Röviden – Kia Rio 1,4 EX Premium
Mi ez?A Kia kisautója, a Rio 2016 végén bemutatott, negyedik generációs változata
Mit tud?Kicsi, de tágas és a belseje is teljesen korrekt. Ja, és egyedülálló, hétéves garancia jár hozzá
Mibe kerül?Az 1,25-ös Rio alapára 3 449 000 forint, a tesztben szereplő 1,4-es változat 3 849 000 forinttól indul, a tesztautó extrákkal növelt ára, 5,2 millió forint
Kinek jó?Akik nem vágynak hatalmas autóra, és okosan szeretik elkölteni a pénzüket boldogok lesznek vele

A megújult, magyar kapcsolattal is rendelkező új Kia Rio-t első ízben 2016 őszén, a Párizsi Autószalonon láttuk, aztán év elején már vezethettük is őket külföldön, majd jött a fapados, 1,25-ös változat hazai tesztje, amit most, egy jobban felszerelt, és nagyobb motorral felszerelt Kia Rio próbája követ.

Külső

Az új Rio elődjénél 15 milliméterrel hosszabb(4065 mm) viszont 5 mm-el alacsonyabb (1450 mm). 2580 milliméteres tengelytávja már feszegeti a kisautó kategória határait, hiszen nem is olyan rég, még a kompakt autóké sem volt ekkora. (Lsd.  VW Golf V) Megjelenésében is igyekszik egy kategóriával komolyabbnak látszani, hiszen a korábbi, inkább bohókás külső helyett sokat komolyodott az új Rio.

A korábbi modell barátságos domborulatait szigorú, vasalt élek váltották, lámpáját laposra cserélték és kitették az autó legszélére, illetve a ködlámpa is kijjebb költözött. A jellegzetes Kia-s hűtőmaszk megmaradt, de ez is laposabb , amitől sokkal szélesebbnek látszik az autó elődjénél. Hátul a fekete műanyag betét – aminek a gyár szerint diffúzorra kellene hasonlítani – és a látványos formájúra sikerült hátsó lámpatest a legfeltűnőbb.

Megmaradt a Kia-ra jellemző hűtőmaszk, de laposabb, komolyabb lett a fényszóró

A sárga Rio az előző generációs, a piros az új modell:

Belső

A Rio belseje elsőre ránézésre hibátlannak tűnik, szemnek kellemes formákkal, színekkel, megoldásokkal. Ha azonban csillapíthatatlan fogdoshatnékunk támad, és nem elégszünk meg a kormány, váltó és kezelőszervek tapperolásával, akkor mindenhol kemény műanyagokba nyúlunk. Az összkép ennek ellenére kellemes, és a kezelőszervek, gombok elrendezése, használata is logikus.

Műszerfala két mutatós műszerből áll, monokróm kijelzővel középen, tőle jobbra a középkonzolon pedig egy nagyobb, színes, érintőképernyő trónol, ami csatlakoztatás után akár a telefon képernyőjét is tudja mutatni, illetve az azon futó applikációk is vezérelhetőek innen. Kormánya már a berendezés többi részénél kellemesebb fogású, jól használhatók a rajta lévő gombok is, klassz benne a puha, hímzett szőnyeg, az ezüst színű pedálok, kormány.

A tekintélyes tengelytávnak köszönhetően a Rio belseje is tágasabb, mint amit egy kisautótól elvárhatnánk. Elöl nem kell kompromisszumot kötni, 190 centivel is minden kényelmesre hangolható, de a második sorban elfogy a lendület. Illetve a fejtér. Csomagtartója alapállásban 325 literes, amit a 60:40 arányban osztott háttámlák ledöntésével még nagyobbá lehet varázsolni. A csomagtartó feneke állítható magasságú – kialakíthatunk benne egy pincehelyiséget – és a mélyén még igazi pótkerék is található. Jó, nem teljes értékű, de legalább van.

