Nem nagy, de igényes autókra 6, 8, sőt 12 millió forintot is el lehet költeni a négy prémiummárkánál. Dízelmotorral teszteltük, melyik a legjobb közülük
Nem nagy, de igényes autókra 6, 8, sőt 12 millió forintot is el lehet költeni a négy prémiummárkánál. Dízelmotorral teszteltük, melyik a legjobb közülük

Összehasonlító teszt: A3-1-es-A-osztály-V40 dízelmotorral

Összehasonlító teszt: A3-1-es-A-osztály-V40 dízelmotorral

Nem nagy, de igényes autókra 6, 8, sőt 12 millió forintot is el lehet költeni a négy prémiummárkánál. Dízelmotorral teszteltük, melyik a legjobb közülük
Az A3 a mérhető tényezőkben erős, a BMW, a Volvo és főleg a Mercedes-Benz az érzelmekre hat
A hátsó LED fényszórók új játszóteret jelentenek a tervezőknek, minden márka törekszik az egyedi designra
Mára klasszikus választás a 2,0 literes TDI motorral felszerelt A3. Erős és takarékos, fogyasztása tempós haladásnál sem megy hat liter fölé
Külső megjelenésében nem sokat változott az A3, a lemezek alatt viszont alapjaiban új autót találunk
Az új moduláris padlólemezzel bemutatkozó A3 egyelőre csak háromajtós kivitelben elérhető,  hamarosan érkezik az ötajtós Sportback
A legszigorúbb LED fényszórókat az Audi kanyarítja autóira, a hűvös német stílus az A3-nak is jól áll
A 18 colos, részben polírozott alufelnik komoly benyomást keltenek
Ami a BMW-nek angyalszem, az Audi berkekben hűvös, szigorú tekintet. Kellene neki egy jó becenév
Vezetéssegítő rendszerek hada segíti az A3 sofőrjét
Az új A3 vagy 70 kilót fogyott elődéhez képest. A németek, mint mindig, most is tovább csiszolták a tökéletesnek gondolt alkotást
A hátul is független futóművel alig dől meg és élvezetesen gyorsan fordul az autó, kormányzása pontos és pont annyira nehéz, amennyire ilyenkor kell
Hátulra csak bekászálódni nehéz, ha elhelyezkedtünk, a konkurenciához viszonyítva aránylag kényelmesen utazhatunk
Letisztult, egyszerű az Audi belső  tere, nincs teletömve gombokkal, a minőség mégis átjárja minden porcikáját
Ügyes, praktikus húzás a kézírás-érzékelő felület elhelyezése. Külön panel helyett a vezérlőtárcsa tetején formálhatjuk a betűket, számokat
Vagy a menüben kotyvasztva, vagy a Drive select kapcsolóval találhatjuk meg a nekünk megfelelő üzemmódot a sportosság és a komfort között
Szinte ijesztő az Audi A3 belsejét uraló tökéletesség, igaz, a katonás hangulatot nem járja át szívbemarkolóan egyedi stílus
A feláras Alcantara borítással sportos benyomást keltenek a kényelmes ülések
150 lóerő és 320 Nm a TDI két fő adata. Hangja nem szép, fő zajforrásként városban túlságosan jelen van
365 literes csomagtartó található hátul
A Bangle féle külső szőrén-szálán eltűnt, a BMW 1-ese mégsem szépült meg. Birodalmi rohamosztagosokra emlékeztető orra nem trafálta telibe a közízlést
Vajon melyik lehet a mezőny legsportosabb autója?
A BMW adu ásza egyértelműen a hátsókerék-hajtás, ezt a mutatványt egy konkurens sem tudja utánozni!
A hátsó lámpa formatervére már nem jutott patron, maradt a Volkswagen Polo utánérzés
Pótkerék híján defekttűrő abroncsokkal szerelik a BMW-t
A helyzetjelző márkára jellemző kivitelezését a BMW kezdte, a sejtelmesen derengő dupla-kör még mindig látványos
Gyónásra érdemes vezetéssel sem nehéz hat liter körül tartani az átlagfogyasztást
Az A3 sem dől nagyobbat, de az 1-est jobb vezetni
Nehéz körbeírni, de a hosszú munkaórákon át szöszmötölő tervezőknek sikerült elérni, hogy intim közelséget érezzünk az 1-es volánja mögött
A BMW műszerfala könnyen emészthetően önti ránk információit
Képernyő-fetisisztáknak kedvez a BMW a hatalmas, jó felbontású LCD-kijelzővel
Akár a motor pillanatnyi teljesítményét is követhetjük a középkonzoli kijelzőn
A legsportosabb vezetőhelyet a BMW volánja mögött találjuk, az ülés szinte minden dimenzióját saját igényeink szerint alakíthatjuk
A 120d dízelje igazi Dörmögő Dömötör. Indításkor ránt, alapjáraton érezhetően vibrál a váltó és a kormány, viszont 380 Nm nyomatéka meggyőző
A csomagtér mérete közepes, 360 literrel gazdálkodhatnak a BMW tulajdonosok
A megfelelő extrákat bepipálva (változó áttételű sportkormányzás, állítható futómű) a motor mellett a felfüggesztés, valamint a kormány viselkedése is megváltozik az üzemmódok között váltva
Az iDrive szerencsére kinőtte gyermekbetegségeit, ebben az 1-es szériában már könnyen tanulható a használata
Szűk a BMW második sora, az elégtelen fejtér miatt a magasabbak kényelmetlenül utaznak
