Röviden – Citroën Grand C4 Picasso, 2013
Mi ez? Kompakt egyterű, óriási csomagtérrel, ügyesen variálható, imádni való belsővel 
Mit tud? Tágas, kényelmes, takarékos
Mibe kerül? 5 090 000-től 8 590 000 forintig tart az árlista, az 550 ezer forintos kedvezménnyel
Kinek jó?  Aki nem a vezetés élményéért autózik, hanem az utazás öröméért
Nem sokkal a normál méretű C4 Picasso után – a hazai teszt itt olvasható róla – megérkezett a Grand C4 Picasso kivitel is. A merész külső és a hightech belső mellett a hangsúly ezúttal a moduláris padlólemeznek hála a könnyen és olcsón kivitelezhető hosszított karosszérián, illetve a motorháztető alatt dolgozó, különösen tiszta üzemű, Euro 6-os károsanyag-kibocsátási normát teljesítő dízelmotorokon van. 
Teherűrhajó a családnak 1

Forma

Lehet vele vitatkozni, de szerintem jól néz ki ez a fura, kissé pufók külső. Van, aki szerint egy négykerekű Robotzsaru az új C4 Picasso, mások a szintén megosztó – mégis szépen fogyó – Nissan Juke-hoz hasonlítják a megszokotthoz képest felcserélt logikájú lámpatestek miatt. Szerintem szimplán érdekes, és mindig jó látni, hogy van aki mer teljesen más pofát mutatni, mint ami a megszokott. Aztán ez vagy bejön, vagy a következő ráncfelvarrásnál gyorsan újra kell rajzolni valamit. Esetleg az egészet. Én mindenesetre drukkolok neki, amúgy meg ennél az autónál a forma nem is annyira lényeges, mert úgyis a belső értékei fogják eladni. Pedig a külső sem rossz, menő az autó szélein végigfutó tetősín-szerű vonal, a több dimenziós, C-alakú hátsó lámpa meg határozottan klassz lett.
Merész, de látványos forma
Merész, de látványos forma

Teherűrhajó a családnak

Teherűrhajó a családnak

Merész, de látványos forma
A két vékony krómcsík itt egészen végig húzódik
Ilyen a leghosszabb tengelytáv, a legrövidebb túlnyúlással
Villanymotor nyitja-csukja a csomagtartót
Óriási csomagtartó még méretesebb cuccokat is könnyedén elnyel
Mókás mintájú felni
C-alakú, 3D-s hátsó lámpatest, LED-es betétekkel
Az AdBlue folyadékot nem itt kell bele tölteni
Varázslatos belső tér. Pihe-puha, elegáns, modern, de néhol nem praktikus
Tolatókamera
Ezernyi információ, csak győzzük megtalálni, ami érdekel
Komoly felbontású 12 colos kijelző
Facebook-ozni is lehet vele
Navigáció minden mennyiségben
Az ablaktörlő nem az igazi, nagy esőben visszakeni a vizet a vezető látóterébe
Kényelmes, pontos a hatfokozatú kézi váltó
Menet közben masszíroz az ülés
Kulcs nélküli indítás
Újabb műszerfalkép
Elektromos kézifék. Ha kell magától dolgozik, illetve old
Még Gagarin is zavarba jönne ennyi gombtól
Az automatikus váltó vékonyka botja nem vesz el értékes helyet
Ha nincsenek kilométeres végtagjaink, akkor igazán kényelmes a lábtámasz
Mintha nem pont ide szabták volna ezt az árnyékolót
Többek között 230 voltos csatlakozó is akad itt
Kényelmesek, és 15 centis sínen tologathatók a dönthető háttámlájú ülések
Asztalka lámpával. Színezéshez, szalonnázáshoz ideális
Nehéz telerámolni
Csodakipufogó katalizátorral, részecskeszűrővel, miazmással
Nyári gumival a meredélyen ereszkedés ezzel is kalandos mutatvány
Fotó megosztása:
Villanymotor nyitja-csukja a csomagtartót

Villanymotor nyitja-csukja a csomagtartót

Bár az új Grand C4 Picasso hossza centire megegyezik a korábbi változatéval, a megnyújtott tengelytáv miatt – 2,84 méteres lett, amely 11 centivel hosszabb az elődénél – mégis tágasabb és jobban variálhatóvá vált a belső tér. Szintén a EMP2 fantázianevű padlólemez javára írható, hogy a formatervezők rövidebb túlnyúlású kasztnit álmodhattak az autónak, amelyben még a motornak is több hely jutott. 
Videón a boldog Citroënes család, amelyben anya elszunnyad, apa meg nem szeret parkolni:
a videó a hirdetés után indul

Üveghegy

A Citroën háza táján sohasem fukarkodtak az üveggel, de ez a modell minden más típusra ráver a maga 5,7 négyzetméternyi üvegfelületével, amely kisebb egy körablakos Setra busznál. Ennek hála a belső olyan, mintha üvegbuborékban ülnénk. Világos, barátságos, szellős. Jóféle, puha anyagok ölelik körbe az utasokat, elöl masszázsfunkciós ülés, jobboldalon pedig elektromosan előcsalogatható lábtámasz teszi elviselhetővé a leghosszabb autózást is. Igaz, az ülések ezek nélkül is roppant kényelmesek, külön jó pontot ér a rafinált fejtámla, amely nem hagyja lebicsaklani a mélyen alvó utas fejét sem.  A második sorban lehajtható, világítással is ellátott színezésre, szalonnázásra is alkalmas asztalkák, vagy éppen az első ülések fejtámlájába épített képernyők segítenek lekötni a kiskorúakat a hosszabb autózások alatt.
Varázslatos belső tér. Pihe-puha, elegáns, modern, de néhol nem praktikus

