Röviden – Ford Grand Tourneo Connect

Mi ez?

A Ford pofás, hatalmas helykínálatú minifurgonjának személyautó-változata

Mit tud? Viszonylagos kényelemben hurcolni a családot és még mindenféle egyebet
Mibe kerül? 6,2 millió a rövid, 6,33 a hosszú tengelytávú  115 lovas dízel, közepesen felszerelve, öt üléssel
Kinek jó?  Cuccolós családoknak, akár 3 gyereküléses korú csemetével is

Úristen, hogy ez mekkora! Eddig azt hitted, hogy egy Octavia tágas autó? EZ a tágas autó! Csomagtere háromszor akkora, mint egy nagyobb kompakt kombié, a hátsó padon simán elfér három széles gyerekülés egymás mellett, a vezető alig éri el kinyújtott karral a szélvédőt. A Ford Grand Tourneo Connect hosszabb, mint némely kilencszemélyes, egy kategóriával elvileg nagyobb mikrobusz.

Igazi mindenes autó a hosszított Connect. Hét üléssel is rendelhető, csomagtere óriási, fogyasztása visszafogott, tolóajtajain át könnyű pakolni - ráadásul jól néz ki

Igazi mindenes autó a hosszított Connect. Hét üléssel is rendelhető, csomagtere óriási, fogyasztása visszafogott, tolóajtajain át könnyű pakolni – ráadásul jól néz ki

Forma

Minden elismerésem a Fordé, amiért egy ennyire funkcionális és praktikus négykerekű dobozt úgy tudott megcsinálni, hogy talán a legszebb autó legyen a jelenlegi modellpalettán. Az aktuális Focus ugye alaposan megosztotta az autóbuzi-társadalmat; voltak azok, akiknek nem tetszett, de nem Ford-rajongók, és voltak, akiknek nem tetszett, de Ford-rajongók, és próbálták védeni a mundér becsületét. A Connectnek is van köze a Focushoz, a műszerfal java része onnan érkezett, de a forma sokkal jobban sikerült.

A Ford haszonjárműflottájának nevezéktana

Ford – eddig világos. Transit: a szó immár nem egy meghatározott furgontípust jelent, csak annyit, hogy haszonjárműről van szó. Illetve a legnagyobb teher-Ford neve csak csupán Transit, és kész, nem Transit Transit. A nagyobbik közepes modell a Custom, Transit Custom, ha dobozos, de Tourneo Custom, ha soküléses, mert a haszonjármű-alapú személyautókat immár mindig Tourneónak hívja a márka. Courier: ez a legkisebb modell neve, Transit Courier a teherautó, Tourneo Courier a személyautó. Bár néha a személyautót Kombiként is szokták említeni. Mai témánk pedig egy Connect, ebből is van Transit, illetve Tourneo Connect. A nyújtott tengelytávút Ford Grand Tourneo Connectnek hívják. A rezsicsökkentés miatt innentől nem pocsékolok ennyi karaktert, FGTC-nek fogom említeni.

Ék alakú, dinamikus alapformát láttat a hátrafelé emelkedő övvonal és a szintén felfelé sliccelt lámpa, pedig a tető vízszintes, nincs itt semmiféle ék. A masszív sárvédő-domborításokkal, szép felnikkel, vastag dekorléccel emészthető méretű részletekre tagolódik a FGTC profilja. A gyalogosvédelmi okokból magasra húzott frontot hatszögletű hűtőmaszkkal, csinos ködlámpákkal kente el a Ford formatervező csapata, és valahogy még az óriási szélvédő sem tűnik teherautósnak a hosszú motorháztető mögött.

Új modell, ezért a listaár elég húzós. A tesztautó extrákkal majdnem 7,8 millió forint

Új modell, ezért a listaár elég húzós. A tesztautó extrákkal majdnem 7,8 millió forint

Hátul a magasra húzott, vékony, csillogó lámpatestek, markáns keresztirányú díszléc és a hatszögletű, lent elkeskenyített szélvédő miatt nincs pléhbódé-érzet. A lökhárító típusjelzéssel díszített védőlemeze is remekül javítja a formát, még ha funkcionálisan el is bukik az első pakolásnál, amikor kiderül, hogy a méretesebb, nehezebb cuccok nem a koptatót, hanem a fényezett lökhárító élét súrolják.

