Hátulról látszik legjobban, hogy ez a sportmodell

Hátulról látszik legjobban, hogy ez a sportmodell


Ez lenne a Sport? – tanakodunk a szerkesztőség garázsában, ahogy egymás mellett áll a Swift a Honda CR-Z-vel. Utóbbi lapos, belevaló és látszik rajta, hogy fiataloknak való, élménydús kisautó.

Nem a látvánnyal üt

A szomszéd helyen a Swift Sport alig mutat valamit, főleg gyári felni-gumi garnitúrájától megfosztva, ballonos téli kerekekkel megverve.

Ritkaság, de ez az autó hátulról ígér többet a tetőspoilerrel és főleg a dupla kipufogóvégekkel közrefogott ál-diffúzorral.

A Swift Sport és más sportos kisautók
Alfa Romeo MiTo 1,4 TB Multiair (135 LE)5 126 000 Ft
Honda CR-Z 1,5 S (114/14 LE*)6 499 000 Ft
Renault Clio RS (203 LE)6 190 000 Ft
Skoda Fabia RS 1,4 TSI DSG (180 LE)6 084 800 Ft
Suzuki Swift Sport (136 LE)4 490 000 Ft
*A hibridrendszer összteljesítménye 124 LE

Nem egy vérforraló hely, de a kisautók között nem szegényes

Nem egy vérforraló hely, de a kisautók között nem szegényes


Belül sem lehengerlő a látvány, de felismerhető a csúcsmodell: a sportkormányt öröm megfogni, a váltószoknyán és a kormányon jó a piros varrás, az üléseken ott a Sport felirat és vannak alupedálok, amit persze sosem látni vezetés közben.

Négyszemélyes és nincs ötajtós

A Swift Sport négyszemélyes, csak két öv van hátul. A szűk helyre befalazott utasoknak nincs jó dolga, de a nehézkes, pozíciójukat könnyen elfelejtő üléstámlák miatt az elöl ülők is megszenvedik a hátraszállást. Kár, hogy nincs ötajtós verzió.

Milyen a lemez alatt?

Feszesebbek a rugók, az új gyártástechnológiának köszönhetően egy kilóval könnyebb az új 17-es felni, mint az elődmodelléé

Feszesebbek a rugók, az új gyártástechnológiának köszönhetően egy kilóval könnyebb az új 17-es felni, mint az elődmodelléé


Tavaly októberben Horváth Zsolt már vezette az autót, most csak összefoglaljuk a mérnök úr menetpróbájából, amit a technikáról tudni érdemes. A Swift Sport tengelytávja 50 milliméterrel hosszabb, nyomtávja szélesebb, súlya pedig 15 kilóval több lett a modellváltással, tehát vezető nélkül még mindig csupán 1045 kilós. A többi Swifthez képest módosult a kerékdőlés és a kerékösszetartás, merevebb gumiperselyek, nagyobb kerékcsapágyak és a hátsó felfüggesztés erősebb bekötési pontjai tartják stabilan az autót.

Feszesebbek a rugók: az első rugóállandó 15, a hátsó 30 százalékkal nagyobb, mint a normál Swiftben, javítva az irányíthatóságot és 15 százalékkal csökkentve a karosszéria kanyardőlését. Az új gyártástechnológiának köszönhetően darabonként egy kilóval könnyebbek az új 17-es felnik, mint az elődmodell keréktárcsái.

Megesik, hogy fent marad a polc és megszűnik a kilátás

Megesik, hogy fent marad a polc és megszűnik a kilátás


Meg kell szokni az olcsó kalaptartót, amit nem visz magával és nem enged vissza a csomagtérajtó. Nem egyszer pattantunk hátra lámpánál, hogy a felhajtva maradt polcot a helyére fektessük.

Furcsa a kilométeróra skálája, mert a 30-as osztásokkal az itthon fontos 50-nek és 130-nak számjegy helyett csak apró rovátka jut.

Alapáron: térdlégzsák, xenon-fény, tolatóradar

Cserébe nagyjából mindent megkapsz alapáron, a hat másik mellé térdlégzsákot, xenon-fényt, Bluetooth-kihangosítást, automata légkondit, USB-csatlakozót.

