Röviden – BMW 316i Touring

Mi ez?

Középkategóriás autó, alapmodell az új 3-as kombiból, 136 lóerős turbómotorral.

Mit tud?Mindazt, amit egy BMW-től remélünk, átgondolt csomagtérrel és fakó motorral.
Mibe kerül?Elvileg 8,5 millió forint az ára, de ehhez többmilliónyi extrát érdemes rendelni.
Kinek jó? Azoknak, akik utálják a dízelt, mert a 316d alig kerül többe.

Eltekintve a milliárdosok és a törzsökös arisztokrácia játékszereitől, a magas jövedelmet a nagyszériás autómárkák közül a BMW kommunikálja legjobban a külvilágnak. Ma a BMW az a prémiummárka, amely legelöl van, nemcsak eladási darabszámban, de kisugárzását tekintve is. Ráadásul az elektromos i3-mal nem egyszerűen egy villanyautót, de egy jövőbe mutató mobilitási lehetőséget tudnak kínálni, amit a többiek nem. Nem csoda, hogy a BMW a hipsterek fejlődéstörténetében is szerephez jut:

A vonzerőt a nagy és erős modellek teremtik meg, de a darabszámokat a középkategóriás dízelek hozzák. A benzines alapmodellek a 3-asban kényszermegoldások voltak, ha nem telik jobbra. Vezettem többféle BMW-t ezerhatos szívómotorral, az E46 és az E90 kiábrándítóan tunya volt vele. Még egyesben is alig gyorsultak, de ez a motorváltozat az elvileg könnyű és kompakt E30-ban sem volt nagy szám. A tulaj persze meggyőzhette magát, hogy ő úgysem siet, ha meg már belendült, ez is igazi BMW, mesés kormányzással, jól hangolt futóművel, remek üléshelyzettel és az obligát hátsókerék-hajtással.

Egy turbó, kis fordulat

De vége a szívómotoros korszaknak, a mai BMW 316i-t turbófeltöltő segíti. Nem nagyon fűt be neki, a 136 lóerő alig több, mint a Toyota ezerhatos szívómotorja 132-vel, de a lényeg sosem a villanásnyi időre kihasznált csúcsteljesítmény, hanem a használhatóság. És a mindennapokat darálva az új motor igazán kellemes. Nem több, de nem is kevesebb.

220 Nm maximális nyomatékáig egészen 1350-ig kell emelni az alapjáraton, tehát jó erőben van a valóban használt fordulatszám-tartományban. Akkor jönnek ki a korlátai, ha vadabb tempóra váltanánk, amiről egy BMW-nek szólnia kellene.

Van minden, ami gut und teuer: közvetlen befecskendezés, állítható szelepemelés, kettős megfúvású (Twin Scroll) turbófeltöltő, szívó- és kipufogóoldalon is folyamatosan változó szelepvezérlés

Gyorsan lehet vele menni, de sportosan nem. Egyszerűen azért, mert 4350-es fordulatszámon eléri a 136 lóerőt és erről a dízeles szintről nem nő az ereje, csak zajongani kezd a kihúzatástól. Pont olyan kelletlen porszívózúgást kapunk, mint az erősebb motorváltozatokban, ennél jobb hangot négy hengerből is ki lehetne hozni.
A BMW 316i Touring és konkurensei, kézi váltóval, listaáron
BMW 316i Touring (136 LE)8 499 000 Ft
Audi A4 Avant 1.8 TFSi (120 LE)8 449 690 Ft
Mazda6 Sportkombi 2,0i (145 LE)6 499 900 Ft
Mercedes-Benz C 180 T-modell (156 LE)9 594 760 Ft
Volvo V60 T3 KINETIC (150 LE)8 860 000 Ft

De a 320i árban 1,2 millió forinttal északabbra húzódik és harmonikusnak harmonikus a belépőmodell. Nem lemondás a spórolásra kitalált Eco Pro üzemmódban autózni vele, ezért is idegesítő, hogy minden egyes indítás után újra ki kell választani. Jobb volna, ha az autó azzal a beállítással kelne életre, amiben este hagytuk.

Jó ötletek és rossz megoldások

Súlyosabb gond a fix övmagasság, a BMW valamiért hisz abban, hogy 150 és 210 centis magasság között mindenkinek jó lesz ugyanaz. De nem. Apróbb baki, hogy nem lehet egy mozdulattal mindkét oldalon beállítani a kívánt hőmérsékletet. A BMW-k fűtésrendszerében most is tetszett a felső-középső rostélyokon beengedhető hűvösebb levegő, míg a lábakra mehet a meleg.