Méretek

A FGTC trükkös modell, ami a kategorizálhatóságot illeti. Elvileg a Berlingo-Kangoo-Doblo és társaik között volna a helye, de a Ford egy kicsit fölé lőtt a kompakt süteményeskocsik szegmensének. Az említett modellek műszerfala a 207-esből, Clióból, Puntóból ismerős, de a FGTC Focus-műszerfala is jelzi, hogy nem a hagyományos, kisautó-alapú recept szerint készült kocsiról van szó.

Szellős, átlátható, komfortos munkahely, de a távolság a szélvédőtől nagyon nagy, sok a kihasználatlan hely a bódéban

Szellős, átlátható, komfortos munkahely, de a távolság a szélvédőtől nagyon nagy, sok a kihasználatlan hely a bódéban

Adatlap

Ford Tourneo Connect 1.6 TDCi 115 LE Trend LWB

Ford Gran Tourneo Connect a magyar tájban (Csákvár, hősi emlékhely)
Motor 1499 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 120 LE
Nyomaték 300 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 12,9 sec
Végsebesség 168 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5 l / 100 km

A hét teljes értékű üléssel felszerelhető Dobló 4,39 méter hosszú, tengelytávolsága 2755 mm. A Connectből a Grand kivitel bő negyven centivel hosszabb, tengelytávolsága pedig 3062 mm,ami  nagyobb, mint az elvileg egy számmal nagyobb Tourneo Custom rövid tengelytávú változatáé!

Igazából a FGTC komolyan számításba jöhet az elvileg nagyobb, akár nyolc-kilenc üléssel is kapható, teherautóból készült egyterűek helyett is, mint az Expert vagy akár egy Transporter. Utóbbinak például – rövid változat esetén – mindössze 3 méter a tengelytávolsága, vagyis a Grand Connect megveri hat centivel, a Transporter 4892 mm-es hosszával is csupán hét centivel hosszabb a Fordnál.

Még egy méretet meg kell említenünk: a tolóajtó nyílászélessége a FGTC-nél 84 centi, majd negyed méterrel szélesebb az alapkivitelű Connecténél. Gyereküléseket pakolni öröm és boldogság ebbe az autóba.

Utastér, csomagtér

Gyerekülésből akár három is befér egymás mellé a hátsó ülésekre, még három megtermett felnőtt számára sem lesz kínpad a 2:1 arányban osztott padból. A lábtér hatalmas, a fejtér pláne, és a hangulat se melósautós, hanem kifejezetten személykocsis. Gazdagon felszerelt tesztautónkban lehajtható középső könyöklő, kis asztalka, sőt, bő százezer forintos felárral nagyon hangulatos, elektromosan elhúzható rolós üvegtető is volt, a középső oldalablakok is motorosan leengedhetők – nagy luxus ez a sok gyereklekötő eszköz egy családi nyaralás során.

Öt üléssel 1529 literes a csomagtartó, ez annyi, mint három nagyobb kompakt kombié együttvéve

Öt üléssel 1529 literes a csomagtartó, ez annyi, mint három nagyobb kompakt kombié együttvéve

Előre az átlagos kisteherautókénál jóval kényelmesebb, vastag szálú textilből készült kárpitú, de kellemes tapintású, nem izzasztó ülések kerültek, semmivel sem rosszabbak, mint a legtöbb kompakt autó alapáras székei. A műszerfal ugye szinte egy az egyben a Focusé, ennek minden előnyével és hátrányával. Előny a sok gomb, a modern szolgáltatások (automata fényszóró és ablaktörlő, Bluetooth-kihangosítós rádió, kétzónás automata klíma és társaik), hátrány a kissé zavaros logika, a szanaszét szórt gombcsoportok és a nehézkesen használható menürendszer. Tárolóhelyből van bőven, a Trend kivitelű tesztautóban a vezetőülésben még könyöktámaszt is kaptam és a szélvédő feletti rakodópolcnak is örülhettünk, ha hirtelen el kellett suvasztani valamit.

A vezetőülésben szinte gyereknek éreztem magam; a szélvédő annyira messze volt, amilyen messze talán még soha, semmilyen kocsiban nem tapasztaltam, a fejem feletti kétarasznyi tér pedig már-már szürreális élmény egy járműben, amin nem Ikarus vagy Setra embléma van.

