Röviden – Jaguar I-Pace
Mi ez?Az angol prémiummárka középkategóriás szabadidő-autója, amit az első pillanattól elektromos hajtáslánccal terveztek.
Mit tud?400 kilométer felett elmenni egy töltéssel (a gyári adat 480 km), és közben olyan vezetési élményt nyújtani, amire egyáltalán nem számítanánk egy villanymotorral hajtott SUV-tól
Mibe kerül?Nagyjából 25 millió forinttól indul majd az ára, amikor 2019 márciusa felé Magyarországon is elérhető lesz. Egyetlen hajtáslánccal és valószínűleg négy felszereltségi szinttel érkezik majd.
Kinek jó?Tágas utas- és csomagterével, kényelmes rugózásával, kiemelkedő sportosságával és kellően magas hatótávolságával gyakorlatilag mindenkinek, aki nem autózik naponta több száz kilométert. És persze annak, aki megengedhet magának egy 25 millió forint feletti autót.

A villanyautókat lehet szeretni, lehet utálni, mellettük és ellenük érvelni, de az akkor is tény marad, hogy rövid távon egyre inkább ebben látják a gyártók a közlekedés jövőjét. Egyre-másra hallani új tervekről és modellekről – ezek közül a legfrissebb és legfontosabb darab most Jaguar I-Pace névre hallgat („ájpésznek” kell ejteni, az „ípész” angol nyelvterületen a kisebbik SUV-ot (E-Pace) jelöli). Akárhogy is ejtjük, érdemes lesz jól az emlékezetünkbe vésni a nevet. A Jaguar ezzel a modellel nem kevesebbet vállalt, mint hogy a hagyományos prémiumgyártók közül elsőként kel komoly versenyre a Tesla szabadidő-autójával, ami az utóbbi időben mindenkit állva hagyott, ha elektromos autózásról volt szó. Mivel a mostani bemutató még hónapokkal az I-Pace hivatalos bemutatója előtt zajlik, plusz a Model X is ritkaság felénk, összehasonlítással nem tudunk szolgálni. Azt viszont már most leszögezhetjük, hogy a hosszú évtizedes autógyártási tapasztalat olyan dolog, amivel nehéz versenyre kelni, hiába a fiatalos lendület. Szóval, reszkess, Tesla!

Mind lenyit

Külső

Az I-Pace egy teljesen új modell a Jaguar modellpalettán, nincs elődje, nem tudjuk ahhoz hasonlítani. Közel 4,7 (4682 mm) méteres hosszával a Jaguar F-Pace áll hozzá a legközelebb méretben, sőt jellegében is – mindkettő az SUV-k táborát gyarapítja. Valamivel kisebb annál (5 cm), de nyújtottabb formája, rövidebb túlnyúlásai, illetve a hagyományos benzines és dízelmotorok hiányából adódó helykínálat nem is teszik szükségessé a nagyobb mérethez való ragaszkodást – a 2990 mm hosszú tengelytáv kiemelkedő lehetőségeket nyújt, amit a Jaguar jól használ ki.

Első és hátsó tengelyét is egy-egy 200 lóerős villanymotor forgatja

Ami a formát illeti, az angolok az első pillanattól fogva igazi villanyautónak tervezték az I-Pace-t, ettől függetlenül nehéz róla megmondani, hogy nem egy hagyományos, modern formájú szabadidő-autóról van szó. Az ügyesen kialakított vonalak 0,29-es alaktényezőt biztosítanak – ez nagyon jó egy érték egy SUV-hoz mérten. A motorháztetőre vágott nyílás is ügyesen asszisztál ehhez az értékhez, ahol a hűtési igényektől függően a hűtőrácson keresztül érkező menetszelet vezetik át, és így csökkentik az örvényeket az autó előtt.

Gyanússá válhat a Jaguar akkor is, amikor az elképesztően gyönyörű hat- és nyolchengeres benzinmotorok üvöltésére számítva lehúzott ablakkal közelítjük meg azt. Ebben az esetben csalatkoznunk kell, mivel gyakorlatilag csak gumizaj hallatszik kívülről. Az I-Pace utasterében ellenben lenyűgöző élmények várnak.

Belső

Elég egy röpke pillantást vetni a belsőre, máris tudjuk, a Jaguar ott van, ahol lennie kell. A különc megoldásokkal sosem fukarkodott ugyan a prémiummárka, de a használhatóság, és főként az alkalmazott, innovatívnak gondolt megoldások nem voltak mindig összhangban az autó megjelenésének dátumával – főként a német prémiumgyártókkal összevetve. Ennek most vége.

Öröm vezeti, a regeneratív fékezéssel szinte nem is kell a fékpedálhoz érni

A Range Rover Velarból származó dupla érintőfelületes, Touch Pro Duo médiarendszer és a digitális műszerfal nemcsak jól néz ki, de mindegyik kellően nagy felbontással bír, a klímavezérlő gombokban elhelyezett kör alakú kijelzők parádésan jól mutatnak és magas fokú igényességről tanúskodnak. A médiarendszer tudásáról is sokat lehet mesélni: mesterséges intelligencia figyeli a vezető szokásait, a navigáció figyelembe veszi az útvonal domborzati jellemzőit és a vezetői stílust is, majd ennek megfelelően határozza meg a hátralévő hatótávolságot.

