Röviden – Ford Fiesta 1,0 Busines Technology
Mi ez?A Ford Fiesta 2017-ben bemutatott ötödik generációja, a tesztautó esetében 100 lóerős turbós benzines háromhengeressel és hatfokozatú kézi váltóval.
Mit tud?Sokféle kényelmi és biztonsági extra rendelhető hozzá, de a lényeg a vezetés. Mész vele 100 métert és megfog.
Mibe kerül?Listaáron 4 065 000 Ft az 1,1 literes, 85 lóerős szívó benzines alapverzió. A tesztautó Business Technology felszereltsége a második szint a Trend Technology felett, a 100 lóerős turbó benzines kézi váltóval 4 665 000, automatával kereken 5 000 00 Ft listaáron. Háromajtós csak a sportos ST Line-ból van.
Kinek jó?Városban nyúzott igásállatnak is beválik, mint a Yaris vagy a Corsa E, de a vezetés öröme és a futómű kényelme, halksága kiemeli a kategóriából.

Akit a modern kor vívmányai érdekelnek és kisautót keres, nézze meg a 12 ultrahangos szenzorral, három radarérzékelővel és két kamerával megszórható új Ford Fiestát. Akit ez hidegen hagy, csak egy használati tárgyat lát a kocsiban, az is vessen rá egy pillantást. Az autóbuziknak viszont kötelező kör megismerni, mert futóműve csodákra képes. A katalógus szerint Kalahári-barnára fényezett autót földközeli, Business Technology felszereltséggel és 100 lóerős háromhengeres turbós benzinessel teszteltük.

Mind lenyit

Külső

Látszik az új Ford Fiestán, hogy komoly, felnőtt autónak rajzolták designerei, illően a kiskategóriában értékesnek mondható műszaki tartalomhoz. Oldalnézetből a formája erősen orrnehéz, hogy a nagy térrel jobban védje az elgázolt gyalogosokat, kerékpárosokat, de más márkák ugyanezt szebben oldották meg, elég belekattintani korábbi összehasonlító tesztünkbe.

Komolyabb autónak rajzolták az utódot. Az előd 2008-ban jött ki, de nagyon jól tartja magát, ma is igazán jó kiskocsi, sőt, használtan az egyik legjobb megoldás a kategóriában

Ehhez a 100 lóerős motorváltozathoz – az ST Line Technology szintet kivéve – dobfék jár hátra, a fényszóróból hiányzik az automatikus váltós tesztautó nagymenő LED-csíkja, a menetfény egy halvány pilács. Itt a projektoros fényszórók helyett egyszerű halogén lámpa jár, ami hosszú távon nem biztos, hogy baj. Összességében az új Ford Fiesta formaterve nekem nem a világom, mert hátsó lámpái egy C-Maxra vagy Focus kombira illenének, a kisebb és keskenyebb autó farát túlterhelik. Az ajtókból előugró műanyag ajtóélvédő viszont mindent vinne, ez sokkal többet ér a mindennapokban 30 000 forintos feláránál. Kár volt kihagyni a tesztautóból.

Belső

Jobb a helyzet belül, de még ez sem indokolja azt a lelkesedést, amit az autó kiváltott a szakmán belül, nemcsak belőlem, de más autós lapoknál dolgozó szakemberekből is. A nyolchüvelykes érintőképernyő gyorsasága, szép képi megjelenítése nagy előrelépés az elődhöz képest, bár némi beszokással az angyalformára rendezett gombtengert is lehetett kezelni.

Minőségérzete alapján átlagos a Fiesta belső tere, de rengeteg extra rendelhető hozzá, kormány- és szélvédőfűtés is

Elöl jó dolgunk van, az ülés és a kormány állítási tartománya, az ülések komfortja is a kiskategória felső karéjába helyezi az EcoBoost háromhengeres Ford Fiestát. A kilátás nem jó, de ez nem a Fiesta egyedi vonása, szinte az összes új kisautóra jellemző. Modernebb kocsira váltva sokan meglepődnek, miért nem látják hirtelen, amit addig igen.

Egy fullsize (404 centis) kiskocsitól tágasabb belső teret várnánk. A hátsó lábtér közepes, a 292-1093 liter közötti csomagtér szintén. Jó dolog viszont, hogy a Fiestához rendelhető Bang&Olufsen-hangszóró és CD-lejátszás is, ha a kesztyűtartót részben feláldozzuk az olvasóért.

292 literes a csomagtartó, ami a közepes hátsó lábtérrel együtt kevés egy 404 centis kisautótól

Érdemes az extrákra áldozni, mert a fűthető első szélvédő nagyon jól jön azokon a reggeleken, amikor a jégkaparás vagy egy kóbor kukásautó borítaná az iskolába, óvodába, munkába érést.

