Röviden – BMW F40 120d xDrive aut. M-Sport
Mi ez? Az 1-es BMW harmadik generációja, 190 lóerős dízelmotorral, ami egyben automatikus váltót és összkerékhajtást is jelent.
Mit tud? A hátsókerék-hajtást és a hosszirányban beépített motort, akár hat hengerrel, már nem nyújtja. Egy rendesen megcsinált, alapesetben elsőkerék-hajtású kompakt autó, az alsó középkategóriában megszokott és bevált felépítéssel.
Mibe kerül? 7 990 000 forinttól kapható a háromhengeres, 140 lóerős 118i. A 120d mindig automata váltós és 4×4-es, 10 882 000 forintról indul. A tesztautó listaára az extrákkal együtt 17 078 700 Ft.
Kinek jó? Könnyen uralható, télen és hóban is jól teljesítő, kicsiben is elegáns, hosszú utakra is befogható autót keresőknek való, akiknek nem a vezethetőség a fő szempont.

Most, hogy az 1-es a csak a csúcsmodellhez adott soros hathengeres motoron kívül a hátsókerék-hajtást is elveszítette, kiélesített érzékekkel vártuk a tesztautót. Mire elég a kommerszre cserélt technika attól a sorozattól, amely a kétajtós 2-essel és az elsiratott elődökkel együtt a legmaradandóbb BMW-élményt adta?

Külső

Elődjénél picit kisebb lett az új 1-es BMW, 267 centis tengelytávja is kurtább valamivel. Egy A-osztálynál 10 centivel rövidebb, az A3-nál hat milliméterrel hosszabb a 431,9 cm hosszúságú, 179,9 cm szélességű és 143,4 cm magasságú F40.

BMW, nagy kérdőjelekkel: mit tud az új 1-es BMW? 1

Hátulról néz ki a legjobban a dupla kipufogókkal és a középen kimetszett tetőlégterelővel. Képek: Csepreghy Dániel

Kívülről is kivehető az autó arányain, hogy alapjaiban új autó váltotta le az F20-ast. Az előd hosszabb motorháza helyett rövidebb orr is elég a hosszában beépített helyett keresztben álló motornak, jóval kisebb a távolság az első sárvédőív és az ajtó között.

Mintha a tervezők túl akarták volna kompenzálni a kategóriában egyedülálló technika feladását, erősen hangsúlyozták a BMW-s stílusjegyeket Ez a hűtőmaszkméret az 1-es méreteivel túl van tolva a mi gusztusunknak. Ami az X5 vagy a 7-es orrán a domináns hímség természetes jegye, az a kisebb autón önmaga karikatúrájába hajlik.

Sokkal jobban tetszett az autó oldalról, nem beszélve a hátuljáról A háromhengeres verzióknak M-kivitelben is be kell érniük egy kipufogócsővel, a sornégyes 120d-ben viszont két igen szép vég mered hátrafelé a lökhárító alól. Az egész autó átható menőséget sugároz a kocsit optikailag szélesítő lámpákkal, a középen kimetszett tetőlégterelővel, az ajtókra sajtolt fénytörő éllel.

BMW, nagy kérdőjelekkel: mit tud az új 1-es BMW? 2

A mi gusztusunknak túltolták a vesenagyobbítást. Nem minden autóméret bírja el a túlzott hűtőmaszkot

Belső tér

Elsősorban a térkínálat javulásával próbálja megédesíteni a gyár a soros hathengeres motor és a hátsókerék-hajtás feladását. 20 literrel, 380 literre bővült a csomagtartó, ami jó egy alsó középkategóriás autótól és 33 millimétert nőtt a hátsó lábtér.

Ezt az új BMW 120d hátsó ülésen írom, mert az autó annyival tágasabb lett, hogy 190 centimmel kényelmesen elférek a magamnak beállított ülés mögött. A térdemig kétujjnyi hely jut a hátsó USB-C-töltőkkel csomagban kapott újságtartó hálóig. A szépen világító LED-ek fényénél akár olvasni is lehet hátul, van két levegőbefúvó nyílás középen térdmagasságban és itt is olyan szépek és jó anyagúak a szőnyegek, mint a többi BMW-ben.

