Röviden – Škoda Octavia 1,6 TDI | |
---|---|
Mi ez? |
Ötajtós kompakt autó, amely méretével és nívójával bekopogtat a középkategóriába. |
Mit tud? | Nagyjából mindent, amit egy családi autó tudhat. |
Mibe kerül? | Alapáron 5,6 millió forintba, a tesztautó ára extrákkal együtt 6 846 885 Ft. |
Kinek jó? | Annak, akiben az autózás nem kavar érzelmeket, egyszerűen csak szeretne egy igazán jól megcsinált terméket. |
Adatlap
Škoda Octavia 1,6 TDI Elegance
Motor | 1598 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 105 LE |
Nyomaték | 250 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,8 sec |
Végsebesség | 194 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 3,8 l / 100 km |
Néhány országban az Octavia bevezetése csak a kombi érkezésével történt meg, de nálunk nem 90 százalék belőle a kombiarány, mint pl. Ausztriában. Így mostanra szépen szétspricceltek az új Octaviák a magyar utakon, a minap befutó Combi nélkül is, természetesen vállalati autóként.
Ahogy a cégek szeretik
Jellegzetes céges kocsi lehetne a tesztautó is a 105 lóerős dízelmotorral. A kétféle futómű közül az 1,6 TDI-ben is az olcsóbb (és könnyebb meg kevesebb helyet foglaló) csatolt hosszlengőkaros, félfüggetlen futómű van hátul.
Amíg az európai törvényhozók engedik mérgezni a levegőt dízel személyautókkal, addig a vásárló miért mondjon le a TDI fogyasztásáról, ha áldoz rá 713 420 forintot az 1,2 TSI felett? Így megvan az az öröme, hogy a szénné adóztatott üzemanyaggal őt kevésbé feji meg a kincstár. Etikai gondjainktól megfosztva a dízel máris vonzóbbnak tűnhet.

Ebben a színben nem valami barátságos a belső tér, de sokaknak tetszik a fekete sötétszürkével és a minőségérzet is rendben van
Átlagos az 1,6 TDI
A 105 lóerős dízel átlagos motor a maga nemében. Maximálisan 250 Nm nyomatékával hegyen-völgyön, autópályán telirámolva kellően erős az Octaviához. Teljesen reális összkerékhajtással is a kínálatban tartani, sajnos csak a kombival.
Talán a Golfot tartja tiszteletben a hangszigetelés, de a négyhengeres mély hangja állandóan jelen van. A benzines motoroknál eleve zajosabb, kulturálatlanabb működést a Škoda azzal tetézi, hogy a váltó csak ötfokozatú. Nem valami logikus, hogy a szűk tartományban használható dízellel öt fokozattal kell szerencsétlenkedni, míg a jobb karakterisztikájú, lent is húzó, de könnyedén pörgő benzinesben megkapjuk a hatodik fokozatot.
A tesztautó és gazdagon felszerelt konkurensei, listaáron | |
---|---|
Škoda Octavia 1,6 TDI Elegance (105 LE) | 6 144 170 Ft |
Hyundai i30 kombi 1,6 CRDi Business (110 LE) | 6 199 000 Ft |
Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi Dynamique (110 LE) | 6 200 000 Ft |
Škoda Octavia 1,2 TSI Elegance (105 LE) | 5 430 750 Ft |
Volkswagen Golf Variant 1,6 TDI Comfortline* (105 LE) | 6 614 070 Ft |
*Highline kivitelben nem kapható ezzel a motorral |
Sztrádán ötödikben is szépen suhan az autó, de városban járva túl nagyok az ugrások a fokozatok között. Sokszor kell hármasban hagyni a váltót, amikor a negyedik adná magát. A hiányzó áttétel és a darabosabb működésű dízel miatt az Octavia közel sem olyan kulturált, sőt kifinomult autó, mint a turbós benzinessel volt.

Kiemeli a kategóriából az Octaviát a hátsó légrostély, ami 40 fokban nagyon sokat számít. Jumbo box nélkül nem volna, de az Elegance-ban ez alapfelszerelés
Amiben jobb a Golf
Rontja a kényelmet a dilatációs résekre, kiálló sínekre, besüllyedt csatornafedelekre koppanósan reagáló futómű. A sokkal finomabban rugózó Golfot ismerve nagyon látszik, hogy azt kellett elrontani, hogy a még tágasabb Octavia kicsivel, de stabilan veszítsen az összehasonlító teszteteken a belül szebb, harmonikusabban mozgó, összességében nála tényleg jobb Golfnál. A magas terhelhetőségre úgyis ráfogható a rázósabb futómű.
Kategóriájában az Octavia így is a dobogóra állhat, mert a barátságtalan, komor belső téren és az autó koncepciójából fakadó, hátrafelé rossz áttekinthetőségen kívül nem nagyon enged meg magának más hibát.
Belső tér: ezt tanítani lehetne
Utastere a legjobb a kompakt autók között. Eleve a méretei lehengerlőek, és nemcsak a közmondásosan tehervonatnyi csomagtérben. A hátsó lábtérre egy kollégánk azt mondta, hogy fölöslegesen nagy, pedig 187 centi magas. Annyi kiseb-nagyobb ötlet, praktikus megoldás van benne, mint egy rendesen megcsinált francia egyterűben, a tárolóhelyek kialakítását, az utas- és a csomagtér átgondoltságát a Škodától tanulhatná a legtöbb márka.
Az ülések elöl és hátul is kényelmesek, a kormány mögött kicsinek-nagynak jó az üléshelyzet. A második sorba nagy szenvedés nélkül bekötöttük három kisgyermek ülését egy délutáni balatoni fürdéshez, mert csak vasutas igazolvánnyal jutnánk el a tóhoz annyira olcsón, mint a takarékos dízellel. Mérsékelt sebességgel 4,7 literből megtesz 100 kilométert, városban vagy tempósabb autópálya-szakaszokon is csupán 6,1 litert fogyasztott a tesztautó.

Teljes értékű pótkerék található a padló alatt, a tér orbitális és ötletből ötször több van itt, mint egy átlagos autóban
Fogyasztásban jó a dízel
Tehát jónak jó a dízel Octavia és 4-6,5 literes fogyasztása is alacsonyabb az 5-8,5 literrel használható turbós benzinesnél. Akit tehát egy jó ár/érték arányú autót akar, a TDI-vel megkapja. De aki kiválóra vágyik, az válassza a halkabb, simábban járó és többletfogyasztását bő 700 ezres árelőnyével bőven ellensúlyozó 1,2 TSI-t.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|