Rossz a kilátás, kevés a hely az A-osztály hátsó ülésein is
A sportos forma oltárán feláldozott praktikum: a Mercedes hátsó sora nehezen megközelíthető a szűk ajtónyíláson keresztül
Az AMG optikai csomaggal tovább srófolt formaterv szembemegy a Mercedes hagyományokkal, friss, fiatalos, eredeti
Szélesen terpeszt a Mercedes A-osztály. Hiába 1,4 méter magas mint riválisai, az optikai játéknak köszönhetően sokkal alacsonyabbnak hat
A vörös színnel megtoldott fejforgató forma garantálja, hogy az A-osztály mindig a figyelem középpontjába kerüljön
Dögös forma felsőfokon! Sajnos a megjelenés a használhatóság kárára ment, az új A-osztály kevesebb helyet kínál mint sokkal rövidebb elődje
Az AMG sportcsomag adja a rendelhető legkeményebb felfüggesztést, a 18 colos kerekeken mégis élhető komfortot nyújt a Mercedes
Jól fordul az A-osztály, de sportosságban nem éri utol a BMW-t. A tapadásban sokat segít a hátsó kettős keresztlengőkaros futómű
1,8 literes az A 200 CDI motorja
Legyen benne bármilyen motor ,az A-osztály ad a megjelenésre. A 136 lóerős dízel két króm kipufogóvégen köhög a nagyvilágra
A műszerek hat óráról indulnak, ezzel is sulykolva a sportos hangulatot
Hangulatos a belső, a vörös varrás és a klasszikus Mercedes részletek sokat dobnak az összképen, de minőségben nem ér fel az Audi által megütött szinthez
136 lóerejével az A 200 CDI dízele képviseli a középső teljesítményszintet a Mercedes kínálatában. Szégyen, hogy a motorházfedelet olcsó pálca tartja, nem teleszkóp emeli
Az A-osztály 341 literjénél a két német ellenlábas többet tud, ráadásul szűk nyílás nehezíti a pakolást
Az AMG sportcsomag egyik érzékeny, de szemnek kedves pontja a 18 colos alufelni
Ha egyedül nézzük, alacsony, sportos, széles benyomást kelt a Volvo V40, de a Mercedes A-osztály mellett állva már fordul a kocka
7,5 millió forinttól kapható a D3-as dízellel. A szintén 150 lóerős, 1,6-os turbós benzinessel hatmillióról indul az ára
A C30 fő baja a háromajtós karosszéria volt. A V40 csak ötajtósként készül
Műszakilag a V40 a Ford Focus rokona, futóműve elöl-hátul független konstrukció
Összehasonlító teszt: A3-1-es-A-osztály-V40 dízelmotorral 140
A Volvo City Safety biztonsági rendszer 50 km/óráig automatikusan vészfékez, ha akadályt észlel
Alapáron jár a 17-es alufelni a Summum kivitelben. Nem érdemes nagyobbat rendelni, már ezzel is kényelmetlen a rugózás
A bonyolult hátsó LED fényszóró szoborszerű kialakítása egyértelműen jelzi mivel állunk szemben
Hozzájárultak a téli gumik is, de a V40 érezhetően fáradtabban mozgott a német hármashoz viszonyítva
Mind közül a Volvo beltere a legotthonosabb, a megszokott svéd stílust eredeti fabetétek teszik teljessé
A Volvo a feszes sportülések helyett inkább a kényelmes pamlagok felé húz, a V40 menettulajdonságai alapján ez a stílus illik az autóhoz
Az LCD-kijelzőből álló műszeregység három egyedi hangulat alapján rakja össze, hogy milyen módon kívánunk értesülni az aktuális sebességről és a fordulatszámról. Ez a sportos verzió
Most Eco állásban van a műszerfal
Ilyen az elegáns nézet
Táblafelismerés segít betartani a sebességkorlátozásokat
Csak a Volvo építette műszerfalba a középső kijelzőt, a német konkurensek egérmozijai mind kikandikálnak
Az otthonos, egyszerű belsőben érdekes giccsmorzsaként trónol a derengő fénnyel világító váltógomb
Mára kötelező Volvo jegy lett a lebegő középkonzol
Az öthengeres D3 dízelmotor jellegzetes hangszínnel morog, teljesítménye 150 lóerő, nyomatéka 350 Nm
Csomagteret tekintve hátul kullog a Volvo, a 437 centis autóban 335 liternyi helyet sikerül kiszorítani a poggyásznak
A fejtár, akárcsak a többiekben, a Volvóban is szűk, a panorámaablak pedig csak ront a helyzeten
Ülésfűtés hátul, a Volvo gondol a második sor utasaira
Érdekes a kis fül meghúzásával kibillenthető pohártartó
Műszaki adatok, nagyobb méretben
Az A3 2,0 TDI a mezőny egyetlen autójaként hétmillió alatt hazavihető három ajtóval. A képeken látható autó az extrákkal együtt 12,3 millió forintba kerül, akárcsak a hasonlóan gazdagon felszerelt V40
A BMW alig fél évvel korosabb a többieknél, de a konkurensekkel szemben nem is rendelhetőek hozzá mérvadó vezetőtámogató rendszerek
Nem lehet mellényúlni: mind a négy remek autó, de az A3 a legjobb. Mögötte a sorrend ízlés dolga
Fotó megosztása:
Hangulatos a belső, a vörös varrás és a klasszikus Mercedes részletek sokat dobnak az összképen, de minőségben nem ér fel az Audi által megütött szinthez

