Kétszáz kilométeren át szidtuk Fokváros környékén a szörnyű huzatot és a félpercenként lecsapódó szélfogó rácsot. Ilyen lenne egy harmincmilliós luxuskabrió szélvédelme? Másnap persze kiderült, hogy nem a német autótervező mérnökök a hülyék, hanem a magyar autós újságírók. Egyszerűen csak fel kellett volna húznunk a hátsó üvegablakot.

Az előd sokaknak nem tetszett, ez meg úgy általában gyönyörű

Az előd sokaknak nem tetszett, ez meg úgy általában gyönyörű

Az előd sokaknak nem tetszett, ez meg úgy általában gyönyörű


Előbb jön a tetőtlen Hatos

A BMW nagyon furcsát lépett ezzel a bemutatóval, nem is emlékszünk hasonlóra praxisunkból. Nem egy már kész autó tetejének levágásával csinált ugyanis kabriót, hanem pont fordítva.

Most itt a nyitható tetejű Hatos, ősszel jön a kupé, jövöre pedig a négyajtós kupé, a Grand Coupé koncepció nyomán. Példátlan fejlesztési sorrend.

Szép, tiszta, és ami ezzel jár: kicsit felismerhetetlen. Profilból lehetne Jaguar is, vagy valami ami kabrió

Szép, tiszta, és ami ezzel jár: kicsit felismerhetetlen. Profilból lehetne Jaguar is, vagy valami ami kabrió

Szép, tiszta, és ami ezzel jár: kicsit felismerhetetlen. Profilból lehetne Jaguar is, vagy valami ami kabrió


Stopperes kabrió-megszállottak kedvéért íme a legfontosabb adatok: az új Hatos kabrió 19 másodperc alatt nyitja, 24 másodperc alatt zárja vászontetejét. Mindez 40 km/h sebesség alatt akár menet közben is lehetséges.

A BMW a hatalmas luxuskabrió legerősebb, legdrágább autóit hozta el a dél-afrikai bemutatóra. Jobbkormányos változatban.

Ez okozott pár problémát persze, de nem csak az út rossz oldalán autózni volt izgalmas. A 650i álltó helyében is felnyomja az adrenalintszintet.

A hátsó lámpák meg kicsit alfásak, nem?

A hátsó lámpák meg kicsit alfásak, nem?

A hátsó lámpák meg kicsit alfásak, nem?


Új cápa született

A BMW PR-esei mindig lelkesen engedtek teret az emberi kollektív tudat megmagyarázhatatlan vonzódásának – a porcoshalakhoz. A filmtörténet ikonikus figurája az emberevő cápa, már egész kicsi gyermekek kéjes borzongással tapadnak a tengeri akváriumok falához, ha jön a hegyes fogú, áramvonalas vízi ragadozó: ilyen autó kell a Zembereknek, gondolták.

Az új Hatos pofáját is úgy tervezték, hogy rá lehessen fogni: legalább annyira cápaszerű, mint a ’70-es, ’80-as évek előredőlő orrú modelljei. Még kis kopoltyút is nyitottak az oldalán az első kerekek mögött. Volt kolléga, aki szerint ez giccses; lehet, de egy cápának igenis szüksége van légzőnyílásokra.

Nem akar különleges lenni, mint az elődje, csak úgy általában szép

Nem akar különleges lenni, mint az elődje, csak úgy általában szép


Szép, német gyári képek a 650i Cabrióról – !


Kecses és gyönyörű az egész (ha rosszindulató akarok lenni: mintha semmi köze nem lenne elődjéhez). A repülőn odafelé még fanyalogtunk a formáján: tömzsi, pufók csúfság, nevetgéltünk Winkler mesterrel odafelé. Közben a márka lánglelkű PR-ese (egyben a Gyula egyedül jön zenekar frontembere; valahol le kell vezetni a német multinál felgyülemlő feszültséget) szomorúan feszengett. Aztán a kocsit megpillantva nem győztük kérni a bocsánatot.

