Röviden – Renault Scénic 1,7 Blue dCi 120 Intens
Mi ez?Negyedik generáció a Renault eredetileg 23 éve bemutatott kompakt egyterűjéből. Új benne a 120 és 150 lóerővel kapható 1,7 Blue dCi dízelmotor.
Mit tud?Átlagos kvalitásokkal bíró autó, amely tiszta üzemű, új dízelmotort kapott 120 vagy 150 lóerővel.
Mibe kerül?Listaáron az 1,33 literes benzines turbómotorral 5 990 000 forinttól kapható a Scénic, ezzel a 120 lóerős dízelmotorral a Zen 7 599 000 forintról indul, a tesztelt modell listaára 8 349 000 Ft.
Kinek jó?Kompakt autó helyett vagy elöl hajtó SUV-ban gondolkodóknak is alternatíva lehet a Scénic. Családi autónak sokkal jobb a 400 000 forinttal többe kerülő, hét ülésével nagycsaládos kedvezményre jogosult Grand Scénic.

Miközben a Renault alápörkölt a Mégane RS-nek és a Trophyval a pályaautózás kapudrogját kínálja, az egészen más küldetésű kompakt egyterűt is továbbfejlesztette egy új dízelmotorral. A Scénic a 120 lóerős és 1,7  literes Blue dCi-vel járt nálunk.

Külső

Más márkák kifuttatják egyterűiket és többé-kevésbé variálható utasterű aszfaltterepjárókat kínálnak helyettük, a Renault viszont nem adta fel. Az ő kísérletük a Scénic eltolása más irányba és a formaterv feldúsítása SUV-jegyekkel, amilyen a hangsúlyozott kerékjárat vagy a nagy felni.

Láthatóan fontos cél volt feldobni a külsejét, elkerülni az egy ívben felfutó motorházfedél-A-oszlop vonalat és az egyterűek felfújtságát. Összességében a mi szemünknek egy sikkes, de legalábbis érdekes autó azon kategórián belül, amely a BMW-nek elég amorf 2-es Active Tourertől a hasábtestű VW Touranig tart.

Hosszúsága 4406, szélessége 1866, magassága 1653 mm. A tengelytáv a 4,4 méteres hosszból 273,4 centiméter

Hosszúsága 4406, szélessége 1866, magassága 1653 mm. A tengelytáv a 4,4 méteres hosszból 273,4 centiméter, jó nagy. Mozgalmas az oldalnézet, az övvonal a sárvédőktől lejt hátrafelé, majd hetykén felkanyarodik, rontva a hátul ülő gyermekek kilátását. 195/55 R20 a kerékméret, így az alapverziót a világ egyetlen sorozatgyártású autójának tippelem 20-as acélfelnivel. A Zen és az Intense könnyűfém keréktárcsákat kap, rápattintható díszbetétekkel a küllőkön. A Scénicen a többedik autómosás után is van felfedeznivaló, ami egy családi egyterűtől értékelendő teljesítmény.

Belső

Hatalmas műszerfaltömb terül el a vezető előtt, amelynek az utasok felé eső felülete puha és szép anyagból van, a vezetőtől távolabb eső részen viszont fényes és kevésbé igényes műanyaggal kell beérni. Nem ez a baj, hanem hogy semmilyen rakodóhelyet, még egy kis fedeles rekeszt sem sikerült kialakítani a műszerfal tetején. Ezt ellensúlyozza a kesztyűtartó, amely egy az utas lábterébe kihúzható fiók. Nincs kotorászás a sötétben, kitűnően látni felülről, miért hová nyúljunk.

Csodás találmány a fiókos kesztyűtartó. Nyitni óvatosan kell az utas térde miatt, de nagyon jól áttekinthető

Minőségérzetben továbbra is jó a Scénic, a tolatókamera, adaptív sebességtartó automatika és üvegtető nélküli tesztautó azt bizonyítja, hogy ehhez nem is kell minden extrát megvenni. Világos cérnával megoldott, valódi (nem műanyagból formázott) díszvarrás fut végig a műszerfaltömbön és az ajtóborításokon.

