Miután fájó szívvel visszaadtuk legutóbbi tartósteszt-autónkat, a félig űrhajó-félig trolibusz-félig Corolla Toyota Priust, ugyancsak nagy tanakodásba kezdtünk, mi legyen a következő. Felmerültek olcsó családi autók és izgalmas, sportos, erős kocsik, de végül még a legelvakultabb BMW és Dacia-pártiak is meghajoltak a Haladás Szelleme előtt. Eldöntöttük: az általunk megszokott dugattyús-füstölős autózás alapjait akkumulátorsavval marató forradalomból, az elektromos autózás hajnalából továbbra sem maradhatunk ki. Nem hátrálunk!

A feláras tetőablak nagyban oldja a klausztrofóbiát a csöpp kupé csöpp kabinjában

A feláras tetőablak nagyban oldja a klausztrofóbiát a csöpp kupé csöpp kabinjában


Az elektromos autó még nem nagyon (nagyon nem) ért ide

Természetesen az elektromos autókat is forgalmazó importőröket kerestük meg először, de azzal kellett szembesülnünk, hogy ezek a kocsik még jó ideig nem válnak a magyar utcakép meghatározó szereplőivé. Igazi, nem csak sajtóközleményekben szereplő magyar Ampera ki tudja, mikor lesz, C-Zeróból, iOnból, i-Mievből csak pár, hosszú távon nem nélkülözhető példány van az importőröknél.

A Nissan Leaf, ami oly jellemző módon hagyta hidegen a magyar, környezetvédelemmel és közlekedéssel foglalkozó szakpolitikusokat, valójában még nem ért ide, a nagyon-nagyon urbánus Revával pedig valahogy eleve nem akartunk tartósan, vegyes üzemben közlekedni.

A CR-Z formájával a Honda legalább olyan jól eltalálta a régi legendát, a CRX-et, mint mondjuk a Mini az új modellekkel az ős-Minit

A dízel-hibridek cammogva érkeznek

Bár egyes gyártók 2-3 literes fogyasztással hitegetik az európai piacot, melyet új dízel-hibrid autójuk majd játszva teljesít, azt kell mondjuk, egyelőre ez a technológia sincs olyan nagyon közel a hazai autóvásárlókhoz.

Valószínűleg Sólyom László szíve választottja, a 3008-as Peugeot lesz majd az első kocsi, amit dízel-hibridként is bemutatnak itthon, ezt alighanem a Citroen DS5 követi majd. 2013-ra várjuk a Volvo V60 hibridet.

Sportos, sci-fis és remekül átlátható a műszerfal

Sportos, sci-fis és remekül átlátható a műszerfal


HHH – Három Hibrid Honda

Sebaj, ha nincs villanyos, hát van másik hibrid! A Porsche Panamera vagy a VW Touareg, netán az X6-os BMW méregdrága luxus-hibrid változatai nem igazán jöttek szóba: olyan kocsit szerettünk volna tartósan nyüstölni, ami minél több olvasónk számára elérhető alternatíva. Hamar képbe került a Honda.

A Honda három olyan kocsit is forgalmaz itthon, amelyben vállvetve dolgozik a benzin- és a villanymotor. A CR-Z kis kupé, az Insight kompakt ötajtós és a Jazz kisautó motorterében nem a legfejlettebb hibridrendszer dolgozik ugyan, cserébe a kocsik ára barátságosabban alakul, mint például a bonyolultabb, műszakilag igényesebb és nagyobb üzemanyag-megtakarítást elérni képes Toyota hibrideké.

Ízlés kérdése a műszerfal megítélése. Én szeretem, feleségem szívből gyűlöli

A technikai hátrányt a Honda olyan hibridautóval próbálja kiegyenlíteni, ami neki áll igazán jól, és elsőre senkinek nem az jut eszébe a kocsi láttán, hogy biztos nagyon takarékos: egy kis sportos kupéval. Egy ilyet kaptunk első tartós tesztalanyként a Hondától, három hónapra. (Utána jön majd az Insight, 2012 harmadik negyedévében pedig a Jazz hibridváltozata.)