Hangulatos a belső, a vörös varrás és a klasszikus Mercedes részletek sokat dobnak az összképen, de minőségben nem ér fel az Audi által megütött szinthez

Hangulatos a belső, a vörös varrás és a klasszikus Mercedes részletek sokat dobnak az összképen, de minőségben nem ér fel az Audi által megütött szinthez


Ritkán adatik meg, hogy egy kategória összes autója egyszerre legyen új. A prémiummárkák kompakt autói között most mégis ez a helyzet: az 1-es BMW második generációja alig egy éve kapható, a Volvo V40 még fél éve sem debütált, az A3 és az A-osztály néhány hónapja futott be. (A motorválaszték nélküli Lexus CT 200h-t nehéz volna a többiekhez hasonlítani.) Most is az érdekelt bennünket, melyik a legjobb autó közülük. A tesztet közösen készítettük az Autó és Stílus című lapnál dolgozó kollégáinkkal.

A mezőny

Négyük közül a BMW megújítása erős modellfrissítésnek mondható. Az autó – a 3-as testvéreként – hátsókerék-hajtású, ami nagy érték, mert 2017 után megjelenő utódja várhatóan az első kerekeit hajtja majd.

Az A3 a mérhető tényezőkben erős, a BMW, a Volvo és főleg a Mercedes-Benz az érzelmekre hat

Az A3 a mérhető tényezőkben erős, a BMW, a Volvo és főleg a Mercedes-Benz az érzelmekre hat

A Volvo szegről-végről a Ford Focus rokona, egy személyben a háromajtós C30, a négyajtós S40 és a V50 kombi utódja. Az A-osztály alapjaiban új autó. Szakít a szendvicsszerkezetes padlóval, rövid és magas, egyterűs karosszériáját hosszabb, szűkebb és izgalmasabb kasztnira cserélte. Az új A3 történelmi szerepe a VW-konszern moduláris keresztmotoros LEGO-készletének bevezetése, így a Leon és a Golf kapja az Audi alapjait, ami sokkal jobban hangzik, mint fordítva.
Listaárak
A modellek belépőára a tesztelt motorral
Audi A3 2,0 TDI Attraction 3a. 6 958 710 Ft
BMW 120d 5a. 8 060 000 Ft
Mercedes-Benz A 200 CDI 5a. 7 670 800 Ft
Volvo V40 D3 5a. 7 520 000 Ft
A tesztben szereplő kivitelek indulóára:
Audi A3 2,0 TDI Ambition 7 615 300 Ft
BMW 120d 8 060 000 Ft
Mercedes-Benz A 200 CDI aut. AMG-csomag 9 477 120 Ft
Volvo V40 D3 Summum aut. 9 390 000 Ft

