Röviden – Suzuki SX4, 2013-as modell

Mi ez?

Japán szabadidő-autó, akár összkerékhajtással is
Mit tud?Nagyobb, szebb, kényelmesebb, fürgébb az elődnél
Mibe kerül?Ára csak szeptembertől lesz
Kinek jó? Akik takarékos, közepes méretű szabadidő-autóra vágynak, szeretni fogják

Hosszabb tengelytávval, nagyobb külső és belső méretekkel, több mint másfélszeresére – 270-ről 430 literesre – duzzadt csomagtartóval és nem utolsó sorban szebb külsővel igyekszik egy szinttel feljebb jutni a Suzuki SX4-es. Kisméretű városi crossoverből kompakt szabadidő-autóvá válna.

Az új, tavasszal a  Genfi Autószalonon leleplezett Suzuki SX4 kétféle, egyaránt négyhengeres, 1,6 literes, és 118 lóerős motorral készül, Esztergomban. A dízel változat nyomatékában tér el jelentősen a benzinestől, itt 320 Nm áll szemben a benzines 156 Nm-ével. A különbség határozottan érezhető.

Mozgóképen ilyen az új Suzuki SX4-es:

Váltóból kétfélét próbálhattunk, a benzineshez öt-, a dízelhez hatfokozatú manuális jár, de az SX4-hez rendelhető CVT váltó is, amely hét virtuális fokozatát a kormány mögötti fülekkel is lehet kapcsolni. A dízelhez kapcsolt hatfokozatú egyértelműen jobb darabnak érződik. Mindkét motorváltozat elérhető az Allgrip fantázianevű összkerékhajtással is, amely négyféle – auto, sport, snow, lock – üzemmódba kapcsolható, az útviszonyoknak megfelelően.

Belseje jóval tágasabb, mint az elődé volt, ennek leginkább a hátsó utasok és a csomagok örülhetnek. Persze a csomagok nem tudnak, így helyettük is a hátsó utasok örülnek, hogy nem kell táskákkal az ölükben, lábuk között autózni.

A hagyományos, két nagy kerek műszert magába foglaló műszerfaltól jobbra a középkonzol elején a Swiftből jól ismert textúrájú műanyag néz farkasszemet az utassal, de itt nem kemény, hanem kellemes, puha tapintású az anyag. A szellőzést, illetve a hangerőt szabályzó tekerőgombok pedig már már prémiumszerű bevonatot kaptak, igazán remek fogásúak.

Kétféle 1,6 literes motor lehet az orrban, mindkettő 118 lóerőre képes

Kétféle – egy benzines és egy dízel – 1,6 literes motor lehet az orrban, mindkettő 118 lóerőre képes

Menet közben a dízelmotoros változat minden szempontból kellemesebbnek tűnt, dinamikusabb, sokkal szerethetőbb és ami furcsának tűnhet csendesebb is, mint korábbi motor alapjaira épülő, de annál takarékosabb, fejlettebb, könnyebb benzines társa. Igaz, a dízel változat motorterét alaposan kitömték csillapító anyaggal és a szélvédője is hangszigetelt. Így nem nehéz csendesebbnek tűnni.

Átlagos városi használat mellett a benzinmotor ereje is elég, de országúton, húzósabb emelkedőn, vagy éppen előzésnél jól jönne még egy kis tartalék – igaz, így meg a tesztúton a fedélzeti számítógép által mutatott 6,1 literes átlagfogyasztás jön jól.

Emellett a benzineshez kapcsolt váltó ötödik fokozata autópályán haladáshoz elég rövid, a 130 km/órás sebességnél a magas fordulatszámon pörgő motor hangja hosszú távon már zavaró lehet. Pedig az SX4-es elég halk lett – különös figyelmet fordítottak a légellenállás csökkentésére – menet közben leginkább a tükrök felől érkező szélzúgás, valamint a gumiabroncsok gördülési zaja az, ami átszűrődik a kasztnin. Kormányzása is jól sikerült, elég érzékeny, közvetlen darab némi kisautós zamattal, ezt is szerettük benne.

Két- illetve négykerék-hajtással is kapható, mindkét motorváltozat

Két- illetve négykerék-hajtással is kapható, mindkét motorváltozat

Apád üveges?

Újdonság, és a maga nemében egyedülálló az SX4-es egyméteres üvegteteje, amely a konkurensekétől eltérően nemcsak világossá, barátságossá teszi a belsőt, hanem még nyitható is. Az alapállásban hálós árnyékolóval takart üvegfelület gombnyomásra nyílik. A varázslat csupán annyi, hogy az üvegtető két darabban, egymás felett elcsúszva tűnik el a tetőkárpit alatt és hagy 56 centiméter széles nyílást a friss levegőnek, napfénynek.

Sajnos amennyire élvezetes az első üléseben ülőknek, annyira megkeseríti a hátsó sorba száműzött, az átlagnál magasabbra nőtt emberek életét, mivel a fejtérből rengeteget elvesz ez a megoldás. 180 centis testmagasság felett már kényelmetlenül nyom a tető.

Elöl eddig sem volt szűk az SX4-es, a plusz centiknek leginkább a hátsók örülhetnek

Elöl eddig sem volt szűk az SX4-es, a plusz centiknek leginkább a hátsók örülhetnek

Szép, de nem túl okos

A Suzuki mintha nem akarná észrevenni, hogy manapság nem elég jó autót gyártani, azt egyre inkább illik mindenféle földi jóval megtömni. Rafinált extrával, okos biztonsági berendezéssel, vagy valami furfangos kényelmi funkcióval.

Az SX4 ebben a  műsorszámban mindössze a 7 légzsákot, ESP-t és a LED-es nappalifényt tudja felmutatni. Nincs benne fedélzeti navigáció – a tesztúton is a szélvédőre tapasztott iPad-ből kiáltozott az útmegmondó néni – sem tudományos tolatókamera, parkolni sem tud egyedül, és más olyan plusz sincs benne, amikre a konkurensek annyira büszkék. Bár kérdés, ezek mennyire nélkülözhetetlen extrák.

Négyféle programot ismer a 4WD rendszer

Négyféle programot ismer a 4WD rendszer

Mikortól, mennyiért?

SX4-ből egyelőre csak az a pár darab van, amit a nemzetközi menetpróbára elhoztak. Ezek még nem is igazi, sorozatgyártott darabok, sokkal inkább egyedileg készített, kisipari példányok. A hazai forgalmazás szeptemberben indul – szeptember 6-án várható a modell hazai bemutatója – és a végleges árakra is őszig kell várni, de aki arra tippel, hogy a nagyobb, szebb, ügyesebb SX4-es drágább lesz az elődnél, az valószínűleg nem téved nagyot. Ellenfelei a Nissan Qashqai, az Opel Mokka, a Chevrolet Trax, a Peugeot 2008 stb lesznek.

Szerencsére az új modell mellett a régit is gyártják majd még egy darabig, amelynek jó eséllyel az ára is változhat, az új modell megjelenése tájékán.

A sajtófotók erre a linkre kattintva érhetők el.

Mellette – Ellene
  • Tágas belső
  • Takarékos motorok
  • Jó vezetni
  • Összkerékhajtással is kapható lesz
  • Szerény motorválaszték
  • Üvegtetővel hátul szűk fejtér

Szerző:

Tetszik? Nem tetszik? Értékeld a szebb, nagyobb Suzuki SX4-est egy tízes skálán!

1,581 szavazat - átlag: 7.6 (10-ből)

Tetszik? Nem tetszik? Értékeld a szebb, nagyobb Suzuki SX4-est egy tízes skálán!