




Nem kell sokat matekozni, hogy a SEAT-nál melyik a legfontosabb modell: a tavaly eladott 350 009 autó 55 százaléka volt Ibiza. Bármi történjék is a kiskocsival, az létfontosságú a gyárnak és a gyári emberek talán ezért hajlamosak új autónak mondani azt, ami egy diszkrét modellfrissítés eredménye.
LED-es lámpák, felárért
Mert az átdolgozással a formatervezők és a mérnökök sem hatoltak mélyre, a magma közelébe. Nemigen volt rá szükség, mert az Ibiza a legjobbak közé tartozik a kiskategóriában. Nálunk ugyanez a technika Skoda-köntösben összehasonlító tesztet is nyert a Corsa, az i20, a Mazda2 és a Swift ellenében.
Főleg a design változott és főként az autó orrán. Az új lökhárítóban kvázi megfordult a trapéz alakú levegőbeömlő és kettős xenon-fényszórókat rendelve LED-csík pompázik a lámpákban, ami újdonság a kiskategóriában.
Eltér a ködlámpák formája, más a hátsó lökhárító, módosult a műszerek számlapja és persze vannak új színek meg kárpitok, ami a B-oldal felrakásakor, az életciklus második felében dukál.
FR, földközeli motorral
Mostantól FR (Formula Racing) kivitelben nemcsak a 150 lóerős 1,4 TSI és a 143 lóerős 2,0 TDI kapható, mert az 1,2 TSI-ből is rendelhető sportos, ültetett futóműves változat.
Talpra áll a SEAT?
Barcelona, a SEAT hazája verőfényes és életteli hely. Olyannyira szép, mintha a korábbi menedzserek szolgálataik fejében, levezetésként kapták volna a kiruccanást a VW spanyol leányvállalatához.
De a Volkswagen unja a veszteségek finanszírozását és minél hamarabb nullszaldós eredményt, majd profitot vár a tavalyi 225 millió eurós (66,5 milliárd Ft) veszteség után.
James Muir elnök vezetésével a teljes vezetés kicserélődött és a friss erők jobban harapnak. A márka egy ideje új szlogent használ: az Enjoyneering a vezérfonal, ami a vezetés élményére és a magas műszaki tartalomra (engineering, azaz mérnöki tervezés) utal, de nem olyan egyedi, mint az érzéki hangon fülünkbe suttogott Auto emocion.
A martorelli üzem kihasználtsága az Audi Q3 gyártásán kívül új modellek bedobásával javulhat. A Leonból a mostani ötajtóson kívül kombi is várható és a SEAT aligha hagyja ki a kompakt egyterűek szegmensét, ha már bemutatták az IBX tanulmányt.
Az újdonságok közül a magyar piacon 2013 elején jelenik meg a Toledo, amely a Skoda Rapid testvérmodelljeként Csehországban készül és méretéhez képest nagyon jó ára lesz. A jövő év első felében fut be az új Leon, a a kiskategóriás Mii viszont még 2012-ben debütálhat, ha a tárgyalásokon sikerül megfelelő árat kialkudnia az importőrnek.
Egy Ibizába elég beülni, és a bután kezelhető rádiót kivéve otthon is vagyunk. Egészséges az üléshelyzet, a váltó könnyen és pontosan jár, törékeny hölgyeknek is kényelmesek a pedálerők.
Otthon vagyunk
A minőségérzet gyengébb az átlagnál, sok a rideg műanyag, pedig ha valamin, hát ezen az átlagember is érzékeli a spórolást. Ennél azért fontosabb az ülések kényelme, amire áldoztak tisztességesen.
Térkínálatban is a jobbak közé tartozik a katalán kiskocsi, hátul normál termetű humán egyedek is elférnek, de a legjobb benne, hogy a Clióhoz és a Fabiához hasonlóan kombi is kapható belőle.