Elvárás az egyedi forma

A Bangle féle külső szőrén-szálán eltűnt, a BMW 1-ese mégsem szépült meg. Birodalmi rohamosztagosokra emlékeztető orra nem trafálta telibe a közízlést

A Bangle féle külső szőrén-szálán eltűnt, a BMW 1-ese mégsem szépült meg. Birodalmi rohamosztagosokra emlékeztető orra nem trafálta telibe a közízlést

A Bangle féle külső szőrén-szálán eltűnt, a BMW 1-ese mégsem szépült meg. Birodalmi rohamosztagosokra emlékeztető orra nem trafálta telibe a közízlést


Boldog a prémiumautó-tervező, mert nagy furfanggal rajzolt vonalai nem véreznek el a pénzügyi osztály költségcsökkentő szigorán. Ebben a szegmensben szükséges az egyedi hangulat, hiszen a nyolcmilliós kompakt autó nem közlekedési, hanem önkifejező eszköz.

Ízlésről vitázni meddő, de a nagy tömegek véleményét figyelembe véve a Mercedes A-osztály ragadja meg leginkább a tekintetet. Az opcionális AMG Sport csomaggal szerelt verzió teljesen szembemegy a márkáról eddig kialakult képpel. Friss, fiatalos, csak a hűtőmaszk közepén terpeszkedő hatalmas csillag igazítja útba a bámészkodót. 18 colos kerekein szélesen terpeszt, felfelé keskenyedő karosszériája alacsonynak láttatja, holott 1,4 méter magas, akárcsak a konkurens modellek.

Külső megjelenésében nem sokat változott az A3, a lemezek alatt viszont alapjaiban új autót találunk

Külső megjelenésében nem sokat változott az A3, a lemezek alatt viszont alapjaiban új autót találunk

Külső megjelenésében nem sokat változott az A3, a lemezek alatt viszont alapjaiban új autót találunk


Üvöltően harsány megjelenését egyik ellenlábas sem éri utol, de a pávatollak nem felelhetnek meg mindenkinek. A hűvös precizitással mért formai megoldások hívei egyértelműen az Audira voksolnának.

Szemet kápráztató trükkök nélkül működik a puritán Audi konfekciókabát, A3-as méretben. Alig különbözik a nagyobb testvérektől, és nem akar több lenni, mint a vezető technikai tartalom méltó csomagolása. Nem esik le tőle az áll, az utca embere már nem fordul utána, mert tudja, hogy egy Audit lát, és ezzel a németek elérték céljukat.

Újít a Volvo és a Mercedes-Benz

Mind közül a Volvo beltere a legotthonosabb, a megszokott svéd stílust eredeti fabetétek teszik teljessé

Mind közül a Volvo beltere a legotthonosabb, a megszokott svéd stílust eredeti fabetétek teszik teljessé

Mind közül a Volvo beltere a legotthonosabb, a megszokott svéd stílust eredeti fabetétek teszik teljessé


A Volvo, akárcsak a Mercedes, útkereső, újító modellként dobta piacra a V40-est. Ezelőtt a V betű mögött kombi Volvo képe sejlett fel, de az új kompakt autó feltűnése megkeverte a lapokat. Szó sincs puttonyról, akárcsak a német triónál itt is egy 1,4 méterre lapított, friss, új célcsoportot célzó divatcikket látunk.

Nem hivalkodó, mint a Mercedes, viszont lendületesebb, érdekesebb, mint az uniformisba bújt Audi. A C-oszlopnál hirtelen emelkedő övvonal enyhén a legendás Volvo P1800 ES-re emlékeztet, a hátsó álló lámpatest pedig könnyen felismerhetővé teszi a V40-est.

A fejtár, akárcsak a többiekben, a Volvóban is szűk, a panorámaablak pedig csak ront a helyzeten

A fejtár, akárcsak a többiekben, a Volvóban is szűk, a panorámaablak pedig csak ront a helyzeten

A fejtér, akárcsak a többiekben, a Volvóban is szűk, a panorámaablak pedig csak ront a helyzeten


A sor végét egyértelműen a kitaposott bajor bakancs, az 1-es BMW foglalja el. Jóindulattal kedvelhető a forma, de a másik három rivális mellett csak a klasszikus BMW jegyek miatt rúghat labdába. Vesék és angyalszemek nélkül identitását vesztené, hátulról nézve már így is fájóan emlékeztet a Volkswagen Polóra. 

