Mi a VEZESS-nél makacsul hiszünk abban, hogy van értelme a hibridautózás elterjedésének. Ezért törekszünk arra, hogy tartós teszten próbáljuk ki a Priust, az Insightot, valamint a többi hibridet, és elektromos autót. Egyfajta küldetésünkké vált a jövőbe mutató autózás népszerűsítése. A BMW 3-as kombi, a 3-as hibrid és az M135i tesztvezetésére tartva az elektromos-benzines 3-as izgatta leginkább a fantáziámat.

Adatlap

BMW 3 ActiveHybrid

Ez a hibrid hármas, de nem látszik rajta
Motor2979 cm3, Elektromos / Benzin, S6
Teljesítmény340 LE
Nyomaték450 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)5,3 sec
Végsebesség250 km/h
Fogyasztás (vegyes)7 l / 100 km

A hibrid pápák nyomában

Agyamat útban a reptérre egy Insightot vezetve készítettem fel a hibrid érzésre. A Prius és az Insight direkt hibrid autónak készült, a formatervtől kezdve a beépített anyagokon keresztül a közvetlen hibrid technológiáig minden egyes centiméter arról szól, hogy ezeknek az autóknak leginkább takarékosnak kell lenniük. A 4-5 literes fogyasztásért cserébe hajlandóak vagyunk elnézőek lenni kisebb hibák és megszokást igénylő sajátosságok felett.

Nem kimondottan szép sem a Prius sem az Insight, a puha tömésű plüsskárpitokról anyám 90-ben használt Nissan Sunny-ja jut eszembe. A mérsékelt gyorsítási képesség megszokható, a 12 másodperc körüli 100-ra gyorsulás nem rossz, de a hangos motorbúgást előidéző CVT váltó miatt sokkal hosszabbnak tűnik minden egyes másodperc. De hangsúlyozom, ezek az autókat direkt arra tervezték, hogy hibridautóként bizonyítsák, a hibridautózásnak jelene van, nem csak jövője.

Az okos hibrid a navigáció adatait is használja a rendszer üzemeltetéséhez

Az okos hibrid a navigáció adatait is használja a rendszer üzemeltetéséhez

Az okos hibrid a navigáció adatait is használja a rendszer üzemeltetéséhez


Ezzel szemben a BMW és a Lexust leszámítva a többi prémium autógyár még az elején tart az útnak. Addig is, amíg BMW i8-ak nem töltik fel a német sztrádákat, hagyományos modelljeit hibridesíti a BMW. Az Ötösben használták először a 3 literes benzinmotorral elegyített elektromos hajtást, amit kisebb változtatásokkal ültettek át a 3-as BMW-be. Érdekesség, hogy az 5-ösnél csak a fejlesztési folyamat végén jött a gondolat, hogy szükség lesz hibridverzióra, ezért az akkumulátorokat csak a hátsó ülések mögé sikerült beépíteni, 520-ról 375 literre csökkenő csomagtér árán.

A 3-as BMW-nél viszont már a fejlesztés elején tudták, hogy lesz belőle hibrid is. Így a csomagtartó aljából kerekítettek ki egy öblös teret a rekuperációval visszanyert energiát tároló akksiknak. Ennek köszönhetően a 3-as hibrid BMW (vagy ha jobban tetszik hivatalos nevén: ActiveHybrid 3) használható méretű, 390 literes csomagtérrel és osztva dönthető hátsó üléstámlával a legpraktikusabb hibrid BMW.

Addig is, amíg nem lesz belőle kombi. Mert lehetne, ha Önök, kedves vásárlók igénylik. A technológia képes rá, de addig, amíg az eladott 3-as kombik 90 százaléka kétliteres dízelmotorral kel el, nem költenek pénzt hibridkombi fejlesztésre. Csak ha bizonyít az ActiveHybrid 3.

Most éppen 80 körül hajtunk, tisztán elektromos üzemben

Most éppen 80 körül hajtunk, tisztán elektromos üzemben

Mitől hibrid?

Háromliteres benzinmotortól és 55 lóerős elektromos motortól lesz hibrid az ActiveHybrid 3. Ez pedig nem akármilyen benzinmotor: a 335i duplaturbós, kétszeres díjnyertes benzinese, ami 306 lóerőt és 400 Nm-es nyomatékot képes magából leadni.

Felárasak az "áramvonal" fantázianevű 18 colos felnik

Felárasak az “áramvonal” fantázianevű 18 colos felnik

Felárasak az


Ehhez jön még az 55 lóerőt és 210 Nm-es nyomatékot tudó elektromos motor, ami önmagában elég lenne ahhoz, hogy egy Fiat Puntót fickósan mozgasson. A kettő együtt pedig rendszerszintű teljesítményben 340 lóerőt és 450 Nm-t eredményez.

