Röviden – SEAT Arona 1,0 Xcellence 115 LE
Mi ez?A spanyol SEAT legkisebb, elsőkerék-hajtású szabadidő-autója, amely az Ibizával, VW Polóval közös MQB A0 padlólemezre épül
Mit tud?Kisautó méretben, divatos külsővel kínál jól használható méretű, kényelmes utasteret
Mibe kerül?A típus alapára 3 995 970 Ft, a tesztben szereplő Excellence kivitel pedig 5 804 450 Ft, amihez még hozzá kell adni a feláras extrákat
Kinek jó?Divatos, dinamikus kis városi autókra vágyók figyelem, ez tetszeni fog

2015 óta bő négyszeresére nőtt a különféle méretű szabadidő-autók piaca, így épeszű autómárka nem engedheti meg magának, hogy ne legyen legalább egyféle, divatos SUV a modellkínálatában. A SEAT sem esett a fejére, így az Ateca mellett nemrég bemutatta a nála valamivel kisebb, leginkább a Hyundai Kona, Kia Stonic, Citroën C3 Aircross kategóriájába tartozó SEAT Aronát. Az autó a VW konszernen belül leginkább az összkerékhajtással is kapható VW T-Roc jóárúsított alternatívája lehet.

Mind lenyit

Külső

4138 milliméter hosszú, 1780 mm széles és 1543 mm magas a SEAT legkisebb szabadidő-autója, tengelytávja pedig 2566 mm. Ezekkel a méretekkel kis kerekítéssel 8 centivel hosszabb és 10-zel magasabb az Ibizánál, futóművén másfél centimétert emeltek, így a szabad hasmagassága 190 mm. Külsejét szemből a jellegzetes SEAT lámpák uralják, amik különösen bekapcsolt LED-es nappalifénnyel néznek ki jól. Oldalról a lemezekbe vasalt szögletes élek teszik izgalmasabbá a látványt, a küszöbön végigfutó műanyag burkolattól pedig már majdnem elhisszük, hogy le lehet vele térni a járt utakról is.

Mutatós a tető eltérő fényezése – a karosszéria és a tető színének kombinálásával 68-féle összeállítás hozható össze – és a matt ezüst tetősín, illetve a C-oszlopon lévő szintén ezüst csíkban díszlő, dombornyomott X is. Bár annyira nem feltűnő, de a tetőlemez préselt domborulatai is ötletesek.

Jellegzetesen seatos lámpatestek trónolnak az Arona orrán

Belső

Utastere az ismert VW-s alkotórészekből áll, amelyeket itt-ott próbáltak egy kicsit SEAT-osra csiszolni. A volkswagenes egyenhangulatot az ajtók vidám mintájú, puha kárpitja dobja fel, a sötét belső komorságát pedig a teljes műszerfalon végigfutó széles, gyöngyházfehér dekorbetét oldja. A betét fehérje még rákúszik az ajtókra is, hogy körbeölelje a szögletes vonalakkal megrajzolt belső kilincset is. Műszerfala a klasszikus vonalat követi a két nagy kerek műszerrel, amiknek a jobb sarkába passzírozták be  a mutatós vízhőfokmérőt és az üzemanyagszintet jelző órát. A két nagy műszer között monokróm kijelző található, amin tengernyi, különféle információ jeleníthető meg az éppen hallgatott rádióadótól a sebességig. Kormánya fogásra, látványra is klassz darab, amely alul még egy X-et is kapott, pont olyat, mint amilyen a C-oszlopon is látható.

A fehér betét kifut a belső kilincsekhez

A középkonzolon fényes, ujjlenyomatgyűjtő üvegfelület mögött látható a nagy méretű központi kijelző, ami a telefonon futó navigációs program képernyőjét is képes megjeleníteni. A legfontosabb funkcióknak dedikált “gomb” is van, illetve két igazi, tekerőgomb is található itt. Alatta a klímavezérlő szintén tekerni való hőfokszabályzóval, majd még lejjebb az USB csatlakozók találhatók, előttük pedig a telefon tárolására alkalmas puha felületű, vezeték nélküli töltésre is alkalmas felület következik.

A váltó előtt a motorindító gomb, amelynek szokatlan elhelyezéséről legjobban az tanúskodik, hogy az autóhoz járó kulccsal már összevissza karmolták a kormány alatti műanyag burkolatot, ott, ahol normál esetben a gyújtáskapcsolónak kéne lennie. Van még pohártartó, egy röhejesen apró felhajtható fedelű tárolórekesz, és picike kesztyűtartó is. De az ajtózsebek legalább nagyok.

Hogy elöl kényelmesen lehet ülni és van hely gazdagon, az nem akkora újdonság, de az Arona hátul is tágas. Sem fejben, sem térdben nem szűk, egyedül a hátsó ajtó nyílása lett alul keskeny, így hatalmas lábbal nem könnyű bekászálódni. Csomagtartója papíron 400 literes, feneke kétemeletes, a csomagtartó legmélyén pedig még a szükségpótkeréknek is maradt hely. Van még minimál szatyorkampó, világítás, rögzítőhevederek, illetve egy kifeszíthető háló is. A hátsó ülések háttámláját lehajtva pedig többé-kevésbé sík felület alakítható ki.