BMW, nagy kérdőjelekkel: mit tud az új 1-es BMW? 3

Igényes autó belül a legkisebb BMW. Csont nélkül prémiumterméknek hat, de a tesztautó ára 17,1 millió Ft

Sok minden új az utastérben, de van annyi ismerős kezelőszerv és megoldás, amivel betanulás nélkül is elboldogulhatunk. Az 1-es belső tere sokkal könnyebben kiismerhető, mint az A-osztályé, az alapfunkciók mind jó helyen vannak, egyszerűen hozzáférhetők. Van ugyan hangvezérlés és rendelhető mozdulatvezérlés is, de az iDrive korongjának használata, az érintésérzékeny, írható középső felület működése a legjobb megoldás a kategóriában.

Mivel a középső kijelző érintőképernyő, az iDrive mellett ez is egy intuitív kezelőfelület, ráadásul gyönyörű képminőséggel. A hangutasításokhoz beállítható egy személyes aktiválási szó is a „Helló, BMW!” helyett, de volt bennünk annyi tisztesség, hogy ne állítsuk át Hey, Mercedesre!, amire az A-osztály reagál.

Ebben a formában a BMW digitális műszeregysége nem nyerte el a tetszésünket, mert más márkák megoldásaihoz képest a nézetkínálat szegényes és a fordítva mozgó fordulatszámmérő sem a mi világunk. Az egyszerűbbik műszerfallal az óramutató járásával azonos irányba nő a fordulatszám.

BMW, nagy kérdőjelekkel: mit tud az új 1-es BMW? 4

M Sport kivitelű és Misano-kék az autó a kijelzőn, akárcsak élőben. Ez nagy ötlet az újabb BMW-modellekben

Nagy ötlet ezzel szemben, hogy a BMW 7.0 verziószámú operációs rendszerével színben és kivitelben is olyan autó jelenik meg a középső kijelzőn, amilyet az ügyfél rendelt. A grafikán is M-csomagos 1-est látni a 236 400 forintos Misano-kékben, ami valódi prémiumtermékhez illő finomság.

Tetszett az élénkítő és megnyugtató funkció. Felpezsdítéskor lendületes gépzene szól és hullámokban hideget fúj be az autó. A rostélyok közé helyezett, szép és jól pozicionált kijelzőn látni is, hogy a beállított hőmérséklet lemegy 22-ről 18 Celsius-fokra, majd újra emelkedik és süllyed. Az ellazító üzemmód békés zenével kelt harmóniát, hőimpulzusokkal teremt melegséget.

Apropó melegség: hűvös reggeleken nagyra értékeltük az automatikusan induló ülésfűtést, amely pont akkor kezdett működni, amikor jólesett, de a menüből beállítható, hogy kérjük-e és mennyire hideg időben aktiválnánk. A kormánykerék is fűthető.

BMW, nagy kérdőjelekkel: mit tud az új 1-es BMW? 5

33 milliméterrel nagyobb a hely térdnek, a szélesség is nőtt az elődhöz képest. Az F40 sem tartozik a legtágasabb kompakt autók közé, de sokkal több a hely benne, mint elődjében, az F20-ban

Technika

Mostantól az 1-es BMW is a MINI-modelleket hordozó UKL-technikára épül. Az Untere Klasse elnevezés örömteli őszinteséggel fejezi ki, hogy az X1, az X2, a 2-es egyterű és most már az 1-es is az alsó osztályba tartozik, szemben a magasabbra pozícionált BMW-kkel, a kétajtós 2-essel és a 3-as sorozattól kezdődően. A fő változás a keresztben beépített motorral kombinált első- vagy összkerékhajtás.

