Röviden – Renault Captur, 2020
Mi ez?A Renault legkisebb szabadidő-autójának második generációja, egyben a márka talán legfontosabb európai modellje, amellyel globálisan támad a gyártó: 70 országban árulják majd.
Mit tud?Szebb, komolyabb és tágasabb elődjénél. Széles a motorválaszték, rengeteg a rendelhető extra.
Mibe kerül?Meglehetősen kedvező, 4,6 millió forintos alapáron rendelhető 2020 februártól.
Kinek jó?Az első generációval ellentétben immár akkora, hogy családi autónak is simán ajánlható.

Ismerik a viccet, amiben egy japán, egy német és egy francia a kuplerájban versenyez…? Ha igen, felejtsék el! Fejest ugorva a sűrűjébe a japán Nissan Juke-ban megszámlálhatatlan mennyiségű francia alkatrészt találunk, a német Opel Crossland meg ugye ma már Peugeot-tulajdon, a páros éppen grupira készül egy olasz-amerikai házaspárral, akik a Fiat és a Chrysler vezetéknév alatt kelletik magukat a sarkon.

A könnyed első generációs Renault Captur után pedig meglepetésre számítson, aki lágyan ringatózó csípőre, és játékosságra számít az utódtól. Ennél a francia crossovernél németebb járművel régen kerültem kapcsolatba.

Könnyed franciára vágyik? Ne kattintson ide! 1

Táblázatba rendezték, hol kell többet adni, és megcsinálták pontról pontra, ahogy a VW-konszernnél szokás: hossza 110 mm-rel több, a tengelytávja 30-cal. Nőtt a belső szélesség elöl 15 mm-rel, hátul 30-cal, ugyanott a lábtér plusz 17 mm-rel, a csomagtartó pedig másfélszeresére hízott

Könnyed franciára vágyik? Ne kattintson ide! 2

Most 4230 mm hosszú, 1800 mm széles és 1593 mm magas, a tengelytávja 2630 mm

Külső

Először is hessegessük el magunktól, amit korábban hallottunk: igazságtalan az új Renault Capturt annyival elintézni, hogy egy felfújt Clio. Ráadásul a saját elődjénél is minimum egy kategóriával komolyabb és érettebb jármű, egyrészt jelentősen megnőtt: 110 mm-rel hosszabb, 30-cal nyúlt a tengelytáv. Másrészt rengeteg kisebb-nagyobb ötlet teszi nagyautóssá a levehető üléshuzata és a szülőbosszantó gumipókjai által híressé tett nevet.

Tetszik az első ledsorokat összekötő álkróm-csík a hűtőrács tetején, vagány domborulatok izmosítják a farát, elegánsak az élek a motorháztetőn, a bumeráng formájú hátsó lámpák pedig erőteljesen szélesítik a kasznit. Azon kevés autó közé tartozik az új Captur, amelynek nincsen rossz szöge, a személyes kedvencem pedig ez a rész:

Könnyed franciára vágyik? Ne kattintson ide! 3

Tökéletes a harmónia a fénytelen műanyagok, az alul és felül futó álkróm-csíkok és a köztük hullámzó fémlemez között

Határozottan látszik minden porcikáján, hogy sokat és átgondoltan bűvészkedtek vele, jobban összeállt, mint újabban egypár német riválisa. Nem véletlenül, a Renault modellcsaládjának talán legfontosabbja a Captur, amelyet Észak-Amerika kivételével mindenütt árulnak majd a világban, ahol emberek élnek. Ráadásul arra a csodára is képes volt az előd, hogy a gyártásának utolsó évében, tavaly értékesítették belőle a legtöbbet globálisan, 310 ezret. Hat év alatt elkelt bő 1,5 millió – kövér adat ebben a kategóriában.

Könnyed franciára vágyik? Ne kattintson ide! 4

2013-as színpadra lépésekor egyetlen közvetlen rivális volt a Renault szerint (mégpedig a Juke), ma húsznál is többen harapdálják a tortát

Belső

Szintet lépett az interior is, hogy használjunk már végre egy francia eredetű kifejezést, nekem nem gond, hogy az ötödik generációs Clio formái köszönnek vissza a lebegő középkonzollal. 10,2 colos a kormány mögötti digitális kijelző, középen pedig egy 9,3-as, immár érintős képernyő ácsorog, amely ugyan szokatlan lehet még sokaknak, de például a navi használata közben egyértelműen jobb a fekvőknél.

