A Kia két új és egy frissített autója bemutatójára utaztatott minket Barcelonába. Az átszállásos repüléssel több idő ment el, mint amennyi a kocsikra és a sajtótájékoztatóra összesen jutott, de annyit így is leszűrhettünk, hogy a Kia Európában tervezett komoly offenzívájától van tartani valója a nagyobb hagyományokkal rendelkező nyugati és japán autógyártóknak.

A legdinamikusabban fejlődő márka Európában a Kia

A legdinamikusabban fejlődő márka Európában a Kia


Az ötödik legnagyobb gyártó

A sajtótájékoztatón mutatott táblázat szerint a Hyundai-Kia autógyártó vállalat szédítő magasságokba emelkedett világpiaci eladásait tekintve. A GM, a Volkswagen csoport, a Toyota és a Renault-Nissan konszern után bizony mára ők az ötödik legnagyobb autóipari cég a világon, az eladások számát tekintve. Kiöregedett japán modellek utángyártójából mára európai dizájnstúdióval, gyártóközponttal és teljes világpiaci jelenléttel bíró autómárka lett a koreai cégből nagyjából 15 év alatt: a Hyundai-Kia Automotive Group 1998-ban alakult. A Kia jelenleg a legdinamikusabban növekvő márka Európában, 2012-ben eddig időarányosan 23%-kal több kocsit adtak el, mint tavaly. A márka 2008-ben elkönyvelt egy kis csökkenést, de azóta a válság minden évében növekedni tudott.

Ilyen sikeres múlttal érthető, hogy a Kia tervei is nagyra törőek; olyan autókkal, mint az új Cee’d, Sorento és Optima, nem szeretne itt lehorgonyozni, hanem Európa egyik domináns márkájává kíván válni. A három most bemutatott kocsival erre elég jónak tűnnek az esélyei.

Legömbölyített sarkai, erőteljes oldaldomborítása követi a trendeket: a Cee'd akár emblémát is cserélhetne az Opel Astra kombival

45 perc tanulságai: Cee’d kombi

A reptérről a szállodába majd vissza a szállodától a reptérig – félúton – az új Cee’d még újabb kombijával, az SW-vel autózhattam. Egyik irányba az 1,4-es szívómotornak nagyon jó, de családi kombihoz nagyon szerény benzinessel, fapadon, a másikba az 1,6 literes dízellel, automata váltóval, első osztályon.

A központi nagy színestévé mellett a műszeregység legnagyobb órája, a sebességmérő is egy sima TFT-monitor, a mutató és a számlap csak virtuális rajta

A központi nagy színestévé mellett a műszeregység legnagyobb órája, a sebességmérő is egy sima TFT-monitor, a mutató és a számlap csak virtuális rajta


Előbbi alighanem itthon is nagy sikert arathat a flottavásárlók körében, feltéve, hogy sikerül átütnie a Ford Focusok és Škoda Octaviák mifelénk valahogy mindent visszalökő védvonalát.

Csendes, nem drága, jól mutat fehérben, céges matricával, és jár hozzá hét év garancia – tulajdonképpen miért is nem a Cee’d kombi a legsikeresebb kompakt cégautó Magyarországon?

528 literes a csomagtér az övvonalig. Okos dolog a síneken tologatható kis korlát, ami megakadályozza a csomagok csúszkálását

Utóbbi pedig annyira kényelmes, okos, kulturált és, nem tudok jobb szót: tökéletes a maga nemében, hogy nem lennék most a magánvásárlókat támadó Opel és Ford-szalonok értékesítőinek helyében! Eddig a meggyőző mondatokban a Kia-szalonokban lehettek győzködő mondatok, amik így végződtek: …, DE ott a hét év garancia! Az új Cee’d kombival ilyen már alig van, a legtöbb puhító mondat vége: …, ÉS ott a hét év garancia!

Csendes, nem drága, majdnem minden rendelhető bele (sávelhagyás-jelző és holttérfigyelő is van például), ami a konkurens modellekbe; nem tűnnek irreálisnak a Kia eladási célszámai.

A kép dinamikája csalós. A Cee'd benzinmotorral 12,5 mázsa, a nagy dízellel 13,5 - ekkora tömeghez a 90-től 135 lóerőig terjedő palettán nem találunk sportosnak mondható választást

A kép dinamikája csalós. A Cee’d benzinmotorral 12,5 mázsa, a nagy dízellel 13,5 – ekkora tömeghez a 90-től 135 lóerőig terjedő palettán nem találunk sportosnak mondható választást


Amiben a két kocsi szinte egyforma volt: nagyon pofásak! A Cee’d második generációja is illeszkedik a Kia új formavilágába, ami az európai szem számára nem egyszerűen csak megszokható, vagy nem idegen, de kifejezetten kellemes. Az Optima frontja ugyan agresszívabbra sikerült, amivel a férfiszem számára attraktívabb, a Cee’d lágysága, a kombi enyhe bumfordisága ellenben arra lehet jó, hogy ne riassza el a női kuncsaftokat.

