Felfalnak a tekintetek. Lakásom melletti öregotthonban műfogsorok koppannak a padlón, a szemközti felújításon kötni kezd a malter, áll a meló. Mindenki bámul, leplezetlenül, csodálkozva. Mi az istennyila ez? Nem BMW, nem Audi, sőt nem Volkswagen, csak egy Kia Dél-Koreából, magyarázom úton-útfélen.

Tekintetmágnes

A Kia Optima Hibrid ha lenne villanysegéddel ellátott típusoknak kiírt szépségverseny, nyerne. Vagy legalább udvarhölgyként spriccelhetne vegyszerkönnyet fényszóróira. Kovács Miklós tervei erőt, egyedi hangulatot adnak a kocsinak. A mára márkajeggyé érett tigrisorr köré sikerült eredeti formát rittyenteni, déjá vu érzet nélkül. Kamu levegőkilépő nyílás, szélesre húzott fényszórók, krómdíszítés adnak lendületet a bálnatestű koreainak.

Felelőtlenül adagolva olcsó trükkök lennének csupán, de itt megfelelő hangsúlyt kapva fokozzák az összhatást. Kell az optikai játék, mert a 2,8 méteres tengelytávval készült autó minden irányban terebélyes. A hatalmas test adottságain a csomagteret tekintve csorbít a hibridhajtás, 505 helyett 381 liternyi helyet kapunk, a többit a lítium-polimer akkumulátorok foglalják el.

A 2,8 méteres tengelytáv komoly teret hagy az utastérnek, nem is lehet panasz a helykínálatra
A 2,8 méteres tengelytáv komoly teret hagy az utastérnek, nem is lehet panasz a helykínálatra

Koreai hibrid megkapó külsővel

Koreai hibrid megkapó külsővel

A 2,8 méteres tengelytáv komoly teret hagy az utastérnek, nem is lehet panasz a helykínálatra
A tigrisorr köré épített Kia típusok közül eddig az Optima a legdögösöebb
A szürke középkategóriás szedánok tömegében üdítően hat az akciós áron jelenleg kilenc millióért kínált Optima Hybrid. Sosem lesz tömegmodell, mint az Insignia, vagy a Passat, pont ezért lehet érdekes választás.
. Kell az optikai játék, mert a 2,8 méteres tengelytávval készült autó minden irányban terebélyes.
190 lóerős autó, gazdagon felszerelve, 7.4 literes fogyasztással, kilencmillió forintért, ez a Kia Optima Hybrid
Kívül csak az egyedi felnikről, és erről a feliratról lehet azonosítani a típust, viszont a vezetőt minden pillanatban emlékezteti az autó, miben is ül
Koreai hibrid megkapó külsővel 35
Akárhonnan nézzük, honfitársunk Kovács Miklós tervei  telibe találnak, az Optima lenyűgözőre sikerült
Akárhonnan nézzük, honfitársunk Kovács Miklós tervei  telibe találnak, az Optima lenyűgözőre sikerült
Apró részletek adnak lendületet a formának, ilyen az első fényszórók kialakítása
Koreai hibrid megkapó külsővel 39
Csak a hibrid kaphatja a különleges felniket
Koreai hibrid megkapó külsővel 41
Koreai hibrid megkapó külsővel 42
A jól kialakított, komoly méretű ülések hosszú úton bizonyították, komfortjuk nem csökken a megtett kilométerek alatt
Koreai hibrid megkapó külsővel 44
A műszerfalon szokatlanul igényes kijelző tájékoztat a legfontosabb adatokról, valamint itt jelenik meg az ECO mód virágnövesztő grafikája is
Ülésfűtés hátra is jutott
Az ECO gomb megnyomásával vált igazán zöld üzemmódba az Optima
A középkonzol LCD kijelzője nagy felbontással, és érintőképernyővel kényeztet
Egy ronda részlet, ezt a zsanért illet volna eltüntetni
A csomagtér sokat csorbult a telepek miatt, mindössze 381 liter maradt az 505-ből
A vezető felé fordított műszerfal már nem olyan briliáns kialakítású, mint a külső formaterv, de a minőség rendben van
Európába 2 literes, az Egyesült Államokba 2.4 literes motorral érkezik a hibrid Optima
A dupla tetőablak fénye javítja a belső hangulatát
A csomagtérből csak 381 liter maradt az akkupakk miatt
Fotó megosztása:
A tigrisorr köré épített Kia típusok közül eddig az Optima a legdögösöebb

A tigrisorr köré épített Kia típusok közül eddig az Optima a legdögösöebb

A tigrisorr köré épített Kia típusok közül eddig az Optima a legdögösöebb


Ezek modernebbek, nagyobb kapacitással bírnak, mint a Toyota nikkel fémhidrid telepei, de ugyanakkor a hosszú távú megbízhatóságuk még kérdéses. Felépítése alapján a hibridrendszer az Audi A6-hoz rokonítható, a 30 kilowattos villanymotor a kuplung és a hagyományos automataváltó között kapott helyet. Nem világmegváltó technika, de tény, ebben a szegmensben szinte konkurencia nélkül áll az Optima Hybrid.

Nevelj fákat!

Kívül csak az egyedi felnikről lehet azonosítani a típust, viszont a vezetőt minden pillanatban emlékezteti az autó, miben is ül. Amíg egy Infiniti M35h nem veri nagydobra, az Optima szinte fülünkbe ordítja: “Hibrid vagyok!” Ilyen szinten egy autó sem rágja szánkba zöldségét, a műszerfal közepét uraló, 4,5 colos LCD kijelzőn virágba boruló faág, gyűjthető ECO pontok és esőerdőre való zöld levél sarkall a takarékos autózásra. A fordulatszámmérőben harsány EV felirat jelzi, ha teljes elektromos üzemben suhanunk, felvillanása akár 90 kilométer/óráig megtörténhet.

