Alapból kényelmes a futóműve, hirtelen kanyarváltásoknál nem billegős a futóműve, de a 18-as kerekekkel sajnos számolni lehet a főváros úthibáit. A motor hangja nem a legszebb, és olyan nagyautósan elbújik az automataváltós A 200-as teljesítménye. A számok szerint jól húz (8 másodperc százra), de alig érzékelni a tempót. Ezeket mégsem mondanám érdemi kritikának, egyedül a duplakuplungos váltó viselkedése nem tetszett, különösen alacsony sebességnél, finom gázpedálkezelés mellett bizonytalanodott el olykor. De más helyzetben sem ez a piac leggyorsabb váltója.
A fogyasztása már-már extrém különbségekre képes a hengerlekapcsolásos művészkedéssel, nálam 3,5 és 10 liter között fogyasztott, mindkettőt tudta/hozta tartósan.
A teszthét alatt előbbire az M2-esen volt precedens, ahol olyan 30 kilométeren át a kétszer kétsávossá bővítés miatt 60 km/órás alkalmi sebességkorlátozás van érvényben. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a sokszáz autóból álló kocsisor olyan 65-70-es tempóval halad. Nos, előtte nulláztam az órát, és ezen a 30 kilométeren beállt 3,5 literre a fogyasztás kijelzője, azt hiszem, ez a minimum kaja, amivel eléldegél. Hetedikben 1200-at forog ilyenkor az 1.33-as motorocska. A másik véglet Budapest fulladásig telt belvárosa volt, ahol Buda és Pest között munkába ingázva, napi kétszer 6 kilométereket megtéve 10 fölé is benézett a kijelző adata. Hét literes átlaggal nyugodtan kalkulálhat, aki ebben gondolkodik céges üzemanyagkártya nélkül, ettől lejjebb és följebb is könnyű tolni, ki hogy vezet. Még annyit a fogyasztáshoz, hogy nyugodt, nem előzgetős sztrádás haladásnál 5,5 liter körüli számot mutat (ekkor 2400-at forog hetedikben a motor).
A februári premieren félrevonultunk páran Peter Zischka illetékes úrral, aki szerint a 2020-tól beinduló új kecskeméti üzem akár elektromos Mercik gyártására is képes lehet. Ha belegondolunk, ebben semmi meglepő nincsen
Az érdekesebb extrák közül kettővel lehet lenyűgözni az utasunkat. Elsőként mindjárt azzal, hogy ha indexelés nélkül kezdünk lassú sávváltásba, akkor az okosságok óvatos lassítás mellett finoman visszahúzzák a Mercit a saját sávba, nehogy már neki menjen valakinek a sofőr szunyókálása közben. Nos, ezt idővel kikapcsoltam, a lényeg, hogy elegánsabban dolgozik, mint számos hasonló megoldás más márkák termékeiben.
Igazi truváj a hangvezérlés, ami az A-osztálynál sokkal komolyabb (magasabb kategóriás és drágább) luxusautókban sem igazán működött eddig lenyűgöző magabiztossággal. Ez nálam mondjuk azt jelenti, hogy 4-5 egymás utáni utasításból 4-szer, 5-ször hibátlanul megcsinálja, amit mondtam neki. Nekem az első ilyen autó, jelentem, ez az A-osztályos, azaz egy kompakt-kategóriás.
Felvettem egy percet erről.
Ahogy hallható, a „Hey Mercedes!” vezényszóra kérdezi meg, hogy mit szeretnénk, amire természetesen vezetés közben, és kevésbé teátrális angolsággal is választ adhatunk. Apropó, kiejtés: elsőre a „Petőfi” szót nem vette be, majd amikor már ékezet nélkül, „P-e-t-o-f-i”-t mondtam a korábbinál lassabban, átváltott a közszolgálatinak hívott rádióadóra, és onnantól ezt is tudta.
Hangvezérlésre az alábbiakat csinálja meg szuperül:
– napfényroló nyitás-zárás
– ülésfűtés be- és kikapcsolás ülésoldalra bontva
– ambiente világítás ki- és bekapcsolása és színváltoztatás
– navigáció kikapcsolása
– rögzített címhez történő navigáció elindítása (pl. „Go home!”)
– rádióállomások cseréje
– médiaeszközök hangerejének állítása
– hőmérséklet beállítása az autóban, azaz klímavezérlés
– belső világítás (olvasólámpa) bekapcsolása
– soundsystem adjustment
Sajnos azonban egy rakás dolgot még nem tud, éljen Kelet-Európa. Ahová szerintem nem tartozunk, ám bosszúsan mégis azt látom, hogy jelenleg Magyarországon (és pár egyéb klassz helyen a kontinensen) az online kapcsolatot igénylő utasításokat hiába adjuk ki, mintha csak a (műszer)falnak beszélnénk. Márpedig az a luxus, kérem, amikor odavetjük neki, hogy „Hol van a legközelebbi francia pékség?”, és már visz is mandulás croissant-t venni az A Table-ba. Vagy mozira, benzinkútra, étteremre, könyvtárra avagy kisállat-kereskedésre kérdezünk rá, és már dobja is az opciókat.
Az importőr dolgozik rajta, hogy ez a remek kis Merci ezen a területen nagyobb luxust nyújtson leendő gazdájának, mint amire most az S-osztály képes. Szóval nyugodtan megrendelheti a kedves olvasó, ha elbűvölte a hangvezérlés, de mielőtt leemelné kalapját a fogasról, egy megjegyzés, és egy kérés. Eddig nem említettem, MBUX (Mercedes-Benz User Experience) a neve a menük és funkciók közötti barangolást lehetővé tevő rendszernek, ahol tulajdonképpen négyféleképpen is eljuthatunk a célunkhoz. Egyrészt a kormány apró kis tapipontjaival, a kijelzők érintőképernyőjén keresztül, a középkonzol laptopok tapipadját idéző felülettel, valamint hangvezérléssel. Szinte mindegyik bonyolultabb, mint a BMW-k iDrive rendszere (ez bizony fekete pont), de mind gyorsabb a hangvezérlésnél. Egy másodperc alatt állíthatunk a klímán, behúzhatjuk a tetőrolót, és válthatunk rádióállomást – ennek az egésznek igazán akkor lesz értelme, ha működik majd az online kapcsolat.
Ez volt a megjegyzés, most jön a kérés: olvassa el a leendő vásárló a következő részt.
Szuperjó a navi. A kereszteződéshez érve a képernyő kétharmada grafikáról átvált élő képre, és nyíllal mutatja az utcát, ahová mennem kell