A legolcsóbb Cee’d kombi menetstabilizálóval, de klíma nélkül, a százlovas benzinessel bevezető áron 3,9 millió forint; az 1,4 literes dízel 90 lóerővel, klímával 4,75 milliótól indul, egy 130 lovas, 1,6-os dízel automatával, minden extrával is meg tud állni hétmillió alatt, ami soknak hangzik, amíg mellé nem tesszük, hogy egy fullos Focus hasonló teljesítményű kétliteres dízellel most 7,45 millió, és még van az extralistán pipálható tétel bőven.

Az új Sorento: egyelőre nem kapható nálunk, az ára sem tudható még

15 perc tapasztalata: Sorento 2013

Minimális külső és belső formai változtatások, átdolgozott futómű és a katalógusban alacsonyabb fogyasztási értékek – ez az új Sorento.

Megéri kétszeres áron Mercedest venni? Maximum ha hathengeres és légrugós!

Megéri kétszeres áron Mercedest venni? Maximum ha hathengeres és légrugós!


A szállodától a reptérig tartó út felére, jó negyedórára kaphattam kezeim közé a kocsit, és úgy szálltam ki belőle a parkolóban, ahol cseréltünk az origós kollégával, hogy továbbra sem értem, miért vesz bárki is Audit, BMW-t vagy Mercit, kétszer ennyiért, ha hétüléses nagy SUV-ra van szüksége. Azok legfeljebb 20%-kal minőségibbek, finomabbak, nívósabbak, miközben kétszer ennyibe, vagy még többe kerülnek, még jóval puritánabb felszereltség mellett is.

Azaz dehogynem értem: pont a felárat indokló embléma miatt. Hiába, vannak olyan körök, ahol nem is ember, aki nem tol maga előtt négy karikát vagy egy csillagot. Ezeken a körökön azért jókat lehet röhögni az automata dízel Sorento bézs belsejéből, a szellőztetett bőrülésről, a tízhangszórós hifirendszert hallgatva. Hat henger és legalább 200 lóerő, 350 Nm alatt nettó pocsékolás az X5 vagy az ML a Sorentóval szemben – ha viszont igazán nagy erő kell, netán légrugó vagy fabetét, hát olyat a Kia – egyelőre – tényleg nem tud.

A Sorento frissített változata a közeljövőben nem érkezik még meg hozzánk, az árlistát is teljes homály fedi.

Csodás a klasszikus négyajtós, mégis abszolút kortárs dizájn. Ez a felni csak a hibrid Optimához jár

30 perc a hibridben: Kia Optima Hybrid

A Kia azzal büszkélkedik, hogy az Optima Hybrid az első benzines, középkategóriás hibridautó Európában. Ez majdnem igaz, csak azt a marginális Toyota Priust, vagy mit felejtette ki a Kia a konkurencia hibridlistájáról. A Kia mentségére legyen szólva – a Prius, bár a Toyota igenis a D szegmensben indítja, jóval rövidebb, kisebb, gyengébb autó, Koreából biztos inkább alsó-középkategóriásnak látszott.

Kilencmillió most akciósan az Optima Hybrid, nyolcmillió a Prius. Sok a kilenc? Hát erre csak ennyit mondok (copy/paste az árlistáról, érdemes átfutni, mielőtt folytatjuk):

ÉRVÉNYES: 2012. OKTÓBER 1.-TŐL
 2.0 CVVT
LÖKETTÉRFOGAT (cm?)1,999
MAX. TELJESÍTMÉNY (LE)190
MAX. SEBESSÉG (KM/H)192
GYORSULÁS (0-100 KM/H)9,4
LISTA ÁR 
Hybrid9,599,000
AKCIÓS ÁR 
Hybrid8,999,000
Opciók 
Metál fényezés120,000
  
