Röviden – Škoda Octavia 1,6 TDI

Mi ez?

Ötajtós kompakt autó, amely méretével és nívójával bekopogtat a középkategóriába.

Mit tud? Nagyjából mindent, amit egy családi autó tudhat.
Mibe kerül? Alapáron 5,6 millió forintba, a tesztautó ára extrákkal együtt 6 846 885 Ft.
Kinek jó?  Annak, akiben az autózás nem kavar érzelmeket, egyszerűen csak szeretne egy igazán jól megcsinált terméket.

Adatlap

Škoda Octavia 1,6 TDI Elegance

4,7 és 6,1 liter között fogyasztott 100 kilométeren a tesztautó
4,7 és 6,1 liter között fogyasztott 100 kilométeren a tesztautó

Amikor a benzines veri a dízelt

4,7 és 6,1 liter között fogyasztott 100 kilométeren a tesztautó
Egy tágas és kényelmes autót a keveset fogyasztó, nyomatékos dízelmotor elvileg csak még jobbá tehet. De az Octaviával nem ez a helyzet
Hathengeres motor nélkül is kilóg a kompakt autók közül az új Octavia, még inkább, mint elődei
Magas fara miatt nehéz kilátni belőle. A rugózás nem elég finom kiálló síneken, dilatációs réseken
6,15 millió forintos listaára hajszállal alacsonyabb a konkurensekénél
A kidomborított hűtőmaszk a modellfrissítés utáni Felicia II óta a design jellegzetessége
Hasonlít a ködlámpa és a fényszóró formája
A praktikus apróságok egyike a sok autóról hiányzó sárvédő
A Rapid óta az új modelleken ott a jól azonosítható hajtásél a lámpák mellett
Minél nagyobb egy Škoda, annál több C-betű világít a lámpájában. A Fabia egy, a Superb három ívet kap
A könnyű és lágy kormányzással, a stabil futóművel az Octavia kellemesen vezethető
Ebben a színben nem valami barátságos a belső tér, de sokaknak tetszik a fekete sötétszürkével és a minőségérzet is rendben van
Maradéktalanul kényelmesek az első ülések
Amit a középkategóriában a Superb tud, azt eggyel lejjebb megadja az új Octavia: lábtere pazar
Kiemeli a kategóriából az Octaviát a hátsó légrostély, ami 40 fokban nagyon sokat számít. Jumbo box nélkül nem volna, de az Elegance-ban ez alapfelszerelés
Átrendezhetők vagy kivehetők az elválasztóelemek, eltérő méretű poharakhoz vagy nagyobb cucchoz
Nagyon kicsi, de legalább van kuka
Amikor a benzines veri a dízelt 55
Könnyű leolvasni a műszereket és itt sosem kell keresni a nullázógombot
Kiírja a számítógép, hogy melyik kényelmi extra növeli épp a fogyasztást
Röhej, hogy az Elegance felszereltségű Octaviában sem lehet a kormányról nyomkodni a rádiót, csak felárért. Egy puccosabb Dacia megadja ezt a luxust
Jó helyen van az USB-csatlakozó
A kevés elegáns részlet egyike ez a krómív. Látszik, hogy a Golfnak bőven jobbnak kellett lennie, ami érthető is
Beállítható figyelmeztetés a naviképernyőre, hogy a gyújtás levételekor ne felejtsük az ügyes tartóban a telefont
Könnyen használható a teljes menürendszer, benne a navigációval
Hiányzik a hatfokozatú váltó, a kiosztás főleg városban szerencsétlen. Országúton és autópályán a dízel nyomatéka megbirkózik a hosszú felső fokozatokkal
Balkezeseknek is van mivel lehúzni a csomagtérfedelet
Kijózanító a nagy műanyagelem a csúcsfelszereltséggel. Jó ötlet a kis kuka
Teljes értékű pótkerék található a padló alatt, a tér orbitális és ötletből ötször több van itt, mint egy átlagos autóban
A fal oldalából vehetők ki a tépőzáras csomagrögzítő tuskók
Mindkét oldalon van akasztó a szatyroknak, hogy ne boruljanak ki
Hasznos a megfordítható padlótakaró. A kosz így nem ragad bele a bolyhos szőnyegbe
Teljes értékű a pótkerék a csomagtérpadló alatt, ára 19 050 Ft
Praktikus a kalaptartó alá szerelt háló
A vezető térdénél is van egy fiók
Fotó megosztása:
4,7 és 6,1 liter között fogyasztott 100 kilométeren a tesztautó
Motor 1598 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 105 LE
Nyomaték 250 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,8 sec
Végsebesség 194 km/h
Fogyasztás (vegyes) 3,8 l / 100 km