És ezt a kétarasznyi magas felesleges homlokfelület-részt mindig toljuk magunk előtt. Ezért nem takarékos autó sztrádán a FGTC

És ezt a kétarasznyi magas felesleges homlokfelület-részt mindig toljuk magunk előtt. Ezért nem takarékos autó sztrádán a FGTC

És ott van még a csomagtér. Öt üléssel, hosszú tengelytávon 1529 liter. A Škoda Octaviára már úgy gondolunk, mint egy nagyon tágas családi autóra, és tudják, mekkora a csomagtartója? 610 literes, pedig a kocsi csak 17 centivel rövidebb az FGTC-nél. És ez a tér az övvonalig érvényes, tetőig a Fordé szinte megduplázható, az Octaviáé meg ugye nem. Ledöntött hátsó ülésekkel 2,76 köbméteres a Connect, ez pedig már fantasztikum bármilyen kombi számára.

Műszaki tartalom

Az 1560 köbcentis PSA-Ford közös blokk ősidők óta szolgál autósok millióinak megelégedésére világszerte, nem csak Peugeot-kban, Citroënekben és Fordokban szerepel, de volt vagy van ezzel a dízellel Volvo, Suzuki, Fiat és Mazda is. Az 1.6 TDCi kétféle teljesítményben kapható, a 115 lóerős változat annyiban is jobb a 90 lovasnál, hogy nem öt-, hanem hatfokozatú váltó jár mellé. Elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros a futómű, tehát ez a Ford konstrukciósan nem a kiemelkedően jó vezetési élményre készült, mint a márka mai személyautói, jellemzően független hátsó kerékfelfüggesztésükkel.

Izgalmasak a formák, kemények a nagy műanyagfelületek

Izgalmasak a formák, kemények a nagy műanyagfelületek

Az extralista is visszafogottabb, mint egy Focusé. Még a légkondi és a rádió, sőt, a távirányítós központi zár sem magától értetődő a nem is teljesen fapados Trend modell felszereltségi listájában, fizetni kell szinte mindenért, ami a motoron, ülésen, kormányon, ajtón kívül van. Követőradaros tempomat, sávelhagyásra figyelmeztetés viszont felárért sem lehet, viszont a városi koccanásokat megelőző fékezőrendszer megrendelhető és a hat légzsák is a szériafelszereltség része a Trendben.

A kocsi több mint másfél tonna, ami nem kevés, de ha azt nézzük, hogy egy 15 centivel rövidebb Berlingo 1674 kiló ugyanezzel a motorral, egy 114 lóerős. kétliteres dízel Transporter saját tömege pedig 1976 kg, egyáltalán nem sok. No persze, ha azt is mellétesszük, hogy a 110 lovas, 1,6-os TDI Octavia kombi viszont csak 1280, már sejthetjük, hogy nem várhatunk túl sportos menetdinamikát az autótól.

Milyen vezetni?

Bár elinduláskor hajlamos lefulladni az alapjárat-közelben nyomatékszegény dízellel a nehéz autó, ha nem forszírozzuk a haladást, kifejezetten kellemes, korszerű, teljesen személyautós élményt ad a FGTC. A futómű terheletlenül is kényelmes, tempós kanyarokban nem mutat semmi gonoszságot az autó, hozza a biztonságosan unalmas enyhe alulkormányzottságot. Autópályán a legális tartományban maradva mindig van elegendő erőtartalék előzni, emelkedőket legyőzni, de 140 körül már lehet érezni, hogy nem kevés levegőt tolunk magunk előtt.

Három méter 6,2 centi a tengelytáv. A Peugeot Experté csak három méter, a rövidebb Tourneo Customé 2,93

Három méter 6,2 centi a tengelytáv. A Peugeot Experté csak három méter, a rövidebb Tourneo Customé 2,93

A kormányzás rásegítése, közvetlensége is megfelelő, se nem sportos, se nem túl indirekt. A pedálrend nem túl teherautós, a kormány sem áll zavaróan laposan, a fék fog, a kuplung könnyű, a hatfokozatú váltó precizitása nem egy Porschéé, de egy ugyanilyen motorral szerelt Focusban sem különb – igazából semmibe nem lehet belekötni.

A Connect nagy tempónál is nagyon csendes, a nagy bódéban egyáltalán nem jelentkezik a hasonló konstrukciójú kocsiknál gyakran észlelhető visszhangos dobozhang. A rádió is elfogadhatóan szól, bár kicsit sokallom a műanyagos hangzásért az olcsóbb kihangosítós audiorendszerért elkért 178 ezer forintos extraárat. Aki jobbat akar, félmillióért kaphat még drágább gyári hifit.