Technika

Az új Ford Fiesta hasonló megoldásokból indul ki, mint elődje, de elsősorban vezetőtámogató rendszereivel és az elérhető kényelmi felszereltséggel a kiskategória élmezőnyébe ugrott. Akinek kell, választhat automatikus ki- és beparkolórendszert, holttérfigyelést, hátsó keresztirányú forgalomfigyelést, adaptív sebességtartó automatikát, kormányfűtést, kontrasztos fényezést a tetőre és a tükrökre, amit csak szeretne. A kiviteli szintekkel elmozdulhatunk a krómdíszes, bőrüléses Vignale-luxusváltozat, az egy centit ültetett, csekélyebb kormányrásegítésű, merevebb kanyarstabilizátoros ST Line sportmodell felé.

100, 125 és 140 lóerős van az 1,0 EcoBoost-motorból, 170, 170 és 180 Nm nyomatékkal, tehát csak a 140 lóerősé több valamivel a tesztautónál. Aki a sorhármas turbós benzinest veszi, nézzen rá időnként a hűtőfolyadék szintjére is, ne csak az olajszintet ellenőrizze! Nincs motortakaró fedél, szemben a dízelekkel

125 és 140 lóerős is van a fejlett, háromhengerességéhez képest kiegyensúlyozó-tengely nélkül is kulturáltan forgó benzinesből. Az apró motorban hatfuratú injektorok javítják a nagynyomású közvetlen befecskendezéssel bejuttatott benzinpára keveredését a levegővel. A hatfokozatú kézi váltó új fejlesztés, a 100 lóerőshöz rendelhető szintén hatgangos, hagyományos automatikus váltó is, ennek tesztjét itt találjátok.

Vezetés

Városban hiányzik az automatikus alapjárat-emelés a kuplung felengedésekor, amivel a FIAT 500 vagy az új Polo is segíti a könnyű, de a kuplungtárcsát sem zabáló elindulásokat. A tesztelt Ford Fiestában új fejlesztésű váltó van. A hatfokozatú kézi sebességváltó remekbe sikerült darab. Finom működésével azoknak is megkönnyíti az életét, akik poroszkálnak az autóval, azoknak meg végképp tetszik a gyorsan kapcsolható, pontos megvezetésű új váltó, akik tépni szeretnek az új Ford Fiestával.

Szinte flow-élmény menni vele, nagyon jól összehozták a kormányzás, a futómű, a váltó és a motor összhangját

100 lóerővel és 170 Nm nyomatékkal a nem is olyan kis Fiesta kellően robbanékony. 1800-2000-es fordulatszámtól lazán megindul, vidáman pörög, lelkes és virgonc benne ez a motor. Aki a kis turbós benzineseket veszi, köztük ezt a motort, ellenőrizze rendszeresen a hűtőfolyadék szintjét a motortéri kiegyenlítőtartályban és az olajszintre is nézzen rá minden második tankoláskor.

A motor körülbelül 1500-1600-as percenkénti fordulatszám között nagyon kellemetlenül rezeg. Gyorsításkor észre sem venni, mert ezen a tartományon pillanatok alatt átlendül a mutató, egyenletes haladáskor viszont annál zavaróbb a csúf remegés. Ráadásul a takarékos vezetést támogatni igyekvő elektronika a nyilak alapján kifejezetten szereti és kéri ezt a tartományt, például a budapesti rakpartokon gurulva, bár a motor érezhetően jobban érzi magát 1800-2000-es fordulatszámon. Ne higgyetek a felvillanó nyilaknak!

Már a második felszereltségi szinttől alapfelszerelés a 8 hüvelykes érintőképernyő. Gyorsan reagál és éles a képe

Némi megtakarítással kecsegtet az Eco üzemmód. Bár a bővérű Ford Fiestához nem ez passzol, szakmai érdeklődésből használtam pár napig. Először nagyon szárnyaszegettnek érződik a gyorsulás a gázpedál megemelt ellenállása miatt, de át lehet állni rá, a tesztelt Ford Fiesta így is harmonikus és padlógázon úgyis leadja teljes teljesítményét.

Ezzel a motorral a Fiesta autópályán is helytáll, maradéktalanul megfelel két embernek. Hatodikban 2950 körüli a percenkénti fordulatszám 140 km/óránál, a háromhengeres zajait a motorházfedél belsejére szerelt hangszigetelés is segít távol tartani az utasoktól.  Így azonban előtérbe lép a szélzaj. Egy kisautóhoz képest nem zúg a menetszél, de a jól csillapított motorhang és főleg a különösen jól szigetelt gumizaj miatt erősebbnek hat.

Beülsz, suhansz, jól érzed magad. Vezethetőségével és élénk motorjával a Fiestéát jobb vezetni, mint a 95 lóerős TSI-vel enerváltabb új Polót, amely összességében azonban jobb autó

Az első Focus óta nem kell meglepődni azon, ha egy Fordnak jó futóműve van, de ahogy a Fiesta kutyaközönséges, elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros kerékfelfüggesztését hangolták, az bámulatos.

