Röviden – BMW X7 M50d
Mi ez?A BMW új óriás SUV-je, pontosabban talán inkább hat- vagy hétszemélyes luxusbusza
Mit tud?Nagy kényelemben viszi csendes, pihentető túrákra utasait, miközben a közlekedés többi szereplője rémülten bújik fedezékbe, nehogy észrevegye őket ez a hatalmas szörnyeteg
Mibe kerül?33.164.000 forint az X7 M50d alapára, a tesztautó az extrákkal kb. 39 millió forint
Kinek jó?Elsősorban reprezentációs autónak készült, de lehet élvezni hosszú családi vagy üzleti utakon is a kényelmét. Ugyanakkor az X7-es image-e ebben a frusztrált magyar rögvalóságban annyira kellemetlenül bír kijönni, hogy kell gyomor a kocsi vonulását kísérő érzelmi hullámok elviseléséhez

A Bangle-féle Hetes volt az első kék-fehér propelleres Merci. Túl nagy, túl lágy rugózású, túl kényelmes, túl bálna volt ahhoz, hogy BMW legyen. (Fordítva is volt ilyen élményem: az előző C-osztályos Mercedes mozgott úgy és vett úgy körül, mintha egy 3-as BMW-ben ülnék.) Ez a BMW X7-es pedig a második. Ahogy tornyosul mindenki fölé, ahogy leng légrugóin, ahogy nem beveszi a kanyarokat és leküzdi az úthibákat, hanem inkább méltóságteljesen átvonul rajtuk, az minden, csak nem BMW. Hanem egy Mercedes. És van még egy csúsztatás ebben az X7-történetben. Ez nem egy SUV, hanem egy kisbusz.

Méretek: 5151x2000x1805 mm, tengelytáv: 3105 mm

Külső

Profilból kényelmetlenül emlékeztet is egy GLS-Mercire, szemből épp a komikusság határán billeg az eltúlzott méretű vesékkel, hátulról meg egy hatalmas kocsi, amin furán mutat a BMW-jel. Mégis: összességében valahogy nagyon sikerült eltalálni ezt a kocsit. Az európai, pláne a magyar forgalomban minden eltörpül mellette, azonnal látszik rajta, hogy ez bizony az a BMW, aminél nagyobb BMW nincs. Rettegnek tőle az autósok, gyalogosok, biciklisek, szinte mindenki gyűlölettel kevert alázattal kezeli a forgalomban.

A kocsi összhatásában annyira monumentális, hogy nehéz rajta észrevenni a sok kis apró, érdekes részletet. Pedig vannak ilyenek. Az aktív zsalus hűtőmaszk látványosan tolja a kirakatba a technológiát, ugyanezt teszi az agresszíven szűkre húzott lézerfényszóró-pár is. A 22-es kerekek is megérnének egy rácsodálkozást, ha nem tűnnének teljesen természetesnek a hatalmas test alatt.

Saját tömeg: 2535 kilogramm

A 22-es kerék már feláras extra, az alapméret az M50d-n csak 21-es

De azért csak érződik, hogy ez a kocsi nem nekünk szól. Ez a BMW a két, ma már az európainál fontosabb célpiacnak készült. Kínának a kivagyiságával és lehengerlő frontjával, az USÁ-nak azzal a mérettel, ami ott még így is csak arra elég, hogy egyáltalán szóba jöhessen ez a BMW családi autónak vagy shuttle-nek a még ennél is sokkal nagyobb helyi SUV-óriások helyett.

Belső

A BMW X7 első sorában helyet foglalva nem sok meglepetésben lesz részünk. Ez az új modell is besorolt azok közé a BMW-k közé, amelyekben már az egységes virtuális műszeregység és középkonzol található. 3-as, új 7-es, X3-X4-es és X7-es: ugyanaz a fantáziátlan, nem variálható, de végülis jól használható műszerblokk a kormány mögött, ugyanaz az új logikájú, gesztusvezérléssel, érintőképernyővel és (angolul, németül, de magyarul még nem) többé-kevésbé szabad szavas hangutasításokkal is kezelhető HMI, vagyis menürendszer, amely minden korszerűsége dacára mintha egy kicsit kelletlenebb lenne az előző i-Drive változatnál.

A hatalmas kocsit nagyon könnyű vezetni a jó ergonómiájú munkahelyről

Az anyagfelhozatal, a minőségérzet a 7-es számnak megfelelő, de azért ijedten vettem észre, hogy nyiszorog a kristálybetétes váltógomb a kezemben és hogy leszakadt az ülés motorosan állítható combpárnájáról a bőrkárpitozás. Tényleg ennyire gáz az amerikai gyártáskultúra, vagy ez még csak az előszéria apró csetlés-botlása?

