Röviden – Volvo S60 T6 | |
---|---|
Mi ez? |
Négyajtós, ötüléses, középkategóriás prémium szedán |
Mit tud? | Elegáns megjelenésű, minőségi kivitelű utazóautó sportos beütésekkel |
Mi az ára? |
A 306 lóerős T6-os motorral 11 300 000 forinttól indul |
Kinek jó? | Az erős és szép autók kedvelőinek, akik nem ragaszkodnak a német márkákhoz |
A jelzés megmaradt. De csak az. Továbbra is T6-osnak hívják a Volvo legerősebb benzinmotorját, csakhogy a T betű után következő szám ezen túl csak jelképes. Csak azt jelzi, hogy a motorsorozat csúcsával van dolgunk, viszont a hengerek tényleges számához semmi köze.
Amint azt már a D4-es dízelmotorral kapcsolatban kifejtettük, a Volvo vadonatúj padlólemez, illetve építőkészlet kialakításán fáradozik – hasonlón, mint amivel például a VW konszern és a Mazda kirukkolt, és amit többek között a BMW és a Mercedes is fejleszt, és ennek részeként új motorcsaládot hoz létre. A távlati cél a márkaidegen, azaz a Ford és Peugeot motorok száműzése, és új, takarékos és környezetbarát motorok csatasorba állítása.
Egyenmotor
Elsőként egy kétliteres, négyhengeres egyenmotorral álltak elő, amelyből dízel és benzines kivitelben egyaránt négy-négy teljesítményszintet alakítanak ki. Dízelből, amint azt korábbi cikkünkben jeleztük, a második legnagyobb teljesítményű változatot, a D4-est dobják elsőként piacra (a többi a D2, a D3 és a D5 jelzést viseli), benzinesből azonban egyenesen a csúcsmodell, a 306 lóerős és 400 Nm nyomatékú T6-os érkezik elsőnek – a T5-ös, a T4-es, és a T3-as előtt. A T5-ös teljesítménye 245 lóerő, nyomatékmaximuma 380 Nm, a T4-esé 190 lóerő és 330 Nm, a T2-esé 151 lóerő és 270 Nm.

Hátulról is jól mutat az S60-as, jól áll neki az új rejtett kipufogó is. Háromféle rugózás, kényelmes, sportos és adaptív választható. A 306 lóerős T6-oshoz inkább a két utóbbi illik
Ennek megfelelően a T5-ösben és a T6-osban a hajtókarok és a dugattyúk is erősebbek, ami persze kívül nem nagyon látszik. Az viszont eléggé feltűnő, főleg, ha önmagukban látjuk a motorokat, hogy a három kisebb teljesítményű verzió mindegyikének négy hengerébe egy-egy turbófeltöltő nyomja be a levegőt. A T6-osnál ellenben kicsit komplikáltabb a helyzet, annál a Borg-Warner turbó mellett egy Roots típusú (és Eaton gyártmányú) kompresszor is kiveszi a részét a lélegeztetés lélekszakasztó munkájából.
Együtt működnek
Ez a megoldás, mármint, hogy egy turbó és egy kompresszor is tölt egy motort, nem újkeletű. Ilyet használt a Volkswagen is korábban az 1.4 TSI motorjához, ugyanabból kiindulva, mint a Volvo. Kis fordulaton a késedelem nélkül reagáló, és a töltőnyomást mindig készenlétben tartó kompresszor tölt, nagyobb fordulaton pedig a turbó. A Volvo új, T6-os motorjánál ez a határfordulatszám 3500/perc, ennél váltja fel a turbó a kompresszort.

