Röviden – Peugeot 301 | |
---|---|
Mi ez? |
Olcsó népautónak szánt francia Spanyolországból |
Mit tud? | Érettebb és komolyabb a Thalia-féléknél |
Mibe kerül? | A tesztelt változat 3,12 millióba, de akár 2,5-től is elérhető |
Kinek jó? | Nyugodt, kispénzű, sok, de könnyű csomaggal utazónak |
Felér egy időutazással az első néhány óra a Peugeot olcsó autójával, amelyben nincsenek állítható hátsó fejtámlák, hiányzik a nyitógomb a csomagtartóról, billeg az úton, váltója a szétkopott használt kocsikét idézi, lemezborításának hangja pedig bottal ütlegelt fémvödörhöz hasonló – és még hosszan sorolhatnánk az elsőre bántó negatívumokat. De ez a cikk mégis inkább dicséri a 301-est, amellyel idővel megbarátkozik a magyar utakon, magyar fizetésből élő ember.
Nem is csúnya
Márpedig ahhoz szoktunk, hogy az olcsójánosok egyszerűek és rondák, ami legkevésbé sem a formatervezők fakezűségéből adódik, hanem a gyártási költségek lefaragásának evidens következménye. Minap az Automobil Industrie árult el néhány érdekes részletet arról, hogy miként is működik ez a PSA valóságában.

2,8 millióról indul az 1,2-es VTi, a képen látható Active felszereltségű változat 3,12 millió forint, míg az Allure 3,3 millióról indul
Bizony, millió ilyen aprósággal sakkoznak a gyártók mérnökei, akiknek kompromisszumai ezúttal egészen fogyasztható eredményt szültek. Körbejárva az autót örömmel jelenthető, hogy az elmúlt évek népautói közül talán ezen érződik legkevésbé a formatervezők kezének hátracsavarása, barátságos kasztnit teremtett az ésszerű együttműködés a gyártási költségeket számolgató céges uzsorásokkal.

Egyáltalán nem kínos a formája, de az olcsóság jele, hogy mindössze egyetlen dízellel (1,6, 92 LE) és két benzinessel 1,2, 72 LE és 1,6, 115 LE) rendelhető
Nem is rossz vele közlekedni
Menet közben elsőként a váltó lötyögőssége próbál visszarángatni a formák dicsérgetéséből a spórolós valóságba, hosszú úton jár a kar, amely sebességbe rakva is önálló életet él. Érzéketlen a kormány, hirtelen irányváltásoknál pedig könnyen billen a mindössze 980 kilós test, amelyet nagy sebességgel vett húzós kanyarokban előszeretettel arrébb löknek cseppet a durvább úthibák.

Nincs navi, manuális a klíma, de tempomat és tolatóradar plusz pénzért kérhető, valamint kétszínű műszerfal és világos kárpit is
Egy-két személlyel a papíron erőtlennek tűnő 1,2-es kis blokk 72 lóereje és 110 Nm-e is elég, pörgetve a háromhengerest még élvezni is lehet, messze fürgébbnek érződik a gyárilag megadott 14,2 másodperces gyorsulási értéknél. Itt előny a 980 kiló, négy testesebb felnőtt súlyával viszont már küszködik az autó, amely kis tömeggel meglepően jól fogyaszt. A torlódásokkal teli, egyes és kettes fokozatot gyakran kívánó belvárosi araszolgatások során sem megy 8 liter fölé a fogyasztása, városon kívül pedig 5 liter körül simán elgurul.

Háttérbe szoríthatja a 301-est a kétmilliótól elérhető új Logan, amit Marokkóban raknak össze. A Peugeot ellenben az unióban készül, Spanyolországban
A 301 és konkurensei 1,2 liter körüli benzines motorral, közepes felszereltséggel | |
---|---|
Peugeot 301 1,2 VTi Active (72 LE, 110 Nm) |
3 120 000 Ft |
Dacia Logan 1,2 Ambiance (75, 107 Nm) |
2 190 000 Ft |
Fiat Linea 1.4 8V Dynamic (77 LE, 115 Nm) |
3 702 000 Ft |
Skoda Rapid 1,2 Active (75 LE, 112 Nm) |
3 632 430 Ft |
Nem is drága
Rossz benzin nálunk is akad, kátyú is bőven, ellentétben az új autóra elherdálható pénzzel, úgyhogy érdemes a megfelelő szinten értékelni a közepes felszereltséggel 3,12 milliós 301-est, és nem lenézni hiányosságai miatt. Nézzük inkább a pozitívumokat: formája, helykínálata, futóműve és takarékossága alapján kijár neki a “jó ár/érték arány” minősítés.
Talán csak a hosszú távú megbízhatósága lehet kérdéses leendő vevői körében, amit érzékel a forgalmazója is, amikor reklámkampányában okosan “a 2500 ponton ellenőrzött minőség”-et sulykolja. Nem mintha más márkák nem csekkolnák ennél akár sokkal komolyabban saját terméküket, csak hát ott evidencia a minőség, míg a népautóknál mostanában előkerülő újdonság.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|