Mi ez?A hetedik generációs Fiesta a Ford globális B platformjára épül, akárcsak az előd, de a felszereltséget és szolgáltatásokat tekintve szintet lépett
Mi tud?Az egyliteres, 100 lóerős motorral kényelmes, komfortos utazást, akár autópályán is, alacsony zajszint mellett, rengeteg vezetéssegítő és fejlett multimédia-rendszerrel
Mennyibe kerül?A típus alapára 4,03 millió forint, 1,1 literes, 85 lóerős szívómotorral. A tesztautót megközelítő felszereltséggel 6-6,5 millióig ugorhat fel a vételár.
Kinek szól?Annak, akinek kevésbé számít a hátsó sor helykínálata, a csomagtartó mérete, és egy átlag-Focus árát hajlandó rááldozni a mindennel teletömött Fiestára.

Már a hetedik generációjánál tart a Ford népszerű városi kisautója, a Fiesta. Ami már nem is annyira kicsi, és városon kívül is megállja a helyét, hiszen a belépő motor is 85 lóerős, a tesztautóban dolgozó, rengeteg díjat begyűjtő egyliteres pedig már komoly ugrással 100 lóerőt teljesít.

A Fiesta nem áll be a bohém kisautók táborába, megjelenése inkább a komolyabb, elegáns irányba tolódott, a rendelhető harsány fényezések enyhítik ezt a hatást.

Mind lenyit

Külső

A kisautók feszegetik a kategóriák kereteit, és ennél a típusnál sem állt meg a méretnövekedés. A 2017-es modell 71 milliméterrel hosszabb (4040 mm), 12 milliméterrel szélesebb (1734 mm) és mindössze 6 milliméterrel magasabb az elődnél.

Nyúlánkabb tehát, de arányai nagy vonalakban nem változtak, ahogy megjelenése sem. Hűen követi a 2013-as frissített verzió stílusát, megvan az angolosan Aston Martin-hangulatúra vett, mára Ford-jellemzőnek számító hatszögletű hűtőrács, az oldalnézetet uraló erőteljes hangsúlyos domborítás, meredeken emelkedő övvonal.

Nem titkoltan biztonsági játékot játszottak a formával, ha bejött az előző recept, akkor elég azt modernizálni, felfrissíteni, akár egy hollywoodi kasszasiker esetén. Ugyanaz a történet, csak nagyobb robbanásokkal, színesebb effektekkel.

Ilyen apró effekt a lágyabb, harmonikusabb, fényszórókat ölelő menetjelző LED-fény, az élénk, harsány fényezés, a 17 colos könnyűfém kerék (ami akár lehetne 18-as is), és a hűtőrács króm rácsozata, amiből immár négyféle variáció érhető el a Fiestához.

Látványos a ködlámpáknak kialakított rész, a hűtőrács mintázata kiviteltől függően változik

Belső

A beltérben csak a helykínálat emlékeztet arra, hogy egy városi kisautóban ülünk. A Titanium felszereltségi szintű tesztautónál végigpipálták az extralistát, így a középkonzolon 8 colos, színes érintőképernyő trónol (az alap 4,2 col méretű), a hangulatvilágítás halványkéken dereng sötétedés után, a zenei élményről pedig a 675 watt teljesítményű, 10 hangszórós B&O Play hangrendszer gondoskodik. Ez utóbbit a Bang & Olufsen-hez köthető, kellemesen szól, de a mélynyomó elrabolja a pótkerék helyét, és a 390 000 forintos ICE csomaghoz érhető el.

Láthatóan nem volt elsődleges cél az egyszerűbb, méretes tömbökből összeállítható beltér, így egy részletgazdag, modern utaskabint kapunk, ahol azért egy-egy területen kilóg a lóláb.

Például a puha műanyagok világa szigorúan véget ér a középvonal alatt. Nincs ezzel baj, hisz a kategóriára jellemző, de amikor eszünkbe jut a 6 millió feletti vételár, akkor helyénvalónak érződik a szőrszálhasogatás. Ugyanez vonatkozik a manuális klímára. Ezen a szinten egyik kényelmi csomaghoz sem volt odacsapva a digitális, automata klíma, ami egy külön 250 ezres tétel a konfigurátorban.

