Röviden – Renault Clio GrandTour GT line – 1.2 TCE 118
Mi ez?Érdekes rétegmodell a Clio-palettáról: sportos megjelenésű, nem igazán erős, de dinamikus kis kombi
Mi tud?Kissé szűkösen, de elvisz négy embert, harmonikus megjelenése mellett kínál értékelhető csomagteret és jó vezetni
Mibe kerül?Ezzel a motorral 4,15 millió a legolcsóbb Clio Grandtour (Alizé), 4,8 millió a gazdagon felszerelt Intens, ehhez jön a 320 ezres GT Line-csomag, a kék kocsi pedig összes extrájával kb. 5,7 millió, listaáron
Kinek jó?Aki szeret vezetni, jobban értékeli maga körül a gazdag felszereltséget mint a minél nagyobb kategóriát, és nem túl nagydarab, jól fogja magát érezni egy ilyen Clióban

A negyedik generációs Cliót 2012-ben mutatta be a Renault, idén pedig a marketingesek szerint eljött az ideje a modellfrissítésnek. A facelift a minimumra szorítkozott: új, az előzőnél sokkal kecsesebb menetjelző a fényszóróban és néhány apró tuning a fedélzeti elektronikában. Az alig új Clióból ezúttal egy kicsi, de erős benzinmotorral szerelt, sportos optikai tuningos kombi tesztautó járt a Vezess szerkesztőségénél.

Az egyszerre családias és sportos változat a Clióból: GT Line GrandTour

Külső

A legmagasabb, Intens felszereltség extralistáján szereplő tétel a 320 ezer forintos GT Line optikai csomag. Erőteljes kékmetál fényezése mellett ettől olyan más ez a Clio kombi, mint a többi. Az átfogó morcosítás jól áll az eleve harcias, pufókságában is agresszív kisautónak. Ha közelebb hajolunk, pár helyen azért kilóg a lóláb: a GT Line nagyon nem RS.

A legkínosabb a légiesen kecses 17-es felnin át a maga pőre egyszerűségében feltárulkozó hátsó dobfék. Jó, hát egy bőven 12 mázsa alatti kisautóra igazán teljesen felesleges hátra is tárcsákat szerelni, de azért ez a látvány ennek tudatában is rém kellemetlen:

Az erősebb változatok nagyobb hátsó dobféket kaptak az alapmodelleknél, de ez a látvány akkor is kínos egy kicsit

Az erősebb változatok nagyobb hátsó dobféket kaptak az alapmodelleknél, de ez a látvány akkor is kínos egy kicsit

Az öblös, szögletes kipufogóvég is lelepleződik, ha alaposabban megvizsgáljuk. Hiába, egy mindössze 1,2 literes motorhoz nincs szükség vastagabb csőre, mint ami a krómkémény előtt van. És nyilván a diffúzoros kiképzésű hátsó lökhárító is csak a látványt szolgálja, érdemi aerodinamikai szelepe nem tud lenni egy sima utcai kisautónál:

Közelről nézve látszik a pici motorból érkező szűk csövecske a vaskos vég mélyén

Közelről nézve látszik a pici motorból érkező szűk csövecske a vaskos vég mélyén

Viszont a menetjelző tényleg szépre sikerült, amolyan németesen (audisan) szögletesre. A LED-vonalak elegánsan foglalják keretbe a csúcskivitelnél belül is teljesen LED-technikás főfényszórót. Érdekes kis zavar az Erőben, hogy a ködlámpafészek ebben a kivitelben nem tartalmaz ködlámpát – valamiért a GT Line csomagból kimaradt ez a tétel.

Az új led-menetjelző sokkal elegánsabb, mint a facelift előtt erős, csúnya LED-sor volt a hűtőmaszkban

Az új led-menetjelző sokkal elegánsabb, mint a facelift előtt erős, csúnya LED-sor volt a hűtőmaszkban

Belső

A GT Line az utastérben is különleges. Feszes (erőteljesebb testalkat számára kissé túl feszes) sportülést kapott, amit csak lehetett, kék cérnával varrtak ki, kék a kerek szellőzőrostélyok belső gyűrűje is. A sok kékség dacára a Clio azért ebben a kivitelben is megmaradt annak, ami: egy tömeggyártó kommersz kisautójának. A kormány díszvarrása lötyögősre, igénytelenre sikerült, az üléskárpit szabása is kellemetlenül konfekciós egy ilyen elegánsnak, különlegesnek szánt modellben:

