Röviden – Peugeot Rifter L1 Blue HDi 100 Allure
Mi ez?A Rifter a tolóajtós, családi utazókocka a Citroën Berlingo közeli rokona, amely a közös műszaki alapok ellenére mégis egyedi lett.
Mit tud?Kellemesen vezethető, hatalmas belsejű, jól variálható járgány, baráti fogyasztással.
Mibe kerül?Az alap Peugeot Rifter már 5,915,000 forinttól elvihető, 110 lóerős benzinmotorral, a legpuccosabb modell pedig 8,440,000 forint, 1,5-ös, 130 lóerős dízelmotorral, nyolcfokozatú automatikus váltóval. A tesztautó Allure felszereltségi szinttel, 100 lóerős dízelmotorral 7,090,000 forinttól kapható.
Kinek jó?Családoknak, kisvállalkozásoknak, illetve bárkinek, akinek a jól variálhatóság és a gigantikus raktér fontosabb a divatnál

Nagymacskás lámpatest és óriási oroszlán az orron

Nem kellett hozzá nagy jóstehetség, hogy amikor tavaly nyáron megnéztük a harmadik generációs, megújult Citroën Berlingot, akkor már tudjuk, hogy hamarosan megérkezik belőle Peugeot emblémás változat is. És most itt is van. Ugyanazzal a technikai háttérrel, de valamivel komolyabb, felnőttes megjelenéssel és a márkától már megszokott kis kormányos belsővel, gyengécske, de valószínűtlenül takarékos dízelmotorral próbáltuk ki.

A tolóajtó talán az egyik legkényelmesebb minden ajtó közül

Külső

Ne szépítsük sokat, ez bizony alapjaiban egy teherautó – ez nem jelent feltétlenül rosszat – amit pár finom vonallal egész kívánatosra sikerült maszkírozni. A Rifter egyáltalán nem nehézkes, városban is teljesen vállalható méretű, 4403 milliméter hosszú, 2107 mm széles és 1878 mm magas. Orra hozza az utóbbi időkben egyre egységesebbé váló Peugeot egyen arc minden kötelező részét, a húzott lámpákat, óriási oroszlánt, LED-es nappalifény dizájnt. A praktikus kocka formából kihozták, amit csak lehetett, és a végeredmény tagadhatatlanul komolyabbnak, felnőttebnek is tűnik, mint a testvér Citroën Berlingo-é.

Külön nyílik a hátsó ajtó ablaka. Ha csak be kell dobni valamit, nem kell az egészet kinyitni

Oldalról a fekete, egész magasra felkúszó műanyag küszöbvédők és a sötétített hátsó üvegek teszik karcsúbbá a kocka formát és a szintén fekete sárvédőívek is ügyesen láttatják nagyobbnak a kerekeket, mint amekkorák valóban. Hátul a hármas, oroszlánkarmolásos lámpa zárja a kört. Van még tetősín és óriási üvegtető is, bár utóbbi kintről annyira nem feltűnő, ennek inkább majd bentről örülünk.

Nappali menetfény LED gyöngyök a lámpatestben

Belső

Az ajtó kinyitása után komor hangulatú, de elképesztően tágas belső várja a vezetőt. A Peugeot apró kormányos bútorozása ebben a hangárban még hangsúlyosabb, jól átlátható a magasra telepített műszeregység és az érintőképernyős rész is ebbe a síkba került. Rekeszek, pohártartók várják mindenfelé az úti kacatokat, óriási hely van az ajtókban, és sok minden fér a két első ülés közép épített hatalmas műanyag komplexumba is. Ha ez nem lenne elég, akkor még kesztyűtartóból is kettő van, lehet pakolni az ülések alatti fiókba és a padlóban lévő rekeszbe is.

Szinte visszhangzik, akkora

Ülései kényelmesek, mókás az ebédlőszék-szerű, magas üléspozíció és van kissé bosszantóan működő ülésfűtés, amelynek indulás után nagyjából egy percig tart, hogy tényleg bekapcsolódjon és világítson a visszajelző lámpa. Pedig klasszabb lenne, ha ez télen a gyújtás ráadása után már azonnal menne. A kis kormányt ugyan szokni kell, de elég hamar rá lehet kapni az ízére, sőt, gyorsan függőséget okoz, annyira gokartszerű lesz tőle a vezetés.

Hátsó részébe két, nagy tolóajtón keresztül lehet bemászni, van itt lehajtható kis asztal, árnyékolóroló, az itt ülők feje fölött pedig újabb, hangulatvilágítással megbolondított polc, ami az üvegtető alatt, hosszában fut végig az autón. Kicsivel hátrébb újabb kis szekrény tapad a tetőhöz, amely elölről, hátulról is megtömhető.

Óriási tér nyeli el a cuccokat

A Rifter csomagtartójának adatai nem e világiak, alapból  775 liternyi teret lehet telerámolni, de az üléstámlák kreatív hajtogatásával ezt 3500 literre is fel lehet tornázni. Sőt, a hosszú tengelytávú, ötszemélyes változatokba 4000 literes is lehet a puttony befogadóképessége. De nemcsak a méret számít, hanem az okosan variálhatóság és a jó pakolhatóság is fontos. A tolóajtó már önmagában is egész hasznos dolog, de a komfortos pakolást a külön, a hátsó ajtó felnyitása nélkül is nyitható hátsó ablak is segíti.

A Rifter/Berlingo páros – jó, az Opel Combo is – többek között annyival ügyesebbek a kategória többi szereplőjénél, hogy a tolóajtóra igazi, leereszthető ablakot tudtak tervezni. Ugyan a dolog közel nem akkora horderejű, mint például a kerék feltalálása, de azért elég jó ötlet. Igaz, az üveg nem tűnik el teljes egészében az ajtóban, de így ezerszer jobb, mint egy kipattintható szükségablak.

