Röviden – Márka modell
Mi ez?A Peugeot középkategóriás típusának 2018-as kiadása, ami még jellegében sem hasonlít az előző generációra.
Mit tud?Igazi lifestyle autó, inkább négyajtós kupé, mint limuzin, ennek minden előnyével és hátrányával együtt.
Mibe kerül?Jelenleg még nem ismert az ára, várhatóan drágább lesz a jelenlegi 508-asnál. Nyolc és fél, kilencmillió forint tájára várható a belépőmodell, a kézi sebességváltós, másfél literes dízel ára.
Kinek jó?Annak, aki szeret szép, jó minőségű és jól vezethető autóban ülni és nincsenek kosárlabdázónak készülő gyermekei.

Egy percig sem szórakoztak a Peugeot mérnökei azzal, hogy a régi 508-asból bármit átmentsenek az újba. Gyökeresen új autót alkottak, amire jó alapjuk volt. Az EMP-2-es jelű moduláris padlólemez-készlet, ami a 308-assal mutatkozott be, és azóta minden új Peugeot típusnak az alapját adja.

A vadonatúj műszaki tartalom persze kevésbé látszik, de ugyanilyen árulkodó az új 508-as megjelenése. Már ránézésre is gyanús, hogy ez az új, valahogy teljesen mást akar, mint eddig bármelyik előző generáció. És ezért nem elsősorban a többek között a Peugeot 3008-astól erőteljes módosításokkal átvett dizájnelemek a felelősek, hanem az autó arányai.

Mind lenyit

Külső

Az új Peugeot 508-as csak 140 centi magas, hattal kevesebb, mint a régi volt, emiatt sokkal laposabbnak látszik annál. De nemcsak ezért sportosabb a megjelenése, hanem azért is, mert a típus egész sziluettjét sportosabbra rajzolták. Hosszú a motorháztető, a tetővonal szépen hosszan ereszkedik alá, és a csomagtér teteje is (ami nem egészen úgy az, ami) elegánsan lejt hátrafelé. Valahogy az egész forma inkább a most divatos négyajtós kupékat idézi, semmint azokat a négyajtós limuzinokat, amikhez eddig a korábbi 508-asok tartoztak.

Hátulról is nagyon látványos az új 508-as. Jól áll neki a fekete csík, amelynek részei a hátsó lámpák, melynek LED-ei nappal is égnek, így hozzájárulnak a designhoz

S ha valakinek ez eddig nem volt ez elég az átalakuláshoz, vegye figyelembe, hogy a karosszéria valójában ötajtós, az oldalajtók ablakainak pedig nincs kerete. Ha más nem, ez utóbbi mindenképpen kupés jellemvonás! Emiatt az új Peugeot 508-as közvetlen vetélytársai már nem a korábbi 508-as (507-es, 406-os, 405-ös, stb.) konkurensei, a Ford Mondeo, vagy a VW Passat, hanem sokkal inkább a Mazda6, vagy a VW Arteon. Karosszériaforma szintjén említhetnénk még az Audi A5 Sportbacket, vagy BMW 4 Gran Coupét, azok azonban prémium osztályba tartoznak, míg a Peugeot tömeggyártónak számít.

Felmerülhet a kérdés, hogy a francia márkánál miért határoztak úgy, hogy inkább egy négyajtós kupéval rukkolnak ki, semmint egy limuzinnal. A választ a piac adja meg, ahol – mióta szabadidő-autókat is lehet cégautónak beállítani – a középkategóriás limuzinok (ebbe a kategóriába számított a korábbi 508-as) éppen kihaló állatfajnak számítanak. A Nissannak már rég nincs Primerája, a Hondának Accordja, a Fiatnak Cromája, de hamarosan megszűnik a Toyota Avensis is, és a Ford Mondeo jövője is kétséges. Ebből a tényből vonták le a Peugeot-nál azt, hogy hagyományos négyajtós limuzinnal nem érdemes kijönni, valami mást kell kitalálni. Ez lett az új, inkább négyajtós kupénak nevezhető 508-as, amit most nézzünk meg részletesebben!

Itt a bizonyíték: nincs keretük az ajtók ablakainak. Ilyet eddig csak a Peugeot kupék tudtak

Miközben manapság általában az új generáció nagyobb a réginél, az új Peugeot 508-as több dimenziójában is kisebb az előzőnél. Nemcsak a magassága csökkent hat centivel 140 centire, hanem a hossza is nyolc centivel 475 centire. Utóbbitól zömökebbnek látszhatna, ám a magasság csökkenése olyan nagy mértékű, hogy mégis nyúlánkabbnak hat az új 508-as. A tengelytáv is csökkent, de csak három centivel 279 centire (Mazda6: 283 cm, VW Arteon: 284 cm). Nőtt viszont a szélesség, míg a régi 508-as csak 183 centi széles volt, az új már 186 centire terpeszkedik.

