Adatlap
FIAT Freemont 2,0 Multijet Urban
Motor | 1956 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 170 LE |
Nyomaték | 350 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 11,1 sec |
Végsebesség | 183 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 7,3 l / 100 km |
Úgy alakult, hogy a FIAT-nál az Ulysse, a Multipla és a Croma kifutásával gyors egymásutánban eltűnt az összes tágas családi autó. Mivel az olaszok bevásároltak a Chryslerbe, kéznél volt a Dodge Journey, amelyből – áthangolt futóművel és olasz dízelmotorokkal – megszületett a mindhármat helyettesítő Freemont.
Mit tesz három FIAT embléma?
Furcsa, hogy a kormány közepén és az első ülésalatti szervizkönyvön is egy kisautókra szakosodott, nagyobb autóival stabilan sikertelen márka emblémáját látni, de miért ne? Ezt a crossovert elég volt áthajózni a nagy vízen, de a biztonság kedvéért leverték az árát.
Az amerikai eredettel jár az agyzsibbasztó csilingelés az öv bekötése miatt, pedig nem megyünk sehova, csak az ablakemelő miatt adtam rá a gyújtást. Az ablakemelő kapcsolói a korábbi gazdát idézik, a mai Mercedesekben is megtalálhatóak.
32 ülésbeállítás
Összesen 32 üléskonfigurációt számoltak össze a nálam kitartóbbak, de az két perc után kiviláglik, hogy a Freemont variálhatósága csodálatos. A középső ülés már eleve azzal nyer, hogy a szélén kihajtható két ülésmagasító.
Törésteszten az amerikai eredeti
A pad hosszirányban mozgatható, ha leghátul kevés a lábtér vagy anyu telerámolta a saroglyát (758 liter). Amikor horpasztani szottyan kedvünk, a három részre osztott üléstámlák dőlésszöge kényelmesebbre állítható.
A mélyre engedhető üléshelyzet kellemes meglepetés volt, jó érzés nem az autón, hanem a kocsiban ülni. Legalulról olyan érzés körbenézni, mintha a kádból kutatnánk a peremen lévő szappan után, de az üléshelyzet jó. Viszont a vaskos első tetőoszlop mindig útban van.
Elég bele a kétliteres dízel
Városban váratlanul mozgékony volt az autó, és nemcsak a 350 Nm miatt. 11,6 méteres fordulóköre egész jó, főleg egy amerikai autótól, ahol sokkal szélesebbek az utak, öblösebbek a parkolóhelyek és húsosabbak a felhasználók.
A Daimler belebukott, a FIAT megcsinálja?
Úgy tűnik, a FIAT-nak sikerül az, ami a németeknek nem. A Daimler nagyjából 30 milliárd dollárt (6600 milliárd Ft) bukott a Chryslerrel 1998-ban kötött frigyen, amit alig bírtak felbontani. Sergio Marchionne vezetésével az olaszok két év alatt kőkeményen szanálták az amerikai beteget és már jönnek is az első eredmények.
A FIAT részesedése most 53,5 százalék a Chryslerben. A FIAT a kanadai államot és az Egyesült Államokat vásárolta ki a Chryslerből, amely a munkahelyek megmentése érdekében a GM-be és a Chryslerbe is beszállt a 2009-es csődvédelmi eljárással. Az Obama-kormányzat 12,5 milliárd dollárt fektetett a Chryslerbe, amiből 11,2 milliárdot kapott vissza, nem számolva a megőrzött munkahelyek ezreit.
Az amerikai kormányzat három feltételt támasztott a FIAT tulajdonszerzéséhez: 1. gyártson egy takarékos benzinmotort az Egyesült Államokban, ami megvalósult az 1,4 MultiAir Michigan állambeli gyártásával. 2. Az európai kereskedőhálózatban jelenjenek meg a Chrysler/Dodge modellek és exportáljanak 1,5 milliárd dollár értékben amerikai autókat a vén kontinensre. Ezt szolgálja a Journey/Freemont és a Chrysler 300/Lancia Thema emblémacsere. 3. 2011. végére a Chrysler homologizáljon egy olasz technikájú autót 5,88 literes fogyasztással, amit a jenkik 40 mérföld/gallonnak mondanak.
