A Volkswagen buszlimuzinja régi, megszokott bútordarabja a tágas, öt-plusz-személyes családi autók kínálatának már tizenhatodik éve. A kocsi hosszú-hosszú ideig három különféle emblémával is rendelhető volt: Ford Galaxynak, Seat Alhambrának és Volkswagen Sharannak hívták az ikreket. A Ford aztán 2006-ban önállóan készítette el az új Galaxyt, ami igen jól sikerült. Tulajdonképpen csak egy nagy hibája volt: nem került rá tolóajtó. Hát az új Sharanon már az is van. Felárért természetesen motoros mozgatással.

Olyan, mint egy Volkswagen

Jóval nagyobb és kényelmesebb elődjénél

Jóval nagyobb és kényelmesebb elődjénél

Jóval nagyobb és kényelmesebb elődjénél


Az új Sharan remekül illeszkedik a Hatos Golf óta beszélt VW-formanyelvbe. Szögletes, az elülső sarkaknál lecsapott körvonalak, rideg, erőteljes pofa, érdektelen fenék. Oldalról meg olyan, mint bármelyik tolóajtós egyterű.

Belül is ugyanez a helyzet. Egyértelmű minden, a kapcsolók-gombok-kezelőpanelek a ’90-es évek Passatjából könnyedén levezethetők. Semmi fantázia, semmi játékosság, csak funktionalität és einfachkeit. Mindent könnyű megtalálni és használni, minden praktikus és minőségi, csak közben elég erős a kriptahangulat.

Hátulról jellegtelen; a lámpák közé koreai vagy francia emblémát is el tudok képzelni

Hátulról jellegtelen; a lámpák közé koreai vagy francia emblémát is el tudok képzelni

Hátulról jellegtelen; a lámpák közé koreai vagy francia emblémát is el tudok képzelni


A műszeregység is olyan, mint minden VW-ben, Polótól Transporterig. Két nagy óra, bennük egy-egy kicsi, fehér háttérvilágítással. A márkára korábban jellemző szörnyű, zavaró kék fények szerencsére már visszavonultak a műszerekről és berendezkedtek hosszú távú ostromra a rádió- és klímakonzolban.

(Nem értem, miért ragaszkodnak a németek egy mozgó-rázkódó autó kijelzőjén épp a kékhez, amire a legnehezebben fókuszál az emberi szem a színek közül, de sebaj, ez egy ilyen nép, farmotoros sportautót se jutna eszébe másnak gyártani.)

A Sharanra is jellemző az a német tömegautós sajátosság, hogy a hőmérsékletet legalább 1-2 fokkal a szokásosnál magasabbra kell csavarni, hogy ne fázzak a rideg környezetben. Brrr. Még szerencse, hogy a Volkswagen bézs belsővel is gyártja autóit; világos kárpittal biztosan jóval kellemesebb a hangulat.

Jól mutat az öthálószobás családi ház felhajtóján

Jól mutat az öthálószobás családi ház felhajtóján

Európa nem szereti a buszlimuzinokat

A Sharan beskatulyázása viszonylag egyszerű dolog: ez egy MPV, vagyis Multi Purpose Vehicle, magyarul egyterű (esetleg buszlimuzin). A hozzá hasonló, még három üléssorral is értékelhető méretű csomagteret kínáló, de a középkategóriás hosszból nem kilógó modellek kínálata elég csekélyke manapság Európában. Van a Sharan, ikertestvére, a Seat Alhambra, a Galaxy, a Citroen C8/Peugeot 807, a Renault Grand Espace, a Kia Carnival. Megannyi öreg modell, a német páros kivételével semmi újdonság. Kihagytam valakit? Nem hinném.

Az amerikai piac bezzeg bővelkedik a kategória régi és új képviselőiben egyaránt (ott minivan-nek hívják őket). A helyi márkák is erősek a műfajban: Chevy Traverse, Chrysler Town&Country, Ford Flex, meg a más márkanéven árult klónok. A japán gyártók is két marékkal szórják a családi nagy egyterűeket az ottani piacra: (Toyota Sienna, Mazda MPV, Nissan Quest, Honda Odyssey, stb. Az óhazában ezek a nagy, kényelmes batárok mégsem bírtak komoly gyökeret ereszteni. Érdekes.

Hahó, minden rendben ott hátul?

Helyből van bőven a Sharanban. Három sorban hét felnőtt boldogan elterpeszkedhet, a térkínálat jóval gavallérosabb, mint az elődmodellben. A középső sorban ugyan még mindig egy picit túl alacsonyra nőnek ki a székek a padlóból, de az előző Sharanhoz képest ez már igazán bárszéknek számít.

A beszállás leghátra könnyen, gyorsan megy

A beszállás leghátra könnyen, gyorsan megy

A leghátsó sorba igen könnyű beszállni, az előredönthető, vagy akár lehajtható külső középső székekkel. Ha pedig senki nem megy Apuval a telekre, az összes széket átforgatva, a padlóra simítva majd’ 2,3 köbméteres furgon lesz a Sharanból.

A meredek oldalablakokkal még tágasabbnak érződik a tér. Eddig úgy gondoltam, a Galaxynál, a Sharan legközelebbi vetélytársánál nincs is és nem is kell nagyobb családi hétüléses, de a Sharan helykínálatban egy picivel túltesz a nagy Fordon. Igaz, a csomagtartója pár literrel szűkebb.

