Röviden – Lexus LS 500h
Mi ez?Óriási szedán. A Lexus csúcsmodellje, az LS negyedik generációja, hibrid hajtáslánccal.
Mit tud?Visszafogott környezetszennyezésre törekedve kínálja a legjobb komfortot. Sofőrös autónak is megfelel, helykínálata és szolgáltatásai kiemelkedők.
Mibe kerül?A 2017-es Lexus LS 28 700 000 forinttól vásárolható meg, a még jobban felszerelt modellek ára a 38 millió forintot is elérheti.
Kinek jó?Azoknak való, akik kiemelt kényelemre, teljes luxusra vágynak és az autó mérete mellett a környezetszennyezés mértéke is fontos számukra.

1400 mérnök hat éven át dolgozott azon, hogy a Toyota belépjen a luxusautók piacára, 1989-re elkészítve a Lexus LS 400-ast, az LS sorozat első modelljét, az első Lexust. Ezt 2000-ben követte a második generáció, majd 2006-ban a harmadik. Nagyjából 11 évvel később a Lexus bemutatta új csúcsmodelljét. A japán prémiummárka Ománba szervezte a modell nemzetközi menetróbáját, ami nem véletlen. Az arab országban a Toyota piaci részesedése 47 százalék, tehát az eladott új autók közel fele Toyota, ugyanakkor a Lexus szelete a prémiuma szegmensből 70 százalék körüli.

Mindez csak az új autókra vonatkozik, a rengeteg használt autó miatt Ománban gyakorlatilag egy Toyota-Lexus világba csöppenünk. Mercedest, BMW-t, Audit elvétve látni. Tesztautónkat ennek ellenére nagy figyelem övezte, volt, aki beleült, sőt ki is akarta próbálni, mert ilyet tervez venni.

Mind lenyit

Külső

Míg a korábbi LS-generációk formaterve rendre visszafogott volt, addig a 2017-es modell merésznek mondható a luxusautók között. Karosszériája megvalósítja az eredeti tervet, amelyet Koicsi Suga, az LS vezető formatervezője tűzött ki célul, hogy „több erőt és energiát sugározzon” a kocsi. A karosszéria sziluettje kellően lendületes, nem egyértelműen szedán, kissé kupés jellegű. Az orsó alakú hűtőmaszk uralja az LS frontrészét, amelyhez igen keskeny LED-es fényszórók társulnak. Hátul csillagszerűen, három irányba nyúló LED-es lámpákat láthatunk. A képet gazdagon bevetett krómdíszek teszik teljessé.

Elődjéhez képest hosszabb, alacsonyabb és szélesebb is a Lexus LS, ami látszik is rajta, miközben sokkal könnyedebbnek hat. Korábban kétféle tengelytávolsággal készült a modell, most csak egyféle van, de a 3125 milliméteres tengelytáv 35 mm-rel hosszabb, mint az eddigi nyújtott variánsé. A kocsi teljes hosszúsága is impozáns, 5235 milliméter. A dinamikus megjelenés elsősorban annak köszönhető, hogy a tető a korábbihoz képest 15,2 mm-rel, a motorháztető 30, a csomagtartó 40 mm-rel lejjebb került. A Lexus LS 500h csomagtartója most is csak 430 literes, de eddig 330 volt.

Bár több mint kétszer annyi nagyszilárdságú acélt alkalmaztak, mint az előző generációs LS-ben és az ajtók, a kerékdobok, valamint a motorház- és csomagtérfedél is alumíniumból készültek, nem pehelysúlyú a kocsi. Változattól, felszereltségtől függően 2,2 tonna és 2,4 tonna között van a tömege üresen. Ezt azonban legföljebb a forgalmiból tudjuk, mert nem érezni rajta.

A hibrid mellett V6-os turbómotorral is készül az új Lexus LS, elsősorban az amerikai piac miatt

Az orsó alakú hűtőmaszk hálós szerkezete 5000 különálló felületből áll

Belső

Az izgalmas karosszéria mellé elsőosztályú utastér dukál, amiért meg is tett mindent a Lexus. Kidolgozás és technika terén egyaránt számos különleges megoldással találkoztunk és persze a helykínálat is fényűző. Az új LS tervezésekor több klasszikus japán művészeti ágat is felhasználtak, mint a Kiriko üvegművészet vagy az Origami. Ezek visszaköszönnek a felárért rendelhető üveg ajtódíszeken illetve a hajtogatott ajtópanelen. Persze fa- és alumíniumbetétek is választhatók.