Természetesen okostelefonra telepített applikációval távolról is lekérdezhetjük a fontosabb adatokat, vagy elindíthatjuk a klimatizálást, ha éppen zimankó vagy hőség van odakint. Egyszerűnek azért nem mondanánk a kezelhetőséget és egy parányival reagálhatna gyorsabban a kijelző is, de azért megtanulható a kezelés, és kellemes a végeredmény. Piros pont jár azért is, hogy az alapfunkciók könnyen elérhetőek (pl. külön gombokkal a hűtés/fűtés), azokért nem kell a menüerdőben vándorolva megizzadnunk.

A méretes tengelytávnak köszönhetően nem csak elöl kényelmes az utazás, a hátsó sorban is jól elférni, egy 190 centi magas vezető mögött vígan utazhat egy ugyanolyan méretű utas. Az erősen lefelé ívelő tetővonal miatt sem kell aggódnunk, a Jaguar a fejtér kérdését is eszesen oldotta meg. Az egész utastér felett panorámatető húzódik végig, ami árnyékoló híján több helyet hagy a fejnek, pedig a tetőablakok pont az ellenkezőjéről ismertek. Az UV-szűrős áttetsző plafonon keresztül kellő fény áramlik be, de nem vakít a napfény sem, és állítólag nem is melegszik tőle jobban a kabin. Utóbbit a 20 fok körüli, legtöbbször felhős időt prezentáló kora nyárban se megerősíteni, se megcáfolni nem tudtuk.

Csomagtérben is komolyat villant az I-Pace, hátul 656 literes az üreg, amit a támlák ledöntésével 1453 literig lehet bővíteni. Elöl is jutott hely egy apró, 27 literes csomagtérnek, egy kisebb táskának ez pont elegendő.

656 literes a csomagtér, és 1453-ig bővíthető

27 literes az első csomagtér

Technika

Egy villanyautónál mindig a technika a legérdekesebb rész, ahol a Jaguarnak is van bőben mesélni valója – attól függetlenül is, hogy az I-Pace tulajdonképpen nem tartogat világmegváltó dolgokat. Izgalmas számokat és kiváló összhatást annál inkább. A korábbi NEDC-szabvánnyal szemben a valósághoz közelebb álló WLTP-szabvány szerint 480 kilométer az elméleti hatótávolság, ami az ülésbe préselő menetdinamikával együtt olyan kombináció, amit eddig tényleg csak a Tesla modellek tudtak. Vagy még azok sem…

Közelítsünk a menetdinamika felől: a sebességet az első és a hátsó tengelyt hajtó egy-egy villanymotor adja, amelyek együtt 400 lóerőre és 696 newtonméteres nyomatékra képesek. Ez 4,8 másodperces százas sprintre elegendő – egy 2,2 tonnás SUV-tól ez egyszerűen lehengerlő. Váltója egyfokozatú, differenciálműve az igényeknek megfelelően osztja szét a nyomatékot a négy hajtott kerék között, de alaphelyzetben 50-50 százalék az arány a tengelyek között – akárcsak a súlyelosztás. Végsebessége kereken 200 km/óra.

Elektromos autó nincs nagy és nehéz akkumulátor nélkül, ez természetesen a Jaguart is sújtja. Szó szerint, a 432 darab cellából álló 90 kWh kapacitású lítiumion akkumulátor itt a padlóba építve kapott helyet, és nagyjából 600 kilót nyom. Öröm az ürömben, hogy elhelyezkedése és tömege kellően alacsony súlypontot biztosít a szabadidő-autónak. Egy ekkora akkumulátor feltöltése nem két perc, az otthonra megvásárolható 7 kW-os töltővel kb. 10 óra alatt lehet 80%-os szintre hozni. Egyenáramú villámtöltővel 40 perc alatt lehet elérni ugyanezt a szintet nálunk szerencsésebb helyeken, de mivel itthon 50 kW teljesítményűek ezek a töltők, így hiába tudja a 100 kW-os töltést a technika, nekünk kétszer ennyi ideig fog tartani a művelet. Az akkupakk egyébként teherviselő elem a szinte teljesen egészében alumínium karosszériában: az elért 36 kNm/fok torziós szilárdságával pedig ez lett minden idők legmerevebb Jaguar-vázszerkezete.

Földúton is elboldogul, itt megemeltük a légrugós futóművet

Otthoni dobozzal 7 kW-ot tudunk óránként tölteni

A kényelemről és a sportosságról az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul Integral Link hátsó felfüggesztés, valamint az adaptív lengéscsillapítás gondoskodik, de opciós légrugózás is választható hozzá. Szinte minden adott a jóhoz, de vajon milyen az összhatás a kormány mögött?

Vezetés

Hátborzongatóan jó! Ha az I-Pace sem képes megtéríteni a villanyautókkal szemben fenntartással élőket, akkor ott komoly ellenszenvnél is több áll a háttérben. A Jaguar SUV egyik legszerethetőbb tulajdonsága, hogy csöppet sem viselkedik úgy, mint egy villanyautó, inkább, mint egy borzasztóan erős és csendes SUV.