Sharan és Galaxy – mi a különbség?
Ford Galaxy 1,6 EcoBoost Trend VW Sharan 1,4 TSI Trendline
Méretek, tömeg
H/sz/m (mm) 4820/1884/1720 4854/1904/1720
Tengelytáv (mm) 2850 2919
Csomagtér (l) 3082325 300-2297 (7 sz.)
Saját tömeg (kg) 1697 1648
Terhelhetőség (kg) 718 642
Motoradatok
Lökettérfogat 1596 1390
Max. teljesítmény (kW[LE]) 118[160] 110[150]
Max. nyomaték (Nm) 240 240
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,9 10,7
Végsebesség (km/h) 201 197
Fogyasztás
Város (l/100 km) 9,1 9,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,1 6,1
Vegyes (l/100 km) 6,8 7,2
Bruttó listaár (Ft) 9 400 000 8 314 750

Kis motor nagy testben

A Sharan 16 és fél mázsáját egy 1,4 literes motorra bízták, ez a belépőmotor. Kérem, senki ne kezdjen azonban harsány kacagásba: ez a kis motor nem akármilyen kis motor.

Lehangoló a beltér, bármit megadnék egy kéttónusú műszerfalért, urambocsá fabetéttel

Lehangoló a beltér, bármit megadnék egy kéttónusú műszerfalért, urambocsá fabetéttel


Az 1.4 TSI jelzésű kis szörnyeteget alacsony fordulaton kompresszor, magas fordulatszámnál turbófeltöltő pumpálja nagyobbra. Így aztán a családi monstrum meglepően fürge a városi forgalomban, de még jóval a legális autópályatempó felett sem veszti el erejét. És közben nem is üvölt állandóan.

A turbólyukat kiküszöbölő kettős feltöltőrendszer hozadéka, hogy a Sharan 100 km/h-nál kétezres fordulaton elporoszkál. Igaz, hogy a pici motor közben annyit kap enni-inni, mintha vagy másfélszer akkora volna, de pörögnie, zúgnia nem kell, és ez jó hatással van a zajkomfortra. Ráadásul minden váltásnál olyan bőszen szusszan a lefúvószelep, hogy az ember kifejezetten élvezi, hogy V6-os duruzsolás helyett ilyen kis méregzsák van alatta. A kútnál meg tök mindegy; éppúgy 10-11 litert eszik ez is, mint egy hathengeres enne.

Gyári fotók gyári fotósoktól

Lehet, hogy a mérőpadon összeizzadták valahogy azt a 7,2 literes vegyes átlagot, ami a katalógusban áll, de hogy ezt a valóságban hozni lehetetlen, az tuti. Normálisan, nem különösebben gyorsan, de azért dinamikusan haladva bizony 11 liter volt a tesztátlagunk. Pedig még a piros lámpánál a motort leállító elektronika is volt az autóban.

Adatlap

Volkswagen Sharan 1,4 TSI

Az orra tipikus mai VW, a teste meg egy buszlimuziné
Motor 1390 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 150 LE
Nyomaték 240 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,7 sec
Végsebesség 197 km/h
Fogyasztás (vegyes) 7,2 l / 100 km

Ehhez képest már nem is sokallom annyira nyári teszt-Galaxynk kétliteres turbómotorjának 9,7-es tesztátlagát – igaz, kifejezetten kímélő üzemben. (Érdekes, hogy a fél mázsával nehezebb, erősebb 1,6-os turbó Galaxy katalógus szerint decikkel kevesebbet fogyaszt.)

Fék? Kormány? Rendben. Futómű? Néha az is

A Sharan vezetése, ha nem is nagy élmény, de azért – eltekintve a gyászos belső környezettől – kellemes feladat. A kormány, a fék gyorsan reagál, a nagy test könnyedén követi az utasításokat. Először azt hittem, a futómű is amolyan németesen kényelmes, átlagos darab.

Aztán jött az első alattomos kátyú, úgy 70-nél. A kormányt hirtelen félrecsapva sikeresen meg is közöltem a rohadékot, de igen hirtelen leizzadtam. No nem azért, mert annyira féltettem a kerekeket. Hanem mert az a kígyózó-billenő-kenődő reakció, ahogy az elöl-hátul kettős keresztlengőkaros konstrukció próbálta megtartani a támolygó nagy vasat, hát mindennek tűnt, csak biztonságosnak nem.

Mennyi?

Az új Sharanért legalább 8,3 millió forintot ott kell hagyni cserébe; ez az 1,4 literes, turbós-kompresszoros motorral szerelt, 150 lóerős, hétszemélyes alapváltozat ára. A mi autónk közepesnél kicsit jobban felszerelve (kétzónás automata klíma, telefonkihangosító igen, bőr és tetőablak nem) olyan kilencmilliós kocsi lehet.

Sok? Nos, azonos felszereltség mellett a Sharan még olcsóbb is, mint a nagy konkurens Galaxy, de magyar viszonyok közt így is csak akkor fog eltejedni, amikor már 3-4 évesen, 2-300 ezer kilométerrel lehet őket behozni Németországból.

És akkor még nem is mondtam, mennyi a dízelmotor felára. A kétliteres, 170 lovas dízellel 1,2 millióval kerül többe a Sharan. A kis turbómotor nem valami takarékos jószág ekkora kasztnival, de a különbséget számításunk szerint kábé 80-90 ezer kilométer alatt le lehet autózni. Taxisoknak tehát nem is kérdés, melyiket éri meg megvenni.

Nagy, jópofa a motorja, listaáron nem is túl drága a kategóriában. Sőt, Magyarországon egy Volkswagen már presztízsértékkel is bír. Ezzel együtt én igen irigy lennék, valahányszor szembejönne a Sharanommal egy öregebb, de kedvesebb, élettelibb, bohémabb francia a 807/C8 párosból, netán egy sportosabb, fickósabb Galaxy. Mert nem szeretek kriptában autózni.