Röviden – Jaguar E-Pace D180 AWD
Mi ez? A Jaguar kompakt crossovere, amely kizárólag kétliteres négyhengeres motorral kapható, 150 és 300 lóerő között. A tesztautó egy közepes teljesítményű, 4×4-es, automata dízel
Mit tud? Jó vezethetőség, komfortos utastér, sok korszerű elektronikus cucc, figyelemfelkeltő dizájn
Mibe kerül? 11,76 millió forint a legolcsóbb dízel E-Pace, 150 lóerővel, fronthajtással, kézi váltóval. A tesztautó ellenben több mint 20 milla, 180 lóval, összkerékkel, automatával és sok extrával
Kinek jó? Kétféle vevőt tudok elképzelni a kocsira: az egyik, akinek bejön a forma és pont ilyet akar, a másik, aki nagyon nem akar német prémiumot, de egy sportos crossover-kupé-SUV-ra vágyik. Mindkét típus boldog lehet az E-Pace-szel, ez ma a Jaguar egyik legjobb autója

Nagyon vegyesek a tapasztalataink a Jaguar-Land Rover  cégcsoport termékeivel, mert hát nagyon vegyes a paletta is. A szupersportautótól a nagy terepjárókon át egy kilenc éve gyártott, matuzsálemi korú luxuslimuzinig terjedő termékportfólió egyik legjobban sikerült modellje az E-Pace. Az autó nehezen bekategorizálható, BMW X2-től Mercedes GLC-n át Volvo XC60-ig egész csomó, méretben, árban tök különböző kocsinak lehet a vetélytársa és nagyon nem mindegy, hogy egy kézi váltós, elöl hajtó alapmodellt vagy egy 300 lovas, 4×4-es fullos kivitelt nézeget belőle az ember.

Morgós pufi cica dízel X4 helyett 1
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 2

Morgós pufi cica dízel X4 helyett

Morgós pufi cica dízel X4 helyett

Morgós pufi cica dízel X4 helyett 44
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 45
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 46
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 47
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 48
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 49
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 50
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 51
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 52
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 53
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 54
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 55
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 56
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 57
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 58
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 59
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 60
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 61
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 62
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 63
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 64
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 65
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 66
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 67
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 68
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 69
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 70
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 71
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 72
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 73
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 74
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 75
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 76
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 77
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 78
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 79
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 80
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 81
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 82
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 83
Morgós pufi cica dízel X4 helyett 84
Fotó megosztása:

PPA-020 a maga 180 lovas dízelével, sok extrájával, automata váltójával és összkerékhajtásával egy jobban felszerelt 20d BMW X4 stílusára hajazott talán leginkább. Ezzel azonban egy pillanatig sem akarom azt mondani, hogy az E-Pace valami pótlék, utánzat lenne: a kompakt Jaguar crossover nagyon is markáns karakterű, eredeti megjelenésű, saját magáért szerethető korszerű prémiumautó. Aminek persze vannak hibái is.

Külső

A külsejében nincs hiba. Ugyan a képeket visszanézve egy kicsit pufinak, vaskosnak tűnik, élőben cseppet sem nehézkes optikailag az E-Pace. Állítólag a kompakt szabadidőkupé dizájnja az F-Type sportkocsi felfújásával alakult ki, de én ezzel vitatkoznék. A négyajtós, több mint húszcentis szabad hasmagasságú kocsiba azért csak nagyon hunyorítva lehet belelátni egy lapos, rövid kupét. Ez egyszerűen csak egy minden felesleges bonyolítástól mentes, tiszta forma, hatalmas kerekeken. Még az R-Dynamic kivitelű tesztautón is feláras a 20-as kerék, de az irdatlan felni kétségtelenül kell ahhoz, hogy igazán jól működjön a forma. Az alapméretes, 17-es kerekekkel szegényke ugyancsak elveszetten nézhet ki.

Morgós pufi cica dízel X4 helyett 85

1843 kg katalógus szerint az autó saját tömege

A sima LED-csíkokkal bélelt egyszerű lámpákkal, a nagy, fekete hűtőmaszkkal és álszellőzőkkel buta is lehetne az E-Pace arca, de nem az; a cicafejes emblémával erősen belsősáv-tisztító hatású a front. Profilból a sima vonalakat egy-két jól elhelyezett részlet dobja fel (mint a tetőspoiler vagy a kopoltyú az első ajtók mögött). Hátul pedig a csíklámpák és az öblös kipufogóvégek zárják a kompozíciót.