Kellemes a mi szemünknek az utastér hangulatvilágítása. Lilától a vörösön és a kéken át a zöldig és homokszínig van annyi árnyalat, hogy találjunk megfelelő közülük. A menürendszerek használhatóságában, az érintőkijelzők válaszreakciójában és a képernyő képminőségében is jobbhoz szoktunk a mai kompakt autókban

Nincs már három önálló ülés a hátsó sorban, a kettéosztott padot lehet variálni. Az ülések lehajtása nagyon kényelmes, gombnyomásra hasalnak le a háttámlák, a csomagtérben lévő kapcsolóval. Felszereltségtől függően a jobb első üléstámla lehajtása sokat lendít az autó variálhatóságán.

Jobb helykínálatot várnánk hátul egy 4,4 méteres családi autótól

452 literes a gyári adat szerint a csomagtartó, de a magas padló miatt a ténylegesen jól használható tér akkora csak, mint a kompakt autókban. A hátsó üléseken ülőknek nem mindig fér be a lábfeje az első ülés alá, az érintetteknek kényelmetlen a rövid Scénicben ülni. Akinek elég két üléssor, de teret akar, kénytelen megvenni a Renault Grand Scénicet. A nyújtott Scénic továbbra is ütőképes családi autó, jártam hat emberrel Franciaországban vele és szép emlékeket őrzök róla.

Technika

Ugyanarra a technikára épül a Scénic, mint a Talisman vagy a Mégane is, így rokonai közé tartoznak a Renault-Nissan szövetség CMF C/D padlólemezes autói, az X-Trail és a Koleos is. Ezzel a motorral 1800 kilogrammos utánfutót vontathat a dízel Scénic, ami szép eredmény.

Ami új, az az 1,6-ost leváltó, mostantól 1,75 literes dízelmotor. Az új négyhengeresből a 130 és a 160 lóerős 1,6 dCi-vel szemben 120 és 150 lóerős lesz. A nagyobb teljesítményre vágyókat a kétliteres Blue dCi 200, az M9R szolgálja ki az érintett Renault-kban.

Finomabb a töltőnyomás szabályozása a turbó fordulatszámának mérésével, a furat és a löket növelésével öblösebb a hengerűrtartalom is

„Kódjelük is mutatja, hogy az eddigi R9M és az új R9N azonos motorcsaládba tartozik. A legfontosabb fejlesztés a töltőnyomás szabályozását érinti” – mondta a Vezessnek Csedő Levente az új négyhengeresről. „Az 1,7 Blue dCi a turbófeltöltő fordulatszámát is méri, nem csupán a töltőnyomást. A feltöltő fordulatszámának ismeretében javul a turbónyomás finomszabályozása, a töltőnyomás közel ideális szinten tartható, így gázelvétel utáni visszagyorsításkor hamarabb reagál a motor” – vázolja a megoldás előnyét a Renault Hungária műszaki szakértője.

Az új dízelmotor a modellfrissítés utáni Kadjarban és a Scénicben jelent meg 2018 szeptemberétől. A továbbfejlesztett dízel a Mégane-ban és a Talismanban is leválthatja az 1,6 dCi-t, a Traficban viszont a kétliteres dízel lehet az utód.

Vezetés

Kényelmes beülni és kiszállni a magas ülésekbe, a bőrbevonatú esztétikus kormánykeréken. jó fogás esik a kéznek. A középkonzol kemény pereme nyomja a térdet, ez a felület megérdemelt volna némi párnázást, legalább a vezető oldalán.

Kényelmes és normálisan tart az ülés, a vezető oldalán meghosszabbítható az ülőlap

Bár egyetlen gerenda helyett kettéosztott első tetőoszlop igyekszik javítani a kilátást, mégis jócskán belenyúlik a látómezőbe. A Scénic áttekinthetősége hátrafelé pont olyan rossz, mint ami a magasra kanyarított övvonal és a kis hátsó ablakok ígérnek. Elég szomorú, hogy az árlista szerint tolatókamera csak a 200 000 forintos Easy Parking csomag részeként kapható holttérfigyeléssel, első és hátsó radarral, automatikus beparkolással, ami viszont sem Life, sem Zen szinten nem rendelhető, csak az Intenshez. Parkolni nem nehéz vele, járdák között 11,18 méter a fordulókör átmérője.

