Elöl minden rendben, hátul szűkösebb a helyzet

Elöl minden rendben, hátul szűkösebb a helyzet


Mielőtt Gajdán kolléga a csinos, tányérsapkás hoszteszlányok között megpillanthatta volna a vadiúj Astra szedánt annak hivatalos bemutatóján, addigra jó néhány újságíró letudhatta a Frankurt környéki menetpróbát is.

Hiba vagy változás?
Itt, a hivatalos premier előtt mutatkozott be ugyanis a négyajtós Astra változat, amely a 2009-ben debütált ötajtós (Astra J) után a negyedik és egyben utolsó karosszériaváltozat. Az elmúlt két évben a kombi (Sports Tourer) majd a kupé (GTC) változattal szaporodott a család, 2012-re maradt az utolsó verzió, a lépcsőshátú.


Már rendelhető, 4.7 millió forint az alapára

Már rendelhető, 4,7 millió forint az alapára


Piaci igényekkel magyaráztak, hogy a mostanit megelőző négyajtós Astrát, miért nem árulják több nyugat-európai országban. Az elegáns és nagy csomagterű szedánokat állítólag Kelet- és Közép-Európában szeretik leginkább, éppen ezért Törökország, Oroszország volt a fő célpont.

Utóbbi két piactól most is sokat vár az Opel (főleg az orosztól, ahol a négyajtós limuzinok 60 százaléka tanyázik, és ahol egy év alatt közel 30 százalékos növekedést produkált a cég), de a mostani kivitel már Németországban is sikerekre számíthat, ahol a korábbi verziót még csak nem is forgalmazták.

Mostantól vége a dugdosásnak, mindenütt kapható lesz az autó, ahol az Opel jelen van. A csinos négyajtósnak 15 százalékos részesedést prognosztizálnak 2013-ra, ami máris több, mint a háromajtós részaránya, és pont fele a kombi kivitelének. Ezzel együtt az ötajtós visszaszorulását várja az Opel, a mostani 60-ról 44 százalékra.

A négyajtós kivitellel egy időben a meglévő változatok is átestek egy apró face-liften, amely a hangsúlyosabb és sportosabb hűtőmaszkban, és néhány jól elhelyezett krómlécben merül ki nagyobb részt. A BiTurbo modellek megjelenése is eltérő, de mivel mindegyik változatnál más módon jelölik ezt, ember legyen a talpán aki megjegyzi. A legerősebb dízelt vörös ülésszegélyek díszítik az utastérben, valamint a kormány és a szőnyeg is eltér a többi kivitelétől.


Sportosan elegáns négyajtós

460 literes mindössze a csomagtér, van ennél nagyobb is

Csupán 460 literes a csomagtér, van ennél nagyobb is


Ezekkel a szavakkal jellemzi az Opel az Astra szedán formatervét, sőt az Opel designfőnöke szerint az Astra a kompakt kategória legelegánsabb és legharmonikusabb arányú négyajtósa. Próbálna meg mást mondani hivatalból a jóember, de ahogy szemléljük az Astrát, szinte egyet tudunk érteni vele. Nem fogadnánk rá, hogy értékálló formával van dolgunk, de az új Astra változat tényleg egy modern és szerethető autó benyomását kelti, hirtelen nem sok hasonlóan csinos konkurens képe vetül a szemünk elé.

A kívánatos formák mellett a rendelhető extrák száma is alátámasztja, hogy az Opel komolyan veszi mostantól a négyajtós kompakt autókat. Olyan, a kategóriában kevésbé elterjedt extrák is rendelhetők a szedánhoz, mint az adaptív FlexRide futómű, az adaptív fényszórók, valamint a továbbfejlesztett frontkamerával működő sávtartó asszisztens, jelzőtábla-felismerő rendszer, követési távolságra és ütközésre figyelmeztető apparátus. Ősztől kapható majd adaptív tempomat is hozzá, amely tartja ez előzőleg beállított követési távolságot.

Sportosan elegáns - írja a sajtóanyag. És tényleg

Sportosan elegáns – írja a sajtóanyag. És tényleg


Bő a választék motorfronton is, 4 benzines és 3 dízelmotor választható a szedánhoz 100-180 lóerő között, de jövőre érkezik egy új, közvetlen befecskendezésű, benzines, turbós, 1,6 literes motorcsalád, amely további lehetőségeket kínál majd. A menetpróbán a stop/start rendszerrel szerelt 1.7 CDTI erősebbik változatát próbáltuk, amely aktív alapjárati motorleállítással elméletileg 3,7 liter gázolajjal is beéri 100 kilométeren.

A kellően erős és nyomatékos dízelmotor, jó választás az Astrához, de biztosan nem a legolcsóbb. A feláras adaptív futómű is remekül végzi a dolgát, Sport módban magabiztosan, különösebb dülöngélés nélkül alkalmas agresszívabb autózásra is. Itt jegyzendő meg, hogy az autóval egy időben bemutatott, 195 lóerős BiTurbo jelzésű dízelmotor a négyajtós kivitelhez nem lesz választható, így akinek erre fáj a foga, a másik három karosszéria valamelyikével kell beérnie.

Kipróbáltuk: 2.0 BiTurbo CDTI, 195 LE és 400 Nm

Az Astrában a kisebb motortér miatt a két különböző modul helyett egyben szerepel a két töltőlevegő-hűtő egymás felett illetve alatt.


Egy GTC Astrában próbáltuk ki az új, az Insigniából már ismerős biturbó dízelt. A sornégyes dízelben két különböző méretű feltöltő dolgozik és terheléstől függően külön-külön vagy együtt gondoskodnak az erőellátásról. A rendszer előnye, hogy megszünteti a turbólyukat és folyamatos, masszív gyorsítást tesz lehetővé. Az Astrában a kisebb motortér miatt a két különböző modul helyett egyben szerepel a két töltőlevegő-hűtő egymás felett illetve alatt.
Mindezek ellenére a 195 lóerő és a 400 Nm nem tűnik lehengerlően erősnek az Astrában, alul még mindig picit lehetne nyomatékosabb, valamint a 8,3 másodperces gyorsulási érték sem kiemelkedő.

Egyéb számadatokat böngészve a papíron kissé szűkös, 460 literes csomagtartót lehetne még felróni az autónak, mert ezt a számot bizony alacsonyabb kategóriában is felülmúlják a hasonló kivitelű modellek. Persze, ha mindenki csak a számok alapján választana, akkor nagyon bajban lennénk mi is és a gyártók is. Márpedig kár lenne ezért az Astráért.

Adatlap – 1.7 CDTI Start/Stop
Motoradatok
Lökettérfogat1686
Hengerek/szelepekS4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)96[130]/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.)300/2000-2500
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)11,3
Végsebesség (km/h)206
Fogyasztás
Város (l/100 km)4,7