Röviden – Peugeot 2008
Mi ez?A Peugeot kis méretű szabadidő-autója, a Peugeot 2008, mely már lehet teljesen elektromos is.
Mit tud?Trendi megjelenést, kis méretben, jó beltérrel, Peugeot ruhában.
Mibe kerül?Azt sajnos majd csak márciusban tudjuk meg.
Kinek jó?Aki csinos, jól használható, kis méretű szabadidő-autóra vágyik, az nézze meg a Peugeot 2008-at.

Olyan vadászmezőre érkezik meg a Peugeot 2008-as, ahol minden gyanútlanul kóborló vásárlóra megszámlálhatatlan mennyiségű kicsi szabadidő-autó jut. A 2008-ast ezért úgy csinálták meg, hogy feltűnően kívánatos legyen és legalább annyira trendi, mint bármilyen aktuális sláger. Mert mi lehet divatosabb egy SUV-nál? Hát, ha még elektromos is!

Külső

Annyira határozott arca van a Peugeot 2008-asnak, hogy csak egészen közelről derül ki róla a valódi mérete. Legalább három számmal néz ki nagyobbnak ettől a szögletesen felmagasodó orrtól. Nem enyhít rajta a függőlegesen ledöfött menetfény és a szintén vertikálisan terjeszkedő, hatalmas maszk. Aztán jön az egyenest hátrafelé tartó gépháztető és a szinte már mozdonyos jegyek a nagy felnikkel és kis ablakfelületekkel.

Nagyon jól áll neki a fekete betétes LED fényszóró, a három karmolással a búra alatt, de az alapváltozat sem néz ki bután. Gilles Vidal és csapata érezhetően átgondolta az egész dizájnt. A csodálatos 508-asnak közelébe sem érhet és még a 208-as harmóniájától is messze van, de kis szabadidő-autó szinten csinos autó a 2008.

Szeretnék, ha a csapból is ez folyna 1

4300 mm hosszú, 1770 mm széles, 1530 mm magas a Peugeot 2008, tengelytávja 2605 mm

Szeretnék, ha a csapból is ez folyna 2

Sűrű mintázatú maszkjáról ismerhető fel az elektromos 2008

Izgalmas az oldalán a két háromszög alakú törés és jól áll neki a kétszínű fényezés, még fehérben is mutatós autó. Kötelező elemként ezt is körbeműanyagozták, viszont azon meglepődtem, hogy a GT változaton valóban két kipufogóvégből jönnek a gázok. Érzik még mindig ezt a fekete sávba rendezett hátsó lámpát és a közte elterülő Peugeot feliratot.

Részleteiben különbözik a többitől az elektromos e-2008. A hűtőrácsa más mintázatot kapott és a sárvédőre került egy apró, kéklő e betű. 

Belső

Valaki még mindig nem tudja belakni a Peugeot i-Cockpitnak keresztelt belsőépítészeti irányzatot, pedig már évek óta csiszolgatják. Vannak benne nehezítő tényezők, mint a lent elhelyezett, kicsike és szögletes kormány, valamint a karima fölé magasodó műszercsoport, de – azt mondják – valóban több figyelmet terel az útra. Én annyira tudok ezzel együtt élni, hogy mikor az 508-asból kiszálltam az egyhetes teszt után, rendesen vissza kellett szokni a normális elrendezésbe.

Itt ráadásul eszelősen menő a háromdimenziós óracsoport. Az egész egy trükk a ferdén betolt plexivel, de baromi látványos, újító és nem utolsósorban jól használható megoldás. Van hagyományosabb grafikájú, minimalista és navigációs képet mutató, amiben a nyíl csak úgy lebeg a térkép felett.

Szeretnék, ha a csapból is ez folyna 3

Kis kormány, kényelmes ülések, merész berendezés. Még sötétben sem unalmas a 2008 utastere

Szeretnék, ha a csapból is ez folyna 4

Ha te is haszontalannak véled a menüt, akkor az indukciós töltő elé csinálhatsz a telefonodból kijelzőt. Remek ötlet!

Tetszik, hogy a Peugeot-nál észben tartják, hogy az ember hol szeretne puha felületekkel találkozni és ennek megfelelően adagolják még egy ilyen kisautó alapú SUV-ben is a keményebb plasztikokat. Ritkán akad össze ilyesmivel a kéz, mert az ajtókárpit teteje és a műszerfal főképp kellemes textúrájú és anyagú. Az üléseken finom a szövetkárpit, az egész utastérben pedig ott az a tanulmányautós merészség.

Mindkét sorban meglepően jól elférni 180 centivel. Tárolórekeszből pedig ésszel van a fedélzeten. Két apróság mutatja, hogy a 2008 tervezői nem végeztek félmunkát. Az egyik, hogy a kartámasz rátolható az egyik pohártartóra, de ettől a 0,33-as kóla még mindig elfér alatta. Másik az indukciós töltő lehajtható fedele, melybe beleállítható az okostelefon.

Szeretnék, ha a csapból is ez folyna 5

Még mindig lassú és logikátlan a fedélzeti rendszer, pedig a klímát is innét kell állítani

Elegánsak a modern zongorabillentyűk az érintőképernyő alatt és dicséretes, hogy a vezető felé fordították, de a menü továbbra is fertelmes. Lassú és logikátlan (angolra állítva legalább a csúnya félrefordítások kiküszöbölhetőek), a Peugeot virtuális 360 fokos kamerának nevezett kétkamerás rendszere pedig nem csak gagyi, hanem veszélyes is, hiszen az időközben autó mellé kerülő tereptárgyakat vagy aprótalpúakat nem rajzolja be utólag.

