Röviden – Alfa Giulia TI 2.0i 280 LE
Mi ez? 3-as BMW méretű Alfa, hátsókerék-hajtással, kétliteres benzinmotorral
Mit tud? Jó kiállású sportlimuzin, elvben izgalmas hátsókerék-hajtással és imádnivaló olasz dizájnnal
Mibe kerül? A legfapadosabb modell 200 lóerős benzinmotorral 10,5 millió forint, a mi tesztautónk tetőablakkal, barna bőrbelsővel, gyönyörű felnikkel, napfénytetővel kb. 15 millió, listaáron
Kinek jó? Alfa-szerelmesek és olaszautó-fanok boldogok lesznek vele, feltéve, hogy nem szeretnek sportosan vezetni

Fú de vártam ezt a tesztautót! Az 510 lóerős QV már járt nálunk, de az nem sportszedán, az egy szupersportautó, négy ajtóval. A dízelt én vittem vissza az importőrhöz, miután Norti kolléga meggyötörte, de az meg ugye egy dízel, és manapság „nem igazán szeressük a dízeleket errefelé”. Na de ez! Az igazi tömeg-Giulia, kétliteres benzinessel, 200 lóval, a legkurrensebb német vetélytársak, a 320i BMW, a 200E C-Merci, a kétliteres TSI-Audi igazi ellenfele, a prémium üzleti szedán-kategória új olasz versenyzője. Nézzük, mit tud!

Hátul hajt, de minek! 1
Hátul hajt, de minek! 79

Tengelytáv: 2820 mm

Külső

Nagyon szép, ebben nincs hiba. Az első pillantásra ravaszul semmilyen összbenyomás millió finom apró részletté hullik szét, amikor jobban rázoomolunk a kocsira, majd, ha megint az összképet vesszük szemügyre, már nem tudunk elvonatkoztatni a kis finomságoktól. Ráadásul ez az Alfa szedán valahogy újszerűen szép, nem követi szervesen a 155-156-159 sort. Hátsókerekes arányaival, ravasz dizájnjával sokkal inkább kis Maserati, mint nagy Fiat.

A 19-es, jellegzetes, lóherés felni természetesen feláras tétel, az alap-keréktárcsa 16 collos. A piros féknyereg is opciós tétel, felára 119 ezer forint. (De sárga féknyereg-festés is rendelhető.) Vannak még amúgy ilyen fura optikai extrák a Giulia felszereltségi listáján: 50 ezer forintos felárért például erre az alapmodellre is meg lehet(ne) venni a kettős kipufogóvéget.

Hátul hajt, de minek! 80

Le kell elé guggolni, hogy igazán üssön a Giulia frontjának összhatása

Hátul hajt, de minek! 81

Kihúzott szem, a hiányzó lökhárító illúziója, aszimmetrikusan felbiggyesztett rendszám, piros féknyereg a fantasztikus felni mögött: sokáig el lehet gyönyörködni egy Giuiliában

Belső

Belül pont fordítva szép a kocsi. Az összhatás nagyon meggyőző, aztán, ahogy elkezdjük feldolgozni a tesztautó mellesleg alaposan teleextrázott utasterét, egyre több zavaró részletet fedezünk fel. A legtöbb ilyen a középkonzol tájékára került. A 6,6 coll átlójú információs képernyő a hatalmas, fekete gyászkerettel nagyon szomorú látvány (további felárért a fullos HMI-egység nagyobb lenne: 8 collos). Alatta a nagy fekete műanyaglapban árválkodó egyszem USB-konnektor is fura látvány. Az is nehezen érthető, hogy az A-oszlopok tövében lévő gyönyörű, retrós célkereszt-szellőzők helyett középen miért van két egyszerű, olcsó japán autókra emlékeztető szögletes rostély.

De azért szép részletből is akad gazdagon. A fejtámlákba nyomott Alfa-embléma, a gyönyörű fémöntvény váltófülek, a vicces indítógomb a kormányban, a hagyományosan csőbe süllyesztett, lógó pozícióból induló mutatójú körműszerek, a Harman-KArdon csúcshifi hangsugárzó-fedelei, az ablakemelő konzol, meg úgy általában az ajtóbelsők: lehet azért itt szeretni sok mindent.

