Itthon próbáltuk ki a Porsche jelenlegi kínálatának egy-egy példányát, és igen, pont olyan volt, ahogy képzeled. Felkészültél, hogy a monitoron keresztül arcon csapjon egy jó nagy adag Porsche-életérzés? Vágjunk bele!
Hat darab autót bocsájtott rendelkezésünkre a hazai forgalmazó: Panamera GTS, 911 Turbo S, Cayman GTS, 911 Carrera 4 GTS, Boxster S és a Cayenne, Macan SUV-páros.
A reggeli sápadt napsütésben úgy álltak a Porschék a parkolóban, mintha a Turbo rágó matricái elevenedtek volna meg, vagy a gyerekszoba falára celluxozott poszterek keltek volna életre, amiről mindig is álmodtunk. Nem viccelek, még most is verítékes a tenyerem, ahogy ezeket a sorokat írom, és valami olyasmi érzés kavarog a gyomromban, mint az első csóknál.
Mert az igazság az, hogy vezettem már egyszer Porschét, az előző generációs GT3 RS-t, de ekkora dózisban kapni a  stuttgarti alakulatból, az bizony felér egy LSD-trippel, ami sokkal tovább tart, mint szeretnénk.
Ez miért baj? Azért, mert a függőség azonnal beüt, és már akkor piszkosul szerettem volna egy újabb adagot, mikor elindultam haza. A szer utáni vágy azóta csak erősebb lett. Ki is töltöttem egy lottót, hátha… 
Abban a szerencsés helyzetben voltunk, hogy még a szívó-érába kóstolhattunk bele, hiszen szép lassan az összes Porsche turbón keresztül fogja venni a levegőt, leáldozik a szívó hathengeres és V8 csillaga, ahogy anno a léghűtéses korszak.
Itt nincs olyan, hogy rossz választás.

Itt nincs olyan, hogy rossz választás.

Sokan azt mondják, hogy nincs ezzel semmi gond, az autók teljesítménye javul, míg a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökken. A hangélmény pedig a turbós modellekben is kiváló. Erre annyit mondanék, hogy bullshit, hiszen még a Panamera GTS is klasszisokkal jobban szólt, mint a Turbo S. Mintha Axl Rose-t hasonlítanánk Lemmyhez, mindkettőjük egy isten, de Axl tud énekelni.

Panamera GTS

Nagy kedvencem a bő ötméteres “limuzin”, ami egy tökéletes világban az ideális családi népautót testesítené meg. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy lazán beültem magam mögé (198 centi a magasságom), a csomagtartó pedig 445 literes.
Porsche Panamera GTS

Porsche Panamera GTS

Mindössze két gomb megnyomása szükséges ahhoz, hogy a Panamera levetkőzze a fehérkesztyűs úriembert, és az első sorban pogozó rockerré változzon. Az egyikre az van írva, hogy Sport+, a másikon pedig egy kipufogó piktogram virít. Ez a páros toldja meg apát jó néhány centivel, anyát pedig sikító vadmacskává változtatja.
A futómű és  kormányzás felkeményedik, a 4,8 literes V8-as szabadjára engedi mind a 440 lóerőt. Merészebb kanyarokat, esetleg pályázást mégsem vállalnék be vele, hiszen a kéttonnás vas okozhat meglepetést avatatlan kézben.
Panamera GTS

Panamera GTS

A Panamera GTS leginkább státuszszimbólum, arra való, hogy maximális kényelemben utazzunk, de ha kell, le tudjuk nyűgözni a szomszédot és a munkatársakat a motorból és kipufogóból érkező hangorkánnal.

911 Turbo S

Ha valakit eszméletvesztés közeli állapotba akarsz hozni, ez a tökéletes fegyver. Csupán annyit kell tenned, hogy álló helyzetből padlógázon gyorsítasz ki, és nem szólsz előtte. Ha azt mondanám, hogy nem lepődtem meg, mikor egy hosszabb egyenesből startolva, kiengedtem a vérét az 560 lóerős Turbo S-nek, akkor hazudnék.
911 Turbo S

911 Turbo S

Az agyam a koponyám leghátsó részében kucorodott össze, a gyomrom a torkomba ugrott és elfelejtettem levegőt venni. A mellettem ülő újságíró kolléga is heves zihálással, és néhány nyomdafestéket nem tűrő kifejezéssel reagált, mikor elvettem a gázt.
Az egész autó karaktere olyan, mint egy túlhúzott gitárhúr, ami bármelyik pillanatban elpattanhat, és az ettől való félelem teszi az egészet még izgalmasabbá.
A futómű Sport-módban betonkemény – ez igaz gyakorlatig az összes sportmodellre -, az úthibákat zsigeri szinten éreztük meg, ami ebbe a ligában több mint rendben van. Aki kényelemes szeretne hajókázni, annak ott vannak a Porsche SUV-k.
Kötelező óra a fedélzeten, ami stopperként is funkcionál.

Kötelező óra a fedélzeten, ami stopperként is funkcionál.