A négykerék-hajtású tesztautóban ennek csekély a jelentősége, de a csak elöl hajtó 1-es BMW-k fontos fejlesztése az i3s-ből átvett kipörgésgátló. Az ARB (Aktornahe Radschlupfbegrenzung) a beavatkozás helyéhez közeli keréktúlpörgés-korlátozásnak fordítható.

BMW, nagy kérdőjelekkel: mit tud az új 1-es BMW? 6

Élmény a hátsókerék-hajtás, nemcsak a farolás miatt. A kormányérzet is kihozható jobbra, mint egy igazán jó elsőkerekes autóban

Mivel a kipörgésgátlás vezérlését nem a menetstabilizáló rendszerbe, hanem közvetlenül a motorirányító számítógépbe integrálta a gyár, pár ezredmásodperccel gyorsabbak a beavatkozások és eltekert kormánnyal nagy gázt adva a gyár szerint az 1-es nem válik (annyira) orrtolóvá, mint a többi elsőkerekes autó. A hipergyors teljesítmény-szabályozással a kormányon sem érezni, hogy a féltengelyek cibálnák a kormányt.

A 118d és a 120d motorja is duplaturbós, lépcsőzetes feltöltésű. A 190 lóerős dízelmotor csak négykerék-hajtással és automatikus sebességváltóval társítható. Legtöbbször a nyomaték az első kerekekre jut, ilyenek a kompakt autókban a hang-on hajtásrendszerek, de szükség esetén villámgyorsan 50:50 arányú erőeloszlásra áll át az xDrive.

Automatából kétféle van, a háromhengeresek hétfokozatú, duplakuplungos váltót kínálnak, a négyhengeres motorokhoz (118d, 120d, M135i) nyolcfokozatú, hidrodinamikus nyomatékváltós automata rendelhető. A hatfokozatú kézi váltót a szintén kétliteres és négyhengeres 118d-hez lehet kapni valamint a háromhengeres 118i vagy a 116d készül vele.

BMW, nagy kérdőjelekkel: mit tud az új 1-es BMW? 7

Keresztben áll a motor, az első kerekeket hajtja és nincs már sorhatos benzines. Ezzel odalett az 1-es mindkét kiemelkedő vonása

Konnektoros hibridet vagy elektromos verziót a BMW még be sem harangozott az F40-ből. Ez ma szokatlan, de nem meglepő. Az i3 nagyon újszerű, izgalmas technikájú elektromos autó volt, amivel a prémiummárkák közül a BMW elsőként követte a tömeggyártókat a modern kori villanyautók közé, csak pénzt nem hozott. De az elektromos MINI Cooper S E és a konnektorról tölthető akkus 225xe igazolja, hogy a technika kiadja a zöld rendszámos 1-est is, ha lenne rá igény.

Vezetőtámogató rendszerekből különösen gazdag a felhozatal, még a tolatóasszisztens is rendelhető az X5-ből. Ez eltárolja a 35 km/óránál nem nagyobb sebességgel előrefelé megtett utak kormánymozdulatait, majd ezt egy legfeljebb 50 méteres szakaszon megcsinálja visszafelé, míg a vezető a gázt és a féket nyomja. Megfelelő okostelefonnal (Android 8.0 és felfelé, Samsung Galaxy) az ajtók NFC-kapcsolattal nyithatók.

Mindössze 50 700 forint az adaptív lengéscsillapítás felára, nem pénz érte. Comfort és Sport állása van, ami bőven elég is. Az autót elvileg a súlycsökkentés is agilisabbá teszi, többek között a motorházfedél és az ötödik ajtó alumíniumra cserélésével 30 kg a megtakarítás a gyári adatok szerint.