Klasszikus VW-elemekből összelegózott, tisztességesen kivitelezett belső

Technika

Papíron ötféle motorral rendelhető az Arona, ami igazából inkább három, mert az egyliteres benzines és az 1,6 literes dízel is kétféle teljesítménnyel, 95 és 115 lóerővel is elérhető. Emellett még az 1,5 TSI Evo van a listán, 150 lóerővel. A tesztautóban háromhengeres, 999 köbcentis motor dolgozott, méghozzá az erősebb, 115 lóerős változat, amit már más modellekben is próbáltunk. Akkor is szerettük, most sincs ez másként. A csendes járású, civilizált, 200 Nm-es csúcsnyomaték leadására képes háromhengeres blokk mellé hatfokozatú kézi váltót szereltek, de a 115 lovas motor duplakuplungos automatikus váltóval is rendelhető. Kis mérete ellenére könnyen megszerethető ez a motor, szinte bármilyen fordulaton munkaképes, és nincs is nagy hangja.

Csendes, erős, szerethető a kis háromhengeres motor

Vezetés

115 lóerős motorja elég ahhoz, hogy az 1,2 tonnás autót erőlködés nélkül rángassa. A katalógus szerint 9,8 másodperc kell a 100-ig gyorsuláshoz és 182 km/óra körül fogy ki a szuszból. Igaz, nem egy sportautó, mégis élvezetes vele még a dinamikusabb autózás is. Motorja mellett szerethető a SEAT Arona váltója is, könnyű, pontos valami, ami attól jó, hogy teljesen észrevétlen használat közben. Nem nyújt extra élvezetet csak működik, ahogy kell. Kormányzása a váltóhoz hasonló, átlagos, használható, szélsőségektől mentes, precíz és a fordulóköre is megkönnyíti a városi manőverezést, parkolóházban bolyongást.

A mezei autóknál hajszálnyival magasabbra épített Arona alatt elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű dolgozik, inkább komfortosra, mint keményre, sportosra hangolva, így a hitványabb városi utakon sem rázza szét az autó utasait. A karosszéria jól átlátható, bár a formatervezés oltárán feláldozott csinos tükör elég kicsi. Hogy mégse legyen probléma, holttérfigyelő és hátsó, keresztirányú forgalmat figyelő rendszer is van benne, tolatásnál pedig a remek felbontású, szép képet adó tolatókamera segít a koccanás- és horzsolásmentes parkolásban. A katalógus szerint 4,9 liter benzint kellett volna fogyasztania 100 kilométeren, a teszthét végén, szinte kizárólag városi használat mellett nálunk 6,4 literes átlag jött ki.

Hosszabb, magasabb az Ibizánál, pedig közös alapra épülnek

Költségek

A SEAT Arona Excellence 5,804,450 forintos alapárához kis híján 1,2 millió forintnyi extrát ikszelgettek össze, akik a tesztautót konfigurálták. Csak hogy a legköltségesebbeket említsük, az autó kapott Connectivity Plus csomagot – vezeték nélküli töltő, navigációs rendszer, Full Link AUX-IN bemenet, 2 USB csatlakozó, 2 SD kártyahely, hangvezérlés, 6 hangszóró, 8″ érintő kijelző, első üléseknél olvasólámpák -, 303 ezerért, Vision Plus csomagot – parkolószenzor elöl és Hátul, Park Assist tolatókamera – 175 ezerért, BEATS audiórendszert – 6 hangszóró + mélynyomó szükségpótkerék – 143 ezerért. A Dynamic” 6,5J x 17-es alufelni újabb 128 ezer, a Sentinel csomag 112 ezer, az adaptív tempomatot (ACC), fáradtságérzékelőt tartalmazó Easy csomag pedig 63 ezer forintba kerül. Ha ezeket és még pár további extrát hozzáadjuk az alapárhoz, akkor már túl is léptünk a 7 millió forintos határon.

Csodás képe van a központi kijelzőnek

A SEAT Arona és vetélytársai – Listaár, forint
Renault Captur Energy TCe Intens (118 LE)5 199 000 Ft
Hyundai Kona 1,0 T-GDI Premium 2WD (120 LE)5 549 000 Ft
Kia Stonic 1,0 T-GDI  EX Premium (120 LE)5 749 000 Ft
SEAT Arona Excellence 1,0 TSI (115 LE)5 804 450 Ft

Értékelés

Divatos, kellemes megjelenésű, belül tágas jószág a Seat Arona, amit még vezetni is élvezetes. Nem fogyaszt sokat, rengeteg jóféle extrát lehet hozzá rendelni, de vigyázat, ha a tesztautóhoz hasonló, puccos, minden jóval megtömött autót konfigurál magának valaki, könnyen elszaladnak a számok és hipp-hopp, máris hétmillió forintnál is nagyobb összeg villog majd az Excel alján.

Mellette – Ellene
  • Karakteres külső
  • Szerethető motor
  • Élhető méretű belső
  • Rengeteg rendelhető extra
  • Szűk hátsó ajtónyílás
  • Apró külső visszapillantó

Szavazás

Hány pontot adnál az egyliteres SEAT Aronának?

675 szavazat - átlag: 7 (10-ből)

Hány pontot adnál az egyliteres SEAT Aronának?