Csak a hibrid kaphatja a különleges felniket

Csak a hibrid kaphatja a különleges felniket

Csak a hibrid kaphatja a különleges felniket


A tudatunkat bombázó információhalmazon túl egy észrevétlenül működő rendszer lapul. Az Optima a (Lexushoz hasonlóan) lábbal oldható rögzítőfék felengedése után villannyal indul, ha kell az önindindító-generátor szíjjal berántva kel életre a 150 lóerős, kétliteres benzinmotor. A kizárólagos elektromos üzemre nincs külön gomb, mint a Toyota Priusban, Audi A6-ban, így az autó mindig maga dönti el, mikor vált hangtalan suhanásba. Hiánya nem feltűnő, a konkurensekben sincs értelme sokat használni ezt a funkciót, fejlettebb akkumulátorok hiányában úgyis csak pár kilométeren élvezhetjük a környezetbarát közlekedést. Természetesen az egészet egy kormányról kapcsolható ECO mód fogja csokorba, ezt használva hamarabb kapcsol a váltó, lomhább a gázreakció.


Ha elfeledkezünk a Greenpeace filozófiáról, és az ECO módról, az Optima úgy működik, ahogy azt egy 190 lóerős, 16 mázsás autótól elvárnánk. A váltó puhán dolgozik, a motor csak padlógáznál zúg fel hallhatóan, 9,2 másodperc alatt érjük el a százas tempót. A villanymotor előnye lámpától indulva tűnik fel leginkább, a rajtot hatékonyan segíti a plusz nyomaték. Könnyű túlpörgő kerékkel nekiiramodni, de más élményt hiába várnánk, az Optima kormánya mögött csak funkciókat irányító szerves alkatrész vagyunk.

A műszerfalon szokatlanul igényes kijelző tájékoztat a legfontosabb adatokról, valamint itt jelenik meg az ECO mód virágnövesztő grafikája is

A műszerfalon szokatlanul igényes kijelző tájékoztat a legfontosabb adatokról, valamint itt jelenik meg az ECO mód virágnövesztő grafikája is

Nem vezetünk, csak irányítunk

A kormány könnyű és élettelen, a rugózás puha, igazi kátyútanító. Éles helyzetben ez inkább hátrány, erősen bólintva, lomhán húzza az orrát, mintha egy felnyergelt bálnával szlalomoznánk óceáni áramlatok között. Egyvalamit kihagytak a kötelező hibridvonások közül. A műszerfal nem jelzi közvetlenül a visszatöltés mértéket, csak az opcionálisan előkereshető energiaáramlás grafikája jelent támpontot, így fékezéskor nehéz belőni a töltési tartományhoz szükséges lassulást. Lehet ezért, de az akkumulátorok sosem töltődtek fel, a teszt egy hete alatt mindig 50 százalék körül mozgott az energiaszint.
Egy ronda részlet, ezt a zsanért illet volna eltüntetni

Egy ronda részlet, ezt a zsanért illet volna eltüntetni

Egy ronda részlet, ezt a zsanért illett volna eltüntetni


Üljünk a kormány előtt, vagy hátul, az Optimában kellemes tespedni. Hazaérve nem menekültem az autóból, még egy alibitelefont elintéztem, nap végi gondolatokat morzsoltam, a tágas tér és kényelem túl erős mágnes volt ahhoz, hogy kilépjek a cudar őszbe. A pozitív hangulatot a dupla tetőablak fokozza. A fényért cserébe csorbul a fejtér, 190 centiméter felett már szűkös lehet az Optima.

Kilencmillióért gazdag csomagot kínál a Kia, minden irányban elektromosan mozdulnak az első ülések, a középkonzolon 7 colos, érintőképernyős kijelző trónol, fűthető kormány melegíti a fagyott ujjakat. A vezetőülés szintén fűthető-hűthető, de még hátra is jutott ülepmelegítés, tehát igazi szőrszálhasogatónak kell lenni ahhoz, hogy komoly hibát találjunk. Egyetlen csúf részletként a csomagtérbe csúnyán belógó fémzsanérok említhetőek meg, ezt illett volna eltüntetni.

Nem a számok döntenek

Adatlap

Kia Optima Hybrid

A 2,8 méteres tengelytáv komoly teret hagy az utastérnek, nem is lehet panasz a helykínálatra
Motor 1999 cm3, Hibrid (Benzin/Elektromos), S4
Teljesítmény 190 LE
Nyomaték 340 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,4 sec
Végsebesség 192 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,4 l / 100 km

A szürke középkategóriás szedánok tömegében üdítően hat az akciós áron jelenleg kilenc millióért kínált Optima Hybrid. Sosem lesz tömegmodell, mint az Insignia, vagy a Passat, pont ezért lehet érdekes választás. Nem olvad bele a városban hömpölygő unalmas autók tömegébe, bár lehet az új Mondeo, vagy a Mazda6 több tekintetet vonz majd, a hibridhajtás az Optima kiváltsága marad, egyelőre.

Hogy ez mennyi előnnyel jár? Nehezen lehet számszerűsíteni. A fogyasztása vegyes használatban 7.4 literre jött ki, ez a benzines mezőnyben egy 190 lóerős összteljesítményű autótól kifejezetten jó érték. A dízelhívőket persze sem ez, sem a villannyal megtett kilométerek nem győzik meg, és a számokat tekintve, igazuk van. Csakhogy a hibridhajtással megspékelt Optima olyan jelenség, amiért megéri sutba dobni a rideg számokat, és a műszerfalon virágos faágat nevelve, legalább a lelkiismeretünket nyugtatva tenni a zöldebb autózásért.