BMW, nagy kérdőjelekkel: mit tud az új 1-es BMW? 8

431,9 cm hosszú, 179,9 cm széles és 143,4 cm magas a BMW F40. Az A-osztálynál 10 centivel rövidebb, az A3-nál hat milliméterrel hosszabb

Mivel odalett a hátsókerék-hajtás, az autó fordulékonysága is romlott valamelyest. A balra 11,4, jobbra 11,5 méteres fordulókör-átmérő fél méterrel több egy A3 vagy az A-osztály térigényénél. Kiemelendő viszont, hogy az Audi és a Mercedes gyakorlatával szemben az összes 1-es független hátsó kerékfelfüggesztést kap.

Vezetés

Ahogy sötétedés után körülnézel az autóban a pengeéles képű kijelzőkön, az ajtók kék fénydíszén, belepillantasz a kívül-belül elektrokróm, vakításgátló visszapillantókba, a combtámasz kihúzásával még jobbá teszed az üléspozíciót az egyébként is kiváló ülésben, akkor átjön mitől tud csont nélkül prémiumtermék lenni az 1-es BMW. A belső dizájn és a látható műgonddal összeválogatott anyagok nagyon hatnak.

BMW, nagy kérdőjelekkel: mit tud az új 1-es BMW? 9

Tiszta és precíz a kormányzás, a 4×4-esben nem cibálja a kormányt hajtási befolyás

Városban mozogva, főleg visszakapcsoláskor a négyhengeres dízelmotorok eredendően csúnya hangjából több jut be a kellemesnél, de nagyobb sebességnél a motorhang belesüllyed a többi menetzajba. 130-150 helyett 180-200-zal utazni vele csak lábtartás kérdése, az autó tartalékai, stabilitása, zajcsillapítása lazán kiszolgálja a tempó fokozását az Autobahnon. Érett és felnőtt autó, a középkategóriás kocsik biztonságérzetét adja.

Ezt tudta eddig az 1-es BMW

Az 1-es az új felépítéssel is megadja az erősebb BMW-k alaphangulatát, érezhetően jól fogadja, ha hajtjuk, kívánja és támogatja is a száguldást. A teszt hete nem kedvezett az autózásnak, mert ha épp nem zuhogott az eső, akkor meg vastag köd ülte meg a bevált autótesztelési szakaszokat országúton.

Ez azért lényeges, mert az F40-es 1-es BMW többet tudhat annál, amit most megvillanthatott, és már ez sem kevés. Benne van az ígéret, hogy ahol a többiek 60-nal tudnak elfordulni, ott ez háromjegyű sebességgel is elmegy. Más autókból nézve ez nem teszi rokonszenvesebbé a BMW-vel közlekedők bizonyos részét, de ez az autó tényleg azt sugallja, hogy nekem az a kanyar elfér sokkal gyorsabban is.

BMW, nagy kérdőjelekkel: mit tud az új 1-es BMW? 10

10,25 hüvelyk a digitális műszeregység képátlója, ami az M135i-ben széria, itt feláras. A középső érintőképernyő átmérője ugyanekkora. Logikátlan irányba nő a fordulatszám

Precíz és jó erőkkel működik a kormányzás. Talán nem annyira nagyszerű, mint az elődben, de az 1-es vezethetősége az új felállásban is a kategória élvonalában maradt. A MINI révén lassan 20 év tapasztalata van a BMW-nek igazán agilis elsőkerekes autók fejlesztésében, ami itt is érvényesül. Gázelvételkor a németek F40-e kicsit kilegyez a farával, segít bekanyarodni az íven szűkítve. Nincs a fenekében annyi élet, mint egy ST Focuséban, de jó vele menni, szereti a sebességet.

Más Euro 6D Temp besorolású, valóban tiszta üzemű dízelekhez hasonlóan a 190 lóerő és 400 Nm ütősebbnek hat papíron, mint a valóságban. Aki ment régen a 163 lóerős 120d-vel, hasonló dinamikára számíthat, ami már egy elég jó szint. A 7,0 másodperces gyorsulás 0-ról 100-ra kedvező érték.