Belső

Előre borítékolható, hogy a méretek és a forma változása kihat a belső térre, és ez természetesen így is van. Ehhez jön még a tudatos átkategorizálás, aminek értelmében kevesebb figyelmet kaptak a hátul ülők. Az új Peugeot 508-ast ugyanis továbbra is cégautónak szánják, amelyeknél ritkábban fordul elő, hogy nagytermetű felnőttek ülnek hátul. Ehhez jön a kupészerű, laposított forma, s e kettő eredménye, hogy hátul a belmagasság legfeljebb 180 centis utasok számára kényelmes. Érdekes viszont, hogy a tengelytáv csökkenése ellenére a térdeknek hátul is elegendő hely jut.

Nem csak képen mutat jól a műszerfal. Fabetét helyett karbonbetétek is lehetnek. A digitális műszeregység széria, a középkonzolon 8 colos az alap, 10-es a feláras érintőképernyő

Talán mondani sem kell, hogy elöl ellenben semmi gond az elhelyezkedéssel. Minden irányban elegendő a hely, és a vezetői üléshelyzet is meglepően jó. A meglepetést az okozza, hogy a Peugeot újabban rászokott, hogy alacsonyra (szinte a vezető hasához) helyezze a kisméretű kormányt és felemelje a műszerfalat, ami furcsa más típusokhoz képest. Az új 508-asban azonban mintha egy kicsit magasabbra került volna a kormány, így a testhelyzet más autóból átülve sem annyira szokatlan.

A másik, aminek örülhetnek a jövendő tulajdonosok, a jó minőségi összbenyomás. Ezen a téren folyamatosan fejlődött a márka, és az 508-asban egészen magas szintre jutott. Kiváló az anyagminőség, még a deréktól lefelé alkalmazott kemény műanyagok is gusztusosak és az összeszerelés is masszív. A kukacoskodók persze találhatnak egy-két nem tökéletesen pontos illesztést, vagy egy-két hézagot, ami kisebb is lehetne, de az összbenyomás nagyon kellemes.

Ez is ismerős az újabb Peugeot típusokból. A főbb funkciók a zongorabillentyűkkel érhetők el, a többi az érintőképernyőn kezelhető. A menü nem a leglogikusabb

A felszereltség is nagyvonalú. A műszeregység alapáron digitális, a középkonzol érintőképernyője pedig nyolccolos, de már a második szinttől tízcolos kijelző jár. A műszeregységen hat különböző elrendezést állíthatunk be a kormány bal szarván található tekerőgombbal, míg a központi, a középkonzolon elhelyezett rendszert érintéssel és a nagy zongorabillentyű-szerű gombokkal irányíthatjuk. Utóbbiakkal a főbb menüpontokat választhatjuk ki (navigáció, klíma, beállítások, média, stb.) közvetlenül, míg a további lépéseket az érintőképernyővel tehetjük meg.

A finomítások ellenére a rendszer nem tökéletes, egyes beállításokat még mindig a menü mélyén, többszöri nyomkodással találhatunk meg. Sokan kifogásolták korábban, hogy a hőmérséklet állítása is csak menüből lehetséges, ez most a képernyő oldalairól közvetlenül is megtehető – igaz, egy legyezőszerű mozdulat után.

Csaknem vízszintesre dönthetők a hátsó támlák. Bővítés után majdnem akkora a tér, mint a még futó kombiban

A formai átalakulás és a méretcsökkenés miatt az előző generációhoz képest kicsivel csökkent a csomagtartó befogadóképessége. A régi 515 literes volt, az új 487, jó hír viszont, hogy a padló alatt jut hely egy mankókeréknek. Átalakítás, mármint a hátsó üléstámlák előrehajtása után már más a helyzet, a létrejövő, csaknem sík aljú, 1537 literes tér 150 literrel nagyobb, mint eddig volt, és csak 63 literrel kisebb annál, amit a korábbi 508-as kombi nyújtott! (Összehasonlításul: alaphelyzetben Mazda6 490 liter, VW Arteon 563 liter.)