1984-től az első generáció még a FIAT égisze alatt készült, a Ritmo rokona. Autónként 7 márkát kasszírozott a Porsche a system Porsche feliratért a szelepfedélen, mert részt vettek ugyan a hajtáslánc fejlesztésében, de ingyen nem adták hozzá a nevüket. A VW konszern 1986-ban vette meg a márkát, az 1993-ban, 2002-ben és 2008-ban bemutatott szériák donorja a korabeli Volkswagen Polo volt
Kisgyermekes családoknak, akik nem fürdenek a pénzben, ésszerű megoldás egy kiskategóriás kombi, főleg, most, hogy a Peugeot április-májustól leváltja a 207-est és a 208-ból kombi helyett valami SUV-féle lesz csak, amilyen az Opel Mokka vagy a Suzuki SX4. Kiskorúak transzportálását segíti az autó legemlékezetesebb fejlesztése: kesztyűtartója az eddigi 4,7 helyett 10,7 literes. Igen, ez a legnagyobb szám a modellfrissítéssel, a megduplázott térben elfér mondjuk két cumisüveg.
Maradt ugyanolyan szűk helyre benyomorítva az USB-csatlakozó, amely csak téglatest alkatú pendrájvokat eszik, pedig a koreaiak a Cee’ddel öt éve megmutatták, hogyan érdemes elhelyezni.
Jó felállás: hét fokozat, 105 lóerő
A 105 lóerős benzines ideális az Ibizához. Hegyen-völgyön lendületesen, de a jólneveltség határain belül vezetve 7,1 litert fogyasztott a számítógép szerint, ami kevesebb kaptatóval és szolidabb gázadagolással egy literrel alulmúlható. A duplakuplungos váltó (működési elvét lásd itt ) hét fokozat között ugrált finoman, pillanatok alatt és jó érzékkel szelektálva az áttételeket, ahogy kell. Autópályán a zajszint, elsősorban a szélzúgás lehetne alacsonyabb, de hetedikben, 140-nel még normális hangerővel merülhetünk konverzációba az útitársakkal.
A piros kombi nem okozott meglepetést: a sportfutóművel alig kell elvenni a gázt kanyarok előtt, a kormányzás is kellően pontos, de a magyarországi harctérre jobb az alapfutómű hangolása, mert mifelénk ritkák a tükörsima utak.
Három- és négymillió között
Mindhárom karosszériaváltozatnak van már forintára, elsősorban a három- és négymillió forint közötti sávra koncentrálnak – tudtuk meg Lengyel Petrától, a SEAT marketingesétől a nemzetközi sajtóbemutatón.
Itthon Reference-, Style- és FR-kivitelben kapható az Ibiza. A benzinesek közül nem lesz 60 lóerős ezerkettes és az 1,6 literes, benzin-autógáz vegyes üzemű 1,6 LPG illetve a 105 lóerős 1,6 TDI sincs fent az árlistán. A legolcsóbb a háromajtós SC, 70 lóerővel és kicsivel hárommillió alá belőtt listaárral.
A fontosabb modellek alapára:
Ibiza SC – 2 958 000 Ft
Ibiza 1.4/85 Reference – 3 299 000 Ft
Ibiza 1.2/105 TSI Reference – 3 538 000 Ft
Ibiza ST 1.4/85 Reference – 3 505 000 Ft
Ibiza ST 1.2/105 TSI Reference – 3 710 000 Ft
Itthon háromféle dízelmotorral rendelhető az Ibiza, a 75 lóerős 1,2 TDI és a 90 lóerős 1,6 TDI Reference és a Stylance helyébe lépő Style felszereltséggel választható, a 143 lóerős kétliteresből csak FR sportmodell van.
A Reference Ibizák alapfelszereltsége: ABS, ESP, guminyomás-ellenőrzés, fej/törzs légzsák elöl, manuális klímaberendezés, szervokormány, elektromos első ablakemelők, CD-s rádió MP3-lejátszással, a kormányoszlopra szerelt távvezérléssel, központi zár