Hogy megy, hogy működik?

Jól sejtik, ezúttal nem az volt a cél, hogy hibridként fogyasztási rekordokat döntsön a BMW. Sokkal inkább az, hogy a beletankolt benzint a létező leghatékonyabban alakítsa az autó mozgási energiává, kiegészítve a fékezéskor veszteségbe menő energiával, amit a hibridrendszer akkumulátora tárol. Ez 5,3 másodperces 100-ra gyorsulást és 250 km/órás végsebességet jelent. Úgy, hogy a hibridséget (jó vagy rossz értelemben) nem lehet megérezni.

Eszméletlen jól megy, hiába 135 kilóval nehezebb a 335i-nél, a plusz 55 lóerő ezt könnyen leküzdi. Indításkor itt is csak egy ready felirat jelzi: mehetünk. Nincs felbőgő motorhang, vagy a megszokott kipufogó-röffenés. Ha az akkumulátorok töltöttsége megfelelő, akkor további 4 km-en keresztül nem is indul be a benzinmotor 75 km/óra alatt.

Ez a Sportline kivitel, de akár M-sportcsomaggal is kérhető a hibrid

Ez a Sportline kivitel, de akár M-sportcsomaggal is kérhető a hibrid

Síri csöndben tehetünk meg hát egy hosszú városi utat, ami bizarr érzés egy BMW-ben. De ez a bizarr csend 160-nál is előállhat: maximum ennyivel tud menni a hibrid 3-as vitorlázó üzemben, vagyis ha megfelelő a töltöttség, és éppen nem gyorsítunk, ECO PRO módban leáll a benzinmotor és csendben suhanhatunk csak a villanymotor segítségével.
Ez a hibrid hármas, de nem látszik rajta

Ez a hibrid hármas, de nem látszik rajta

Ez a hibrid hármas, de nem látszik rajta


És ami még jobb: ebből az egészből nem érezni semmit, nincs motorrángatás, vagy hirtelen teljesítmény-szökkenés, csak a kijelzőn látjuk, hogy megy éppen a benzinmotor vagy sem. Ez nem is annyira egyértelmű, mint ahogy hangzik.

Az Audi A6 hibridben jelentőségteljes rántással hozza tudomásunkra a rendszer, mikor indul a benzinmotor, és mikor áll le. Ráadásul ott valamiért hangos ventilátorhanggal hűti a rendszer a hátra szerelt akkumulátorokat, míg a BMW-nél a széria légkondi tesz a túlmelegedés ellen, teljes csendben.

És tud még ennél sokkal furfangosabbakat is az elektromos rendszer. Az opcionális navigációs rendszer összeköttetésben van a hibrid aggyal, így az előre látható környezeti viszonyokhoz tudja alakítani az energiaellátást.

Például ha egy lejtőt lát maga előtt a rendszer, akkor tudja, hogy ott majd lesz ideje feltölteni, most minden energiát a gyorsításba fektethet. Vagy célra navigálva a cél előtti néhány kilométeren már nem tartalékol az elektromos árammal az agy, mindent belead a gyorsításba, megálláskor úgysem lesz már rá szükség.

De végtére is takarékos? És megéri?

Egy Prius 5 literes tesztfogyasztásához képest az 5,9 literes katalógus adat nem lenne rossz, ha igaz lenne. Ehhez képest a tesztúton 8,9 litert sikerült elérni. De ezt egy 210 kilométeres teszten követtük el, hosszú távú következtetést nem tudunk levonni belőle. Ezzel a motorral anno a 335i tesztautónk 12 liternél is többet evett. Innen nézve nem is rossz a kilenc liter alatti érték. Elő az excel-táblákkal: most ki lehet számolni, hogy megtérül-e valaha az a 3,5 milliós felár, amivel egy ActiveHybrid3-ért többet kérnek, mint a 335i-ért.

Ügyesen kell variálni az éves futásteljesítménnyel és a többi paraméterrel, hogy halvány igen legyen a válasz (hozzászámolva, hogy a hibridben széria a 800 ezer forintos automata váltó). Priust 9 millióért, Amperát 12-ért, Volvo V60 hibridet 17 millióért vehetnek azok, akik hisznek abban, hogy hibridet nem csak takarékosság okán, hanem egyfajta életérzésből is jó birtokolni. Nekik a 15,7 milliós ActiveHybrid 3 sem drága.

Használt 3-as BMW-k a Vezess Autókeresőben