Belső

A széles középkonzol és könyöklő egy kategóriával nagyobbnak mutatja a katalógusban sem keskeny E-Pace-t, de a látvány csak illúzió. Igazából nagyon is feszes, passzos a környezet az első két ülés körül, a vezető a meredeken álló kormány mögött a térdét szorító kardánalagút mellett inkább érzi magát sportautóban, mint SUV-ban. Az ülések kényelmesek és luxik, még prémiumautókban sem általános, hogy a vezetőülésben nemhogy van kihúzható combtámasz, de azt motor nyújtja-zsugorítja. Persze ez nem az alapülés, a motoros-memóriás fotel feláras extra. Ami lehetett volna még felárasabb is, mert ebből a kocsiból hiányzott az ülésszellőztetés – apró igénytelenség, hogy a gombja viszont megvolt a klímakonzolon.

Morgós pufi cica dízel X4 helyett 86

Egy kategóriánál szélesebbnek tűnik az autó odabent, a lábteret elöl le is szűkíti a széles középkonzol

Morgós pufi cica dízel X4 helyett 87

A hátsó ülésen a térkínálat meglepően nagyvonalú

Kapaszkodó nincs az ajtók felett, de sebaj, mert a sofőr ugye úgyis a kormányba kapaszkodjon, az utas mellett pedig belül van egy nagyon is jól használható majré-fogantyú a középkonzolon.

Hátul meglepően sok a hely. Itt már se térdben, se fejben nem szorít a kocsi, és bár az ajtó keskenynek látszik, valójában beszállni se kényelmetlen. És még kosszal sem jár, mert az ajtók alsó éle rátakar a küszöbökre, így sosem lesz koszos a gatyaszár (illetve a szoknya). A hátsó üléssor előtt szellőzőrostélyok és három darab USB-töltőcsatlakozó is található.

A csomagtér is nagyobb mint várnánk: csaknem fél köbméteres. Bővíteni viszont a kupés hátsó szélvédő miatt csak korlátozottan lehet:

Morgós pufi cica dízel X4 helyett 88

Csomagtér: 484-1234 liter

Morgós pufi cica dízel X4 helyett 89

Hosszú cuccok beférnek hátra támladöntéssel, magasak kevésbé

Az E-Pace-ben körülnézve-körültapogatózva azt tapasztaltam, hogy az érzékelhető “prémiumság” olyan 80%-os, ha a német vezető triót tekintem etalonnak. Viszont a zavaró 20% slendriánság-silányság (olcsó anyag, sorja, csúnya, hézagos illesztés, rossz fogású gomb) olyan helyeken, olyan alkatrészeken fordul elő, ami szinte soha nem kerül az ember szeme elé, ez a Jaguar sokkal komolyabban vehető vetélytársa egy Audinak, BMW-nek, Mercinek, mint az XE vagy XF szedánok, vagy akár az F-Pace nagytesó.

Technika

A Jaguar motorpolitikája az E-Pace esetében úgy néz ki, hogy van egy-egy kétliteres dízel és benzines blokk, keresztben beépítve előre, amelyeket különböző teljesítménnyel lehet megvenni a kocsihoz. A dízel 150, 180 vagy 240 lovas lehet – a mi autónkban a középső változat dolgozott.

Az E-Pace alapértelmezésben elsőkerék-hajtású és kézi váltós, de a mi kocsink állandó összkerékhajtást és kilencfokozatú automata váltót kapott a gyártósoron. A Haldex-rendszerű, elektronikusan vezérelt központi osztóműves 4×4 és a kifinomult működésű elektronikus fékdifferenciál-zár a nagy hasmagassággal meglepően jó terepképességeket ad a kocsinak – de hát tudjuk is, hogy igazából előbb volt ezen a technikán Land Rover-embléma, mint Jaguar.

A vezetéstámogató rendszerek listája a prémium szegmensben, ebben a méretben az elvárhatónak megfelelően hosszú. LED-es, adaptív fényszórók, aktívan kormányzó sávtartó, parkolókamera-rendszer, ütközéselkerülés: van minden, ami kell vagy kellhet.

Morgós pufi cica dízel X4 helyett 90

A nagy tömeget a vártnál kicsit több üzemanyaggal tudja mozgatni a négyhengeres, kétliteres dízelmotor

Vezetés

A vezetési élmény alapvetően megfelel annak, amit egy Jaguar-emblémás SUV-től elvár az ember. A futómű a magas építés dacára nagyon is feszes és precíz, a kormányzás közvetlen és élénk, a fékek harapósak, a váltó pedig szorgalmasan rakosgatja a kilenc fokozat valamelyikét a motor mögé (bár gyors gáz-fék váltással zavarba hozható). Az E-Pace olyan szabadidő-autó, ami terepen messze nem olyan kényelmes, mint gondolnánk, noha szinte mindenütt elboldogul, ahová el meri vinni a gazdája, ellenben aszfalton méretét meghazudtolóan gyors, agilis, sportos. Legközelebbi konkurensének gy M-csomagos BMW X4-et érzek – erre utaltam a címben is.