Ebben a felül fekete, alul világos kivitelben különösen elegáns a S60-as belseje. A központi kijelző kicsi és idejétmúlt, a TFT műszerfal viszont előremutató. Hasonlót a német konkurencia csak a legnagyobb típusaiban kínál
Igaz, ami igaz, a turbós-kompresszoros feltöltés – karöltve a közvetlen benzinbefecskendezéssel – nálam kiválóra vizsgázott. Az új T6-os motor még az új, nyolcfokozatú Aisin automatikus sebességváltó és a motor legeslegtakarékosabb programjainak a bekapcsolása mellet is jobban húzott ugyanazon a kanyargós hegyi útvonalon és ugyanazoknál a sebességeknél, mint a korábban próbált dízel D4-es, amely ugyanott csak kapkodott a levegő után.
Nagyon megy
Ha pedig először kikapcsoltuk az ECO+ programot, majd a választókart is áthúztuk D-ből S-be, az olyan volt, mintha egyre több olajat öntenénk a tűzre. A T6-os egyre vehemensebben válaszolt a gázadásra, az S60-as pedig egyre vadabbul rontott neki az útnak. Ha a fordulatszámmérő mutatója elhagyta a bűvös 3500-as értéket, akkor minden gázpedálpöccintést barátságos hátbavágás követte, jelezve, hogy az erő velünk van!

Normál és Sport programban, valamint kézi üzemmódban is használható a finoman kapcsolgató és gyors nyolcfokozatú Aisin (japán) automataváltó. Kézi üzemmódban a karral és immár kormány mögötti fülekkel is kapcsolgathatunk
Ajaj!
A T6-os másik hátrányos következményét valószínűleg mindenki sejti: a fogyasztás. A gyári adat szerint átlagban 6,4 litert fogyaszt 100 kilométeren a T6-ossal hajtott S60-as, de ilyen számnak még a közelében sem járt a fedélzeti számítógép kijelzője. Tíznél nagyobb számokat annál lelkesebben mutatott, ebben azonban biztos benne volt a hegyi szerpentin és az erőpróbák hatása.
Az is igaz, hogy sík útra érve és tempomattal autózva drasztikusan csökkenni kezdett a kijelzett érték, vagyis nem kizárt, hogy civilizált vezetés mellett 10 liter alatti értékek is kihozhatók. Erről azonban majd csak a hazai tesztek során győződhetünk meg. Szemben az 5,9 másodperces 0-100 km/h közötti sprintadattal és a 230 km/órás végsebességgel, ami a próbaút tapasztalatai alapján nagyon is hihetőnek tűnik.
Leszámítva a hajtási befolyást és az egyelőre kérdéses fogyasztást, az összbenyomás nagyon kedvező. A motor őserővel húz, a váltó mindig megtalálja és gyorsan iktatja be a megfelelő fokozatot, a kormány (kivéve a hajtási befolyást) és a fék is jó. A könnyebb motor miatt a T6-os majdnem semlegesen veszi az íveket, így remekül lehet gyorsan kanyarodni vele. Egyedül az ember-gép kommunikáción, vagyis a visszajelző képességen lehetne egy kicsit javítani.
Egy kis kozmetika
Ez ugyanis nem változott az idén történt fazonigazítás ellenére sem, amelynek során új, elegánsabb hűtőrácsot kapott az S60-as, elrejtették a szélvédő-mosó fúvókákat, hátul pedig a lökhárító aljába integrálták a kipufogócsöveket. Ez is elegánsabb így. Belül néhány anyag és színkombináció új. Nem változott viszont az, hogy hátul szűkebb a konkurenseknél a tér, nem túl nagy a csomagtartó, míg a fordulási kör átmérője nagyobb a kelleténél.

Nemcsak a motoron, hanem a motorháztetőn is van hangtompító réteg. Nem is hallani a motort még fordulaton sem nagyon. De lehet, hogy nem is baj, mert szívbemarkoló hathengeres ária helyett négyhengeres zúgást hallani
Ütőképesnek tűnik az új motorgarnitúra (a fogyasztást még feltétlenül ellenőrizni kell!), amivel ismét közelebb kerül a Volvo ahhoz, hogy megszorongassa a német prémiumgyártókat. És újabb lépésként, néhány éven belül jön az új padlólemez, illetve építőkészlet. Izgalmas időszak előtt állunk.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|