Hátul hajt, de minek! 82

Józan, hagyománytisztelő, funkcionális műszerfal-kialakítás, sajnos szánalmasan apró központi nem-érintőképernyővel

Hátul hajt, de minek! 83

Szépek a 450 ezres Harman-Kardon csúcshifi hangusgárzó-fedelei

A helykínálat a hátsó lábteret kivéve minden irányban elég passzos. A fejteret még elöl is szörnyen leszűkíti a nyitható üveg tolótető – magas Alfások ne rendeljenek ilyet a Giuliába! Hátul alapáron elég spártai az élet, a szellőzők feláras extrák (Klíma Plus csomag) és az osztott, lehajtható könyöklős háttámla is fizetős – a tesztautóba ezt nem is rendelte be az importőr. Kis ajtózsebek, kis kesztyűtartó, kis könyöklő-rekesz: a sok helyet elfoglaló hosszanti váltó-kardán csík miatt kevés a hely, ez egy tipikus hátsókerekes prémium-limuzin-beltér.

A csomagtér mérete megfelel a kategóriának: 480 liter, pont ennyi az új 3-as BMW-é is. A rakodónyílás természetszerűleg szűk, viszont a zsanérok nem nyúlnak be a térbe, elegánsan elrejtették őket a kárpitban. A csomagtérfedél nyitása-zárása amúgy a Giulia második legneuralgikusabb pontja a HMI-rendszer kis nem-érintőképernyője után: nyeklik-nyaklik az egész, becsapáskor sem záródik megnyugtatóan.

Hátul hajt, de minek! 84

Alapáron nem jár a lehajtható könyöklő a hátsó ülésen

Hátul hajt, de minek! 85

480 liter: pont annyi, mint a 3-as BMW-é

Technika

A Giulia benzines alapmotorja (egyelőre, amíg el nem készül egy beígért 1,3 literes, 180 lóerős turbó) a kétliteres, 200 lóerőre beállított teljesítményű MultiAir, teljesen változó szelepvezérléssel, kettős megfúvású turbófeltöltővel. A motorhoz kizárólag nyolcfokozatú automata (a BMW-kből már régóta ismerős ZF 8HP típus) váltó társulhat, kézi váltóval csak a dízel kapható.

A futómű elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros, teljesen független. A 200 lovas motor csak hátsókerék-hajtással kapható, ugyanennek a motornak a 280 lóerőre húzott verziója viszont csak összkerék-hajtással szerepel a magyar katalógusban.

Hátul hajt, de minek! 86

A kétliteres MultiAir lelkesen pörög fel, üdítő színfolt a túlszabályozott, Euro-6-tól fuldokló turbós benzinesek között

Vezetés

Kezdjük a lényeggel: ez az autós szeretne hátsókerekes lenni, a jól kontrollálható erővel imádna fegyelmezetten, de látványosan ki-kitörni néha, viszont a házmester-jellegűen szigorú, a rendbontást nem tűrő ESP azonnal megszorítja a zacsiját, amikor végre elkezdene csinálni valami izgalmasat. Az Alfa konkrétan megölte a saját termékét a kikapcsolhatatlan és még Dynamic-üzemmódban is túlbuzgó menetstabilizálóval. Meg is kérdeztük az importőrt, mi az oka annak, hogy nem lehet kikapcsolni az ESP-t, de a választ mindmáig várjuk.

Amit nekem sikerült kinyomoznom a témában: valószínűleg a Giulia brake-by-wire fékrendszere miatt nem mert berakni a gyártó egy ESP-gombot a kocsiba. Alfás fórumokon utánajárva kiderítettem, hogy egy elég erős hekkeléssel ki lehet ugyan iktatni a menetstabilizálást (ehhez áramtalanítani kell a kocsit majd az akku visszakötése után megemelve kormánytekergetéssel hibát kell generálni a vezérlőszámítógépben), ami viszont azzal jár, hogy bár kikapcsol az ESP, de a fék is meghülyül, nem nagyon lesz szervó többé meg ilyenek. Ennél szofisztikáltabb egy tuningcég OBD-csatlakozós külső komputerének spéci programja, de ezt se merném jó szívvel ajánlani senkinek.

Hátul hajt, de minek! 87

Gyászkeretes mini-tévé, nagyon kellemetlen 2019-ben

Az ESP-kikapcsolás tiltása nem csak a farolgatós játék kizárása miatt probléma. Egy kanadai Alfa-rajongó írta, hogy nála „dealbreaker” volt az ESP-gomb hiánya, mert arrafelé ugye gyakran van hó, márpedig hóban egy fix menetstabilizálós kocsival szenvedés az élet. Ráadásul a Giulia ESP-je tényleg nagyon szigorú, a legkisebb kitörési kísérletre már véget is vet a játéknak, elveszi a motorerőt és fékezi azt a kereket, amit kell az irányba álláshoz.