Az audiorendszer, az összesen ötzónás klíma viszont hibátlanul, csendesen, luxusautóhoz méltóan működik. Összességében a nagyon kényelmes középső és bőven elfogadható helykínálatú és komfortú hátsó üléssel az a fura helyzet állt elő, hogy ez a BMW nem csak nagyobb, de kényelmesebb is, mint a 7-es limuzin, miközben szignifikánsan olcsóbb is. Az X7 csomagterének méretével, a variálhatósággal pedig természetesen nem versenyezhet a nagy lapos tepsi. Ha valaki netán tényleg SUV-ként szeretné használni ezt a méretes luxuskocsit, hát minden lehetősége megvan rá. A két részben nyíló, alul-felül motoros mozgatású hátsó ajtóval és a 4/5 személy mögött rendelkezésre álló hatalmas csomagtérrel, a légrugós, terepen is kényelmes és magabiztos felfüggesztéssel, az irdatlan erővel és a 4×4-gyel ezzel a kocsival akár szafarira is el lehet indulni Afrikába, vagy kocsiban alvós extrém túrára a hegyekbe, ha nem sajnáljuk a drága technikát ilyesmire.

A menőbb X7-esek belterét csak hat személyre formázták, így hat kényelmes ülőhely van a kocsiban, nincs szükségülés

Technika

Az M50d jelzés a maga 400 lóerejével egy mindössze háromliteres, de négy turbóval lélegeztetett soros hathengeres dízelmotort takar. A motorhoz nyolcfokozatú automata váltó kapcsolódik és a BMW X7-es esetében kötelező permanens hátsókerék-hajtás. A változó karakterisztikájú, elöl-hátul légrugós felfüggesztés szintén alapfelszereltség minden X7-es alatt.

A vezetéstámogatásban sincs komoly újdonság. Az aktív sávtartás, a követőradar, az ütközés-elkerülés mellett, mint a többi új BMW-ben, az X7-esben is nagy kedvencem a táblafelismerő rendszertől az aktuális sebességkorlátozást gombnyomásra átvevő tempomat, mely beállítható, hogy ne pontosan az adott szabályos értéket vegye át, hanem +/- 15 km/h-s korrekcióval alkalmazza az elvileg kötelező maximumot. Így már valóban használható a rendszer, egy plusz tízes beállítással már magyar viszonyok között is úgy lehet autózni, hogy nem akadályozzuk folyton a táblákra fittyet hányó, a maga normál ütemében haladó forgalmat. Túlságosan.

Az új egyenkijelző túl egyszerű ebbe a kocsiba, szinte pont ugyanilyen a 3-asé is

Vezetés

A hétköznapokban a méretei határozzák meg a BMW X7-es vezetési élményét: ez a kocsi óriási. A benzinkúton szívás kifordulni a második-harmadik sorból a többiek mellet, szívás lemenni és helyet találni egy mélygarázsban az 1805 mm-es magassággal és a kétméteres szélességgel, szívás parkolni az átlagosan méterrel rövidebb többi kocsi közt bárhol. Ugyanakkor a parkolókamera-rendszer és a csipogók nagyon sokat segítenek abban, hogy a mindig sok időbe kerülő manőverekben legalább ne legyünk látványosan bénák.

Amúgy ez egy tipikus mai nagy dízel BMW, hagyományos sor 6-tal, lelkesen felpörgő M-esen röffenős indulásokkal a START gomb megnyomására. Az erő bőven elegendő a hatalmas test dinamikus mozgatásához, de azért 2,5 tonna az 2,5 tonna. Elindulni, menni oké, de ha meg kell állni, a beton kútgyűrű-méretű kerekek és a hatalmas tárcsák dacára mindig az az érzésünk van, hogy sose fog sikerülni.

A kiváló BMW-féle parkolókamera-rendszer nélkülözhetetlen a könnyed manőverezéshez a hatalmas kocsiban

Ami nem tipikus, az a légrugó csodás komfortja – és az intim, a kormány apró mozdulataira is azonnal reagáló BMW-s életérzés teljes hiánya. Mondtam már a bevezetőben és mondom megint: ez az autó lelkében nem BMW, hanem egy nagy túra-Merci, sőt; egy túra-Merci busz, ami rossz útviszonyok mellett is páratlan kényelembe suhan tova utasaival.

A teszt során volt egy érdekes epizódunk a kocsival. A családdal az ország északkeleti csücskébe mentünk, evezgetni a Túron, meg ilyenek, de extra programnak beesett egy olyan lehetőség, hogy megnézhettük nagyon kedves panziósunk családi agrárvállalkozásának különböző ágazatait. Láttunk a legelőről hazatérő, 450 fős juhnyájat, bárányaikat a tömegből percek alatt kiválasztó és szoptatni kezdő anyákkal, láttunk húsmarha-csordát esti ejtőzésen és vietnami sertéseket, amely, mint kiderült, az egyetlen ökológiailag semlegesen tartható disznófajta, csekély vágósúllyal ugyan, de kiváló húsminőséggel. A gond csak az volt, hogy a három állattartó telep egymástól viszonylag távol esett, a nap meg már erősen ment lefele, így sietni kellett. Sietni, méghozzá szörnyű rossz aszfalton, földúton, illetve bizonyos szakaszokon – a pusztán, bármiféle út nélkül. Nos; ekkor mutatta meg az X7-es a benne rejlő Land Cruisert is. Átsiklott-lebegett a gödrök, kátyúk, árkok felett, az utastérben semmit nem éreztünk abból, hogy időnként nem is volt alattunk út. A házigazda előttünk haladó kocsija által felvert port kint tartotta a belső keringtetésre kapcsolt klíma, csendesen duruzsol a Harman-Kardon, mi pedig élveztük a kalandot, teljes kényelemben.