A “pilótafülke” minden egyes részlete arra van kihegyezve, hogy a sofőr keze alá dolgozzon és már az első néhány perc után világos volt, melyik gomb, kapcsoló vagy kar mire való. A kormány formája  és az Alcantara bevonat szinte ordít, hogy markoljuk meg, és soha többé ne akarjuk elengedni.
Két negatívumot tudnék említeni: az egyik, hogy a Turbo S visszafogott hangja kicsit megöli a bulit, a másik pedig általánosságban az összes modellre érvényes; az index- és az ablaktörlőkart kb. egy VW Polóból vették át. Ne már…

911 Carrera 4 GTS

A legőszintébb sportautó, amibe valaha volt szerencsém ülni, természetesen a GT3 RS után. Gyengébb ugyan 130 lóerővel, mint a Turbo S, szédülést nem is okoz a gyorsulás, de a hanthengeres blokk úgy üvölt, mint Bruce Dickinson a  Number of the Beast-ben. A szőrszálak nagyjából úgy álltak a hátamon, ahogy a lábam állt a gázon.
911 Carrera 4 GTS

911 Carrera 4 GTS

A kipufogó annyira hangos, hogy hosszútávon tuti bevérzik az ember füle, ezért jobb kikapcsolni azt a bizonyos gombot, ami a hanghatásért felelős. Persze ettől sem fog olyan csendesen suhanni, mint egy konnektoros Prius, de elviselhető mértékre csökken a zaj.
Sport+ módban gázelvételnél durvább géppuskaropogást kapunk hátulról, mint ami a normandiai partraszálláskor volt.
911 Carrera 4 GTS

911 Carrera 4 GTS

A határok feszegetést meghagytuk a versenypályák kiváltságának, de azt így is érezni lehetett, hogy az összkerékhajtás sokat segít a stabilitásban, szükség is van rá. A Porsche nem az az autó, amivel keresztben akarunk kijönni a kanyarból, persze meg lehet vele csinálni, de nem áll jól neki.

Cayman GTS

A középmotoros sportautóban megcsillan a Porsche tudásának legjava, hiába jóval olcsóbb az alap 911 Carreránál. A motorvezérlés átírásával 340 lóerőre felhozott szívómotort lehet és kell is forgatni, bőven 7000 fordulat per perc felett váltja el a fokozatokat.
Igazi hangverseny volt egy-egy pirosnál.

Igazi hangverseny volt egy-egy pirosnál.

A hathengeres boxer csodásan összhangban szól a sportkipufogóval, a motor saját hangját felerősíti a gyár az utastérben, ami jól hangzik, de nekem az ilyen megoldások kicsit mindig csalódást keltenek. Bár annál klasszisokkal jobb, mintha hangszórókon keresztül kapnánk az élményt.
Cayman GTS

Cayman GTS

PSM nélkül a középmotoros felépítés miatt az autó hajlamos kilendíteni a fenekét gázelvételre vagy hirtelen irányváltáskor. Ez abszolút természetes reakció, ha kiiktatjuk az elektronikus segédeket.

Boxster S

Szeretem a kabriókat, de a Boxster nekem annyira szűk volt, hogy nem igazán tudtam kiélvezni, a káprázó napsütés és az 1370 kilóra jutó 315 lóerő ellenére sem.
Boxter S

Boxter S

Durván 10 kilométer után már annyira zavart a szél, hogy a tető felkerült, és ezzel minden elcsendesült. Annyira jól megoldották a zajszigetelést, hogy a motor és a kipufogó hangja is alig szűrődött be az utastérbe.
Ő volt az a Porsche, amit nyugodt szívvel el tudtam engedni, nem vágyakozom utána.

Cayenne S E-Hybrid / Macan S

A két SUV-t hagytam a végére. Kipróbáltam mindkettőt, de a véleményem nem sokat változott azután sem, hogy megtettem velük néhány kilométert: aminek kettőnél több ajtaja van, az bizony nem Porsche, kivéve a Panamerát.
Cayenne S Hybrid

Cayenne S Hybrid

Tisztában vagyok vele, hogy sokkal többet adnak el ezekből, mint sportautókból (legalábbis itthon mindenképpen) és kategórián belül remek városi terepjárók, azonban nem arról szólnak, amiért imádjuk a Porschét.

Ennyiért vásárolhatunk élményeket

A tesztmodellek árai:

  • Boxster S – 86 900 EUR (27 millió forint) 
  • Cayman GTS – 90 801 EUR (28 millió forint)
  • 911 Carrera 4 GTS – 136 315 EUR (42,5 millió forint)
  • 911 Turbo S – 209 428 EUR (65,4 millió forint)
  • Panamera GTS – 141 271 EUR (44,1 millió forint)
  • Cayenne S E-Hybrid – 107 618 EUR (33,6 millió forint) 
Te melyiket választanád?
911 Turbo S
10% (3)
911 Carrera 4 GTS
4% (1)
Cayman GTS
50% (15)
Boxter S
3% (1)
Panamera GTS
13% (4)
Macan S
13% (4)
Cayenne S E-Hybrid
7% (2)