Könnyed franciára vágyik? Ne kattintson ide! 5

A Renault szerint kategória-első a középső képernyő mérete. Én teszem hozzá: igényes és szép a grafikája, tolatáskor pedig hasznos a 360 fokos kamera-kép. Természetesen Android Auto-, és Apple Carplay-kompatibilis

Nagyon rendben vannak ebben a kategóriában a Captur plasztikjai, finoman működnek a kapcsolók, és ahogy egyre inkább iparági sztenderdnek számít, ebben a crossoverben is rengeteg, összesen 18 belső színösszeállítás konfigurálható. Gyakorlatilag immár nélkülözhetetlen az indukciós telefontöltő, itt megkapjuk, holott jó pár prémiummárkás autóból még mindig hiányzik.

Könnyed franciára vágyik? Ne kattintson ide! 6

Elöl hét darab tárolórekeszben összesen 27 liternyi a hely

Úgy sikerült ekkora helyet szobrászkodni, hogy a könyöklő alá nem került tároló. Ennél persze érdekesebb a hatalmas, fiókként hátrafelé kicsúszó óriási kesztyűtartó, amellyel csak egy probléma van: ha anyós a helyén székel, nem lehet kinyitni. Hatalmas geg volt, és az év autóipari fejlesztése 2013-ban a levehető üléshuzat az első Captur-ben, ettől elbúcsúztunk, ahogyan az első ülések háttámlájáról is eltűntek a papírrögzítő gumicsíkok, pedig mekkorát csattantak! Mindkettő az előd játékosságát hangsúlyozta, nincsenek többé.

Könnyed franciára vágyik? Ne kattintson ide! 7

Ehelyett a valóban fontos dolgokra koncentráltak: gyakorlatilag minden irányban nőtt, így tágasabbá vált az utastér

Könnyed franciára vágyik? Ne kattintson ide! 8

A legszűkebb pozícióban mérve 221 mm az első ülés háttámlája és a hátsó ülőlapja közti távolság

Táncolni ugyan még nem lehet hátul, arra inkább egy X7-est ajánlanék a harmadik üléssor nélkül, ám a Capturben utazni hátul is komfortos. 17 mm-rel nőtt a lábtér, 40-nel szélesebb az utastér, a két légbeömló és a két USB már-már szinte egyedülálló a szegmensben, ahogyan a bő másfélszeres növekedés után immár 536 literesnek mondott, duplapadlós csomagtartó is.

Technika

Miközben mondjuk a cseh-német Škoda  Kamiq kizárólag kétféle benzinessel kapható Magyarországon, a CMF-B platformra épülő crossover orrába meglehetősen sokféle hajtáslánc kerül. A TCe nevű benzinesből ezres, háromhengeres 100 lóerővel, és 1.3-as négyhengeres 130 és 155 lóval, előbbi ötfokozatú kézi váltóval, utóbbiak közül a 130-as hatfokozatú manuálissal, vagy hétfokozatú duplakuplungossal választható, legerősebb már csak utóbbival készül.

Könnyed franciára vágyik? Ne kattintson ide! 9

Jéé, nincs műanyag borítólap a 130-as benzinesen. Itt engedélyezett a spórolás

A legkisebb motorból készítenek gázüzeműt is (LPG), ami nálunk nem lesz rendelhető, ahogyan a szerényebb teljesítményű, 95 lovas dízel sem. Az 1,5-ös dCi 115 lóerős változata  lesz kapható hatfokozatú kézi váltóval, és a duplakuplungos automatával is. 2020 nagy újdonsága lesz, hogy a kategóriában elsőként megjelenik egy konnektorról is etethető hibrid hajtáslánc, amivel akkor majd egészen biztosan sokat foglalkozunk.

Egy ennyire fontos modellhez nyilvánvalóan rengeteg rendelhető extrát kínál a Renault. Többek között aktív vészfékezőt, holttérfigyelőt, parkolássegítőt és kamerát, hátsó keresztirányú forgalmat figyelő rendszert, adaptív tempomatot, automata fényszórót és Bose audiót. Nem extra, de meg kell említenem, hogy a telefonomat ennyire gyorsan nem fogadta be semmi korábban.