Költségek

Tesztünkön 8,06 literes átlagfogyasztást mértünk, amiből látszik, hogy éltünk a lehetőségekkel és nem nyolcadikban, 110-re állított tempomattal gyűjtöttük a kilométerek zömét. Higgadtabb sebességgel ennél egy literrel csekélyebb vegyes átlagfogyasztása a reális. Az üzemanyagszint viszonylag gyors apadásából tűnt fel, hogy a tank nem valami nagy, pedig a kisebb modellek 42 literje helyett 50 literes.

BMW, nagy kérdőjelekkel: mit tud az új 1-es BMW? 11

Minimum 1515 kilót nyom a 120d xDrive. Első futóműve, motorházfedele és csomagtérajtaja alumínium. A 120d xDrive indulóára 10 882 000 Ft, erre jön az M Sport kivitel 1 681 000 forintért

Nincs már a hazai BMW-k árában BSI (BMW Service Inclusive) szervizcsomag, amely fedezte a karbantartási díjakat öt évre vagy 100 000 kilométerig. A 120d xDrive indulóára 10 882 000 Ft, erre jön az M Sport kivitel 1 681 000 forintért, benne a 18-as alufelni, a sportfutómű, megvilágított első dekorelemek, tárolócsomag és sok minden más. A tesztautó további extráival a végeredmény listaáron 17 078 700 forint. Sem az árcédulán, sem az extrákra tékozolható pénzeken nem érezni, hogy a BMW a kommersz technikával olcsóbban gyártható autón megtakarított eurókat megosztaná a vásárlókkal.

Értékelés

Nagy kérdés, hogy egy cégnek felróható-e egyáltalán, ha ugyanazt csinálja, mint közvetlen konkurensei és a volumenmárkák? Magyarul keresztmotoros, elsőkerék-hajtású autóval javítja a térkihasználást és csökkenti költségeit. Mennyiben fontos az autó technikája és mennyire számít a viselkedése, amit kihoznak belőle, bármilyen is legyen a hardver?

BMW, nagy kérdőjelekkel: mit tud az új 1-es BMW? 12

Azt a jellemvonását veszítette el az elsőkerék-hajtással, ami a BMW-ségében meghatározó. A sorhat eltűnése nem fáj annyira, mert a 140i aránya elenyésző volt

Mert az új 1-es remek autó, tényleg prémiumtermék, nagyobb és praktikusabb az elődjénél és még vezetni is igazán jó. Ráadásul havon, csúszós úton biztonságosabb és könnyebben uralható. A BMW F40 bőven elég jó autó és kellően BMW-s az A-osztályhoz, az A3-hoz és a többi elsőkerekes kompakt autóhoz viszonyítva.

Visszalépést csak azok érezhetnek, akiknek az autózás a szívügyük. Elsőkerék-hajtással és az orrhangsúlyos összkerékhajtással sem tud valamit, amit elődei tudtak. Ezek a finomságok sokaknak rejtve maradnak. Van, aki pirosra és fehérre illetve édesre és nem finomra osztja fel a borokat, amivel semmi baj nincs. De csak nagyobb öröm azoknak nemes bort készíteni, akik egy vakkóstolón a fajtát, a termőhelyet és még az évjáratot is megmondják a kortyból. Az autógyártás viszont egy iparág, ami a pénztermelésről szól és a fő versenyszámban az F40 biztosan jobb az E87-nél és az F20-nál.

Mellette – Ellene
 
  • Igazán szép far
  • Elődjénél tágasabb belső tér
  • Átgondolt, logikus menük és kezelőszervek
  • Kiváló erőátadás
  • Sportos vezethetőség
  • Elsőkerék-hajtással is precíz kormányzás
  • Sokféle vezetőtámogató rendszer
  • Jó minőségérzet
 
  • Átlagosra cserélt technika
  • Magas ár
  • Adaptív lengéscsillapítással is csak közepes rugózási kényelem
Hogy tetszik a tesztelt BMW 120d?
521 szavazat - átlag: 5.93 (10-ből)
Hogy tetszik a tesztelt BMW 120d?