Röviden – Citroën Berlingo 2018
Mi ez?A Citroën tolóajtós teherautójából, a Berlingóból faragott családi változat harmadik generációja
Mit tud?Pofás külsejű autó elképesztő méretű belsővel, remek variálhatósággal, XL-es változatban akár hét üléssel is
Mibe kerül?Sajnos hazai ára szeptemberig nem lesz és a rendeléssel is kell még várni pár hónapot
Kinek jó?Családoknak ennél praktikusabb autót még nem igazán találtak még ki

Ugyan mindenki azt hiszi, hogy hét közbeni gyerekcipelésre, vagy hétvégente kirándulni, sportolni menni a szabadidő-autó a legjobb, ez mégsem így van. A kevésbé menő, de jóval okosabb egyterűvel százszor szebb az élet. Óriási csomagtartóval, remekül variálható, kényelmes és praktikus belsővel lehet boldogabb, aki inkább ezt választja.

Mind lenyit

Külső

A többi autógyártóhoz hasonlóan a Citroënt is elkapta az egyformásító kór, így az új Berlingót is hozzámaszkírozták a szent, egységes márkaarculathoz. Kár. Simán lehetne saját egyénisége, de nincs. Ehelyett ugyanaz a kissé furcsa, kétemeletes lámpasor és az orron keresztbe végigfutó, Citroën emblémában megtörő dupla krómcsík trónol az autó elején, mint lassan az összes többi Citroënen. Tessék, hunyorítva, vagy utcán, mozgás közben ki ismeri fel őket?

Mindegy, ez van. A kétszintes lámpák végül is mókásak és a feketére festetett oszlopok is jól mutatnak rajta. Szélvédője 20 centivel került előrébb, amitől az amúgy is magas, masszív orr-rész még kurtábbnak tűnik. Oldalról az ajtók alján végigfutó Airbump oldja a nagy fémfelületek egyhangúságát. Hátul alig van változás, a lámpatestek újultak meg látványosabban, de a felfelé nyíló ajtó, az előző generációs modellben bemutatott, külön is nyitható üveggel megmaradt. Ködlámpája köré és az Airbump elemekbe kétféle színes betét is rendelhető, ami feldobja kicsit a fekete műanyag rátéteket. A kétoldali tolóajtó maradt, ami viszont ritka ebben a kategóriában, hogy az elhúzható ajtók ablakai is leengedhetőek. Mégpedig gombnyomásra.

Az új Citroen Berlingo kétféle hosszúsággal kapható, az M-es változat 4403 milliméter hosszú, az XL-es kivitel pedig 4753 mm, tengelytávjuk pedig 2785 illetve 2975 mm. Magasságuk között mindössze 5 mm a különbség, a mezei változat 1844, az XL 1849 milliméteres. Az XL-es Berlingo hétüléses berendezéssel is elérhető, ami nem a megszokott, térdeket a fülek mellé stílusú kényszer-hétszemélyest jelent, hanem igazi, komfortos harmadik sort. Bár menet közben nem tudtuk kipróbálni, mert csak egyetlen hosszított Berlingót hoztak el a bemutatóra, de álló helyzetben becsszó kényelmes volt a leghátsó üléssor is. Az első ülést a 190 centis magasságomhoz állítva végigültem mind a három sort, és hátul is korrekt láb- és fejtér marad még a hozzám hasonló hosszúdad alakoknak is. Sőt, még a csomagtartó sem fonnyad jelképes méretűvé. Boszorkányság.

A tolóajtó jó dolog, pláne, ha van mindkét oldalon

Belső

Bár eddig sem volt szűk a Citroen Berlingo belseje, most még nagyobb. Legalábbis érzésre biztosan. Az elérhetetlen távolságra került szélvédő előtt még egy végtelen síkság is befért az autóba és minden lemezfelület jó messze van. A legmesszebb mind közül a tető, olyannyira, hogy a nagyméretű és világos textillel árnyékolható üvegtető alá még egy padlásszint is befért. Az áttetsző és megvilágított műanyagpolcba érdemes puha, könnyű dolgokat pakolni, ha nem akarunk folyton zörgő dolgokat hallgatni autózás közben. A nagy belmagasságot hátul lenyitható, de ajtókon keresztül is telerámolható szekrénykével tették hasznossá. Ez a hátsó ajtótól függetlenül nyitható ablakon keresztül is elérhető. Tárolórekesszel jól megtömték a Berlingót, 28 darab került bele, összesen 186 literes űrtartalommal.

