Röviden – Opel Astra K 2016 | |
---|---|
Mi ez? |
11. generáció az Opel kompakt autójából, új alapokon, új motorokkal, kisebb méretben és súllyal. |
Mit tud? | Amit ma kell: könnyebb, takarékosabbak a motorjai, nagyautós extrákat kínál fejlett online funkciókkal és okostelefon-integrálással. |
Mibe kerül? | 4 850 000 Ft a 100 lóerős szívó 1,4-es alapára, a 136 lóerős dízelé Innovation kivitelben 7 220 000 Ft. |
Kinek jó? | Céges és családi autóként is beválik a 2016 elejétől kombiként is kapható újdonság. |
Csomag, you know, package – mondta volt Matolcsy György, és ismertebbé tette ezt a jó kis angolszász kifejezést. Az autófejlesztők a packaging névvel a kocsit meghatározó adottságokat illetik, és a kifutó J Astrának pont ilyen strukturális bajai voltak.
Alapjaiban új
Terebélyes és igen nehéz karosszériájában átlagos volt a helykínálat, akár 20 collos kerekekre tervezett futóműve és fékrendszere túl nehéz lett, ami a fogyasztáscsökkentés kényszere miatt váltást igényelt.
Modelltől függően 120-200 kilóval könnyebb lett az autó, most átlagos a kategóriában. A könnyítés részleteit szépen összeszedte a gyár, például a csendesebb motorokkal 4,5 kilót spóroltak meg a kipufogórendszeren. A súlytakarékosság a motorházfedelén azonnal érezhető, a gázos teleszkóp helyett könnyebb és olcsóbb pálcás kitámasztású lemezt szilfid hölgyek is lazán felnyitják.
Nincs alsó burkolat, mert a hátsó futómű áttervezésével sikerült kiküszöbölni a költségeket és a súlyt növelő alvázpaneleket. Így is 0,285 az alaktényező. Egy Opelnél ezen nem lepődünk meg, ők többször is kategóriaelsők voltak a csepp Kadett GSi 0,30-as vagy az A Omega 0,28 értékével, nem beszélve a Calibráról, amely 0,26-os alaktényezővel a komplett autóipar legjobbja volt.Kívül kisebb, belül nagyobb
Sokat kapott az előző Astra a rengeteg műszerfali gomb és kapcsoló miatt, ami szerintem csak elsőre nehezítette az autó használatát, a belső teret megismerve használható volt. Az ügyfelek azt mondták, hogy hasznos a külön bizgentyű minden funkcióhoz, míg a kocsiban évek helyett egy-két hetet töltő autós újságírók szapulták ezt a kialakítást.
Nem lesz Classic IV
Információink szerint az F, a G és a H Astra után a 2009-től gyártott J-ből már nem lesz olcsóbb belépőmodell utódjával párhuzamosan. A korábbi Astra mégsem tűnik el az új modell őszi bevezetésével, lépcsős háttal továbbra is gyártásban marad. A bemutatón próbáltam kideríteni, mi lesz a szedánnal, de csak annyit tudtam meg, hogy az új generációból még nem volt szó róla, a jelenlegi viszont kapható marad még egy ideig.
Azért is éreztük magunkat annyira otthon az új Astrában, mert az a bunkerszerű masszivitás és örökautó-érzet, amit az elődben igenis szerettünk, nem veszett oda a könnyebb felépítéssel. Az Astra K jó minőségi benyomást kelt. Nem annyira, mint a Golf VII, de tetszetős belül, egyedül a torzító hátsó szélvédőn lepődtünk meg. Azért tűnt fel, mert a tükörből viszonylag nehéz volt felismerni a mögöttünk jövő autót.
Íme, egy botcsinálta telefonos video az utastérről
Egész közel a belső tükörhöz találni a fedélzeti wifiszóró gombját. A jelszó a központi kijelzőn jelenik meg, a csatlakoztatás gyorsan megvan. Az internet-hozzáférés külön SIM-kártyával működik és a külső antennával kis akkufogyással teszi lehetővé a világhálós szörfözést maximum hét készülékkel. 230 voltos konnektort nem láttunk a kiállított autókban és az extralistán sem, a kütyük töltését a két hátsó (+10 000 Ft) és a könyöklő alatti USB-csatlakozók teszik lehetővé a 12 voltos aljzatok mellett.
OnStar Amerikából
Fent látható az Astra nagy mutatványa, az OnStar kék gombja is. Amerikában közel két évtizede működik a General Motors rendszere, amely segélyhívásra is alkalmas, de gyakoribb funkciója a 0-24-es ügyfélszolgálat. A gombot megnyomva az autó felhívja a diszpécsert, aki aztán sok mindenben tud segíteni, amit egy internet elé ültetett call center-munkatárs megoldhat.