A varrások hibátlanok, az anyagminőség remek és az összeszerelésre sem lehet panasz A belsőt is újító, európai szemnek kissé szokatlan formák alakítják. A műszeregység árnyékolója egyedi, de nem teljesen új, hiszen az első generációs IS-é is hasonló volt. Szokatlanok az árnyékolón lévő szarvszerű tekerőgombok, illetve az ajtók mellett szinte lebegő könyöklők.

Érdekesség, hogy a légrugózással felszerelt modellekben ajtónyitáskor a beszállás funkció 40 mm-rel megemeli a kasztnit, így az ülés csípőmagassága ideálisnak mondható 555 milliméterre emelkedik. Ha a vezető beindítja a motort, az autó visszasüllyed a normál üzemi hasmagasságára. De ezzel koránt sincs vége a barátságos fogadtatásnak.

A biztonsági öv csatja az ajtó nyitásakor 50 mm-rel előrébb csúszik, így könnyítve az öv bekapcsolását. A vezetőülés külső-oldalsó párnázata a zárak oldásakor kisimul, majd indításkor újra felfúvódik. A motor leállításakor a vezetőülés megemelkedik és hátramozdul, megkönnyítendő a kiszállást.

29 irányba motorosan illetve sűrített levegővel állítható vezetőülés is elérhető az új Lexus LS-hez, a hát, a medence és a csípő külön szabályozható megtámasztásával

Természetesen számos vevő sofőrrel használja az LS-t, így az ülések kialakításánál rájuk is gondoltak. A hátsó ülések 22 irányú állíthatóságot kínálnak, derék-, csípő- és medencetámasz mellett kihajtható lábtámasz is van.  Ha a Relax módba állítjuk az ülést, nemcsak a lábtámasz bújik elő és a háttámla dől hátra, de az anyósülés a lehető legmesszebb előre csúszik, fejtámlája lebukik, így adva a korábbi modellénél 86 milliméterrel nagyobb, 1022 mm-es lábhelyet. A jobb hátsó ülés részben elfektethető, a háttámla 48 fokos dönthetősége a legjobb a kategóriában. Itt utazva a gondok távolibbnak tűnnek.

Az üléseket a hátsó középső kartámaszban elhelyezett érintőképernyőről lehet vezérelni, de a hifi, a feláras képernyők, a klíma, a sötétítés és a belső világítás is szabályozható. Masszázsfunkció a hátsó ülésekhez éppúgy elérhető, ahogy az elsőkhöz is. Próbáltuk az LS-t a vezetőülésben, az anyósülésben és jobb hátul is, mindegyik hely kiemelkedő kényelmet nyújt hosszabb utazások alkalmával is. Télen az ülésfűtés, nyáron az ülésszellőztetés javítja a komfortot.

Ahogy ma már természetes, a műszeregység egy része digitális (8 colos TFT), illetve középütt is nagyméretű (12,3 colos), kijelzőről olvashatók le az információk. Ha ez nem volna elég, akkor ott van a kategória legnagyobb vetített kijelzője.

A fedélzeti rendszerek, mint navigáció, hifi, telefon, klíma kézi vezérlésére a Lexus Remote Touch kezelőfelület szolgál. A váltó mögötti érintőfelület ismeri az okostelefonokra jellemző többujjas parancsokat, illetve a kézírásos adatbevitelt. Működtetése azonban nem magától értendő és nem hibamentes.

Európai szemnek fura a műszerfal felső részén található, szarvszerű üzemmódválasztó tekerő-kar

A főnöki hely

Technika

Kétféle változatban, 500 és 500h néven mutatkozott be az új LS. Előbbi 3,5 literes duplaturbós V6-os benzinmotort rejt, míg a másik a hibrid variáns. Tekintve, hogy Európában elsősorban a hibridet veszik, Magyarországon 97 százalékban ilyen LS-t értékesítenek, így ezt vezethettük a modell nemzetközi menetpróbáján. Nem véletlen, hogy 600h helyett 500h a neve, hiszen már nem V8-as benzinmotor adja az alapot.