Mutatós műszerek, középen meg hatalmas, érintőképernyős monitor trónol

Csomagtartója nagyjából mindent elnyel, amit csak átlagember maga képes mozgatni. A hátsó ülések dicséretesen kicsire húzzák össze magukat, ha teherhordóvá kell alakítani a járgány, és még az első ülés támlája is előrehajtható. Közben ez is alacsonyra lapul, hogy minél kevesebb helyet foglaljon. Ilyenkor akár 2,7 , illetve 3,05 méteres dolgok is beférnek a csomagtérbe, attól függően, hogy az M-es, vagy XL-es változatot rakják-e tele.

Nagyon hosszú dolgok is beférnek a jól variálható belsőbe

Hátsó soraiban önálló ülések találhatóak, amikben akár 3 db isofixes gyerekülés is beköthető. Van kis lehajtható tálcácska, titkos rekesz a padlóban, miegymás. USB-csatlakozót viszont nem találtunk, pedig családi autóba abból kell a legtöbb a nyugodt autózáshoz.

A vezetőnek négy irányban csak csekély mértékben állítható kormánnyal kell megfelelő pozíciót találnia magának, de az autó aránylag nagy kiterjedése ellenére is jól átlátható. Amit nem látni, azt meg a tolatókamera megmutatja. Műszerfala két nagy és két kicsi mutatós egységből áll, amik között színes TFT monitor csücsül a legfontosabb információk pedig a kis plexilapos, színes head-up displayen is megtekinthetők. Van egy hatalmas központi kijelzője is, ami alatt szerencsére külön klímavezérlésnek is jutott még hely, így nem kell menüből állítgatni a belső hőmérsékletet. Kényelmesen magasra került váltókar is, aminek helyén az automatikus váltóval felszerelt változatoknál a mosógép-programválasztó kinézetű fokozatválasztó tekerőgomb található. A kárpitozás, kidolgozás minősége kellemes és tartósnak tűnik minden.

Vidám kárpitok a három, különálló hátsó ülésen

Technika

Egyelőre kétféle motorral és váltóval tudtuk kipróbálni az új Berlingót, az 1199 köbcentis, 110 lóerős, turbós, háromhengeres benzinessel, illetve az 1499 köbcentis, 130 lovas dízellel. A benzinest hatfokozatú kézi-, míg a dízelt nyolcfokozatú automatikus váltóval kaptuk meg. A dízelmotor 76 és 102 lóerős kivitelben is megtalálható a motorkínálatban és benzinesből is lesz 130 lóerős változat, ami már az automatikus váltóval is párosítható.

Tengernyi hely van még a 110 lovas benzinmotoros változat motorterében. Mondjuk a dízelmotoros orra is ugyanilyen szellős

Vezetés

A Berlingót vezetni jó dolog, ha nem az autóbuziknak oly kedves értékeket keressük benne. Itt nem a bivalyerős motornak, hanem az ésszerű fogyasztásnak és komoly hatótávnak örülhet a vezető, a közvetlen kormányzás helyett a kényelmes manőverezhetőségnek, a sportos helyett a kényelmes futóműnek.

Átlagos vezetési stílus mellett már a 110 lóerős benzines is elég mindenre, van nyomatéka minden ésszerű fordulaton, csendes, civilizált módon dolgozik, amihez a hatfokozatú váltó is jól illik a maga könnyed, de pontos működésével. A 130 lóerős dízel a nyolcfokozatú automatával együtt meg maga a királyság, bár érezni, hogy súlyosabb az autó orra, mint a benzinesé. A világ végéig elvezetném, akár hátul őrjöngő három gyerekkel is. Feltéve, ha a kissé erőtlen klíma még meg tud birkózni a forrósággal.

Komfortos, kényelmes vele autózni

Költségek

Az új Citroën Berlingo hazai ára még nem ismert, és előreláthatóan szeptemberig ez így is marad. Újabb rossz hír, hogy a rendelésekkel is muszáj megvárni a nyár végét.

Értékelés

Az új Citroen Berlingo bár kevésbé divatos, mint egy szabadidő-autó, de vagy ezerszer praktikusabb annál. Ha 2-3 gyereket kell a vackaikkal szállítani edzésről nagyihoz, biciklis táborból síelni, vagy csak szimplán eszközigényes hobbija van valakinek, akkor ennél jobb, többféle célra is remekül használható, komfortos autót nem nagyon talál. Legfeljebb az ikertestvéreit Peugeot és és Opel logókkal.

Mellette – Ellene
  • Komfortos vezethetőség
  • Agyonvariálható, óriási belső
  • Kétféle tengelytávval kapható
  • A hétszemélyes igaz hétszemélyes
  • Ugyanúgy néz ki, mint az összes Citroën
  • Gyengécske klíma

Szavazás

Hány pontot adnál a harmadik generációs Citroën Berlingo-nak?

683 szavazat - átlag: 8.1 (10-ből)

Hány pontot adnál a harmadik generációs Citroën Berlingo-nak?