FELSZERELTSÉGI INFORMÁCIÓEX PREMIUM
BIZTONSÁG 
6 légzsákS
Aktív fejtámlák elölS
ESC (ABS+EBD+BAS+TCS+HAC)S
VSM (Vehicle stability management)S
ESS (Emergency stop system)S
TPMS (guminyomás ellenőrző rendszer)S
LKAS (sávtartó asszisztens és sávelhagyás jelző)S
Automata központi zár (sebességfüggő)S
Kormány pozíció kijelzőS
Automata elektromos ablak (első/fel)S
ISOFIXS
BELSŐ MEGJELENÉS 
Bőrhatású ajtókárpitS
Középkonzol borítás – műbőrS
Fekete/Fémbetétes műszerfalS
Bőr kormány és váltógombS
BőrülésekS
Fűthető első ülések és hűthető vezető ülésS
Fűthető kormánykerékS
Kétzónás automata klímaberendezésS
Automata párátlanítás a szélvédőnS
Térkép olvasólámpa + napszemüvegtartóS
Olvasólámpa hátulS
Fűtött, elektromosan behajtható külső tükör LED irányjelzővelS
“Super Vision” műszeregység S
Automata fényszóróS
Elektromosan sötétedő belső tükör, esőszenzorralS
4 irányban állítható szervokormányS
Konvex külső tükörS
Hűtött kesztyűtartóS
Távirányítós központi zár riasztóvalS
Nyomógombos indítás intelligens kulccsalS
Elektromos ablak elől és hátulS
Dohányzó csomagS
6:4 arányban dönthető hátsó üléstámlaS
Fedélzeti számítógépS
Elektromosan 8 irányban állítható vezetőülés memóriávalS
Elektromosan állítható utasülésS
Tempomat sebességhatárolóvalS
AUDIO 
Kormányról vezérelhető audio rendszerS
BluetoothS
AUS+USBS
Navigáció tolatókamerávalS
INFINITY rendszer (11 hangszóró 550W)S
KÜLSŐ MEGJELENÉS 
Gumiméret215/55 R17
Könnyűfém keréktárcsaS
Teljes értékű pótkerékS
Sport első hátsó lökhárítóS
Sport hűtőrácsS
Hazakísérő fényS
Külső tükör integrált irányjelzővelS
LED hátsólámpákS
Fényszóró mosó berendezésS
Xenon fényszóróS
Színezett üvegS
Fényvédő üvegezésS
Panoráma napfénytetőS
Vízlepergető üvegezés az első ajtókonS
Krómbetétes ajtó kilincsS
Fém küszöbvédő világító Kia logóval.S
Első ködlámpaS
LED nappali menetfényS
GARANCIA 
7 év vagy 150 000 km teljes körű garanciaS
12 év átrozsdásodás elleni garanciaS

Ez a felni csak a hibrid Optimához jár

Ez a felni csak a hibrid Optimához jár


Nos; a honfitársunk, Kovács Miklós által tervezett formájú, gyönyörű, agresszív autó egy jól felszerelt prémium középkategóriás kocsi szolgáltatásait nyújtja. A minőségérzet kiváló, a hibridrendszer működése kifogástalan, a teljesítmény elegendő; az Optima ennyi pénzért ugyancsak figyelemre méltó lehetőség, ha valaki a kategóriában keresgél.

Mint ahogy elmondható ez minden mai Kiáról. Van alapja azoknak a meredek grafikonoknak, ott az értékesítési terveiken!

Ez is csak egy alibi-hibrid

Bár értem, mire gondolt a Kia embere, amikor a prezentáción elmondta: az Optima hibridrendszere olyan, mint a Kia megoldásai általában; egyszerű, olcsó és megbízható, azért nem álltam meg egy kis fészkelődés nélkül.

Vezető felé fordított középkonzol, színes tévé a körműszerek között, plusz még egy középen. Sávelhagyás-jelző, tolatókamera, hibridrendszer: a Kia abszolút betört az autóipari élbolyba

Az Optimában egy pörgős, kétliteres benzinpusztító van az orrban, mögötte egy kuplung, aztán a villanymotor, majd egy hagyományos automata váltó. Ez egyszerű? Akkor mit mondjunk a Toyota hibridjeiről, melyekben nincs sebességváltó és kuplung, a benzinmotor pedig egy alacsony fordulatú, fogyasztásra optimalizált erőgép?

A hűtőrácsban rostélya elzárható: ha nem meleg a motor, jobb a légellenállás

Kedves Olvasó; ha valaki azzal akarja etetni önöket, hogy jobb (egyszerűbb, olcsóbb) hibridet csinált a Toyotánál, röhögjék szembe bátran. A Prius, a Yaris hibrid, a Camry a legzseniálisabb mérnöki csodákat hordják magukban; gyakorlatilag kopó alkatrész nélkül, minimális mozgó elemmel oldják meg az egész erőátvitelt, a különböző motorok és generátorok összehangolását, egy nyomorult bolygóművel.

Lehet, hogy a Kia hét év garanciát ad az Optima teljes hibridhajtására, és valóban nagy szám, hogy ők használtak először lítium-polimer akkut a hibridek történelmében, de hogy a Prius megbízhatóbb és tartósabb konstrukció, az nemigen lehet kérdés.

Az Optima hibrid a rövid teszten annyit tudott megmutatni magából, hogy nagyon jóindulatúan, ESP nélkül is kitörésmentesen viseli el a bénázást tempós kanyarokban; hogy a motor enyhe mormogásán kívül a zajszigetelés is jól sikerült benne, és hogy a 12 hangsugárzós Infinity audio olyan hangot képes produkálni, amilyennél lehet, hogy van jobb az autóiparban, de minek.

A kocsi dinamikája a 190 lóerővel és a 16 mázsával olyasmi, mint az átlagos, 150-170 lóerős kétliteres dízeleké.

Egy kérdés van nyitva: mennyit eszik? Van-e létjogosultsága a hibridnek a dízellel szemben az európai üzemanyagárak mellett?

Ezt a kérdést a magyar rendszámos tesztautó nyűvése után, a Kia ígérete szerint hamarosan megválaszolhatjuk!