Sergio Marchionne az egykor veszteségekben fuldokló és mindinkább lecsúszó FIAT után most a Chryslert is megmentheti a végelgyengüléstől. A fekete pulóveres topmenedzser alapelve, hogy a tömeggyártók közül csak az a fél tucat óriás marad életben, amely legalább hatmillió autót gyárt évente. Marchionne a konszern európai és amerikai márkáival 6,6 millió autót kíván értékesíteni 2014-ben. Ebből az Alfára osztott félmillió darab messze irreális, ráadásul a FIAT kiöregedett húzómodelljei (Punto, Linea, Bravo) miatt is gellert kaphat, de Marchionne már nem egy meglepetést okozott az autós világnak.
Akadozva, hosszú utakon terelhető a váltó a hat fokozat között, szerencsére a dízel olyan rugalmas, hogy nem sokat kell matatni vele. Az Opel Insigniába is átadott dízelmotor erőteljes, lámpánál hegynek fel sem akar lefulladni.
Akkora erővel dolgozik, hogy ne győzzön a forgalmi szerint üresen 1874 kilós test, amit további 606 kilóval megrakhatunk. Ergo 7×75 kilónyi felnőtt mellé is marad 81 kiló a csomagoknak.
Hangos, de takarékos
Ilyenkor ez csak elméleti érték, mert a harmadik üléssor a csomagtérből vesz el helyet, de teljes létszámmal is marad némi hely. Esernyőre csukva is terebélyes babakocsink pont befért a 6-7. ülés mögé.

Mire a ruppótlan amerikai autók Európába értek, mindig kitalálta valaki, hogy adjuk őket prémiumtermékként, mert a vám és a szállítás úgyis felveri az árukat. A Dodge Journey megúszta ezt, FIAT Freemontként is nagyon jó az ára és variálhatósága sem csorbult
Ma már ennél olcsóbb autókban sem ennyire erős a motorhang.
Városban állandóan jelen van a mély dörmögés, amire nem mentség, hogy még így is jobb, mint a PD TDI géppuskázása volt a Journeyben.
Hangosnak hangos a dízel, cserébe a fogyasztás elhanyagolható.
Erősen sietve 7,2 litert mértünk országúton, amiből békés hömpölygéssel simán lehet hat litert csinálni. Városban is takarékos a Journey, megél 8,5 liter gázolajon.
Lehet automata és 4×4-es
A világjárást automata váltóval tudná meg szebben celebrálni a Freemont, de a hatgangos automata a marcona külsőhöz dukáló összkerékhajtással együtt megjelenhet a közeljövőben, ha lesz rá kellő igény. Németországban már rendelhető.
A Freemont mindig a nagy test magabiztosságával uralja környezetét. A telerámolva 2,5 tonnás autónak van respektje sztrádán és városban sem pont az olasz-amerikai erődítmény elé vágnak be a kanyarodósávban sunnyogók.
A tesztautó a 19 collos felnikkel könnyedén átgázol az úthibákon, holmi gödrök vagy sínek nem ingatják meg az autót. Tetszett benne a tolótető, amely 170 ezer forintba kerül, de nem huzatos és beereszti az ajándékba kapott szeptemberi nyarat.
Itthon minden Freemontra 810 ezer forintos engedmény érvényes, így jön ki 6 790 000 forintra a 140 lóerős belépőmodell és 7,6 millióra a 170 lóerős Urban ára, amely a tesztben szerepel. Erre mondja a nepper, hogy ennyiért AIDS-et sem kapol. Ár/érték arányban az amerikai származású, Mexikóban gyártott, olasz emblémás egyterű-SUV-combo valószerűtlenül jó.
Kicsit sem szegényes a hétszemélyes, ESP-s, háromzónás légkondis alapmodell, de az Urban többletfelszereltsége (tolatóradar, előredönthető utasülés tárolóval, motoros ülésállítás és deréktámasz, színes érintőképernyős rádió DVD-lejátszással és USB-csatlakozóval, elektromos tükörbehajtás) bőven elfogadhatóvá teszik a 400 ezer forintos felárat.
Amikor bejön az emblémacsere
Az emblémacserével átmenetileg betömhető egy lyuk a kínálatban, de a teherautókat leszámítva ez inkább ártani szokott az összes résztvevőnek. Nézzék meg a nyomorult Saab 9-2x-t az Imprezából, a Daihatsu Charade-ot a II-es Yarisból, vagy az elavult Fiestából kikanyarított Mazda 121-est.
A FIAT viszont kiszemelte azt az egy autót a Chryslertől, amit érdemes Európában is Nem csoda, hogy a Freemont nagy sikernek indul, Nyugat-Európában is ráharaptak a népek: melyik szülő ne akarna egy erős dízel kombi árából igazi csatahajót venni?