Minőségi hatást kelt a beltér, a műszerfal letisztultabb, mint az elődnél, a 8 colos központi kijelző a kategória egyik legjobbja

Van viszont téli csomag, fűthető ülésekkel, kormánnyal, szélvédővel, a cudar időben didergést nehezen viselők számára kihagyhatatlan 135 ezerért.

Összegezve a beltér minőségét és az elérhető szolgáltatásokat, a Ford Fiesta ott van a kategória élmezőnyében. Rengeteg gombot száműztek a középkonzolról, a SYNC 3 fedélzeti rendszer gyors, használata pofonegyszerű (igaz, nem tud magyarul), a virtuális nyomógombok hatalmasak, a grafika pedig több mint puritán. Mondhatjuk rondának is, mintha egy funkcióra kiélezett steril, kórházi rendszert használnánk, ahol nincs helye a látványos animációknak, élénkebb színeknek. A telefon csatlakoztatása zökkenőmentes, van CarPlay és Android Auto is a mobil tükrözéséhez.

Elöl tágas a tér, az ülések tág keretek között állíthatóak, egész sportos vezetési pozíció is elérhető, hátul viszont már nem ilyen kellemes a helyzet, főleg a 404 centiméteres hosszhoz viszonyítva. 185 centiméteres magasságommal már szűkös, a térdek érik az első ülés háttámláját.

A csomagtartó praktikus, duplafedelű kivitelben is elérhető, így nincs a pakolást nehezítő perem, a 303 literes alap térfogat pedig a hátsó ülések döntésével 984 literig bővíthető.

Tág tartományban állíthatóak, kényelmesek az első ülések, kellően hosszú az ülőlap

A csomagtér 303 literes az ötajtós esetén, a duplafenekű kialakítás hasznos

Technika

A motorkínálat alig változott a hetedik generációnál, a benzinesek derékhadát az egyliteres, háromhengeres, turbóval töltött motorok adják 100-125-140 lóerővel. A tesztautóban a 100 lóerős kivitel szolgált, 170 Nm nyomatékkal.

Ezzel a motorral kapcsolatban mindig felmerülnek félelmek, pletykák, miszerint X ezer kilométerre tervezett, eldobható motorok. A 2012 óta piacon lévő konstrukcióról azonban nem derültek ki ordas tervezési hibák, olyan szintű megbízhatósággal futnak, ami egy turbós, modern konstrukciótól elvárható. Az 1,0 literes motorok története során volt a vízcsővel kapcsolatos visszahívás, de ezt a gyár megoldotta az újabb és a szervizakcióval módosította a régebbi motorokon.

Vezetés

Új autóként a hidegen nyers járással és a jellegzetes, háromhengeres hanggal kell megbarátkoznunk, ez a konstrukció velejárója, erős gyorsításkor felzendül a kevés, páratlan hengerszámú blokkokra jellemző érces felhang.

Futóműve klasszikus kisautós, elöl MacPherson rugóstag, hátul torziós rúddal kapcsolt hosszlengőkarok. Ebből a konstrukcióból hozták ki a maximumot a Fiesta tervezői, sikerült megőrizni az előd agilis, sportos alapjait, ugyanakkor javult a komfortérzet, az úthibákat jobban tompítja a hetedik generáció.

Úgy kerek, ahogy van, a 17 colos kerékmérettel pont kellemes, harmonikus a hangolása, igaz, már téli gumikkal próbáltam az autót, a 205/45 R17 méretű abroncsoktól eltérő kivitelben nyilván változhat ez a benyomás.

Jó a fékek adagolhatósága, progresszívan épül fel a féknyomás és kellően erős is, pedig ez még a 100 lóerőshöz elérhető, hátul dobfékes rendszer. A hajtáslánc egyedi tagja a hatsebességes automata váltó. Nálunk ritkán rendelt extra, pedig pont a típus fő vadászterületén, városi használat során domborodik ki a harmadik pedál elhagyásának előnye.