Szűkre szabott luxus

A karosszéria sugallta hangulatot a német trió belül folytatja, egyedül a Volvo kivétel. A vagány külső otthonos belsőt takar, a jól ismert minőségi svéd stílusban. A lebegő középkonzolt valódi fa díszíti az ülések feszes sportosság helyett kényelemmel kényeztetnek.

Szűk a BMW második sora, az elégtelen fejtér miatt a magasabbak kényelmetlenül utaznak

Szűk a BMW második sora, az elégtelen fejtér miatt a magasabbak kényelmetlenül utaznak

Szűk a BMW második sora, az elégtelen fejtér miatt a magasabbak kényelmetlenül utaznak


Sajnos a harmóniát erőltetett, modern részletek törik meg. Ilyen a műszerfalat helyettesítő, három megjelenítési móddal virító LCD-kijelző. A sok lehetőség, virtuális mutató között elvész a lényegi információ, hiba volt teljesen száműzni az analóg műszereket.

Ahogy a Mercedesben, itt is nehézkes a fedélzeti számítógép kezelése, ezen a téren a BMW és az Audi előrébb jár. Utóbbi praktikus, egyedi újítása az írásfelismerésre képes érintőpad, ami a menüt vezérlő tárcsa tetejére került a helykihasználás végett.

A hangsúlyos középkonzoli kijelzőt egyedül a Volvo építette be a műszerfalba, a BMW és a Mercedes esetén mozdíthatatlanul törik meg a formai egységet, csak az Audi vacakolt a teljesen eltüntethető megoldással.

A hátsó LED fényszórók új játszóteret jelentenek a tervezőknek, minden márka törekszik az egyedi designra

A hátsó LED fényszórók új játszóteret jelentenek a tervezőknek, minden márka törekszik az egyedi designra

Szinte ijesztő az Audi A3 belsejét uraló tökéletesség, igaz, a katonás hangulatot nem járja át szívbemarkolóan egyedi stílus

Szinte ijesztő az Audi A3 belsejét uraló tökéletesség, igaz, a katonás hangulatot nem járja át szívbemarkolóan egyedi stílus

Szinte ijesztő az Audi A3 belsejét uraló tökéletesség, igaz, a katonás hangulatot nem járja át szívbemarkolóan egyedi stílus


Sportosságot tekintve még mindig a BMW jár az élen, műszerei egyértelműek, könnyen leolvashatóak és minden kézre esik. Ülései szorosan tartanak, a kormány-kézifék-váltó hármasa bűvös közelségben várja az élményre vágyó sofőrt. Ennél már csak az Audi egyértelműbb, órákig keresve sem találunk felesleges, öncélú cicomát. Minden apróságnak funkciója van, és minden apróság tökéletesen, atomóra pontossággal teszi a dolgát.

A Mercedes bajor vetélytársához hasonlóan a sportos vonalat követi. Vörös cérnával varrott bőr, vörös biztonsági övek, karbonmintás műanyag műszerfal csábítja a fiatal vevőkört. Az AMG csomag a belsőben is tetten érhető, a feláras ülések külön fejtámla nélkül, versenyülésekre emlékeztető formában virítanak.

Elöl jó, hátul nem

A sportos forma oltárán feláldozott praktikum: a Mercedes hátsó sora nehezen megközelíthető a szűk ajtónyíláson keresztül

A sportos forma oltárán feláldozott praktikum: a Mercedes hátsó sora nehezen megközelíthető a szűk ajtónyíláson keresztül

A sportos forma oltárán feláldozott praktikum: a Mercedes hátsó sora nehezen megközelíthető a szűk ajtónyíláson keresztül


A prémium kompakt autók bőségszaruja az első két utast kényezteti igazán, a második sor helykínálata mind a négy esetben kompromisszumot követel. A háromajtós Audi egész élhető hátul, nem kuporgunk, a fejtér sem korlátozott olyan mértékben, mint a konkurensekben.

Hórihorgas utasok rosszul járnak a másik három kocsival, 180 centiméter felett már zavaróan közel a tetőkárpit. A Mercedes A-osztálynál a szűk ajtónyílás rontja tovább az összképet, a sportos kialakítás miatt kígyóként kell behullámozni hátra. A hatalmas első üléstámlák és a résszerű oldalablak még tovább fokozzák a bezártságérzetet, csak a tetőablak fénye javít a hangulaton.

