Röviden – VW Touran

Mi ez?

Kompakt egyterű új, nagyobb padlólemezen
Mit tud? Tágas, kényelmes, praktikus – akár hét személynek is
Mibe kerül? Még nem tudni, de nagyjából 5,5 milliótól indul majd
Kiknek jó?  Akik egy mindenre alkalmas autót szeretnének

Miért jó a Touran? A Volkswagen Touran azért jó, mert elférnek benne a gyerekek és a motyóik, és hétvégén még a bringákat is belezsúfolhatjuk – mondták a sajtótájékoztatón lejátszott kisfilmben a gondosan felöltöztetett, boldog párkapcsolatban élő vásárlónak beállított színészek.

Ez a szájbarágós elmesélés nem tűnik sokkal hitelesebbnek így 2015-ben, mint Vágási Feri informatikai kalandjai, de attól még igaz. A Sportsvan-nél érezhetően nagyobb, hétszemélyesként is kapható kompakt egyterű valóban kiváló választás a hétköznapokra, praktikuma mellett használhatóbb méretű, mint a Sharan vagy a batár nagy Transporter egyterű. Ha egy VW-t kellene választani, akkor ez volna a leglogikusabb választás a palettáról.

Alaphelyzetben ötszemélyes, a plusz két ülés feláras

Alaphelyzetben ötszemélyes, a plusz két ülés feláras

A teljesen megújult Tourannak nincs könnyű dolga a sikeres előd után (amely benne volt Európa három legnépszerűbb modellje között saját kategóriában), de a fejlődés mégis jelentősnek tűnik. A Németországban No.1-nak számító MPV-ből a 2003-as bemutató óta 1,9 millió darab kelt el világszerte, és az új modell sem lesz elveszett a termékkínálatban – ez már most borítékolható. 

A VW legnagyobb fegyvere mostanában a modelljei közt egyre terjedő keresztmotoros, moduláris padlólemez, amelyet most a Touran is megkapott. Az eredmény egy hosszabb (4527 mm), szélesebb, tágasabb és 6 mm-rel alacsonyabb autó, amely a kategória legnagyobb csomagterét tudhatja magáénak: plafonig pakolva 1040 literes öt üléssel, a hétszemélyes kivitelekben pedig 917 literes a padlóba hajtogatott harmadik sor esetén.

Fejlődés vagy megszorítás?

Az utastér praktikuma, használhatósága és variálhatósága példaértékű, holott visszalépésnek is tűnhetne, hogy az ülések már nem szedhetőek ki az előddel ellentétben. A nehéz ülések egyenkénti eltávolítása viszont még férfiként sem volt feltétlenül egyszerű feladat, így az új modell a síkba hajtogatható ülések mellett döntött. Érdekesség, hogy ezzel együtt szinte ugyanakkora a maximális méret, mint eddig volt, az 1980 literes térfogat mindössze 9 liter visszalépést jelent, miközben másodpercek alatt izzadás nélkül rendelkezésre áll a tér: így pedig máris jelentős előrelépésről beszélhetünk. Ráadásul az öt- és hétüléses felállásban az új Touran csomagtartója a nagyobb.

Automatikusan előrecsúszik, könnyű beszállni a hátsó sorba

Automatikusan előrecsúszik, könnyű beszállni a hátsó sorba

A második sor ülései 20 centiméter hosszú sínen tologathatók (egyesével), a háttámla dőlésszöge három pozícióban változtatható. Az Isofix-csatlakozóval szintén ellátott harmadik sorban 54 mm-rel nőtt a lábtér, 13-mal a fejtér; és mivel a második sori ülések előredöntve előre is csúsznak, a be- és kiszállás is egyszerűbb. Ezzel együtt a harmadik sorban felnőttek szállítása nem javasolt, mert a fejtér mellett még így is elég szűkös a lábtér, legalábbis, ha a második sorban ülőket hagyjuk kényelmesen utazni.  

A vezető és hat utasa sok apróságot hozhat magával az útra, a Volkswagen szorgos dolgozói összesen 47 helyet számoltak össze, ahová pakolhatjuk kisebb-nagyobb dolgainkat – ez már bőven elég ahhoz, hogy évek múlva is találjunk rég elveszettnek hitt tárgyakat a kocsi mélyén.

