Röviden – Audi A8 Hybrid
Mi ez? Német nagykategóriás paradoxon: környezettudatos luxusbálna
Mit tud? Dízeles fogyasztással és nyomatékkal jár el benzinből, és 2-3 km-t tud menni csak villannyal
Mibe kerül? Alapáron 26 millió forint
Kinek jó? Akit nem zavar a fronthajtás, mert mindenképp A8-ból akar luxushibridet, nem jó neki a BMW, Merci, Lexus

Nem is volt tervezve, csak úgy ránk szakadt ez az öt méter tizennégy centi hosszú luxusautó pár napra. Tudniillik a márka Audi Rally néven szervezett egy jó kis családi dzsemborit az elmúlt hétvégére, és néhány újságírót is meghívott a GPS-es ügyfélprogramra. Hogy ne mezítláb, vagy ami még rosszabb, mondjuk egy BMW-vel álljunk a rajtkockába a gyönyörű piros Sport quattro replika mellé, kaptunk egy-egy szép, drága új Audit. Ki egy S6-ost, ki egy A7-est, mi pedig az A8 Hybridet.

Két tabut is elgázolt a hibrid Audi A8 1

Az Audi Rallyn szlalomoztunk bekötött szemmel, mitfahreri segítséggel, volt egy kis gokartozás, még a Chuck Norris híd lámpaoszlopait is meg kellett számolnunk, ami 100-nál elég szempróbáló feladat; a rendezvényt jövőre jó szívvel javaslom minden Audi-tulajnak, ha vannak gyerekei. De persze számomra a fő attrakció mégis az A8 Hybrid volt, csak rá figyeltem. Szegényre.

Adatlap

Audi A8 Hybrid

A hatalmas, morcos über-autó orrában icipici benzinmotor lakik, de turbóval és egy villanymotorral megvadítva
A hatalmas, morcos über-autó orrában icipici benzinmotor lakik, de turbóval és egy villanymotorral megvadítva

Két tabut is elgázolt a hibrid Audi A8

Két tabut is elgázolt a hibrid Audi A8

A hatalmas, morcos über-autó orrában icipici benzinmotor lakik, de turbóval és egy villanymotorral megvadítva
A belsősáv-takarító megjelenés, az ún. Road Presence fronthajtással és négy hengerrel is teljesértékű
19 mázsa alatti tömeg, bőven öt méter feletti hossz, 235 km/h végsebesség, 7,7 másodperces 0-100
A katalógus szerinti fogyasztástól majdnem kisült a szemem: 6,3 liter százon. No persze. A valóságban, óvatosan hajtva is megvan az kilenc
Dízeles fogyasztás és nyomaték benzinnel; ezt kínálja az A8 Hybrid
A fények mind LED-esek, indextől fényszóróig: ez szériában jár a Hybridhez
A légrugós felfüggesztés is az A8 Hybrid szériatartozéka; nagyon kényelmes, rossz földutakon a karosszéria kiemelhető vele
Pici, kétliteres motorhoz is öblös dupla kipufogó jár
Fantasztikusan kényelmes, tágas az utastér, de a hibridség jó pár kompromisszumot kíván, a leszűkült csomagtértől a gázadásra szánalmasan kapirgáló első kerekekig
A következő A8 állítólag ismét szigorúan hátsókerekes, vagy Quattro lesz
Jason Statham, a Szállító nem lenne boldog a fronthajtású Audival
Az A8 Hybridben ugyanaz a hajtáslánc található, mint az A6-ban. A teljesítményre nincs panasz, csak a konstrukcióra
Hátulról minden Audi egyforma, ijesztő, mennyire ugyanúgy néz ki egy A4, A6, A8
Két tabut is elgázolt a hibrid Audi A8 56
Két tabut is elgázolt a hibrid Audi A8 57
Sok szenzor van a tükör felett, de a sávtartó automatika, a követőradar még így is kimaradt a 31 milliós tesztautóból
LED-es világítástechnika
335 liter maradt a lítium-ion akku mögött. Az Audi kárpótlásul spéci, ide tervezett bőröndszettet ad az A8 Hybridhez
Természetesen motor nyitja-zárja a csomagtérfedelet
54 lóerős villanymotor segíti a 211 lóerős turbós benzinest, az összteljesítmény 245 lóerő
Irgalmatlan széles műszerfa, négyküllős kormány, tengernyi gomb: a mai német luxuslimuzinok utánozhatatlan eleganciával berendezett első traktusa
Irgalmatlan széles műszerfa, négyküllős kormány, tengernyi gomb: a mai német luxuslimuzinok utánozhatatlan eleganciával berendezett első traktusa
Az A8 nem kizárólag sofőrös autó lehet, jó vezetni, még ezt a fronthajtású gyász-kivitelt is
A logotípia, a színek a hibrid műszeregységében valahogy nem érnek fel az A8 eleganciájához. A középső LCD-panel képe ellenben nagyon éles, a grafika pazar
A monitor nem érintőképernyős, pedig sok minden egyszerűbb lehetne egy tapis display-jel
Egyszerű, elegáns analóg óra, a luxusautók szinte kötelező tartozéka a mai napig
A BMW-hez, Mercihez képest kicsit kusza, nehezen értelmezhető az A8 középkonzolja
Hűtött-fűtött masszázsfotel elöl mindkét oldalon, 2-2 memóriahellyel. Ez feláras tétel az A8 Hybridben
A masszírozós, ezerfelé állítható luxusülés feláras extra az autóhoz
Gyönyörűek a LED-es csíkok a tetőben, nagyon hangulatos éjszaka A8-azni
Nem kell L, azaz Lang verzió, hogy elég legyen a hely a hátsó ülésen egy A8-ban
Laptop, telefon tölthető számtalan
Az oldalsó napellenzőt az ablakemelő gomb félig mozdításával lehet aktiválni, hátul mindkét oldalról vezérelhető az összes napellenző
A hátul ülők is elfoglalhatják magukat gombokkal, rekeszekkel, szellőzéssel
Hátul is külön klímaszabályzás jár az utasoknak, összesen három zóna jár alapáron az A8 Hybridhez
A felülnézeti képet a parkolás megkönnyítésére négy kamerából keveri ki és képezi le az elektronika
A karakterfelismerő tapipad jó játék, de nem gyorsítja meg a szövegbevitelt egy jó érintős klavihoz képest
A grafika szép, de a menü kezelésének könnyedsége a nem billenthető forgókapcsolóval elmarad a konkurenciáétól
Kulcs nélküli nyitás-indítás jár az A8 Hybridhez. A váltó nyolcfokozatú automata, a ZF sebességváltójával egy egységbe építették a hibridrendszer villanymotorját, így az A8 Hybrid a benzinmotor működése nélkül, 100 km/h sebességig képes csak villannyal haladni
Fotó megosztása:
A hatalmas, morcos über-autó orrában icipici benzinmotor lakik, de turbóval és egy villanymotorral megvadítva
Motor 1984 cm3, Hibrid (Benzin/Elektromos), S4
Teljesítmény 245 LE
Nyomaték 480 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 7,7 sec
Végsebesség 235 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,2 l / 100 km