Ezekkel a gumikkal nem sokat mutatott kanyarban. 4 490 000 forintért jutányos és felszereltsége is gazdag

Esztergomban készül, büszkék lehetünk rá. Minél jobban hajtod, annál jobban tetszik

Esztergomban készül, büszkék lehetünk rá. Minél jobban hajtod, annál jobban tetszik


A kulcsnélküli zárrendszerrel elő sem kell venni zsebedből a jeladót, van tempomat, tolatóradar és a fűtést beizzítva pár perc után parázslik az ülés.

Jól felszerelt kiskocsi – sugallja a látvány, ám a sportülés mást mond. Kicsit magasan van, de jól tart és beléd veri, hogy ebben az autóban nem lehet szétfolyni.

Tépni jó

Szívóoldali változó szelepvezérléssel és változó szívócsőhosszal a benzinmotor technikája papíron semmi különös. De amit nyújt, az beléd ég.

Nincs technikai K.O, de igazi sportmotor a Swifté. Vadul pörög, jól húz és csodásan veszi a gázt

Nincs technikai K.O, de igazi sportmotor a Swifté. Vadul pörög, jól húz és csodásan veszi a gázt


Szép egyenletesen forog, gyorsan bemelegszik és alig várja, hogy kiszabadulj a városból, ahol a nagy (10,4 méteres) fordulókör miatt váratlanul sokat kell tekerni a kormányt.

A Budapest tábla után visszaszúrok hármat és jöhetnek a kanyarok. A váltó egyszerűen tökéletes, 4400-on megjön a 160 Nm csúcsnyomaték, de pillanatokkal később túl vagyunk a 6900-on, még egy kicsit pörög, majd tiltáson forog a gép. Tetszett benne, hogy a határoló nem ütésszerűen veszi el a gázt.

Kihozza belőled az állatot!

Szűk országúton, ahol kettes és négyes között mozog csak váltó és visszakapcsolásnál a gázfröccsökre felbőg a motor, a Swift Sport valódi élmény. Nem abban nagy, ahogy az ülésbe présel, hanem abban, ahogy a dobálós erdei útból gyorsasági lesz.

Ha kijössz százon 6,4 literből, amit a gyár megad, akkor kár volt megvenned. Országúton nagyon lehet vele tépni, 9,3 literből már tiéd a világ

Üvölt a gép, tizedmásodpercek alatt gangolsz és összefolynak a fák, mintha az életedért tépnél. A sportmodellek között a leggyengébbek egyike, ezt hajtva mégis jobban tódul a vér, mint a steril Ibiza Cuprában, pláne a nyugger Fabia RS-ben, hiába a 180 lóerő.

Kikapcsolt ESP-vel igazából vezetsz, mint régen. Itt nincs közben zabálás, csörizés a haveroknak, csak vezetés van, küzdelem, koncentrálás a váltásokra és arra, hogy gázelvételkor farával rálegyez az ívre. A terhelésváltás jól kontrollálható, de számítani kell rá.

A futómű nem ráz, a zajártalom vészes

Annál a tempónál, ahol a futómű kezdené megcsillantani tudását, antisport gumijával a tesztautó elengedte az ívet. Most annyi biztos, hogy kellően kényelmes a rugózás, a fagyban megszaporodó kátyúk nem koppantak be veséig.

Ha kitavaszodik és visszakapja a gyári gumi-felni szettet, rémisztő tempóra lehet képes. Gonosz xenon-szemével odaszúr az előtte lihegőnek és elmegy mellette külső íven.

Autópályára az esztergomi sportgép továbbra sem való, hiába lett hatfokozatú váltója. 120-nál 3000-et forog, ami nem sok, de az autó így is túl zajos és vadságához képest a 195 km/órás végsebesség ibolyaszerény.

Ehet 7 alatt, de inkább 9 felett

6,4 liter a gyári átlagfogyasztás, ami poroszkálva tartható, de akkor minek vettél ilyen autót? Kamikazeként 9-10 liter elfogy, de ez méltányos.

Csupán 4 490 000 forintba kerül a nagyon gazdagon felszerelt Swift Sport, amelyre ismét igaz, hogy a szegény ember Ferrarija. Ha látványban és presztízsben nem is, élményben kisebb a szakadék a kettő között, mint vételárban.