Röviden – Škoda Kodiaq
Mi ez?A csehek első, a legnagyobb barnamedvéről elnevezett hétszemélyes szabadidő-autója. A SEAT Atecánál nagyobb, méretben az Audi Q5-höz áll közel.
Mit tud?Ebbe a kategóriába is elhozza a Škoda-hitvallást: takarékos motorok, hatalmas tér mind az utasoknak, mind a csomagoknak, és sok praktikus ötlet.
Mibe kerül?Várhatóan 6,5 millió forintos reklámárral indul majd az értékesítés, a jobban felszerelt modellekért 10-11 millió forint kérnek majd
Kinek jó?Azoknak, akik egy hatalmas belsővel megáldott SUV-ra vágynak, de kihagynák a presztízsmárkákat.

Erős marketingzajjal vezették be a típust, csúcsra járatott reklámhadjárat, több médiaesemény követte a Kodiaq születését, a berlini világpremieren pedig minden kecsegtető részletről lerántották a leplet. Már csak egy apróság hiányzott az alapos véleményalkotáshoz, és immár ezt is kipipáltuk, vezettük az MQB moduláris platformra épülő eddigi legnagyobb típust.

Külső

Érdekes, hogy érik egy-egy forma az ember szemében. Amikor először láttam, a Vision S tanulmány után túl konzervatívnak, unalmasnak tűnt a kocsi, most pedig, pár hónap után, egész dögösnek hat. Főleg az érthetetlen Octavia-ráncfelvarrás okozta sokkot követően.

Tényleg masszív, hangsúlyos a „négyszemű” frontrész, ahol az új Superbnél bevezetett, cseh kristályüveg stílusú, 3D-hatású nappali menetfény a leglátványosabb.

Az alsó, kiegészítő lámpák az olcsóbb kivitelekben a (csicsirácsé LED híján) hagyományos halogén fényszórók mellett nappali menetfényként szolgálnak, gazdagabb felszereltség mellett pedig a ködlámpa funkcióját látják el. Széles tepsinek ható motorháztető, agresszív tekintet, kitüremkedő hűtőrács, ki gondolta volna még a Felicia idején, hogy efféle masztodonra kerül hatalmas Škoda márkajel?

Oldalról Volkswagen-csoportos egyenruhát kapott, bődületes méretű kerékjárati íveiben épp megfelelő méretűnek tűnnek a 19 colos kerekek, ami szintén újdonság a Škoda kínálatában.

Az ajtók kialakítása, és általában az oldalnézet nagyon hasonlít a (közös gyártósoron készülő) SEAT Atecáéra, de a C alakú hátsó LED-fényszórók elárulják a Škodát, itt is visszaköszön a kristályüveg dizájn, érdekes módon ez az általában hanyagul odavetett rész a karosszéria leglátványosabb eleme, a csúcskivitel már 51 LED-fényforrással dolgozik.

k03

A dupla első fényszórók újraértelmezése Kodiaq módra

Belül a szellős tér tűnik fel elsőként, minden irányban rengeteg a hely, a sínen 18 centiméternyit mozgatható második sor pedig komoly játékteret ad, a hatalmastól a fenséges csarnokig növelhetjük a lábteret az itt ülők javára, és az esetleg leghátul kucorgók kárára.

Belső

Ez pedig itt a lényeg, hét személy utazhat legálisan a Kodiaq gyomrában, harmadik sor tökéletes gyerekszállító, de felnőtteknek csak rövid utakra ajánlott, főleg az alacsony ülőlap miatt válik kényelmetlenné, de ez nem hátrány, mert a helyzet még így is jobb, mint sok hasonló megoldásnál. Főleg igaz ez, ha a csomagtér szemszögéből közelítjük meg a kérdést: az ötüléses fara alapból 720 liter, üléshajtással 2065 liter. A hétüléses kivitelben telt ház esetén 270 litert ad, a harmadik üléssor ledöntésével 630 liter, míg a második sor 60:40 arányú döntésével 2005 liternyi teret kapunk, ráadásul a teljesen hátradönthető anyósülést kihasználva 2,8 méteres tárgyak szállítása sem lehetetlen.

b10

Kevés világos részlet akad a beltérben, a műszerfal számlapja pont közéjük tartozik. Pedig jobb lenne egy erősebb kontrasztú megoldás, mert így nehéz leolvasni a számokat.