A mai Audi limuzinok zavarbaejtően egyformák, A4-A6-A8 – ugyanazok a vonalak, élek, arányok. Még szerencse, hogy ez a szürke bálna annyira óriási, hogy nem lehet leáhatosozni. (Fordítva könnyebb a tévesztés, A6-osokat rendszeresen nézek A8-nak.)

Belsősáv-takarító pofa könyörtelen, éles LED-menetfénnyel elöl, a pici benzinmotort ügyesen leplező óriási dupla kályhacsővég hátul, középen meg óriási alumíniumlemezek négyzetméterszám – az A8 Hybrid megjelenésében méltó a kategóriához, a Nagy Német Luxusbálna intézményéhez. No de beltartalmában…

Az A8 nemzetközi bemutatójáról bő három éve úgy jöttem haza, hogy akár még a miniszterelnökséget is elvállalnám egy ilyen autóért. Nos, azon a bemutatón legalább hat, de inkább nyolchengeres kocsik voltak, kifinomult Quattro összkerékhajtással. Ez a hibrid A8 nem, nagyon nem az az A8. Hölgyeim, uraim, én kérek elnézést: ez a szürke tesztautó egy A8-as limuzin, egy Nagy Német Luxusbálna – négy hengerrel és elsőkerék-hajtással. Bizony, ezzel ledőlt két tabu az Audinál, és nagyon nem örültem neki.

Pici, kétliteres motorhoz is öblös dupla kipufogó jár

Pici, kétliteres motorhoz is öblös dupla kipufogó jár

Igaz, hogy lelkes elektromos- és hibridautó-rajongó vagyok, no de kérem, egy 31 milliós autó ne küszködjön már szerencsétlenül minden elindulásnál, az első kerekeket pörgetve tehetetlenül, ha leesik két szem eső! És ne zümmögjön muslica módjára, amikor elhagyja a 2000-es tartományt a motor! A nagykocsik, luxusszedánok kategóriája nem a hétköznapi spórolásról szól. Ezt még a hibridtechnológia messiása, a Toyota is érzi, és az LS600h-ba V8-as blokkot szerel, nem a Prius motorját, pedig megtehetné, ott van a gyárban a polcon.

Az Audi A8 Hybrid orrában ugyanaz a kétliteres, négyhengeres turbómotor lakik, egy nyolcfokozatú ZF automata váltóval egybeépített 54 lóerős villanymotor mellett, mint az A6 Hybridben, csak neki már nem áll olyan jól a modern, erős, de túl szilfid technika. A rendszerteljesítmény 245 lóerő, a csúcsnyomaték 480 Nm. A hibrid A8-as egy V6-os dízel nyomaték- és fogyasztásértékeit produkálja, csak épp benzinből.