Műanyaglapra vetít a fejmagasságú kijelző. Az egyszerű HUD (head up display) grafikája jó, az aktuális sebességen kívül a sebességkorlátozó táblákat is megjeleníti a sávtartó rendszer terelővonalain és a tempomattal beállított sebességen kívül.

Az ajtóoszlopból a hátsó utasokhoz is eljut a légkondicionálás

A három közül a leggazdagabb felszereltségű, Intens kivitelben Sport, Comfort, Neutral, Eco és Perso (személyes, egyedi) üzemmódokat kínál a Renault Scénic 1,7 Blue dCi. Adaptív lengéscsillapítás híján és kézi váltóval nagy dolgok nem tudnak történni közöttük váltogatva, a bal egyből nézve a gázreakció és a kormány erőszükséglete módosul.

Arányaiban sokat jártam a takarékos Eco beállítással. Ebben az üzemmódban a hőmérséklet-szabályozás csak igen diszkréten hajlandó fűteni hűvös időben, alacsony ventilátorfokozattal, ha a klimatizálás nem megfelelő, az üzemmódkapcsoló is segíthet a gondon.

Szokatlan, hogy nem mind a két első ülés ülőfelülete toldható meg, csak bal oldalon hosszabbítható meg az ülőlap. Ez a figyelmesség is kényelmesebbé teszi a takaros kárpitozású vezetőülést, amiből egészséges helyzetben vezethető a tesztelt Renault Scénic 1,7 Blue dCi.

Úthibákon zötyögős a rugózása, amúgy remek utazóautó jó ülésekkel, jól csillapított motorzajjal

Változatlanul jó utazóautó a Scénic. A városi úthibákon rázós rugózás gondjai a jobb minőségű utakon elenyésznek, az autó nagy sebességnél is megnyugtatóan, magabiztosan fut. A jól áttételezett hatfokozatú váltóval a zajszint autópályán is alacsony marad. A dízelmotor többet tud annál, amit 14,2 másodperces 100-ra gyorsulása ígér. 300 Nm forgatónyomatékával bőven elég az autóhoz, kellemes társ és harmonikusan mozgatja a vezető és utas nélkül 1487 kilogrammos autót.

Költségek

52 literes tankkal és a teszten mért, 6,7 l/100 kilométeres átlagfogyasztással 700-750 km a hatótávolság két tankolás között. Városban 7,4 literre adódott az autó fogyasztása 100 kilométeren. Aki országúton nagyon takarékosan vezet, a falvakon átcsorogva le tud menni vele 4,8 literre.

Intense felszereltséggel 8 349 000 Ft a Scénic Blue dCi 120 listaára. 400 000 Ft használtautó-beszámítási kedvezmény jár magánembereknek és elérhető extrafelszereltség 200 ezer Ft értékben

Öt év/100 000 km garancia jár az autóra, amit 65 ezer forintért 150, 120 ezer forintért 200 000 kilométerig lehet kitolni. A karbantartási díjat előre is kifizetheti a tulaj egy kedvezményes csomagban, öt év/100 000 kilométerre 190 ezer, 150 000 kilométerig 345 ezer, 200 000 kilométerre pedig 490 ezer forintot kell előre kifizetni. Jó befektetés lehet, mert az alkatrészárak és a munkadíjak aligha lesznek alacsonyabbak a mainál 2022-ben vagy 2024-ben.

Intense felszereltséggel 8 349 000 Ft a Scénic Blue dCi 120 listaára, a Zen kivitelé 7,6 millió Ft. A Grand Scénic 400 000 forintos felárában a nagyobb karosszéria mellett a plusz két ülés is benne van.

Értékelés

Kisebb csomag- és utasterével családi autóként nagy visszalépés elődjéhez képest a negyedik generációs Renault Scénic. Új dízelmotorja tisztán működik, a 120 lóerős verzió is elegendő az autóhoz. Az újragondolt egyterű szerethető családtag lehet egy alsó középkategóriás modell vagy kompakt SUV helyett.

Hogy tetszik a Renault Scénic?
428 szavazat - átlag: 6.28 (10-ből)
Hogy tetszik a Renault Scénic?