Minden pont úgy működik rajta, mint egy hagyományos, benzin- vagy dízelmotoros autóban. Nem kell a gázpedálkezelést újratanulni, a fék a rekuperálás ellenére is pont olyan finoman és stabilan adagolható, mint egy sportautóban, mozgása pedig elképesztően kellemes. A gondos súlyelosztásnak hála minimális az oldaldőlés, a kormányzás közvetlen, kellő visszajelzést nyújt, a meghökkentő tapadás pedig olyan kanyarsebességet tesz lehetővé, amivel nagyjából 500 kilót is letagadhat a Jaguar. Mindezt úgy, hogy a légrugózással együtt földúton sem ráz a karosszéria, vagy zörög veszettül odabent az utastér. Finom harmónia ez dinamika és kényelem között.

Gombnyomásra, hang nélkül kelnek életre a villanymotorok, a gázpedál érintésre pedig azonnal veszett tempóval lőhetünk ki a végtelenbe, amit kívülről csak egy halk surrogás kísér majd. Belül három különböző hangszint állítható, de itt nem V8-as hörgésimitációra kell gondolni, inkább olyan Millenium Falcon-os zúgásra.

4,8 másodperc alatt gyorsul nulláról százra

Nullától kétszázig bárhol azonnal és izomból gyorsít az I-Pace, ennél könnyebben előzni gyakorlatilag nem lehet. A regerenatív fékhatás két fokozatban állítható, az erősebbik gyakorlatilag olyan erővel lassít, hogy az esetek 90 százalékában nincs is szükség a fékpedál érintésére. Ez roppant pihentető, és sportos is egyben: hiába száguldoztunk már 20 perce a portugál szerpentineken – fáradtságnak szinte nyomát sem éreztük. A tesztautókat 20 és 22 colos felnikkel szerelték, utóbbin szinte a gumikat is lehetetlen volt szóra bírni, a kisebbek néha elpityeredtek. Érdekes, hogy a nagyobb kerekekkel nem volt kényelmetlenebb a Jaguar, sőt többen észrevettük, hogy ezzel csapott kisebb zajt (ennek egy eltitkolt vastagabb üvegezés is lehetett az oka).

Az I-Pace-t az algarvei versenypályán is kipróbálhattuk három kör erejéig, ahol újabb meglepetéssel szolgált. A kanyargós, emelkedőkel tűzdelt aszfalton nem is kívánhattunk volna jobbat a villanymotor kigyorsító erejénél, a feszesen tartó futómű pedig hang nélkül is igazi adrenalinfröccs volt, miközben semlegesen sodródtunk a külső ív felé. Durván beavatkozó menetstabilizálónak nyomát sem érzékeltük. A fékhatás fikarcnyit sem változott a 12 kilométeren át, ahogyan a teljesítmény sem – utóbbi a Tesla modellekkel kapcsolatban nem mondható el.

200 km/óra a végsebessége

Költségek

Sajnos az élménynek és technikának komoly ára van, a Jaguar I-Pace felszereltségtől függően 25-35 millió között vásárolható majd meg alapáron 2019 tavaszától. Az itthon nem kapható Tesla Model X szabadidő-autó ennél a 75 kWh-s akkuval is drágább, a Jaguarhoz közelebb álló 100D pedig nagyjából 10 millió forinttal.

A Jaguar I-Pace  és vetélytársai – Listaár, forint

A Jaguar I-Pace  és vetélytársai – Listaár, forint
Jaguar I-Pace~ 25 M Ft
Tesla Model X 75D~ 29 M Ft
Tesla Model X100D~35 M Ft

Értékelés

A Jaguar első elektromos autójának minden egyes részletére odafigyelt, és az első teszt alapján valami olyat alkotott, amiről leginkább csak álmodni szoktunk: egy takarékos, tágas szabadidő-autót, amivel kényelemesen és rohamtempóban egyaránt élmény az autózás. Mi főleg utóbbi sebességet erőltettük, így maximális hatótávolságról nem tudunk beszámolni, de ezzel együtt is 330-350 km-re jutottunk volna a hegyekben és az autópályán az óra szerint. Aki ott volt, tudja, hogy ilyen sebességgel ez kiemelkedő érték.

Aki megteheti, ne hagyja ki a modell tesztvezetését, mert a Jaguar I-Pace garantáltan lenyűgöző élményt nyújt, a lehetséges jövő legszebb pillanataiba enged bepillantást.

Mellette – Ellene
  • Nagy hatótávolság
  • Stabil úttartás
  • Állandóan rendelkezésre álló teljesítmény
  • Tágas helykínálat
  • Kiváló minőségérzet
  • Jelentős saját tömeg
  • Korlátozott kilátás
  • Lassú feltöltés villámtöltő nélkül
  • Magas alapár
  • Tanulást igénylő médiarendszer

Szavazás

Hány pontot adnál a Jaguar I_PACE-nek?

346 szavazat - átlag: 8.71 (10-ből)

Hány pontot adnál a Jaguar I_PACE-nek?