Csomagtér: az Audié a legkevésbé szűk

Az A-osztály 341 literjénél a két német ellenlábas többet tud, ráadásul szűk nyílás nehezíti a pakolást

Az A-osztály 341 literjénél a két német ellenlábas többet tud, ráadásul szűk nyílás nehezíti a pakolást

Az A-osztály 341 literjénél a két német ellenlábas többet tud, ráadásul szűk nyílás nehezíti a pakolást


Ez az extra a Volvónak is jót tesz, de a svédek egyéb aprósággal is kedveskedtek a hátul ülőknek, kényelmüket könnyen előpattintható pohártartó és ülésfűtés fokozza. Ellenben a BMW mintha szükséges rosszként kezelné a hátsó férőhelyeket, az A-osztállyal holtversenyben itt a legrosszabb a második sor térkínálata.

Akárcsak a plusz két utas, a csomagok sem kaptak kiváltságos bánásmódot, az A3 és az 1-es 360 liter körüli teret kínál, a Mercedes 341-et. A Volvo lemaradt 335 literjével, bár ez nem elsődleges szempont ebben a szegmensben.

Motorok, fogyasztás: négy vagy öt henger?

Mára klasszikus választás a 2,0 literes TDI motorral felszerelt A3. Erős és takarékos, fogyasztása tempós haladásnál sem megy hat liter fölé

Mára klasszikus választás a 2,0 literes TDI motorral felszerelt A3. Erős és takarékos, fogyasztása tempós haladásnál sem megy hat liter fölé

Mára klasszikus választás a 2,0 literes TDI motorral felszerelt A3. Erős és takarékos, fogyasztása tempós haladásnál sem megy hat liter fölé


Egyelőre a 150 lóerős TDI a legerősebb dízel az A3-hoz. Gazdaságos üzemben kissé álmos, de padlógázra ilyenkor is kicsiholható belőle a maximális teljesítmény.

Dynamic állásban sportosan gyorsul vele az autó, 320 Nm nyomatéka hamar felépül. Kulturált járásával a kétliteres motor nem emlékeztet trampli elődjére, puhán sikló váltókarja is megerősíti, hogy kifinomult autóban ülünk.

184 lóerővel és 380 Nm-rel a BMW-é a legerősebb motor a négy közül. (A többiekhez jobban passzoló 118d-ből nem volt tesztautó.)

136 lóerejével az A 200 CDI dízele képviseli a középső teljesítményszintet a Mercedes kínálatában. Szégyen, hogy a motorházfedelet olcsó pálca tartja, nem teleszkóp emeli

136 lóerejével az A 200 CDI dízele képviseli a középső teljesítményszintet a Mercedes kínálatában. Szégyen, hogy a motorházfedelet olcsó pálca tartja, nem teleszkóp emeli

136 lóerejével az A 200 CDI dízele képviseli a középső teljesítményszintet a Mercedes kínálatában. Szégyen, hogy a motorházfedelet olcsó pálca tartja, nem teleszkóp emeli


Alapjárat közelében enyhén indiszponált, hogy kicsit feljebb annál keményebben ellőjön. Erejét megtapasztalva a 6,6 literes fogyasztással elégedettek voltunk. Ez már a sokadik BMW, amelyben csalódást okoz a kelletlen kézi váltó, a nyolcfokozatú automata viszont a kategória legjobb darabja.

A tesztelt A-osztályban a Mercedes saját dízelmotorja van, a Renault 1,5 literes dízeljét a kézi váltós A 180 CDI kapja, némi átdolgozás után. 300 Nm és 136 lóerő kisebbet szakít, mint a konkurensek motorjai, de ha nem a másik háromhoz mérjük, bőven elég erős és 6,4 literes étvágya is csekély.

7,5 millió forinttól kapható a D3-as dízellel. A szintén 150 lóerős, 1,6-os turbós benzinessel hatmillióról indul az ára

7,5 millió forinttól kapható a D3-as dízellel. A szintén 150 lóerős, 1,6-os turbós benzinessel hatmillióról indul az ára

7,5 millió forinttól kapható a D3-as dízellel. A szintén 150 lóerős, 1,6-os turbós benzinessel hatmillióról indul az ára


Duplakuplungos automata váltója meggyőző gyorsasággal és finomsággal vált, de a lágyan és pontosan mozgó kézi váltó miatt 727 710 forintos felára könnyen megspórolható. Egyedül a stop-start rendszerrel kissé rángatós elindulások nem tetszettek.

A Volvónak nem muszáj jobbnak, de karakteresen másnak kell lennie, mint a német konkurenciának. Az öthengeres dízellel ez sikerül is, a D3 vehemens gyorsulása többet sejtet az átlagosnak mondható számadatoknál. Darabosabban működő automata váltója nem olyan jó, mint a konkurenseké és 7,2 literes átlagfogyasztása egy egész literrel magasabb az A3-énál.