Ismerős technika és kezelhetőség

A Touran utasterében kiemelkedő újdonságot ne keressünk, gyakorlatilag lehetetlen megállapítani, miben is ülünk valójában, annyira hasonlít a Golfhoz. Talán az opciós, háromzónás légkondicionáló árulkodik a Pure Air felirattal a középkonzolon, amely egy új szűrőrendszernek hála, még hatékonyabban tisztítja a levegőt, így a pollenek, spórák és egyéb allergén anyagok okozta bajoktól nem kell tartanunk odabent.
 

Állítólag 47 különböző rekesz van a Touran utasterében

Állítólag 47 különböző rekesz van a Touran utasterében

A vezetői asszisztensek tárháza is bővült, szinte mindent tud a Touran, ami házon belül rendelkezésre áll. Magától vészfékez városban, tartja a sávot és a sebességet is dugóban, felkészíti a rendszereket az ütközésre, és magától állóra fékez, ha megtörtént a baj. Most először a trélerrel való tolatást segítő asszisztens is elérhető, amivel gyerekjáték a manőverezés egy nagyobb utánfutóval vagy lakókocsival is. Androidos vagy iPhone telefonunkat összekötve a médiarendszerrel akár Google Mapsszel is navigálhatunk, de ennél is nagyobb újdonság, hogy akár egy GoPro kamerával is összepárosítható a VW, amely a központi kijelzőn ad képet a hátul ülő rosszaságokról, amint megálláshoz közelít az egyterű.

Erősebb, takarékosabb, csendesebb

Hogy milyen vezetni az új Tourant? Ahogyan a laposabb visszafogottan dinamikusabb benyomást keltő karosszéria sem tüzel fel igazán, a választható három benzines és három dízelmotor sem tépi le a fejünket, hiába lett fürgébb az egyterű. Utóbbi a kicsivel erősebb motoroknak és az akár 62 kilogrammos súlycsökkentésnek is köszönhető, aminek az akár 19 százalékos fogyasztáscsökkenéshez is köze van.

Három benzines és három dízel közül lehet választani

Három benzines és három dízel közül lehet választani

A 150 lóerős, kétliteres dízelt és az ugyanilyen erős 1.4 TSI benzinest próbálhattuk a menetpróbán, amelyik egyike sem csábít száguldásra, de bőségesen elegendő tartalékkal bír mindegyik egy-egy előzéshez. Az opciós adaptív felfüggesztés nagyon szépen nyeli az úthibákat, és ami igazán feltűnő: autópálya-tempónál is extrém halk a Touran, így semmi sem gátolja a beszélgetést. Ha mégis ilyen gondunk lenne, egy mikrofon segítségével hátrafordulás nélkül is könnyen eljuttathatjuk mondandónkat a hátul ülőknek.
Motorkínálat Teljesítmény/nyomaték     
Touran 1.2 TSI 110 LE/175 Nm
Touran 1.4 TSI 150 LE/250 Nm
Touran 1.6 TDI 110 LE/250 Nm
Touran 2.0 TDI   150 LE/340 Nm

Később jön a 180 lóerős benzines és a 190 lóerős dízel

A kipróbált Touranokat mind adaptív futóművel szerelték, aki biztosra akar menni, nem ezen spórol majd. Finoman, szépen, kényelmesen rugózik vele az egyterű, de egy-egy dinamikusabb kanyartól sem ijed meg. Érdekesség, hogy az 1,2 literes TSI motort leszámítva a kézi váltó mellett a hat- és hétfokozatú, dupla kuplungos váltó is választható a motorokhoz. A kevesebb sebességi fokozattal bíró szerkezetben olajban futnak a tárcsák, míg a hetes váltó a száraz DSG, amely dugóban araszoláskor képes apró rángatásokban megnyilvánulni.

Az új Volkswagen Touran szeptember-október környékén érkezik Magyarországra, a pontos árakra még három hetet várni kell az importőr szerint, de várhatóan nem változik számottevő mértékben az elődhöz képest.

Mellette – Ellene
  • A korábbinál is tágasabb
  • Síkba dönthető ülések
  • Könnyű beszállás a harmadik sorba
  • Modern médiarendszer
  • Alacsony menetzaj
  • A VW-kínálatba túlságosan beolvad
  • Továbbra is szűkös harmadik sor
  • Unalmas belső tér
  • Visszafogott külső
Értékeld 1-10-es skálán
204 szavazat - átlag: 8.37 (10-ből)
Értékeld 1-10-es skálán