Technika

Minden más autógyártóhoz hasonlóan a Peugeot is próbálja észszerűsíteni a gyártást, ennek keretében például csökkenteni a padlólemezek és a motorblokkok számát. Az alsó-középkategóriás és a középkategóriás méretű autói számára ezért fejlesztette ki az EMP-2-es padlólemezt, amely több tengelytáv kialakítására is alkalmas. Ennek 279 centis tengelytávú kivitelét kapta meg az 508-as. Hozzá legközelebb a 284 centis tengelytávú 5008-as áll, jelentős különbség azonban a két típus között, hogy míg az 5008-as hátsó felfüggesztése csatolt lengőkaros, addig az új Peugeot 508-as alumínium segédvázra szerelt teljesen független, többlengőkaros felfüggesztést kapott. Az 508-as adaptív lengéscsillapítással is felszerelhető (GT kivitelnél széria), a csillapítás mértéke az üzemmódválasztó átkapcsolásával változtatható.

Kulturált és erőteljes az 1,6 literes, 225 lóerős benzinmotor. Jól működik együött a nyolcfokozatú automatával

Azokban a modellekben, amelyekben nincs adaptív csillapítás, az üzemmódválasztó az általánosan elterjedt módon a motorra, az automata váltóra és a kormányrásegítésre hat. Motorból a Peugeot összesen négyfélét kínál. A két benzinmotor ugyanazon az 1,6 literes blokkon alapul, a turbótöltéstől függően a kisebb teljesítményű 180, a nagyobb 225 lóerős. Dízelmotorból az új 1,5 literes, 130 lóerős mellett a kétliteres blokk áll még hadrendben 160, vagy 180 lóerővel. A dízeleke természetesen mind részecskeszűrősek és AdBlue adalékosak, tehát teljesen tiszták.

Az új idők új szelét jelzi, hogy minden motorhoz kapható automata váltó, sőt, a másfél literes dízel kivételével mindegyikhez csakis az, a márkától már ismert nyolcfokozatú Aisin automata váltó jár. Egyedül a kis dízelhez párosítható kézi sebességváltó, amely természetesen hatfokozatú. Az indoklás ugyanaz, mint a forma, vagy akár a hátsó tér esetében: az üzleti vevőkör már ezt várja el.

Vezetés

Két motorral próbáltuk az új Peugeot 508-ast, mégpedig a két véglettel: kis dízelmotorral és kézi sebességváltóval, és 225 lóerős benzinmotorral és automatával. A kis, alig másfél literes és 130 lóerős dízelt könnyű lenne leszólni, de egészen elfogadhatóan viszi az új Peugeot 508-ast, amiben annak is szerepe lehet, hogy az autó egészen könnyű: menetkészen alig több 1400 kilónál. Persze az sem mindegy, hogy a motor már 1750/perces fordulattól hozza a 300 newtonméteres nyomatékcsúcsát, így kis fordulaton is szépen viszi az 508-ast. A számok is ezt igazolják, a 0-100 km/h közötti gyorsulási idő 9,7 másodperc, a végsebesség 210 km/h. És persze a takarékosságra sem lehet panasz, még a régi szabvány szerint mérve átlagban 3,8 liter/100 km.

Más Peugeot típusokból már ismerős az automataváltó fokozatválasztó karja, amelynek kezelésével gyorsan meg lehet barátkozni

A benzinmotorok változását jelzi, hogy az 508-as jelenlegi csúcsmotorjának, az 1,6 literes, 225 lóerős benzinesnek a legnagyobb nyomatéka szintén 300 Nm – a különbség csak az, hogy 2500/perces fordulatnál mérhető. (Persze, ha mindenképpen hasonlítgatni akarunk, akkor hozzá tartozik, hogy a legnagyobb teljesítményhez tartozó fordulat a dízelben 3750, a benzinesben 5500/perc, vagyis az utóbbi fent is tovább pörög.) A benzines is szépen húz kis fordulaton is, igaz, az automata váltó visszakapcsolással a segítségére siet, ha hirtelen több erőre lenne szükség. A segítség gyorsasága befolyásolható, az üzemmódkapcsolót Sport fokozatba kapcsolva a váltások is gyorsabbak, de a váltó is inkább eggyel alacsonyabb fokozatban marad, hogy könnyebb legyen mozgósítani a gyorsításhoz szükséges newtonmétereket. Az alap üzemmód a Normal, ezen kívül van még takarékos és kézi üzemmód is.

Először azt is lehetne gondolni, hogy előre-hátra tolni kell az üzemmódválasztó gombot, pedig vagy az elejét, vagy a hátulját kell megnyomni. Ha van adaptív rugózás az autóban, arra is hat

Kézzel is válthatók a sebességek, erre szolgálnak a kormány mögötti váltófülek. Ezeket azonban a kormányoszlopra szerelték, és rövidek, ezért kanyarodás közben még úgy sem esnek mindig kézre, hogy a kormánykerék kis méretű. A kormányt egyébként jó tekergetni, nagyon könnyen irányítható és íven tartható vele az 508-as, kimondottan gokartszerű élményt nyújt, már csak azért is, mert többnyire nincs átfogásra szükség, egy fogással vehetjük a kanyarokat. Csupán annyi róható fel neki, hogy eközben az út és a kerék kapcsolatáról tudósító visszajelzésekkel nem kényezteti el különösebben a vezetőt.