Technika

Szeretnék, ha a csapból is ez folyna 6

Járhatna jóval finomabban a háromhengeres benzinmotor

Nincs a Peugeot 2008-nál nagyobb autó a PSA csoport CMP (Common Modular Platform) platformján. Ebből a készletből dolgoznak, amikor az olyan kisebb modelleket építik, mint a 208-as, a vele rokonságban álló Opel Corsa vagy éppen a furcsán eklektikus DS 3 Crossback. Ebből adódóan ezek az autók elég közel állnak egymáshoz, ami a hajtást illeti.

Háromhengeres benzinmotorok és négyhengeres dízelek alkotják a kínálatot, valamint egyetlen elektromos változat. Az 1,2-es turbómotor 100, 130 és 155 lovas változatban kerül a 2008-ba, 1,5-ös dízelből 100 és 130 lovas van. Az e-2008 136 lovas és 260 Nm nyomatéka van és 310 kilométert megy el egy feltöltéssel. Minden 2008-as az első kerekeit hajtja és felár ellenében a kipörgésgátlót kezelő Grip Control segíti könnyebb terepen.

Vezetés

Hosszú másodpercekig kell nyomni a Start gombot, aztán végül csak beindul a Peugeot 2008 GT, tehát a csúcsmotoros változat. Az 1,2-est ebben merészen 155 lóra fújták fel és azonnal hallható mind a három henger benne. Fordulaton pedig végképp előjön a kellemetlen kávédaráló hang a szigetelések alól. A vibráció leginkább állóhelyzetben érezhető az ajtókon. Akadnak a kategóriában finomabbak.

Haladni azt lehet vele, mert papíron erő és nyomaték – 240 Nm már valamivel 2000 alatt – is akad a picike motorban, csak kissé motiválatlan a 8 sebességes Aisin automata, ami beosztja nekünk. 130 lóerővel és kézi váltóval jobban összeáll a 2008. Mondjuk a csatolt lengőkaros hátsó futómű bukkanókon vagy fekvőrendőrön mindig kelletlen libbenéssel teszi magát túl.

Szeretnék, ha a csapból is ez folyna 7

Itthon a 100 lóerős benzines lesz a legnépszerűbb változat.

Szeretnék, ha a csapból is ez folyna 8

1,5-ös dízelmotorral és kézi váltóval adja a legszélesebb körű használhatóságot

Ahol igazán összeállt az apró kormány, a hatsebességes váltó és úgy általánosságban az egész 2008, az a 100 lóerős dízel. Az 1,5 literes, négyhengeres elég könnyen viszi az 1205 kilogrammos 2008-at. A fogyasztása és a járáskultúrája miatt is a dízel ízlett nekem a leginkább. A jó méretű beltérrel együtt ez így egy családnak is élhető autó benyomását kelti.

340 kilogrammal nehezebb és ezt a futóműve már érezteti is. Viszont, aki tényleg csak munkába menne vele és minden fillért személyesen kísér a malacperselyig, annak ígéretes az e-2008. Egyrészt ugye dinamikusan veszi fel a városi tempót, másrészt hely ugyanannyi van benne (a csomagtér itt is bő 400 literes). 50 kWh-s akksiját otthon több mint fél nap feltölteni, de gyorstöltővel 30 perc alatt az optimális 80%-ig szívja magát. 310 kilométeres hatótávot ígér. Okos, hogy Eco módban 60 kW-nyi teljesítményt enged, Normálban már 80-at, Sportban pedig a teljes 100 kW (136 ló) áll rendelkezésre.

Költségek

Változik az euró árfolyama és a Peugeot árazása is jövőre, ezért egyelőre a 2008-asról sem tudjuk, hogy mennyibe fog kerülni. Talán majd márciusban. Azt viszont a franciák is látják, hogy a 2008-as beltéri minőségben és külső dizájnban is a kategória magasabbik feléhez igazodik. Míg az előbbi érezhető az utastérben, addig az utóbbit mindenkinek a saját szeme dönti el. Ám az árában meglátszik majd, ebben biztosak lehetünk.

Értékelés

Szeretnék, ha a csapból is ez folyna 9

Mindig történik valami a nagy lemezfelületeken, ablaknak már alig maradt hely

Hatalmas kérdés, hogy milyen árcédula lóg majd a Peugeot 2008-on, mert a sok magasabbra épített kisautó között ez egy érezhetően nívósabb, jobban átgondolt, stílusosabb termék. Az biztos, hogy a fertelmes menürendszere ellenére jó benne ülni és egyszerű autóként használni. Már csak az lesz a kérdés, hogy megvenni mennyire lesz egyszerű. Igény lesz rá bőven.

Mellette – Ellene
 
  • Remek dizájn
  • Minőségi beltér
  • Kellemes térkínálat
  • Lehet benzines, dízel vagy elektromos
 
  • Szörnyű fedélzeti rendszer
  • Rémes, 360 fokos kamera
  • Ügyetlen hátsó futómű
  • Kulturálatlan háromhengeres benzinmotor
Hogy tetszik a Peugeot 2008? Értékeld!
667 szavazat - átlag: 6.55 (10-ből)
Hogy tetszik a Peugeot 2008? Értékeld!