Meg arra, hogy a motor bizony, ha húzatjuk kicsit, elkezdi leordítani a prémiumságot. Magasabb fordulaton rezonál és kerreg, nem szép az akusztikája. Még jó, hogy nem nagyon jár magasabb fordulaton, hisz 150-nél is épp csak elhagyja a 2000-et kilencedikben:

Morgós pufi cica dízel X4 helyett 91

150-nél ennyit forog a kétliteres dízel

Sok, az E-Pace-ről szóló cikkben olvastam, hogy a kocsi nehéz. Hát izé. Ez a kocsi katalógus szerint 1843 kilogramm. Egy szintén 4×4-es, automata, kétliteres dízel X3-as BMW pedig, na, mennyi? 1825. Úgyhogy erről talán ennyit.

Amúgy a kabin csendes, a szélzaj a függőleges orr, a nagy tükrök dacára nem túl erős. A klimatizálás csendes és finom, plusz jár még egy nagy piros pont a Jaguarnak, amiért még arra is gondolt, hogy a motor leállításakor behúzza a nagy tetőablak árnyékoló rolóját, így az utastér kevésbé melegszik fel a napon az álló kocsiban. A tesztautó 850 ezer forintos Meridian Surround audiorendszere fantasztikusan szólt. A tízcolos érintőképernyős HMI-n a megjelenítés nem a legszebb a kategóriában, a menü kezelhetősége átlagos.

A Head-Up Display is megfelel (végre) a prémiumszegmensnek: az XE-ben megismert szörnyű, primitív, irizáló rémség helyett egy kulturált, sok infót megjelenítő, éles és szép képű másod-műszeregységet kap a tulaj a szeme elé, ha megrendeli a 370 ezres extrát.

Morgós pufi cica dízel X4 helyett 92

A Head-Up Display jó helyre vetít, sok információt jelenít meg

A vezetéstámogató rendszerek a Fordokban tapasztaltakhoz hasonlóan működnek, inkább hatásosak, mint komfortosak. A sávtartó határozottan, erőszakosan löki el a terelővonaltól a kocsit, ha elandalodnánk, a holttérfigyelő rendszer pedig akkor is ellenkezik egy kis kormányfeszítéssel, ha túl hamar vágnánk be egy megelőzött kocsi elé, ha a sávtartó nincs is bekapcsolva. A követőradar nagyokat fékez utoléréskor és nagy távolságot tart: inkább biztonsági, mint kényelmi extra ez is a kocsiban.

A fogyasztás sok, nem nagyon gyors autópálya mellett 8,2 literre jött ki átlagban (a számítógép 7,8 litert mutatott, a kis hamis). Ez nem kevés, de az extravagáns forma, a nagy kerekek, nagy homlokfelület mellett az Euro 6-os világban vállalható – bár egy kétliteres dízel Merci vagy BMW ekkora bódéban azért fél-egy literrel kevesebbet szokott enni, megfigyelésem szerint.

Morgós pufi cica dízel X4 helyett 93

Még a fordos-volvós márkaemlékekre emlékeztet a kulcs

Költségek

Alapáron nem drága autó a Jaguar E-Pace, de az extrák árát nagyon megkéri a gyártó. Csak egy jellemző példa: 300 ezer forint rá a metálfény, míg egy Škoda Karoqhoz 156 ezer. A kocsi árazása a prémium mezőnynek megfelelő; vagyis annyiba kerül, mint egy hasonló méretű Volvo, és olcsóbb, mint a németek (Audi Q3-árat nem tudunk mondani, mert a régi már, az új még nincs):

A 180 lovas dízel, összkerekes, automata Jaguar E-Pace és vetélytársai – listaár, forint
Mercedes-Benz GLC Coupé 220 d 4matic (170 LE) 14 838 680
BMW X4 xDrive 20d Aut. (204 LE) 15 385 000
Volvo XC60 D4 AWD Geartronic (190 LE) 13 195 000
Jaguar E-Pace D180 Standard AWD Aut. (180 LE) 13 264 000

Értékelés

Az E-Pace elég prémium ahhoz, hogy komolyan szóba jöhessen egy BMW, Merci, Audi alternatívájaként, ha valaki nem szeretne a klasszikus trióból választani. És egy biztos: sokkal jobban megnézik, mint bármelyik német prémium szabadidőautót, amelyekkel tele vannak az európai utcák. Jaguarral – nem. Még nem.

Mellette – Ellene
  • Tágas, élhető utastér
  • Korszerű, jól használható elektronikus vezetéstámogatás
  • Látványos, friss dizájn
  • Élvezetes vezetési élményt adó futómű és kormányzás
  • Nem megy igazán jól, ugyanakkor nem is takarékos a 180 lovas dízellel
  • Fordulaton harsány, rezonáló motor
  • Drága extrák

Szavazás

Jaguar E-Pace dízellel, 4x4-gyel, sok extrával - hány pontot ér a tízből?
283 szavazat - átlag: 6.80 (10-ből)
Jaguar E-Pace dízellel, 4x4-gyel, sok extrával - hány pontot ér a tízből?