A logotípia, a színek a hibrid műszeregységében valahogy nem érnek fel az A8 eleganciájához. A középső LCD-panel képe ellenben nagyon éles, a grafika pazar

A logotípia, a színek a hibrid műszeregységében valahogy nem érnek fel az A8 eleganciájához. A középső LCD-panel képe ellenben nagyon éles, a grafika pazar

A katalógus szerinti 6,3 literes átlagfogyasztás természetesen teljesen életszerűtlen, de 9,5 liter körül akkor sem nehéz elautózni a kategóriában legkönnyebb, de mégiscsak majd’ 19 mázsás alukasztnival, ha néha odalép az ember a villanyos-benzines erőműnek.

 

A8 Hybrid és konkurensei
BMW 7 ActiveHybrid Aut. (320 LE) 27 739 000 Ft
Mercedes-Benz S400 Hybrid (279 LE) 26 428 500 Ft
Lexus LS 600h (445 LE) 29 500 000 Ft
Audi A8 Hybrid (245 LE) 25 944 630 Ft

Az A6 Hybrid nem csak a komplikált hajtómű miatt kerül alapáron is 26 millióba – miközben a V6-os dízel Quattro árlistája 21-ről rajtol. A légrugós felfüggesztés, LED-es fényszóró, memóriás-motoros ülések, motoros hátsó árnyékolók, Bose hifi és még számtalan miegymás benne van az alapárban.

Tesztautónkat csak a masszírozni is tudó, szellőztetett luxusfotelek, a napfénytető, a komplikált navigációs-multimédiás csomag, a feláras fényezés, a kulcsnélküli, láblendítős csomagtér-kezelést is tudó nyitó-indító elektronika, a motoros ajtóbehúzás és még pár apróság húzta 31 millióra.

Egy harmincmilliós német luxuslimuzinról, pláne, ha az Audi gyártja, tényleg kellemetlen egy kicsit azt írni, hogy nem jó autó. De ez a négyhengeres cincogás és az elölkaparás annyira elrontja a fílinget, hogy eleve fanyalgó attitűdömmel még pár egyéb búját-baját is észrevettem a kocsinak, amiket sosem emlegetnék fel egy V8-as Quattrónak.

A tapipados, reszketegen rajzolt karaktereket is felismerő MMI (MultiMedia Interface) vezérlőrendszer jópofa néha, de közel nem olyan egyértelmű és könnyed a kezelése, mint a Mercedes Comandjának vagy a BMW i-Drive-jának. A forgókapcsoló nem döntögethető, mint a konkurensekben, és hiába van sok gomb is a menürendszer mellett, sosem világos egészen, mit is kéne megnyomni, kijelölni.

A fordulatszámmérő helyett beépített teljesítménymérő skálájának zöld festése és a műszer logotípiája túl egyszerű, rikító egy luxusautó műszerfalában. Az automata váltó elektronikus kapcsolókarját számtalanszor elátkoztam, amikor hirtelen kellett kapcsolgatnom D és R között, a konkurenciánál valahogy biztosabb az irányváltás. A tetőablak miatt alacsonyabbra lógó kárpit néha megcirógatta a hajamat – egy német bálnában!

Irgalmatlan széles műszerfa, négyküllős kormány, tengernyi gomb: a mai német luxuslimuzinok utánozhatatlan eleganciával berendezett első traktusa

Irgalmatlan széles műszerfa, négyküllős kormány, tengernyi gomb: a mai német luxuslimuzinok utánozhatatlan eleganciával berendezett első traktusa

De persze ezeket bőven kompenzálja a hifi csodás hangzása, a felülnézeti képet adó parkolókamerák képe, a rezzenéstelen csend és béke 150-60-70-nél, a bőr illata, a gyönyörű hangulatvilágítás éjszaka, a légrugós suhanás, meg a rémülten menekülő többi autós tekintetéből sugárzó, irigységgel kevert gyűlölet. Elöl kapar és négyhengeres, de azért a hibrid A8 is A8.

A küszöbdísz kivilágított HYBRID-felirata, a füst- és zajmentes suhanás sík úton akár 100 km/h tempónál is csupán villannyal pedig már-már kompenzálja a kor kívánalmainak megfelelő technológiáért feláldozott klasszikus értékeket.

És hogy 31 millióért még nem járt követőradar, sávelhagyás-jelző a kocsihoz? Hát istenem, az extra biztonságot még egy A8-ban is meg kell fizetni.

Állítólag a következő generációból már csak hátsókerekes, vagy Quattro lesz. Normális hajtásképlettel és ekkora teljesítménnyel pedig már azt sem lesz nehéz megbocsátani, ha abban netán már csak három henger zörög majd…

Mellette – Ellene
  • Menő technológia
  • Nagy nyomaték
  • Kis fogyasztás
  • Parádés minőség
  • Automatikus félrehúzódás az útjából
  • Fronthajtás
  • Kis csomagtartó
  • Napfénytetővel szűk fejtér elöl

Tetszik az A8 hibrid hajtással? Igen? Nem? Itt értékelheted, egytől tízig!
28 szavazat - átlag: 7.14 (10-ből)
Tetszik az A8 hibrid hajtással? Igen? Nem? Itt értékelheted, egytől tízig!