Komor, de jól használható utastér

 

Óriási, sík padlójú rakteret lehet kialakítani az ülések ledöntésével

Technika

A Kia Rio benzines motorválasztékának nagyjából középmezőnyében foglal helyet az 1,4 literes motor a maga 100 lóerős teljesítményével.  Az 1,25-ös 84, míg a kisebb, egyliteres, turbós benzinmotor a legerősebb 120 lovas. A motorválaszték negyedik tagja a szintén 1,4-es dízel, 90 lóerős teljesítménnyel. Az 1,25-ös kivételével mindegyikhez hatfokozatú kéziváltó jár, az 1,4-es motorhoz pedig automatikus váltó is rendelhető.

100 lóerős az 1,4-es benzinmotor

Vezetés

Manapság már a kisautókból sem hagyhatóak ki a vezető támogató rendszerek, így a Rio-ban is megtalálhatóak olyan eddig a kategóriában nem annyira elterjedt rendszerek, mint a hátsó keresztirányú forgalmat figyelő rendszer, a gyalogos felismerő automata vészfék és a sávtartó asszisztens, éberségfigyelő is, illetve a Kia modelljeiben már régóta megtalálható kormányfűtés sem túl gyakori.

Ha vezetése nem is megy élményszámba, a Rio mégis jól autózható járgány. Motorja 12 másodperc körüli 100-as sprintre képes, ameddig nem nyomjuk ki a szemét, nem is túl hangos, fogyasztása viszont a gyári 5 liter helyett inkább 6,8 liter, a tesztünk során városi, és sztrádás szakasz egyaránt volt. Váltója néha bizonytalan, leginkább 1-es 2-es között voltak megakadások, ettől eltekintve viszont kényelmes, könnyen kapcsolható darab. Az elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű komfortos darab, mégis lehet vele kanyarodni is, rémes oldaldőlés nélkül is.

Rengeteg gombot zsúfoltak a kormányra

Költségek

A legolcsóbb Kia Rio 1,25-ös motorral listaáron 3 449 000 forintba kerül – akciós ár is van, minden modell árából 250 ezer forintot lehet levonni a cikk írásakor – míg az 1,4-es Rio belépő ára 3 849 000 forint. A teszten szereplő modell EX Premium kivitelű, ami 4 849 000 forint listaáron és 4 599 000 forint akciósan. Persze lehet tovább hizlalni a kasszánál fizetendő összeget, a metál fényezés további 120 ezer, a vezető támogató rendszer 150 ezer, a napfénytető, a tolatókamerával együtt rendelhető navigáció 250-250 ezer, az 1,4-es motorhoz rendelhető automatikus váltó is további 300 ezer forintba kerül. A tesztautó extrákkal nehezített ára 5,2 millió forint.

LED-es nappalifény a fényszóróban

A Kia Rio és vetélytársai – Listaár, forint
Suzuki Swift GLX 1,2  (90 LE)4 780 000
Renault Clio Energy TCe 90 (90LE)4 349 000
Hyundai i20 LED Aut. (100 LE)5 349 000
Kia Rio 1,4 (100 LE)3 849 000

Értékelés

A Kia Rio a kisautók között tágas, kényelmes, férfiaknak is teljesen vállalható megjelenésű jószág, kissé komor, de tisztességesen kialakított, jól használható utastérrel. Vezetni nem túl izgalmas, inkább semleges. A hét év, vagy 150 ezer km-es garanciával megfontolandó választás.

Mellette – Ellene
  • Tágas belső
  • Vonzó forma
  • Semleges vezethetőség
  • Jó futómű
  • Komor belső
  • Kemény, rideg műanyagok

Szavazás

Hány pontosra értékeled a Kia Rio 1.4-es változatát?

588 szavazat - átlag: 7.5 (10-ből)

Hány pontosra értékeled a Kia Rio 1.4-es változatát?