Kezdjük azzal, hogy az úthibákon ezzel a 195/60 R15-ös kerékszettel olyan magától értetődő nyugalommal lép át, mintha két kategóriával nehezebb és nagyobb autó volna, nagy testtel, de alumínium futóművel. (A lengéskényelemnek azért jó a nagy súly és a könnyűfém felfüggesztés kombinációja, mert csökkenti a rugózatlan tömeg arányát a rugózotthoz képest, ld. itt Iceman olvasónk hozzászólását.

Videón az új Ford Fiesták

Menet közben azért sem éreztem kiskocsiban magamat, mert a futóműzajok és a keréksurrogás olyan távolról hallatszik, mint szintekkel feljebb szokás. Az az érdekes ebben, hogy az új Ford Fiesta nem szigetelőanyaggal tömetett tele, hanem súlytakarékosan, a rugóstag és az első kereszttartó merevítésével érték el nagy előrelépést.

Nem pörög értelmetlenül sokat a nyomatékos háromhengeres benzines. 140-nél még csendes a belső tér, de német autópályán 180-nál sem kell kapaszkodni

Mindehhez megmaradt a Ford Fiesta agilitása, bár ez nem sokakat érdekel majd, a Fiesták többségére a városi daráló vár. Lehet vele rosszalkodni, gázelvétellel kicsit kilendíteni a farát, terhelésváltással szűkíteni az íven, ha megcsúsznának az első kerekek. Szégyentelenül nagyot lehet vele autózni, teljes biztonságban, de kimagasló élvezeti értékkel. Nem lennék meglepve, ha hegyeinkben a lemezelt ablakú Fiestákkal a futárok és területi képviselők körbeautóznák a volán mögött békésen bambuló polgárokat.

Költségek

4,7 millió forintba kerül szériakivitelben a Business Technology Fiesta. A kivitel neve hangzatosabb a tényleges felszereltségnél. Az alapverzióba is jár sávelhagyás-figyelmeztetés és sávtartó, a tesztautó felszereltségi szintje hátsó tolatóradart, automatikus szabályozású, egyzónás légkondicionálót, a 4 helyett 8”-os érintőképernyőt ad pluszban és a fűthető külső tükrök behajtását is villanymotor végzi, nemcsak az állítását.

A tesztelt Ford Fiesta 1,0 turbó és vetélytársai – Listaárak!
Ford Fiesta 1,0 EcoBoost Business Technology, 100 LE4 665 000 Ft
Kia Rio 1,0 T-GDI EX Limited, 120 LE4 629 000 Ft
Opel Corsa 1,0 Turbo Excite, 90 LE4 870 000 Ft
 Škoda Fabia 1,0 TSI Style, 95 LE4 663 990 Ft

Listaára és felszereltsége alapján az új Ford Fiesta átlagos ajánlat a konkurencia tükrében. Szerethető vonása azonban, hogy igény szerint jól felszerelhető csomagokkal vagy külön kérhető extrákkal.

Van két erősebb verzió is az ezres turbómotorból 125 és 140 lóerővel, de 100 lóerő és 170 Nm bőven elég az 1,1 tonnás Ford Fiestába. A tesztelt modell alapára 4 665 000 Ft

Kedvező a 2+3 év/100 000 kilométeres, felárért 200 000 kilométerre megnyújtható garancia és főleg az a vívmány, hogy a Ford márkaszervizek országosan egységes, fix árakon végzik az autó kötelező karbantartását, 20 000 kilométerenként vagy évente. A Fordok értéktartása többnyire gyenge, de a benzines Fiesták értékőrzését látva alapján ezt a típust nem sújtja annyira a márka kevésbé kiforrott, kevésbé egyértelmű pozicionálása, szemben mondjuk a profibban kitalált és felépített Škodával vagy Kiával.

A tesztautó fogyasztásának örültünk. Többet járva autópályán és országúton, mint városban, 5,6 l/100 kilométeres átlagot mértünk a benzinkúton. Aki hajlandó 95-100 km/óra között tartani a sebességet, 3,9 literrel el tudja gurítani az autót, de ha nem teszten van alattam, biztosan nem szánom rá az időt. Mert az új Ford Fiesta szeret és tud is gyorsan menni. Új Polo ide, új Ibiza oda, kézi váltóval és a turbós benzinessel egészen biztosan a kategória egyik legvonzóbb autója.

Mellette – Ellene
  • Mesteri futómű
  • Hosszabb utakra is igazán alkalmas
  • Jó zajcsillapítás (motor, futómű)
  • Sokféle vezetőtámogató rendszer rendelhető
  • Bővérű motor
  • Finoman kapcsolható, pontos sebességváltó
  • Mértéktartó fogyasztás
  • Sok extra, jól személyre szabható felszereltség
  • Korlátozott áttekinthetőség
  • Javítandó térkihasználás
  • Közepes belső téri minőségérzet
  • Kis fordulaton beremegő motor

Hány pontot érdemel a 100 lóerős, turbós Ford Fiesta?

445 szavazat - átlag: 6.8 (10-ből)

Hány pontot érdemel a 100 lóerős, turbós Ford Fiesta?