Kényelem és vezethetőség: a Mercedes a meglepetés

A hátul is független futóművel alig dől meg és élvezetesen gyorsan fordul az autó, kormányzása pontos és pont annyira nehéz, amennyire ilyenkor kell

A hátul is független futóművel alig dől meg és élvezetesen gyorsan fordul az autó, kormányzása pontos és pont annyira nehéz, amennyire ilyenkor kell

A hátul is független futóművel alig dől meg és élvezetesen gyorsan fordul az autó, kormányzása pontos és pont annyira nehéz, amennyire ilyenkor kell


Kényelmével és halkságával az Audi kelt leginkább nagyautós érzetet. A távolságtartó tempomat működése példaértékű, a Volvóéhoz mérhető, de a sávtartó asszisztens túl gyakran akarta más íven vezetni az autót. Elég idegesítő úgy autózni, hogy közben szkanderezni kell a volánt más irányba fordítani akaró géppel. A bóják között veretve az A3 alig dőlt meg, nem billegett szlalomozáskor, könnyen és pontosan irányítható volt.

Kormányzásánál egyedül a BMW-é jobb, amelyet nem kell lezárt reptéren vezetni ahhoz, hogy kijöjjön fölénye az összes vetélytárssal szemben, ideértve még az Alfa Giuliettát is. Kelletlen váltója az egyetlen negatívum, máskülönben a bal egyből nézve az 1-es maga a tökély. Még driftelni is lehet vele, ami végképp mámorító.

A BMW adu ásza egyértelműen a hátsókerék-hajtás, ezt a mutatványt egy konkurens sem tudja utánozni!

A BMW adu ásza egyértelműen a hátsókerék-hajtás, ezt a mutatványt egy konkurens sem tudja utánozni!

Hozzájárultak a téli gumik is, de a V40 érezhetően fáradtabban mozgott a német hármashoz viszonyítva

Hozzájárultak a téli gumik is, de a V40 érezhetően fáradtabban mozgott a német hármashoz viszonyítva

Hozzájárultak a téli gumik is, de a V40 érezhetően fáradtabban mozgott a német hármashoz viszonyítva


Az egyetlen tesztautóként a Volvót téli gumival kaptuk meg az összehasonlításhoz. Kenődőbb mozgása, kevésbé penge reakciói részben az abroncsokon múltak. Nyári gumikon jót lehet vele autózni, ezt többször is bizonyította, de agilitásban az Audi valamivel, a BMW és a Mercedes jóval előrébb tartanak.

A sportcsomagos A-osztály nem sokkal, de az Audi és a BMW jobb rugózási komfortot nyújt. A Volvónak az öthengeres motorhangért megítéltünk egy pluszpontot, mert jobb a D3 mély és karakteres hangját hallgatni, mint a négyhengeresek kerregését elviselni, de minden lelkesedésünkkel együtt lehetne valamivel halkabb.

Az A-osztály nemcsak az eddigi karosszériakoncepciót rúgta fel páros lábbal. A magas bak után 17,4 centivel alacsonyabb üléshelyzete kiváló lett, futóművét pedig annyira eltalálták, hogy az autó a csúf első túlnyúlás dacára nem érződik orrnehéznek. 943 610 forint szép summa érte, de az AMG-csomagra a látvány, a fékek és a kezelhetőség miatt is érdemes áldozni.

Jól fordul az A-osztály, de sportosságban nem éri utol a BMW-t. A tapadásban sokat segít a hátsó kettős keresztlengőkaros futómű

Jól fordul az A-osztály, de sportosságban nem éri utol a BMW-t. A tapadásban sokat segít a hátsó kettős keresztlengőkaros futómű

A BMW mögött ez a legvagányabb autó, még a többieknél kicsit szolidabb dízelmotorral is. Úgy fest, a Mercedesnek bejön a szakítás a múlttal: az A-osztályból világszerte már 70 ezer darabra érkezett megrendelés. Kár, hogy a feszes rugózást meggyötrik a magyar utak és a Mercedesből még az Audinál is sokkal rosszabb a kilátás.

Költségek: az Audi egész mértéktartó

Költségek terén az Audi jobban áll konkurenseinél. Az A3 alapára a legalacsonyabb, még azzal együtt is, hogy az ötajtós Sportback többe kerülne a tesztelt háromajtósnál. Négy év garancia jár hozzá, amit a Volvóhoz év évégig biztosít az importőr, a többiek összesen két évet mutathatnak fel. A BMW viszont karbantartáscsomaggal mérsékli a kiadásokat az évek során.