Az itt alkalmazott, szívó -és kipufogóoldalon is változó szelepvezérlésű V6-os benzinmotor teljesítménye 299 lóerő, nyomatéka 350 Nm. A belső égésű szerkezethez két állandó mágneses elektromotor kapcsolódik, Az egyik mint áramfejlesztő, indítómotor szerepel, illetve a belső égésű motor fordulatszámának szabályozásért felel, a másik a hátsó kerekek hajtásában illetve a regeneratív fékezéskor kap szerepet. A hibridrendszert lítium-ion akkumulátorcsomag teszi teljessé. A rendszerteljesítmény 359 lóerő.

Az új LS elérhető hátsókerék-, illetve négykerék-hajtású kivitelben, Magyarországon csak utóbbit forgalmazzák. Ezzel 5,5 másodperc alatt képes elérni álló helyzetből a 100 km/órát a Lexus LS 500h, végsebessége pedig 250 km/óra.

Általában a hibridekben az elektromotor egy fordulatszám-csökkentő áttételen keresztül kapcsolódik a benzinmotorhoz, ám az itt alkalmazott ún. Multi Stage Hybrid rendszer elektromos fokozatmentes erőátvitelét négyfokozatú fordulatszám-módosító berendezéssel párosították. Így szélesebb az áttételi tartomány, közvetlenebbek a motorreakciók és javult az autó dinamikája is.

Elöl és hátul egyaránt többlengőkaros futómű köti össze a kerekeket a karosszériával, elöl a felső és az alsó keresztlengőkarok egyaránt kettős gömbcsuklót kaptak. Ehhez jön az adaptív lengéscsillapítás, amely fokozatmentesen igazodik a vezetési stílushoz és az útminőséghez. A technikailag modern futómű tudásáról azonban kevés releváns információnk van a hazai vevőknek, mert Ománban kiemelkedően jó minőségűek az utak. Két nap alatt nagyjából két komolyabb úthibával találkoztunk. Más dolgokat azonban megtudtunk…

A belső égésű V6 és az elektromotorok összeállítása

Alig látszik valami a motorból, úgy beburkolták

Vezetés

Az biztos, hogy az új Lexus LS 500 h mozgása könnyedebbnek érződik, mint amire 2,3 tonnától számítanánk.  Lazán mozog, még gyorsan kanyarodni is lehet vele. Ha agresszívan, a kerekeket túlterhelve kanyarodunk, az autó az orrát tolja, jóindulatúan viselkedik.  A kormányrásegítés luxusautósan puha, de direktsége izgalmas, az autó fordulékonysága elsőre meglepő. Persze itt is bedobtak mindent a fejlesztők.

A változó áttételezésű kormányművet dinamikus hátsókerék-kormányzással támogatták meg. Utóbbinak köszönhetően 80 km/óra alatt az első és hátsó kerekek eltérő irányba fordulnak el, 80 km/óra felett az első és hátsó kerekek azonos irányba fordulnak el. Lassabb tempónál fokozottabb az élmény, nagyobb tempónál nő a stabilitás.

Sejthető a motorteljesítmény és a tömeg összevetéséből, hogy ülésbe préselő gyorsulásélmény nincs, de a hibridvásárlók vélhetően nem igénylik ezt.  A hagyományos forgalmi körülmények között így is gyors az LS 500h. Inkább a suhanás illik hozzá, ha nagyon hajszoljuk, akkor indul meg. Ilyenkor előjön a Toyota hibridjeinek egyik jellegzetessége, a motorbőgés, ami egyeseket idegesíthet. Egyébként az utastérbe semmi nem hallatszik be a motorból és a szélzaj is erősen redukált. Kaphatunk izgalmas motorhangot, ha Sport vagy Sport+ módba (Eco, Comfort is van) állítjuk a kocsit, ilyenkor a hangszórókból izgalmas bőgés kíséri a fordulatszám változását, miközben a motor direktebben reagál és a kormányzás és a felfüggesztés is feszesebbre vált.