Varázslatos belső tér. Pihe-puha, elegáns, modern, de néhol nem praktikus

Persze nem lehetne igazi francia autó, ha a fejedelmi tér és az ízléses belső mellé nem járna valami elektronikus varázslat is. De persze jár. Hagyományos műszerfal helyett a kipróbált járgányokban 7 és 12 colos óriási kijelzők látják el ezt a feladatot. A kisebb érintőképernyő, a legtöbb beállítást is ezen lehet elvégezni. Nagy kár, hogy a hőmérséklet-beállításhoz is be kell kukkantani a menübe. Hiába trendi annyira a letisztult, szinte gombmentes belső, azért ez a funkció megérne egy saját, igazi gombot, vagy tekerőt. A személyre szabható képernyő viszont remek dolog, nem is értem, miért gyártanak még mást. A grafika szép, a működés kellően gyors, csupán a menü logikája nehezen követhető. 

Csomagtartó

Az autó raktere 69 literrel múlja felül a korábbi változatét, így mostantól 645 liternyi – a második széksor egyesével, 15 centis távon tologatható üléseinek előretolásával 700 liternyi – helyet lehet csomagokkal megtölteni. Méghozzá az átlagtól alaposan eltérő kiterjedésű darabokkal is. Széltében 1,17 míg hosszában – lehajtott háttámlájú anyósüléssel – 2,75 méter a határ. Emellett az utastérben is megvannak azok a mókás rekeszek, amelyeket megszokhattunk. Akad a padlóban, a két első ülés között, illetve a kesztyűtartó mellett a középkonzolba is jutott egy kis rekesz, 230 voltos csatlakozóval megspékelve. 
Kényelmesek, és 15 centis sínen tologathatók a dönthető háttámlájú ülések

Kényelmesek, és 15 centis sínen tologathatók a dönthető háttámlájú ülések

Elektronikus vezetőtámogató rendszerek nélkül ma már létezni sem lehet, így a Grand C4 Picasso is rendesen odafigyel a benne utazókra. Intelligens, a beállított követési távolságot tartó tempomat – sajnos fékezni csak motorfékkel tud – ütközés előjelző – három fokozatban figyelmeztet, vizuálisan, hanggal és az öv megfeszítésével. Az öv rángatását amúgy is szereti a Grand 4C Picasso, a sávtartó is így figyelmezteti a vezetőt, ha irányjelzés nélkül kóvályog át a másik sávba. Automata távolsági fény kapcsolgató, holttérfigyelő, és parkolóautomata is rendelhető bele. 

Motor

A Grand C4 Picassókat az új, roppant takarékos és mindenekelőtt tiszta üzemű dízelmotorokkal próbáltuk, hatfokozatú manuális, majd automatikus váltóval. Utóbbi igazi automatikus darab, nem robotizált, így könnyű volt megszeretni, de a kéziváltó is tisztességesen működik, legfeljebb a fokozatok kiosztása nem tűnik igazán szerencsésnek, gyakran kell visszaváltogatni, pedig a 150 lóerőnek elégnek kellene lennie. 
Még Gagarin is zavarba jönne ennyi gombtól

Még Gagarin is zavarba jönne ennyi gombtól

De nemcsak a motor és a bonyolult, katalizátorral, részecskeszűrővel, AdBlue befecskendezéssel megbolondított kipufogórendszer járul hozzá a kisebb környezeti terheléshez, hanem a masszív fogyókúra is. A korábbi verziónál 100 kg-mal lett könnyebb a Grand C4 Picasso, amelyből 60 kg a nagyszilárdságú acélokból készülő padlólemez érdeme, 40 pedig az optimalizált karosszériának, és az új anyagok – aluminium, kompozit – használatának köszönhető. 
Az új BlueHDi 150 fantázianevű motor valamivel morgósabbnak tűnik, mint vártuk, de kellően erős, az automata váltóval pedig kifejezetten élvezetes, kényelmes darab, ha hosszabb, unalmas autózásra ítéltettünk. A kasztni kanyarban hajlamos bedőlni, de mit is várunk egy katedrálisra is elegendő, nehéz üveggel a fejünk fölött. Csodák nincsenek, igaz, a Grand C4 Picasso nem is száguldásra, élvezetes vezetésre termett. Helyette inkább az utastér többi 4-6 tagjának kínál egy-egy sodrós kanyarnál jóval hosszantartóbb és komolyabb élményeket, egész a végállomásig. 

Mellette – Ellene
  • Tágas, jól variálható, okos belső
  • Szép kidolgozás, jó anyagok
  • Kényelmes ülések
  • Takarékos motor
  • Nehezen áttekinthető menü
  • Tökéletlen ablaktörlő