Ha akarjuk, minden gombnyomásra történik, így dőlnek az üléssorok, nyílik a csomagtérfedél, sőt utóbbi már a láblendítéssel is nyitható. Praktikus apróság tömegével akad, csomagrögzítési pontok, rekeszek, beépített zseblámpa, elektronikusan kihajtható vonóhorog könnyíti meg az átlagélet futárfeladatait.

Minőségét tekintve Superb szinten áll a belső, csak vaskosabb műszerfallal, a hetes Golf óta szinte minden Volkswagen-termékben visszaköszönő klímakonzollal és bajuszkapcsolókkal. A műszeregység fehér számlapjait nyilván a sok sötét árnyalat ellensúlyozására tervezték, de az eredmény így, ezekkel a szintén világos számokkal nehezen leolvasható.

b015

A minőségre nem lehet panasz gazdag felszereltség esetén. Alcantara borítású ülések, Canton hifi-rendszer, és karcálló üveg mögé bújtatott mindentudó fedélzeti rendszer kényezteti az utasokat.

b0134

Szélesek, vaskosak az első ülések, medve termettel is kényelmesek lehetek.

b08

Még így hét személlyel is marad 270 liternyi hely

Digitális és praktikus kütyük

Nem csoda, hogy már egyre több informatikai, mobiltelefonokkal foglalkozó újság is ír autóteszteket, a Kodiaq is olyan szinten tömött ezekkel a funkciókkal, hogy csak az alkalmazásoknak járna egy külön fejezet. Google Earth navigáció valós idejű forgalmi információkkal, Streetview utcakép, üzemanyagárak, a parkolási információk, az online hírek és időjárás-jelentés teszik könnyebbé, vagy épp kuszábbá a navigálást.

A Care Connect segítséget hív baleset esetén, a Škoda Connect App pedig távoli elérést biztosít az autóhoz (üzemanyagszint, zárva van-e az autó), de van Apple CarPlay és Android Auto okostelefon-integráció, opciós 4G-s mobil internet fedélzeti wi-fi, és kábel nélküli töltés a mobilokhoz.

A rendszer lelke, amivel mi kapcsolatot teremtünk, a karcmentes üveg mögött ülő 8 colos, 800×480 pixel felbontású központi kijelző. Akárcsak a ráncfelvarrott Golf VII esetén, itt is érintőfelület váltja fel a fizikai funkciógombokat, a kezelés több ujjas, gyors, és intuitív.

A digitális kor vívmányain túl az egyszerű praktikus ötletek sem maradtak el, ebből harmincat szórtak szét a Kodiaq tervezői. Két ajtóban esernyők rejtőznek, az ajtónyitáskor fényezést óvó élvédő pattan elő, a második sorban alvást könnyítő fejtámlák és többfunkciós asztalkák könnyítik meg a hosszú utakat.

005

Vezeték nélkül tölthetjük az arra alkalmas mobilokat

b01

Praktikus rekeszekből most sincs hiány, az ajtózsebek béleltek

Jelenleg öt motorral lehet rendelni a medve-Škodát,  két dízel mellett három benzines blokk szerepel a palettán, 125-190 lóerő közötti teljesítménnyel. Mind stop-start rendszerrel kerül piacra, a 150 lóerős TDI-nek 5 literes átlagfogyasztást ígérnek, a legerősebb 190 lóerős dízel pedig 8,6 másodperc alatt gyorsul százra, és 210 km/óra lesz a végsebessége.

Benzinesek terén az 1,4 TSI lesz a belépőmodell, ami 125 és 150 lóerős változatokban választható, utóbbi hengerlekapcsolásos technikával is takarékoskodik az üzemanyaggal. A kétliteres TSI lesz a csúcs-benzines 180 lóerővel, 320 Nm nyomatékkal.

Papíron a leggyengébb benzines sem tűnik élhetetlennek: 10,5 másodperc alatt van százon, 190 km/óra a vége, de csak elöl hajt, ezért akinek fontos a vontatási kapacitás, és valami irdatlan tömegű dolgot húzna, annak kevés lehet az 1600 kilogrammos limit. A 150 lovas kivitel összkerékkel már 2 tonnát tud, a csúcsmotorok pedig 2,5 tonnát húzhatnak.