A hely elég a bejutásra leghátra, de a belépés nagyon magasan van, idősekkel gonosz kitolás, ha hátra parancsoljuk őket

A hátsó ajtó sokkal nagyobb az elsőnél, de sokkal szűkebben nyílik

Vegyes használatban, de azért túlnyomórészt autópályán, a nagy teljesítményt egy-egy családrémisztés erejéig néha kihasználva a két és fél tonnás szörnyeteg 9,2 liter gázolajat evett százon. Ez azért nem semmi egy 2000×1805 mm homlokfelületű kocsitól, pláne azzal a brutális homlokzattal, amit mindig maga előtt kell tolnia szegénynek!

Költségek

Ez a csaknem 40 milliós kocsi persze, hogy drága, de tudásához, erejéhez, emblémájához és legfőképpen méretéhez képest ára cseppet sincs elszállva. Sőt: igazából ebben a mai SUV-lázban az a fura, hogy a sima 7-es szedánnál nagyobb, praktikusabb és látványosabb luxus-túrakocsi még olcsóbb is, mint a hagyományos csúcs-BMW ugyanezzel a motorral.

A hazai piacon elérhető konkurens modellek mellett frissessége és páratlanul erős (még a 4,4 literes V8-as Range Rovernél is jóval erősebb) motorja dacára az X7 ára már-már jutányos; a sokkal gyengébb GLS Mercinél nem sokkal drágább, a Range-nél pedig érthetetlen mértékben képes olcsóbb lenni. A helyzet amúgy hamarosan változhat: nemsoká itt az új Audi SQ7, 435 lóerős V8-as TDI-vel; kíváncsian várjuk az mennyibe kerül majd. Addig viszont az X7 M50d, bármilyen vicces ezt így kimondani, jó vétel.

A BMW X7 M50d és vetélytársai – Listaárak, forintban
Range Rover Vogue LWB 4.4 SDV8 (339 LE)44 013 000
Mercedes-Benz GLS 400 CDI 4Matic (333 LE)29 458 920
BMW X7 M50d (400 LE)33 164 000

A harmadik sor digitális klímakozolja

Értékelés

Persze, hogy nagy élmény ezzel a behemóttal eltölteni egy hetet, óriási buli volt lenyomni vele egy ezer kilométeres családi túrát. Ahogy elefánton lovagolni is élmény és buli lenne, de ettől még nem kéne otthonra is egy. Minden értelemben feleslegesen túlméretezett autó, magáncélú használatra teljesen indokolatlan egy ilyen. 2019-ben még ehhez azt is érdemes hozzátenni, hogy ha már ez a legnagyobb BMW, hát elég szomorú, hogy nincs plug-in hibrid, zöld rendszámmal is felszerelhető verziója. 33 és még több millió forintért szerintem manapság már járnia kellene egy luxusautóhoz a nagy erő és a magas szintű komfort mellé az elektromos üzem csendességének, az alkalmankénti emisszió-mentesség tudatának és nem utolsósorban a zöld rendszámhoz tartozó hazai könnyítések illetve a plug-inekre vonatkozó európai kedvezmények luxusának is.

Azért ez elég gáz egy alapáron 36 millás új BMW-ben

Ha viszont valaki pont olyan élethelyzetben van, hogy hirtelen nem tudja, mit is vegyen 30-40 millióból 6-7 személy kényelmes szállítására (például szállodaigazgató vagy egy nagyvállalat frankfurti, esetleg moszkvai székhelyénél flottamenedzser); nos, neki nagyon is javaslom az új X7-est. Az M50d jelzést viszont megspórolhatja, ez a két és fél tonnás szörnyeteg vélhetőleg azért elbotorkál az alapmotorokkal, a 340 vagy 265 lóerős 40i vagy 30d motorokkal is. Ha pedig végképp azt kell mutatni, hogy nekünk semmi sem drága, hát ott az M50i, 530 lóerővel és alighanem iszonyú étvággyal a V8 hang mellé.

Mellette – Ellene
  • Nagyon kényelmes, még a harmadik üléssorban is
  • Méretéhez képest tulajdonképpen takarékos
  • Elképesztő road presence
  • Csodás anyagválaszték, hifi, klimatizálás a kabinban
  • Nagyobb komfort olcsóbban, mint a 7-es limuzinban
  • A magyar valóságban nagyon visszás a megjelenése a hivalkodóan drága és óriási BMW-nek
  • Aggasztó kis minőségi problémák az utastérben, amerikai slendriánság itt-ott
  • Nem kapható zöld rendszámmal

Szavazás

Hány pontot adnál a 10-ből az X7-esnek? 11-et?
965 szavazat - átlag: 6.27 (10-ből)
Hány pontot adnál a 10-ből az X7-esnek? 11-et?