Adatlap

CR-Z tartósteszt kilövés

Tartósteszten a Honda kis hibrid kupéja 1
Motor1497 cm3, Benzin / Elektromos, S4
Teljesítmény114 LE
Nyomaték145 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)9,9 sec
Végsebesség200 km/h
Fogyasztás (vegyes)5 l / 100 km

CR-Z: Izgalmas, sportos, mégis használható

A CR-Z-vel szerzett első saját tapasztalatainkról másfél évvel ezelőtt, a hazai bemutatón számolhattunk be. A kis pszeudo-sportkocsi már akkor is nagyon tetszett, bár már akkor is sejthető volt, hogy nem ezzel éri majd el legnagyobb eladási darabszámait itthon a Honda. Pedig sokkal használhatóbb, mint amilyennek látszik, sőt: sokkal használhatóbb, mint legendás elődje, a CRX kupé volt.

Használt CR-X-ek a Vezess.hu autókeresőjében

A látványos formatervű, fürge kis ragadozó halakat idéző CR-Z nagyjából akkora belteret kínál, mint a MINI alapmodellje. Elöl szélesebb, hátul keskenyebb, a csomagtartója nagyobb, de laposabb – használati értékük hasonló. Jellemük persze egészen más: a MINI jópofa retroautó, ami sokakat megfog, a CR-Z pedig vérbeli Honda, szűk, de elkötelezett rajongói körrel.

A hátsó ülések leginkább csak (kisebb) gyerekeknek alkalmasak: hétéves lányomat gyerekülés nélkül viszem benne hátul, mert magasítóval nem fér be, viszont már jó neki az öv. A KRESZ szerint ilyet lehet: “A gyermeket nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni: … ha gépkocsi hátsó ülésén utazik, 3. életévét már betöltötte, legalább 135 cm magas és az üléshez beszerelt biztonsági övvel – testméretéhez igazodóan – biztonságosan rögzíthető“).

Hátul hétéves gyermekem gyerekülés nélkül utazhat, szabályosan és biztonságosan

Hátul hétéves gyermekem gyerekülés nélkül utazhat, szabályosan és biztonságosan


Családi második autóként tehát kisebb gyerekek mellé lehet létjogosultsága – én most nagyon élvezem, hogy Apa kis sportos kocsival viheti reggel a gyereket, Anya meg délután megy érte a Voyagerrel – már-már amerikai sorozat lennénk, ha nem lenne az a bizonyos Voyager 14 éves.

A közvetlen kormányzás, a precíz kézi váltó, a rövid tengelytáv és a magas fordulaton szívmelengető rekedt üvöltésre váltó, változó vezérlésű hamisítatlan Honda-motor könnyedén feledteti a pilótával, hogy olyan kocsiban ül, ami még 2012-ben is majdhogynem forradalminak számít – környezetbarát üzemre, üzemanyag-takarékosságra fejlesztett hajtásrendszere miatt.

CR-Z szárnnyal, kompresszorral és Mugen-tuninggal: igazából ezt szerettük volna tesztre:



Az első tesztadatok

Két tankoláson vagyunk túl a CR-Z-vel. A fogyasztást és minden egyéb említésre méltó történést szorgosan naplózzuk a Vezess.hu online szervizkönyvében, (amit szeretettel ajánlunk figyelmébe minden kedves olvasónknak, aki szereti autóját; jó kis cucc!).

Két tankolás után az látszik, hogy a 40 literes tank kockázatmentesen elég 600 kilométerre vegyes üzemben, az átlagfogyasztás pedig 2/5 országút, 2/5 130-140 km/h-s sztráda és 1/5 város mellett, néha meghajtva (hátborzongató, amikor 4500-as fordulat környékén megjön a jellegzetes torokhangú VTEC-üvöltés), de többnyire békésen, rádiózgatva vezetve 6,1 liter benzin száz kilométerre.

Nem rossz érték egy ilyen vehemens, 11 mázsás kis kupétól. Hibridrendszer nélkül 7, de inkább 8 liter lenne az átlag, tapasztalataink alapján. Hiába: a fékezés energiájának elraktározása egy akkuban olyannyira logikus dolog, hogy nem is értjük, miért nem hibrid minden autó a világon 2012-ben. Ha elektromos még nem is lehet az összes kocsi egyelőre.