Néhány országban az Octavia bevezetése csak a kombi érkezésével történt meg, de nálunk nem 90 százalék belőle a kombiarány, mint pl. Ausztriában. Így mostanra szépen szétspricceltek az új Octaviák a magyar utakon, a minap befutó Combi nélkül is, természetesen vállalati autóként.

Ahogy a cégek szeretik

Jellegzetes céges kocsi lehetne a tesztautó is a 105 lóerős dízelmotorral. A kétféle futómű közül az 1,6 TDI-ben is az olcsóbb (és könnyebb meg kevesebb helyet foglaló) csatolt hosszlengőkaros, félfüggetlen futómű van hátul.

Amíg az európai törvényhozók engedik mérgezni a levegőt dízel személyautókkal, addig a vásárló miért mondjon le a TDI fogyasztásáról, ha áldoz rá 713 420 forintot az 1,2 TSI felett? Így megvan az az öröme, hogy a szénné adóztatott üzemanyaggal őt kevésbé feji meg a kincstár. Etikai gondjainktól megfosztva a dízel máris vonzóbbnak tűnhet.

Ebben a színben nem valami barátságos a belső tér, de sokaknak tetszik a fekete sötétszürkével és a minőségérzet is rendben van

Ebben a színben nem valami barátságos a belső tér, de sokaknak tetszik a fekete sötétszürkével és a minőségérzet is rendben van

Átlagos az 1,6 TDI

A 105 lóerős dízel átlagos motor a maga nemében. Maximálisan 250 Nm nyomatékával hegyen-völgyön, autópályán telirámolva kellően erős az Octaviához. Teljesen reális összkerékhajtással is a kínálatban tartani, sajnos csak a kombival.

Talán a Golfot tartja tiszteletben a hangszigetelés, de a négyhengeres mély hangja állandóan jelen van. A benzines motoroknál eleve zajosabb, kulturálatlanabb működést a Škoda azzal tetézi, hogy a váltó csak ötfokozatú. Nem valami logikus, hogy a szűk tartományban használható dízellel öt fokozattal kell szerencsétlenkedni, míg a jobb karakterisztikájú, lent is húzó, de könnyedén pörgő benzinesben megkapjuk a hatodik fokozatot.

A tesztautó és gazdagon felszerelt konkurensei, listaáron
Škoda Octavia 1,6 TDI Elegance (105 LE) 6 144 170 Ft
Hyundai i30 kombi 1,6 CRDi Business (110 LE) 6 199 000 Ft
Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi Dynamique (110 LE) 6 200 000 Ft
Škoda Octavia 1,2 TSI Elegance (105 LE) 5 430 750 Ft
Volkswagen Golf Variant 1,6 TDI Comfortline* (105 LE) 6 614 070 Ft
*Highline kivitelben nem kapható ezzel a motorral

Sztrádán ötödikben is szépen suhan az autó, de városban járva túl nagyok az ugrások a fokozatok között. Sokszor kell hármasban hagyni a váltót, amikor a negyedik adná magát. A hiányzó áttétel és a darabosabb működésű dízel miatt az Octavia közel sem olyan kulturált, sőt kifinomult autó, mint a turbós benzinessel volt.