Az üléskárpit varrása nagyon low-budget-ra sikerült, a térkínálat szűköske hátul

Az üléskárpit varrása nagyon low-budget-ra sikerült, a térkínálat szűköske hátul

A Clio kombi helykínálata érdekesen alakul. A pótkerék nélkül 443 literes duplafenekű csomagtartó a 4,27 centis testben meglepően tágas, egy ötajtós Mégane 4,36 méter hosszú és még pótkerék nélkül is csak 434 litert kínál hátul. A furcsa aránypár magyarázata: a Clio utastere széltében-hosszában elég szűköske. A kisautó kategóriában ért már minket néhány meglepetés, de nem a Clióban: ez akkori is szó szerint egy kisautó, ha kombi.

A hátsó lábtér 181 centivel magam mögött épp csak elegendő ahhoz, hogy egyáltalán beférjek, az ujjamat már nem tudom becsúsztatni a térdem és az üléstámla közé. És keskeny is a kabin, ha utast visz magával a sofőr, folyamatos a mentegetőzés váltáskor az akaratlan (vagy nem akaratlan) tapogatózás miatt. A klausztrofóbiát kiválóan enyhíti viszont a messze hátra elnyúló, nem nyitható, de nagyon hangulatos panoráma üvegtető (175 ezer forintért).

A vezető munkahelyének ergonómiája vegyes képet mutat. Az ülés-kormány-pedál háromszög kisautós, a kormány laposan áll, a pedálok közel vannak. A vaskos, jó fogású kormányt öröm markolni, viszont mögötte a kicsi és túldizájnolt műszeregységet nehéz átlátni. Példásan egyszerű és jól használható a külön kijelző nélküli, mégis egy pillantással értelmezhető beállítású klímakonzol, az érintőképernyős infotainment-egység pedig, ha messze nem is tökéletes, logikában, kezelhetőségben a jobbak közül való a kategóriában.

Káosz a műszeregységben: mintha direkt próbálta volna megnehezíteni a kijelzett értékek leolvasását a gyártó

Káosz a műszeregységben: mintha direkt próbálta volna megnehezíteni a kijelzett értékek leolvasását a gyártó

Ennél egyszerűbben nem is lehetne automata klímakonzolt csinálni: minden világos, minden funkció könnyen elérhető

Ennél egyszerűbben nem is lehetne automata klímakonzolt csinálni: minden világos, minden funkció könnyen elérhető

A Bose audiorendszer és a navigációs, fejlett mobil-konnektivitást kínáló R-Link csomag együtt 220 ezer forint, ha csak az R-Linket kérjük, az egy százas. Mivel a Clio zajkomfortja is kisautós (ilyen finoman írtam le, hogy nagy tempónál hangos a kabin, nehogy megsértődjön a Renault), a hifi kifinomultsága nem igazán értékelhető, javaslom minden vásárlónak, hogy próbálja ki a szalonban az alap-rádiót is, hátha azzal is meg lesz elégedve és spórol egy bő százast.

Motor

A 118 lóerőre beállított, 16 szelepes, pörgős, de alacsony fordulaton is nyomatékos 1,2 literes turbómotor, a rövideket lépő, jól eltalált hatos kézi váltó, az érzékeny, hatásos fékrendszer (hátsó dob ide vagy oda), a közvetlen, de nem kapkodós kormányzás és a remekül kiegyensúlyozott, sportos, de nem kőkemény futómű együtt csodálatos mindennapi kis élményautót varázsol a Clióból. Rugalmassága, mozgékonysága még a szűk kabinnak is új értelmezést ad: egy fürge kis gokart mégsem lehet belül akkora, mint egy csuklós busz, ezt bárki beláthatja.