A gokartszerű élményhez hozzájárul, hogy a karosszéria mozgásait nagyon jól tartja kordában a futómű. Gyorsításkor nem ágaskodik, fékezéskor nem bólint, kanyarban nem dülöngél az 508-as, hanem szépen, határozottan tör előre. Ennek azonban némi ára van, mert a rugózás feszesebb, mint a francia autóktól megszoktuk, sőt, még talán egyes német riválisokénál is keményebb. Különösen kis sebességnél lehetett ezt érezni (nagy tempónál viszont szépen simította ki a hullámokat a futómű), és főként a kis dízelmotorhoz társított alap futóműnél, holott annak kerekein 215/55 R 16-os gumik voltak. Az adaptív csillapítású, GT kivitelű 225 lóerős modell Normal és Comfort fokozatban jobban megbirkózott az úthibákkal.

Nagyon jól irányítható a kisméretű kormányával az új 508-as. Biztos az úttartás, dőlésmentes a kanyarvétel, de lassú tempónál feszes a rugózás

Természetesen az új Peugeot 508-ast is felszerelték modern vezetéstámogató rendszerekkel. Kapható hozzá távolságtartó tempomat és kamera alapú sávtartó segéd is, amely, amíg jól látszanak a sávokat elválasztó felfestések, megbízhatóan tartják a sávban az autót. Még kormányozni sem nagyon kell, elég a kormányon tartani a kezet. A tempomat kezelése azonban azoknak, akik még nem ültek Peugeot-ban, nem egyszerű. A gombjait tartalmazó kart ugyanis a kormány alá rejtették, de úgy, hogy az égadta világon semmi nem látszik belőle, csak érzésre lehet kezelni – persze annak, aki tudja, hogyan kell…

Költségek

Ezt a fejezetet egyelőre homály fedi, a hazai Peugeot-képviselet még nem tudott árinformációval szolgálni. A külföldi árakat elnézve azonban az várható, hogy az új 508-as drágább lesz a réginél, amit az eltérő megjelenéssel, a gazdagabb és modernebb felszereltséggel (digitális műszerfal, érintőképernyő, LED-lámpák, szinte minden motorhoz alap az automata váltó) lehet indokolni. Jelenleg csak tipp, de körülbelül nyolc és fél, kilencmillió forint lehet az indulóár, ami jóval kedvezőbb például a VW Arteon 10 272 140 forintos indulóáránál, de jóval meghaladja a Mazda6 6 689 900 forintját.

A Peugeot 508 225 GT modell  és vetélytársai – Listaár, forint
Peugeot 508 BlueHDi 160 aut. (160 LE)kb. 10 000 000 Ft
Mazda6 CD150 Aut. (150 LE) Attraction
9 219 900 Ft
VW Arteon 2.0 TDI SCR DSG (150 LE) (jelenleg nincs benzines és más dízel!)11 905 360 Ft
Audi A5 Sportback 2,0 TDI S tronic (150 LE)11 775 820 Ft

Értékelés

Figyelemre méltó autót alkotott az új 508-assal a Peugeot, és nemcsak azért, mert nagyon látványosan néz ki kívül és belül egyaránt. Hanem azért is, mert ezen kívül is számos vonzó tulajdonsága van. Ilyen például a minősége, ami éppúgy közelíti a legjobb német márkák színvonalát, beleértve a prémiumokat is, mint a rugózás-úttartás összhangja. Ha mindehhez még sikerül vonzó árat is hirdetni, akkor az új  Peugeot 508-as bebizonyíthatja, hogy mégis van élet a középkategóriában!

Mellette – Ellene
  • Látványos megjelenés
  • Kis saját tömeg
  • Elöl tágas
  • Ülések lehajtása után nagy raktér
  • Jó minőségi benyomás
  • Kényelmes ülések
  • Csendes utastér (keret nélküli ablakok ellenére)
  • Kulturált automata
  • Jó vezethetőség
  • Biztos úttartás
  • Második sorban korlátozott belmagasság
  • Korlátozott kilátás
  • Eldugott tempomatkapcsoló
  • Fedélzeti rendszerek kezelése nem magától értetődő (nem intuitív)
  • Feszes rugózás

Szavazás

Szerinted jó lesz az új 508-as?

745 szavazat - átlag: 8.5 (10-ből)

Szerinted jó lesz az új 508-as?