Elméletben a szabvány szerinti ciklus szerint 7,1 litert fogyaszt százon a Lexus LS 500 h. Hétköznapi módon használva a több száz kilométeres menetpróba végén 9,9 literes átlagot jelzett a fedélzeti számítógép.

Kipróbáltuk úgy is az autót, hogy a Lexus sofőrt biztosított mellé. Jobb hátul ülve nem foglalkozunk már gyorsulással, kormányzással, hanem a komfort kerül előtérbe. Abban pedig nagyon jó az LS. Nyugodtan válogathattunk a zenék között, e-mailezhettünk vagy néztünk filmet a képernyőn, miközben a külvilág zajától elszeparálva suhantunk a cél felé. Ez is egy életérzés!

Széleskörűen kínál vezetőtámogató rendeszeket az új Lexus LS, amelyek egy része már az autonóm közlekedést vetíti elő, így elérhető baleset-megelőző rendszer, amely a gyalogosokat is érzékeli és ha kell fékez, illetve a kormányzással is igyekszik elkerülni az ütközést. A sávkövető asszisztens már nemcsak a felfestéseket figyeli, de azok hiányában képes az előttünk haladó nyomvonalát is követni.

Van persze keresztirányú forgalomfigyelés, elől és hátul egyaránt, segíthet a távolságtartó tempomat, a jelzőtábla-felismerő, míg parkoláskor hasznos a parkolástámogató fékvezérlés és a panoráma kamerarendszer is.

Az autó leggyengébb pontja a menürendszert vezérlő touchpad, még szerencse, hogy sok funkció máshonnan is elérhető

Az új LS motoros mozgatású csomagtérfedele érintés nélkül, a hátsó lökhárító alatt elhelyezett mozgásérzékelővel is nyitható

Költségek

A 2017-es Lexus LS már 2017 tavasza óta rendelhető hazánkban, húszan még autó nélkül beadták igényüket a kocsira. Az 500h modell alapára 28,7 millió forint, ami kedvezőbb, mint az importőr által konkurensnek beállított BMW 740d (32,5 millió Ft) , illetve Mercedes-Benz S 400d (31 millió Ft) modellekért kért összeg.

Alapvetően nincsenek önálló extrák a modellhez, hanem csomagok vannak. Négyféle felszereltséget állított össze az importőr, a már említett alapkivitel (Elegance) mellett, F Sport, Prestiege és Supreme változatok lesznek. 32,1 millió, 33,5 millió és 38 millió forintos árakon.

Az alapmodellhez is jár a LED fényszóró, 20 colos zajelnyelő felnik, 20 irányba, elektromosan állítható fűthető és szellőztethető bőr ülések, navigációs rendszer, intelligens kulcsrendszer, tolatókamera, DVD-játszó, holttérfigyelő, keresztirányú forgalomfigyelő, parkolószenzorok, 9 légzsák.  A várakozások szerint azonban az eladások zömét a jobban felszerelt modellek teszik majd ki.

Míg 2017-ben 700 darab Lexus kelt el idehaza, 2018-ra 800 darabbal számolnak, amelyek közül ötven darab lesz új LS. A luxuslimuzint jövő nyártól már három márkakereskedésben lehet megvásárolni.

Egyes funkciókhoz megtartották a hagyományos gombokat

 Értékelés

Mellette – Ellene
  • Izgalmas külső
  • Különleges megoldások az utastérben
  • Hibrid-hajtás
  • Kiváló anyagminőség
  • Elől-hátul tágas utastér
  • Jó kormányzás
  • Fordulékonyság
  • Kiváló hifi
  • Széleskörű szolgáltatások
  • Jó ár/érték arány
  • Luxusautós szinten visszafogott dinamika
  • A fedélzeti rendszerek vezérlése nem az igazi
  • Gázadásra felbőgő motor
  • Nincs már V8-as motor

Szavazás

Hány pontot adsz a Lexus LS 500h-nak?

367 szavazat - átlag: 8.6 (10-ből)

Hány pontot adsz a Lexus LS 500h-nak?