Adatlap

Renault Clio GrandTour GTLine 1.2TCE

Motor1197 cm3, 4 henger, 16 szelep, turbófeltöltő
Teljesítmény87 kW (118 LE) @ 5500
Nyomaték205 Nm @ 2000
Gyorsulás (0-100 km/h)9 s
Végsebesség199 km/h
Fogyasztás (vegyes)katalógus szerint 5,3, a mi mérésünk szerint 7,0 l/100 km
Listaár:5.119.000 Ft

Vezetés

Amíg nálam volt, egyszer sem fulladtam le vele, ugyanakkor élvezettel pörgettem néha leszabályzás-közelbe – megérdemli, hogy leírjuk a mai kis turbómotoro egyik legjobbikának gyári kódjelét is: D4FT. Nemrég a Mégane-ban pár lóerővel még többre kihegyezve is szerettem, de a könnyű kis Clióban jobb, ügyesebb. Soha nem erőlködik, mindig van benne tartalék, még örömködve se szomjas, látszik hogy nem ma kezdte ezt a downsizing-dolgot a Renault.

A Clióval töltött egy hét alatt még feljegyeztem, hogy a kulcsnélküli kulcsrendszer valamiért korántsem volt olyan megbízható és intelligens, mint a nagyobb Renault-kban, meg hogy a középkonzolban a reggeli nagy hidegekben indulás után pár percen át szomorúan zörgött valami. Szóval voltak ilyen franciás kis allűrjei, na.

A fogyasztás vegyes üzemben, de sok karácsony előtti bevásárlós dugóban és sok autópályával 7 literre jött ki, a számítógépen mutatott érték példásan összecsengett a kútnál mért adattal. Különösen akkor tud keveset enni a kis turbós Clio, ha nem használjuk ki, nem élvezzük elemi fürgeségét, hanem a gázpedált alaposan ellustító ECO-módban járunk vele. Hatodikban 100-nál 2250-et forog a motor, 130-nál picit 3000 alatt lóg a mutató.

Visszafogott spoilerezés, 17-es felnik a GT Line-on

Visszafogott spoilerezés, 17-es felnik a GT Line-on

Költségek

Jó autó vagy nem jó autó?

Bár messze nem tökéletes a kocsi, azért aki beleszeret a formába (és nem túl nagydarab), nem fog csalódni benne. Sokkal-sokkal mozgékonyabb és jobban felszerelt, mint ugyanennyi pénzért egy kompakt autó lenne: ugyanezzel a motorral de csak 100 lóerősre beállítva a Mégane eggyel alacsonyabb felszereltséggel és mindenféle látványcucc nélkül (Zen, 5,15 millió) listaáron már drágább, mint a GT Line-pakkos Intens Clio Grandtour. A faros kasztni a tágas csomagtartóval van olyan praktikus, mint egy kompakt, ha cuccolásra kerül a sor. Könnyed, korszerű, a hétköznapokban jól kihasználható kis kombi ez a kék, ami ugyan nem nyújtja se a korai vagy japán örök élet ígéretét, se a német tömbszerűséget, de nagyon is hozza azt az életörömöt, általános jó közérzetet jövés-menés közben, amiért úgy szoktuk szeretni a francia kiskocsikat.

Meg aztán nem is nagyon van mit venni helyette. A kis kombik szegmense ugyancsak kiürült mára. A Seat Ibiza ST már eltűnt a piacról, az ár-érték bajnok Logan kombiból nincs 90 lóerősnél erősebb, marad a Skoda Fabia Combi, amiből a Monte Carlo pont meg is felel árában, jellegében a GT Line-nak. Persze ez az összehasonlítás csak arra jó, hogy megnyugodjanak mind a skodások, mind a renault-sok; nem túl drága az ő szívük választottja. El nem tudom képzelni, hogy van olyan élő ember, aki józan mérlegeléssel dönti el, hogy francia vagy német-cseh kis sportos kombit szeretne magának, kábé ugyanannyiért. Clio GT Line-t venni érzelmi döntés – és annak nem is rossz!

A 118 lovas kis kombi Renault  és hasonlóan sportos vetélytársai (listaár, forint)
Renault Clio 1.2 TCE Intens GT Line (118 LE)5.119.000
Skoda Fabia Combi Monte Carlo 1.2 TSI (110 LE)5.216.120

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Pörgős, de alul is nyomatékos, takarékos motor
  • Jól eltalált futómű
  • Izgalmas megjelenés
  • Szűk utastér
  • Magas zajszint a kabinban

Renault Clio kombi, erős kis turbómotorral, sportos kivitelben. Értékeld!

512 szavazat - átlag: 7.6 (10-ből)

Renault Clio kombi, erős kis turbómotorral, sportos kivitelben. Értékeld!