A hatsebességes egység felára 335 ezer forint a kézi váltóhoz viszonyítva és a működése sem makulátlan. Kissé tétova, nagyobb gázadás kell a visszakapcsoláshoz, akkor már pakolja serényen, de a ha visszavesszük, akkor nem vált el azonnal, tehát van egy pillanatnyi késés, ami országúton, előzéskor feltűnő leginkább.

Még mindig a vezethetősége emeli ki a Fiestát a mezőnyből, bár nagyobb hangsúlyt kapott a komfortos rugózás, mint eddig

Ahogy a motorfojtó hatás is, ezzel a váltóval 1,7 másodperccel lassabb a 0-100-as gyorsulás, és maga a váltó is 43 kilogrammal nehezebb a kézi kivitelnél.

Csak ehhez a száz lóerőshöz elérhető, és a Fiesta múltja elég sötét az automata váltókat tekintve. Főleg az automatát favorizáló piacokon volt probléma a Ford duplakuplungos Powershift váltóival, Ausztráliában, Kanadában, az Egyesült Államokban több jogi eljárás is zajlik az elégedetlen autótulajdonosokkal. Részben ez lehet az oka a kissé lomha, de megbízható, hagyományos nyomatékváltó visszatérésnek, ami láthatóan csak egy sokadik opció.

Nyugodt haladáshoz lehet megfelelő választás, ezzel nagyobb tempónál alacsony marad a motor fordulatszáma, ugyanakkor érezhető az üzemanyag-fogyasztásra gyakorolt hatása, javarészt országúti használat mellett lett 6,9 liter az átlag.

Vezetéssegítő rendszerek terén gazdag a választék, holttérfigyelő, távolságtartó tempomat, vészfékrendszer és sávtartó is elérhető a Fiestához. Kezelésük egyszerű, ösztönös, a sávtartó kapcsológombja tökéletes helyen van a bal oldali bajuszkapcsolón.

A parkolást is elintézi magának a Fiesta, a rendszer képes a párhuzamos és a merőleges helyekre is beállni, nekünk csak a pedálok kezelése a feladat, a kormányzást egész magabiztosan megoldja az autó.

Költségek

A Ford Fiesta bevallottan nem céloz a diszkont áron új autót keresőkre. Míg a kategória belépője általában 3 millió körül mozog, addig a Fiesta alapára 4 030 000 forint, a Titanium 4 565 000 forintról indul, az extrákkal gazdagon megtömött tesztautó esetében 6 465 000 forintnál állt meg a listaár.

Suzuki Swift GLX 1,2  (90 LE)4 780 000
Renault Clio Energy TCe 90 (90LE)4 349 000
Hyundai i20 LED Aut. (100 LE)5 349 000
Kia Rio 1,4 (100 LE)3 849 000

Ez is mutatja, hogy szinte kettészakadt a jó öreg B szegmens, az egyre hízó, egyre többet adó modellek felkúsztak a kompaktok közé árban és szolgáltatásokat tekintve, viszont maradt pár modell, ami a klasszikus receptet képviseli, kopogósabb műanyagokkal, kevésbé naprakész fedélzeti rendszerekkel nyújtanak olcsóbb alternatívát.

Hogy szerepel a Fiesta, ha négy konkurenssel kell közvetlenül megmérkőznie? Átfogó összehasonlító tesztünkből kiderül.

A Fiesta kategóriatágító felszereltsége és ára miatt kemény dió, inkább ellenfele a 4,5 millió forint körüli áron mért, 125 lóerős 1,6 literes Ford Focusnak, mint a Suzuki Swiftnek, ha a hátsó sor helykínálatát és a kisebb csomagtartót kihúzzuk a számításból.

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Stílusos beltér
  • Fejlett multimédia-rendszer
  • Jó vezethetőség, eltalált futóműhangolás
  • Vezetéssegítő rendszerek elérhetősége
  • Alacsony zajszint
  • A motor teljesítményét csorbító automata
  • Magas ár, hiányzik az olcsó belépő verzió
  • Háromhengeres hang és járáskultúra

Hogy tetszik a Ford Fiesta automata váltóval? Értékeld!

188 szavazat - átlag: 6.2 (10-ből)

Hogy tetszik a Ford Fiesta automata váltóval? Értékeld!