Kellemes az üléshelyzet. Az AGR-ülés sajnos csak a bőrkárpittal csomagban kapható, félmillió forintért, de a képen az egyszerűbb látható, ami szintén jó
Légzsáknyitásos balesetet észlelve a rendszer automatikusan segélyhívást küld, továbbítva az autó koordinátáit. Ezen az életünk múlhat, ha például éjjel lefutunk az útról vagy néptelen szakaszon ér baleset, ahol nincs, aki jelentse az ütközést. A WiFi-gombot öt másodpercig benyomva ki- és bekapcsolható a helyküldés a központnak, ha nem akarjuk az orrukra kötni, merre járunk és hol mennyit időzünk az autóval. A helyadatokat így csak balesetkor kapja meg az OnStar.

Bal oldalon a WiFi és a helyadat-küldés kapcsolója, mellette az OnStar gombot megnyomva telefonálhatunk az operátornak. Balra a segélyhívó gomb, de légzsáknyitásnál a rendszer magától értesíti a mentőket és átadja az autó koordinátáit
Ebben a kategóriában még nem találkoztam ülésszellőztetéssel, ami szintén elérhető az új Opel Astrához. A háromfokozatú, ventilátoros légelszívás rekkenő hőségben nagyon kellemes tud lenni, főleg a köztudottan pazar, AGR-komfortülésekben. Az Aktion gesunder Rücken egy hátfájás ellen küzdő csoport, az ő tanúsítványuk sokat ér az autógyártóknak.

Audikból ismer a Matrix-LED-technika. A 16 LED-del körbevilágítható távfénnyel a szembejövő autó, a vezető vakítása nélkül
Motorok: turbóval jó az ezres
Kétféle motorral vezettük az autót. A jó hír, hogy már az egyliteres, turbós háromhengeressel nagyon harmonikus, kerek egész az új Astra. Egy autóbuzinak talán elnézhető, ha fontos a legalább 200-as végsebesség is, amit ez a motor szintén tud. Enyhe morgásán hallani a hiányzó hengert, de a kiegyensúlyozótengelyes benzines egész kulturáltan forog.

Több mint 24 millió kompakt autót gyártott az Opel, középen a 11-ik generáció. A kontinentális Európában 1991-től vették át az angol Vauxhallnál addig is használt nevet a sorban a hatodik, F Astrával

Ez a kevésbé nagy érintőképernyő. Az Astra az Apple CarPlay és az AndroidAuto rendszerekkel is jól boldogul
Nincs adaptív futómű
Kétféle hátsó kerékfelfüggesztés van az autóhoz. Az ezres alá feküdve nem láttuk a Watt-himbás futóművet, ami az 1,4-esben benne volt. Sajnos a már a H Astrához is elérhető FlexRide adaptív lengéscsillapítás már nem elérhető a kényelmes, automatikus és sportos beállítással.

Érezhetően fürge, kecses autó az új Astra. Az egyliteres turbós motor mindenre elég benne. Érdekes a sávtartórendszer, amely nem középen tartja az autót, hanem elengedi a sáv széléig és onnan, a rántásokkal is figyelmeztetve kormányozza vissza az autót, nagyon kitartóan
Minden fokozat tág tartományban használható, a kettes elér százig. Az új Opel Astra fürge autónak mutatta magát, jóllehet 1260 kilóról induló önsúlyával továbbra sem könnyű a kategóriatársakhoz képest. A kis motor a feltöltéssel elbírja a helyesen áttételezett ötfokozatú váltót (130-nál 3000 a fordulatszám), a zajszint csekély.
Árak: 4,9-7,2 millió Ft
Várhatóan novemberben kezdődik az autó értékesítése itthon, alapáron légkondicionálóval. A 100 lóerős 1,4-es szívó benzines 4 850 000 forinttól kapható, a 136 lóerős dízel listaára a leggazdagabb felszereltséggel 7,2 millió forinton tetőzik.

Nagyobb teljesítményű motorokkal és a kombi januári bevezetésével tágabb lesz az árspektrum a mostaninál
Ebben nem az a nagy szám, hogy a tompított és a távfényt is diódák adják, hanem ezek elektronikus vezérlése. Matrix-LED fényszóróval én utoljára az Audi A8-ban találkoztam, ami mutatja is, milyen váratlan ez a megoldás a kompakt autók között. A 16 LED variálásával az autó ahol lehet, fenntartja a távfényt, csak szegmensek visszavételével kitakarja a fénykévéből a vakítással fenyegetett autósokat. Például körbelövi a szembejövőt a reflektorral, de letompítja azt a sávot, ahol a vezetőt zavarná a fénykévével.
Itthon egy alaposabb teszt után azt is igyekszünk kideríteni, hogy milyen az új Opel Astra a Golfhoz, a Peugeot 308-hoz és az átdolgozott Focushoz képest. Az már a menetpróbán eldőlt, hogy az új autót csak a kategória legelejéhez érdemes mérni.