Könnyed franciára vágyik? Ne kattintson ide! 10

90 különféle színösszeállítást lehet konfigurálni, a fekete tető ezen a barnán is sokat dob

Könnyed franciára vágyik? Ne kattintson ide! 11

Dobfék van hátul, igen, ez méltatlan egy 2020-ban piacra lépő autón. Nem tudni hivatalos fékútról, de biztos vagyok benne, hogy aki öt csillagra vágyik az NCAP-nél, az nem marad le a tárcsafékes riválisoktól a biztonság területén sem

Vezetés

Csupán a 130-as és a 155-ös benzinest sikerült kipróbálni a nemzetközi bemutatón, Görögországban, ám nyugodtan leírom, hogy a Renault kisdízeljei meglehetősen jól teljesítenek sok esztendeje, a 115 lóerős az 1.5-össel én látatlanban kiegyeznék.

Benzinesből érdemes 130 lóerőssel kezdeni, és talán nem is nagyon kell tovább keresgélni. Nagy sebességnél is kulturáltan és csendesen teszi a dolgát, az 1300 kilós kasznit normálisan mozgatja a motor, mindössze 120-as tempó fölötti akcióindításkor lehetne szükségünk több erőre. Számomra kissé hosszú úton közlekedik a kézi váltó karja, de a működésével nincs probléma. A 155 lovasban az automata pedig szinte észrevétlenül pakolgatja a fokozatokat.

Athén környékén bőven jártunk gyatra minőségű utakon is, amelyeken a 18-as kerékkel szerelt csúcsfelszereltségű tesztautók rugózása nem volt éppen a legkényelmesebb. Ezzel azt akarom érzékeltetni, hogy a magyar úthálózaton úgymond franciásan lágy hullámzásra senki ne számítson. Egyre inkább a sportos felfüggesztés a trend ilyen, mondjuk úgy, hogy nőinek tekintett autóknál is, kár, hogy minálunk meg az a trend, hogy az illetékes kormányzat nem teszi rendbe a közutak nagyját. Érdemes kisebb felnit választani!

Kanyarogni – sima aszfalton – egyébként élvezetes vele, a kormány közvetlensége is rendben van ebben a kategóriában.

Könnyed franciára vágyik? Ne kattintson ide! 12

A második generációs Capturt Franciaországban nem is fogják gyártanai, helyette Spanyolországban (Valladolid) és Kínában (Wuhan), aztán  70-nél több országban árulják 2020-tól. Nagyon bíznak a termékben, az első benyomások után úgy tűnik, joggal

Költségek

Ez lesz cikkünk legrövidebb bekezdése, ugyanis a februártól rendelhető Captur árcédulájával kapcsolatban egyelőre csak terv van itthon, ez 4,6 millió forintos alapárat céloz meg – rádió és klíma nélkül. Ugyanakkor azt hallottuk a premieren, hogy 4,8 milliónál viszont már nagyot ugrik a felszereltség, azt már belülről is lehet mutogatni a szomszédnak.

Értékelés

Amennyiben 5 millió forint környékén normálisan felszerelt változatban valóban elérhető lesz mondjuk a 130 lóerős benzines, egyértelműen a kategória egyik legjobb vételéről beszélhetünk. Igen, tudjuk, hogy a Vitara így meg úgy, de ez az autó más szint. Ez már nem a vicceskedő első generációs francia, hanem egy németesen átgondolt, vonzó megjelenésű, tágas és komoly crossover. Megkockáztatom, pasik is nyugodtan elvihetik.

Mellette – Ellene
 
  • Ár
  • Remek kiállású kaszni
  • Szép formájú és normális minőségű belső
  • Tágas utastér
  • Hatalmas csomagtartó
  • Rengeteg rendelhető extra
  • A kategóriában szélesnek számító motorválaszték
 
  • Dobfék 2020-ban
  • Rossz minőségű utakon nem komfortos felfüggesztés
Mennyire tetszik a vadiúj Renault Captur?
1101 szavazat - átlag: 7.97 (10-ből)
Mennyire tetszik a vadiúj Renault Captur?