Kiemeli a kategóriából az Octaviát a hátsó légrostély, ami 40 fokban nagyon sokat számít. Jumbo box nélkül nem volna, de az Elegance-ban ez alapfelszerelés

Kiemeli a kategóriából az Octaviát a hátsó légrostély, ami 40 fokban nagyon sokat számít. Jumbo box nélkül nem volna, de az Elegance-ban ez alapfelszerelés

Amiben jobb a Golf

Rontja a kényelmet a dilatációs résekre, kiálló sínekre, besüllyedt csatornafedelekre koppanósan reagáló futómű. A sokkal finomabban rugózó Golfot ismerve nagyon látszik, hogy azt kellett elrontani, hogy a még tágasabb Octavia kicsivel, de stabilan veszítsen az összehasonlító teszteteken a belül szebb, harmonikusabban mozgó, összességében nála tényleg jobb Golfnál. A magas terhelhetőségre úgyis ráfogható a rázósabb futómű.

Kategóriájában az Octavia így is a dobogóra állhat, mert a barátságtalan, komor belső téren és az autó koncepciójából fakadó, hátrafelé rossz áttekinthetőségen kívül nem nagyon enged meg magának más hibát.

Magas fara miatt nehéz kilátni belőle. A rugózás nem elég finom kiálló síneken, dilatációs réseken

Magas fara miatt nehéz kilátni belőle. A rugózás nem elég finom kiálló síneken, dilatációs réseken

Belső tér: ezt tanítani lehetne

Utastere a legjobb a kompakt autók között. Eleve a méretei lehengerlőek, és nemcsak a közmondásosan tehervonatnyi csomagtérben. A hátsó lábtérre egy kollégánk azt mondta, hogy fölöslegesen nagy, pedig 187 centi magas. Annyi kiseb-nagyobb ötlet, praktikus megoldás van benne, mint egy rendesen megcsinált francia egyterűben, a tárolóhelyek kialakítását, az utas- és a csomagtér átgondoltságát a Škodától tanulhatná a legtöbb márka.

Az ülések elöl és hátul is kényelmesek, a kormány mögött kicsinek-nagynak jó az üléshelyzet. A második sorba nagy szenvedés nélkül bekötöttük három kisgyermek ülését egy délutáni balatoni fürdéshez, mert csak vasutas igazolvánnyal jutnánk el a tóhoz annyira olcsón, mint a takarékos dízellel. Mérsékelt sebességgel 4,7 literből megtesz 100 kilométert, városban vagy tempósabb autópálya-szakaszokon is csupán 6,1 litert fogyasztott a tesztautó.

Teljes értékű pótkerék található a padló alatt, a tér orbitális és ötletből ötször több van itt, mint egy átlagos autóban

Teljes értékű pótkerék található a padló alatt, a tér orbitális és ötletből ötször több van itt, mint egy átlagos autóban

Fogyasztásban jó a dízel

Tehát jónak jó a dízel Octavia és 4-6,5 literes fogyasztása is alacsonyabb az 5-8,5 literrel használható turbós benzinesnél. Akit tehát egy jó ár/érték arányú autót akar, a TDI-vel megkapja. De aki kiválóra vágyik, az válassza a halkabb, simábban járó és többletfogyasztását bő 700 ezres árelőnyével bőven ellensúlyozó 1,2 TSI-t.

Mellette – Ellene
  • Tágas belső tér
  • Sok jó ötlet
  • Egész estét betöltő csomagtartó
  • Alacsony fogyasztás
  • Kellemes vezethetőség
  • Kényelem autópályán (ülések, zajszint)
  • Komoly biztonsági és kényelmi extrák
  • Összességében jó autó
  • Enyhén dörmögő dízelmotor
  • Csak ötfokozatú váltó
  • Rossz kilátás és áttekinthetőség
  • Még Elegence-szinten is feláras a multifunkciós kormány
  • Négykerék-hajtás csak a kombihoz
  • Közepes rugózási kényelem
  • Az 1,2 TSI jobb autó, jobb ár/érték aránnyal
Most ítélj Te! Mennyire jó vagy rossz autó az Octavia a kisebbik dízellel?
átlag
7.71
szavazat
284
Most ítélj Te! Mennyire jó vagy rossz autó az Octavia a kisebbik dízellel?