Pedig amúgy jó kis sportszedán lenne ez! A turbómotor a  mai Euro-6-os világban szokatlanul gyorsan veszi a fordulatot, szívesen pörög fel, jól reagál a gázra. A váltó nagyon gyors, már-már DSG-sen reszponzív és szinte kitalálja a vezető szándékát, fékezéskor is, gyorsításkor is. A DNA-kapcsoló A („All Weather”) állását el kell felejteni, de N-ben is már tök jó a motor-váltó, D-ben pedig tényleg rém Dynamicussá válik a hajtáslánc. És van ehhez a remek motor-váltó kombóhoz egy nagyszerű futóművünk, élénk, de nem túl ideges kormányzásunk, valamint kiváló fékjeink.

Hátul hajt, de minek! 88

A hatalmas váltókarok szépek is, a fogásuk is remek, de szörnyen akadályozzák a hozzáférést a bajuszkapcsolókhoz

Vezetés közben az ergonómiával is csak kisebb bajok vannak. Az órák adatai jól leolvashatók, a köztük lévő kijelző menüje könnyen átláthatóan, informatívan működik. A kormány jó fogású (bár én nem szerettem a benne lévő műanyagbetét fura tapintását). Kézi váltáskor a nagy karok remekül használhatók – viszont ennek megvan az az ára, hogy az indexkar és a bajuszkapcsoló nehézkesen kezelhető.

A HMI-rendszer kezelése a tekergetős tárcsával, érintőképernyő nélkül a BMW i-Drive-jának korai időszakára emlékeztet. Szerencsére a klímapanelt nem virtualizálták és a hifivel is jól lehet boldogulni a kormánygombokról, de érintőképernyő híján így is nehézkes a menürendszer kezelése a tekerentyűvel.

Hátul hajt, de minek! 89

A váltókar előtti-feletti rész a Giulia belterének legsivárabb része, ide nem jutott fantázia

Költségek

A másodvonalbeli prémium-középkategóriában sem drága a belépő Giulia, a német trió mellett pedig kifejezetten jutányosnak tűnik az automata váltós alapmodell. A legkézenfekvőbb konkurenst, a 3-as BMW-t sajnos ki kell hagynom az árösszehasonlításból, mert pillanatnyilag a belépő, itthon kapható benzines modell a 258 lóerős, 330i nagyon kilógna az alábbi sorból:

A kétliteres benzines Giulia és vetélytársai – Listaárak, forintban
Infiniti Q50 2.0T (211 LE) 12 380 000
Mercedes C200 (184 LE) 12 320 270
Lexus IS 300h (223 LE) 10 380 000
Alfa Giulia 2.0TI (200 LE) 10 491 000

A fenntartási költségekről, megbízhatóságról a gyártás második évében még nem sok értelme van beszélni. A fogyasztás viszont nem valami korszerű. Sok visszafogott, 135-145 km/h-s autópálya mellett és a hülyegyerek-funkció hiánya miatt végig polgári, decens stílusban vezetve 9,2 literes átlag: ez egy mai 200 lovas turbómotortól egy kis légellenállású szedántestben meglehetősen sok.

Értékelés

Szép autó, jó, bár kicsit szomjas motorral, kiváló váltóval, fékkel, futóművel, de mindezt szomorú béklyóba fogja a fixre kapcsolt menetstabilizáló. A Giulia alapmotorral kiváló üzleti limuzin-alternatíva lehetne a prémium közép szegmensben, tényleg kár, hogy ezzel a kis hülyeséggel a gyártó ilyen hatásosan herélte ki a saját, amúgy nagyszerű termékét. Tiszta röhej, hogy az orrnehéz, fronthajtású 159-est, a Giulia elődjét jobb volt vezetni, mint ezt a jól kiegyensúlyozott, a jó végén hajtó, de kényszerzubbonyba kötött gyönyörűséget :-(

Mellette – Ellene
  • Gyönyörű
  • Erős, pörgős motor
  • Jó minőségérzet
  • KIKAPCSOLHATATLAN ESP, hülyék ezek?
  • Icuripicuri képernyő a középkonzolban
  • Szűk beltér (napfénytető mellett, alatt)

Szavazás

Hány pontot adsz a tízből ennek a Giuliának?
átlag
7.69
szavazat
1406
Hány pontot adsz a tízből ennek a Giuliának?