Felszereltségével a V40 jut előnyhöz, mert az alapmodellben is jár hozzá automatikus légkondicionáló, míg a többieké manuális és az elütött gyalogosok életét a világon egyedül a Volvo óvja külső légzsákkal.

A képeken látható autók tobzódtak az extrákban, a sok biztonsági és kényelmi tétel 12,3 millió forintig növelte a V40 és az A3 újkori listaárát. Az a meglepő, hogy aki Kia Cee’det vagy Ford Focust venne dízelmotorral és a leggazdagabb felszereltséggel, az nem jár távol a prémiumtermékek 7-8 milliós árszintjétől.

ÉRTÉKELÉS

Nem lehet mellényúlni: mind a négy remek autó, de az A3 a legjobb. Mögötte a sorrend ízlés dolga

Nem lehet mellényúlni: mind a négy remek autó, de az A3 a legjobb. Mögötte a sorrend ízlés dolga

1. Audi A3: Az A3 győzött, mert a mérhető szempontok és a szubjektív értékelés alapján egyformán jó. Halk, remekül vezethető autó, korrekt motorral. Messze a legkönnyebb a mezőnyben és helykihasználása is a legjobb. Hátránya a rossz kilátás és a vérszegény külső design.

2. BMW 120d
: A BMW megengedheti magának, hogy autója drága és árához képest gyéren felszerelt legyen, ráadásul egyedül ehhez nincsenek modern vezetőtámogató rendszerek. De ez pont a vezetőt nem érdekli, mert kiváló kormányzása, futóműve, pompás motorja már önmagában eladja az 1-est, és habnak a tortán ott a hátsókerék-hajtás. Az átdolgozás óta belső tere és csomagtartója sem vészesen szűk.

3. Mercedes-Benz A-osztály: Belevaló autó lett az eddig trottyos A-osztályból. Vezethetősége és kényelme egyformán jó, 136 lóerővel sem maradt alul a többiekkel szemben. Belső tere igényes, mutatós és alig kisebb a többieknél. Magas ára, a rossz kilátás és az alulméretezett hátsó ajtók miatt nem futotta  jobb helyezésre.

4. Volvo V40
: Gyenge térhasznosítása és nagy fordulóköre miatt nem végzett előrébb az üdítően egyedi a V40. Az öthengeres dízel kicsit hangos és nem elég takarékos, de nagyon erős és jól szól. Belső tere szép, biztonsága példás, ám a D3 ára borsos. Jobb vétel lenne a 150 lóerős benzinessel.

Összehasonlító teszt: A3-1-es-A-osztály-V40 dízelmotorral 182

Mit vennénk magunknak? A tesztelők magánvéleménye

Ügyes, praktikus húzás a kézírás-érzékelő felület elhelyezése. Külön panel helyett a vezérlőtárcsa tetején formálhatjuk a betűket, számokat

Ügyes, praktikus húzás a kézírás-érzékelő felület elhelyezése. Külön panel helyett a vezérlőtárcsa tetején formálhatjuk a betűket, számokat

Ügyes húzás az Audiban a kézírás-érzékelő felület elhelyezése. Külön panel helyett a vezérlőtárcsa tetején formálhatjuk a betűket, számokat


Csordás Gábor, Autó és Stílus: Az új A3 modern külsejéhez remekül illik a minimálstílusú, technokrata belső. Sportosan viselkedik, ha kell, de ez nem csorbítja komfortját, a továbbfejlesztett dízelmotor pedig igen jól sikerült. Az már csak ráadás, hogy háromajtós létére meglepően tágas hátul is, és a konkurensekhez képest ára sem túlzás.

Szörényi András, Vezess.hu: Az A3 nem elég karakteres, az A-osztály annál egyedibb, csak nem elég praktikus. A Volvo és a BMW között döntenék: megfogott a V40 hangulata, szépsége és biztonsága, de az 1-es vezethetősége rabul ejt. Maradna a pénzfeldobás.

Vida Ferenc, Autó és Stílus:
Az új 1-es nem elég kívánatos, a harmadik generációs A-osztály annál inkább, de alapos szemrevételezést követően veszít varázsából. A V40 azoknak szól, akiknek a divat és a biztonság jóval fontosabb, mint maga a vezetés. Az Audi A3 ellenben tényleg az az autó, amin nehéz fogást találni. Nem feltűnő, ellenben high-tech. A kétliteres dízel helyett viszont jobb választás lehet az 1,4 TSI, duplakuplungos automata váltóval.

                                                   MŰSZAKI ADATOK

Összehasonlító teszt: A3-1-es-A-osztály-V40 dízelmotorral 184

A műszaki adattáblázat megtalálható nagyobb méretben a képgalériában