Motor

Nagy szórás nincs teljesítményben, ezért a legerősebb dízelt próbáltam, ami 190 lóerő mellé 400 Nm nyomatékot ad 1750-es fordulattól. Ez az összes dízelre igaz, mármint az 1750-es nyomatékcsúcs, ezt az értéket úgy lövik már be, ahogy jól esik, a kisebbek innen tudják a 340 newtonmétert, a maximális lóerő pedig 3500-tól érkezik.

Ehhez kell a bonyolult mérnöki megoldások új szintjét jelentő motor is, a kétliteres TDI közös nyomócsöves rendszere 2000 bar maximális nyomáson dolgozik, a forgattyúsház és a hengerfej külön hűtőkört kapott, külön vízpumpával.

Vezetés

Vezetni ehhez méltó érzés volt, pont jól ment. Semmi emészthetetlen őrület vagy lelombozó torpanás, egy karaktertől mentes, szorgalmas, halk, kemény melós mozgatta az 1752 kilogrammos testet. A hétsebességes, Eco üzemmódban gázelvételre üresbe kapcsolva vitorlázni is képes DSG pedig már a konstrukciót meghazudtoló puhasággal dolgozott. Ez is egyre finomodik az idővel, a hatsebességes manuális pakolgatása terhes feladatnak tűnik utána, főleg, hogy a kapcsolási érzet nem épp a legjobb.

02

Nincs alulmotorizált kivitel, a Kodiaq megfelelően mozog, a 190 lóerős csúcsdízel maximum nagy tömegű vontatmány esetén optimális választás.

A futómű elöl részben alumíniumszerkezetű MacPherson rugóstag, hátul hajtásmódtól függetlenül négy lengőkaros acélkonstrukció. A próbált verzióban ezt még a DCC nevű adaptív lengéscsillapítás-szabályozás koronázza meg. A tükörsima mallorcai utakon szerzett tapasztalatok alapán nehéz lenne ítélkezni a komfortszintről, de az kiderült, hogy a comfort szint közel sem annyira lágy suhanás, mint a Superb esetén, azért a magas test megkíván némi feszességet az imbolygás ellensúlyozására. Ezért a normal, de főleg a sport mód még keményebb, ami kanyargós úton pont kellemes kompromisszumnak tűnik, méreteit meghazudtoló agilitással fordul a Kodiaq.

Autópályán a semmi tűnik fel leginkább, alacsony a zajszint, az erőtartalék bőséges, a vaskos ülések pedig keményen tömött fotelként funkcionálva szinte csábítanak a bóbiskolásra. Tényleg megtermett darabok, a billentyűverésben edzett vállaimnál szélesebbek is kényelmesen elférnek.

03

A hasmagasság 18,7 centiméter, a terepes előnyöknek csak pár mondat jutott a 37 oldalas sajtóanyagban, ennyire messze kerültek már a szabadidő-autók a terepjárós gyökerektől

Ha pedig bóbiskolásra kerülne a sor, akkor a Kodiaq be is avatkozik a vezető helyett, a tolatóradarral kombinált vészfékrendszer azonnal megállítja az autót, ha akadályt észlel mögötte. Nem csak a haladást, a megállást is könnyítik intelligens rendszerek, az akár 2,5 tonnás vontatmány kormányzását aktív rendszer segíti, felülnézeti kép könnyíti meg a parkolást, adaptív tempomattal követi a forgalmat, sávot tart, dugóban helyettünk araszol a kocsi.

Lehet gazdagon kitömött, magától mindent csináló családi teherhordó, vagy flottába való puritán guruló hangár, takarékos motorral, a Kodiaq minden kivitelben hozza a Škoda régi ütőkártyáját, a kategória határait átlépő teret, és ez az egyre csak pörgő SUV-k között is sok új vevőt hozhat.

Költségek

Hazánkban  várhatóan 6,5 millió forinttól indul majd az alapfelszereltségű modell, a gazdagabb felszereltségű kivitelekért 10-11 millió forintot kérnek majd.

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Hatalmas utastér
  • Még hatalmasabb csomagtér
  • Okos ötletek hada
  • Fejlett digitális rendszerek, rengeteg extra
  • Az adaptív futómű kemény hangolása
  • Alapáron csak ötüléses kivitel

Hogy tetszik az új Skoda Kodiaq? Értékeld!

1,598 szavazat - átlag: 8 (10-ből)

Hogy tetszik az új Skoda Kodiaq? Értékeld!


Bestcars