Árnyékoló az ajtón

Technika

Peugeot Riftert jelenleg kétféle tengelytávval, benzines, dízel motorokkal is rendelhető. Az alap benzines az 1,2 literes, 110 lóerős PureTech, amit az 1,5 literes, 100 és 130 lóerős változatban is kapható dízelmotor egészít ki. A benzineshez hat-, míg a 100 lóerős dízelhez ötfokozatú manuális váltó párosítható, az erősebb dízelhez pedig nyolcfokozatú automatikus váltó is elérhető.

Nem egy erőgép a 100 lóerős dízel, cserébe takarékos

Vezetés

Megjelenéséhez hasonlóan a Rifter vezetése is különleges. Magas, furcsa üléspozícióban kell forgatni a köldökmagasságban lévő kicsike kormányt, miközben egy galériázható fejtér van még a sofőr fölött. A szélvédő fél napi járóföldre található, igazából a jobb egyben ülő utastárs is messze van, mégsem nehézkes a doboz irányítása. Menürendszere nem túl összetett, cserébe legalább jó nehéz kiismerni, illetve az egyes funkciókat megtalálni.

A Peugeot pici kormánya itt is jól fest

Ha egy percig is lennének illúzióink a Rifter sportos vezethetőségével kapcsolatban, akkor azok a 100 lóerős dízelmotor beindítása után azonnal szertefoszlanak. Közlekedni ugyan lehet ennyivel is, de alaposan meg kell vele gondolni az előzéseket, telepakolva meg inkább el is felejteni a csudába. Önmagában még nem lenne annyira hervasztó ez a 100 lóerő, de a hozzá kapcsolt ötfokozatú kézi váltó a megfontolt közlekedésen kívül mindentől elveszi a vezető kedvét.

Vacak kapcsolni, darabosan működik, utálatos. Cserébe a hosszú fokozatokkal takarékosan lehet autózni, ami nagy áldozatot nem is követel, a Rifter ebben egész jó. A hosszú, kényelmes, és jó értelemben vett ingerszegény utazásokban. Amikor nem kell stresszelni azon, hogy nem fér be az összes kacat a csomagtartóba, vagy azon, hogy mikor kezdik el egymást ölni a kényelmetlenül ücsörgő kölkök a hátsó osztályon.

Három darab különállő ülés a második sorban

Költségek

Az alap Peugeot Rifter 5,915,000 forintos katalógusártól kapható, de ahogy már megszokhattuk, akciók most is bonyolítják a költségszámítást. Szerencsére senkit nem zavarnak össze, mindössze a 600 ezer forintos kedvezményt kell mindenből levonni, hogy kijöjjön az igazi ár. Biztos van rá magyarázat, hogy miért nem adják alapból ennyivel olcsóbban, de az mindegy is. Lényeg, hogy tessék 600 ezerrel kevesebbet számolni. Vagy megörülni a kedvezménynek és elkölteni vidám extrákra.

Az óriási üvegtető klassz dolog

Az árlista legvégén a 8,440,000 forintos Rifter található – mínusz 600 ezer, ne feljtsük – , 1,5-ös, 130 lóerős dízelmotorral, és nyolcfokozatú automatikus váltóval. A tesztautóként nálunk járt példány Allure felszereltségi szinttel érkezett, mindössze 100 lóerős dízelmotorral, ami így együtt 7,090,000 forint-os listaárat jelent. Plusz persze a további extrák, mint az ülésfűtés 80 ezerért, külön álló, dönthető ülések a második sorban 60 ezerért, napfényrolók a tolóajtókon, gyereknéző tükröcskével 30 ezerért, parkolást segítő berendezések 58 ezertől akár 440 ezer forintig, üvegtető polccal 350 ezerért, metálfény 140 ezer forintért, stb.

Megvannak az alnalóg műszerek, köztük pedig TFT kijelző mutatja az extra infókat

A Peugeot Rifter  és vetélytársai – Listaár, forint
Peugeot Rifter L1 Blue HDi 100 Allure (100 LE)7 090 000
Citroën Berlingo HDi 100 (100 LE)6 815 000
FIAT Doblo Easy 1.6 Mjet 16V (95 LE)6 115 000

Szekrényke a tetőben

Értékelés

A Peugeot Rifter a PSA dobozos, tolóajtós triójának talán legformásabb darabja. Kívül belül emészthető dizájnnal, tisztességes minőségérzettel, és persze jó menetkomforttal, könnyű, de nem túl izgalmas vezethetőséggel. Belsejében öt ember és a hozzájuk tartozó cuccok is simán elférnek, és valószínűleg nem is fog sokat fogyasztani. Persze cserébe nem olyan divatos, mint egy szabadidő-autó. Csak jól használható. Szinte mindenre a gyerekcipeléstől a bútorszállításon át a több hetes autós kirándulásig, bármire.

A fekete küszöbborítástól karcsúbbnak látszik az autó

Mellette – Ellene
  • Vonzó forma
  • Két tolóajtó
  • Hatalmas, jól variálható belső
  • Takarékos motor
  • Mérsékelten dinamikus motor
  • Nehezen szerethető kézi váltó
  • Franciás menü

Szavazás

Hány pontot adnál a 100 lóerős dízelmotoros Peugeot Rifternek?
173 szavazat - átlag: 7.41 (10-ből)
Hány pontot adnál a 100 lóerős dízelmotoros Peugeot Rifternek?