Kombiként a fehér Touring ötöst érdemel. Alapáron gombnyomásra nyílik és záródik az ötödik ajtó, a hátsó szélvédő külön felpattintható, ha így praktikusabb rámolni. A kalaptartó nincs útban, szépen felcsúszik a csomagtérajtó nyitásakor.

Egyre több a BMW

Minden évben kiadja a KSH a magyarországi autópark összetételét. A 2002 és 2012 közötti tíz éve adatsorai alapján a nagy német triászon belül a BMW-k száma nőtt a legdinamikusabban. Mivel az árak akár újonnan, akár használtan nagyjából egy szinten mozognak a konkurenciával és a választékot mindhárom márka tűzijátékszerűen bővítette 2002 óta, az átlagon felüli növekedést betudhatjuk a BMW arculatbeli előnyének.

Autóállomány, db
20022012
Audi 43 428 58 829
BMW 27 388 55 888
Mercedes-Benz 39 697 59 792


Forrás: Központi Statisztikai Hivatal
.

A 3-asban a milliónyi funkciót egész egyszerűen kezelhetjük az iDrive mai verziójával, amely igazán intuitívan használható. Érdekes a klasszikus, két nagy, két kis órás műszerfalon a vízhőfokmérő helyét elfoglaló olajhőmérséklet-mérő, amely jóval hasznosabb műszer. Sajnos nincs normális nyitott rakodóhely, ahová elférne egy telefon vagy pénztárca, a váltó előtti mélyedés csak arra jó, hogy peremén eldobbantson a cucc, amikor kirepül a teknőből.

Gyors, de nem harapós

A BMW 316i Touring a 16 collos téli gumikkal kicsit sem harapós autó, de öröm vezetni. Kormányerői optimálisak és szinte centire azon az íven vihetjük át a kanyaron, amit elképzeltünk. A motor annyira nem potens, hogy veszélyes legyen, de kisebb erőcsúsztatásokra a 3-ast rá lehet bírni. Ez is az a fajta autó, amiben alig várjuk az esőt.

A modellváltás óta a minőségérzet nem rosszabb az elvárhatónál, de nem éri el az Audik szintjét

Havas időben aztán kétségbeejtő tud lenni a hátsókerék-hajtás. Mert csudajó farolgatni, persze, de mi van, ha tolatni kell egy meredek utcában, amikor az utat elállja a kukásautó? Négykerék-hajtás az alapmodellhez nincs, xDrive-ot a 320i-től és a 318d-től felfelé rendelhetünk.

Keveset fogyaszt

Adatlap

BMW 316i Touring

Egy BMW, földközelben 1
Motor1598 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény136 LE
Nyomaték220 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)9,4 sec
Végsebesség210 km/h
Fogyasztás (vegyes)6,2 l / 100 km

Autópályán eseménymentesen telnek az órák. A kényelmes, kitűnően beállítható vezetőülés, a csekély zajszint, a hátul is kedvező térkínálat és a csekély fogyasztás jó utazóautóval teszik.

Hosszabb utakon takarékosan vezetve 6,9 literes fogyasztás adódott, városban 9,1 liter százon, ami nem sok egy benzines, középkategóriás kombitól. A takarékosság nem kis részben a nyolcfokozatú, pompásan működő automatikus váltó érdeme.

Félmillió forint az árkülönbség a kombi és a limuzin között. Ez kicsit magasabb, mint az A4 vagy a Volvo 450 ezres lépcsője, de csak akkor múlik rajta valami, ha a céges árplafonba a szedán még épp belefér, a kombi már nem.

A 316i-nek keresztbe tehet viszont a kétliteres dízel, amelyből a 20 lóerővel kisebb teljesítményű, de 260 Nm csúcsnyomatékú 316d mindössze 165 000 forinttal kerül többe.

Mellette – Ellene
  • Nagyon penge design
  • Átgondolt csomagtér
  • Harmonikus, takarékos motor
  • Élvezetes futómű, pontos kormányzás
  • 5 év/100 000 km-es karbantartási csomag
  • Hátsókerék-hajtás
  • Gyér alapfelszereltség
  • Banális motorhang
  • Állíthatatlan övmagasság
  • Hátsókerék-hajtás

Hogy tetszik az új BMW 316i Touring?

227 szavazat - átlag: 7.2 (10-ből)

Hogy tetszik az új BMW 316i Touring?