automatikus légkondicionáló. Egy kisautótól ma is említésre méltó felszerelés a csúcsmodell mátrix-LED csodalámpája.

Még egy videó: elektromos kisautó mögött 777-es Boeing a kötélen

a videó a hirdetés után indul

Értékelés

Egy MINI villanymotorral is belevaló autó, körbeautózza a nagyokat. Megőrizte a hangulatát, a vezetés örömét, a lelkes farcsóválást gázelvételre és új benne az azonnali és intenzív gyorsulás élménye. Azt éreztem benne, hogy a G 63 AMG-s pénzeszsák mellől a következő pirosnál átül mellém a bombanő, mert az elektromos MINI-vel pezseg az élet. Ez a derű és hangulat megfizethetetlen, de kategóriáján belül az autó még csak drágának sem mondható.

Mellette – Ellene
 
  • Vonzó árú
  • Vagány
  • Vidám
  • Villámgyors
  • Városi mindenvivő
 
  • Tölthetne gyorsabban
  • Tárolhatna több csomagot
Hogy tetszik a MINI a 184 lóerős villanymotorral?
423 szavazat - átlag: 6.90 (10-ből)
Hogy tetszik a MINI a 184 lóerős villanymotorral?