Mennyit eszik?

A nehéz kasztni városban, a nagy légellenállás sztrádán töri meg az illúziót, miszerint kompromisszumok nélkül autózhatunk egy kompakt kombinál alig hosszabb, de két és félszer-háromszor nagyobb csomagterű családi kocsival. Az átlagfogyasztás ilyenkor megindul a 7-tel kezdődő tartomány felé, még akkor is, ha kifejezetten finomkodva, spórolósan vezetünk, ami egy 1,6-os dízelnél nagyjából szabályos tempóval autózva manapság már elég szokatlan, személyautókban.

Csak egy picit lódít: 6,73 lett a kútnál kiszámolva

Csak egy picit lódít: 6,73 lett a kútnál kiszámolva

A teszthét során egy debreceni autópályás kanyarral együtt, nagyjából háromhatod 130 tempomatos sztráda, kéthatod országút, egyhatod város megoszlásban 6,73 liter volt az átlagfogyasztás, a kútnál osztva-szorozva. A fedélzeti számítógép 6,6 litert mutatott, ritka hogy ilyen kicsi legyen az eltérés a két érték között, ezért is szerettem a FGTC-t.

Megéri megvenni?

A puttonyos kisteherekből készített kombik számos területen képesek komoly csáberőt kifejteni a tágas, praktikus családi autót keresőkre. A térkínálat, ugye, a Connectnél nem kíván már bővebb elemzést. A dupla tolóajtó is komoly versenyelőny, amikor gyerekülés-cibálásról és szűk helyen való ajtónyitogatásról van szó. Általában tartósabbak, strapabíróbbak is ezek a kocsik a hagyományos személyautóknál, részben jellemzően szegényesebb, igénytelenebb felszereltségük okán, részben konstrukciós okokból, hiszen ezeket munkaautónak tervezték.

(Itt azért közbevetőleg megjegyzem, hogy a FGTC egy félig leszakadt kesztyűtartóval és egy kiugrott, széttört oldalajtó-ütközővel igyekezett aláásni hitemet a teherautós megbízhatóságban. Viszont, mivel tök új modellről van szó, ezek a kicsi, de bosszantó hibák alighanem csupán múló gyerekbetegségnek.) No és ott van még az ár: a Caddy picit még nagyobb csomagtérrel, klímával olcsóbb:

A FGTC 1.6 TDCi Trend és néhány ötszemélyes modell, mely alternatívaként szóba jöhet
Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCi Trend (115 LE, 1529 l) 6 330 000 Ft (se klíma, se rádió)
Fiat Dobló Panorama 1.6 JTD Emotion (105 LE, 790 l) 5 575 000 Ft
Citroen Berlingo III 1.6 HDI Collection (114 LE, 650 l) 5 680 000 Ft
VW Caddy Maxi Combi Basis (105 LE, 1650 l) 6 338 480 Ft (klíma is)
Skoda Octavia 1.6 TDI Combi Greenline (110 LE, 610 l) 6 662 330 Ft

Egy ilyen puttonyos azonos motorral olcsóbb szokott lenni, mint a gyártó családi méretű személyautói, igaz nagyrészt a visszafogottabb felszereltség miatt is. A FGTC viszont nem olcsó autó. Klíma, rádió nélkül 6,33 millióért adják a négy villanyablakos Trendet, a mi tesztautónk pedig listaáron 7,8 millió forint körül van, üvegtetővel, sötétített hátsó ablakokkal, alufelnivel, mindennel. Tényleg kell a valós igény a hatalmas csomagtartóra, no meg a szép külső láttán fellángoló érzelmek, hogy ezt az autót válassza valaki, ennyi pénzért.

Mellette – Ellene
  • Szép
  • Tágas
  • Csendes
  • Praktikus
  • Erős
  • Takarékos
  • Slendriánul kivitelezett apróságok
  • Kihasználhatatlanul nagy fejtér
  • Nagy tempónál egy kombihoz képest magas fogyasztás
  • A személyautókénál szűkebb biztonsági és kényelmi extralista
  • Tökéletlen ergonómia a középkonzolon

Hány pontot ér a tízből a családi puttonyos Ford?
148 szavazat - átlag: 7.81 (10-ből)
Hány pontot ér a tízből a családi puttonyos Ford?