A kocsi tényleg képes rosszul kinézni képeken, de csak azért, mert nagyon széles. Ha azonban a fotós veszi a fáradságot, és nem szemmagasságból, hanem talajszintről kattint, még a fotókon is látszani fog, milyen hosszú, nyúlánk, elegáns sporthajó is ez voltaképpen. Még jobban érzékelteti lapos kecsességét az összehasonlító kép a műszaki alapokat adó Hetes luxuslimuzinnal:

Ennyivel laposabb, sportosabb a Hetesnél

Ennyivel laposabb, sportosabb a Hetesnél

A Hatos beltere méltó a csodás formához. Minőségi anyagok, masszív, tömör minden, az örökkévalóság ígéretével. Különben minden pont olyan, mint egy Ötösben vagy Hetesben vagy X5-ösben vagy X3-asban vagy X6-osban, csak egy kicsit jobban a vezető felé fordul a középkonzol. Igazi BMW, és azok közül is különösképp driver’s car.
Az erős napsütéssel váltakozó homokviharban nehéz volt belteret fotózni, inkább kölcsönvettem pár gyári képet

Az erős napsütéssel váltakozó homokviharban nehéz volt belteret fotózni, inkább kölcsönvettem pár gyári képet

Az erős napsütéssel váltakozó homokviharban nehéz volt belteret fotózni, inkább kölcsönvettem pár gyári képet


Mindössze két apróság ellen emelnék szót. Egy kicsit túl vastag a kormány, és egy kicsit túl csúnya a kijelző-tokozás (olyan, mintha eredetileg eltűnősnek, a műszerfalba csukhatónak tervezték volna, csak aztán nem az lett). De különben a Hatos kabrió belseje az egyik legnagyszerűbb hely a világon. Elöl.

Bár a gyártó azt állítja, a hely hátul nőtt a hely az előző szériához képest, ettől még bizony szívem szerint csak gyerekeket parancsolnék ide. És őket is csak gyerekülés nélkül. Apró jelzés arra, hogy a BMW sem gondolta másképp: hátul nincs egy fia pohártartó sem.

Kódolt üzenet

Hogy ne csak az E30-ról tudja mindenki, hogy milyen BMW (ilyen): íme néhány érdekes adat. Az előző Hatos gyári fejlesztési kódjele E63 (kupé) illetve E64 (kabrió) volt. Az új: F12 a zárt, F13 a nyitható változat.

Okos kütyük

A 650i egy alapáron is harmincmilliós kabrió, egy presztízsmárka csúcsragadozója. Egy ilyen kocsiban nem elég, ha az alapok rendben vannak. Erős motort, jó klímát, hifit, de még ügyes és gyors tetőhajtogató rendszert is sokan kínálnak az alsóbb néposztályokban. Egy Hatosba kell még ez-az, hogy lehessen kellően irigyelni mondjuk egy Peugeot 308-asból. És akkor sorolom.

Apró figyelmesség: a tolatókamera objektíve nem koszolódik az embléma alatt. R-be tolt váltókarnál kis motor nyitja a plakettet

Apró figyelmesség: a tolatókamera objektíve nem koszolódik az embléma alatt. R-be tolt váltókarnál kis motor nyitja a plakettet

Apró figyelmesség: a tolatókamera objektíve nem koszolódik az embléma alatt. R-be tolt váltókarnál kis motor nyitja a plakettet


Képzeljék el a következőket tévéshop-stílusban: bizonyára sokak számára ismerős az érzés, amikor egy esős napon rükvercbe teszi drága, modern autóját, és a tolatókamera csak egy tenyérnyi homályos folttal próbál segíteni a parkolásban. Ilyenkor ki kell szállni, keresni egy zsepit, megnedvesíteni egy pocsolyában és tisztára törölni az objektívet. Szörnyű!

De most itt az új BMW Hatos! Mérnökeink bravúros megoldást találtak az emberiség e problémájára. A kamera lencséje a hátsó embléma alatt helyezkedik el, esőtől, sártól, sós hólétől védve. Tolatáskor egy kis motor megemeli az emblémát, így a kamera mindig éles képet ad. (Egyébként ugyanilyen okos az új Passat hátsó emblémája is.)

A HUD színes, informatív, nem zavaró és erős szembe-napsütésben is látszik

A HUD színes, informatív, nem zavaró és erős szembe-napsütésben is látszik

A HUD színes, informatív, nem zavaró és erős szembe-napsütésben is látszik


Szintén tetszett a nagyon kifinomult HUD, az adatokat a szélvédőre vetítő információs kijelző. Sok színben, finom grafikával megrajzoltan látható itt a tempomat visszajelzője, a navigáció igen részletes, sávszintű iránymutatást adó képe és számos rendszerüzenet. Ha így megy tovább a fejlesztés, a következő Hatosban már nem lesz központi kijelző, csak a színes ábrák, szövegek a szélvédőn.

Az ötödik ablakról, mint kabriós okosságról már az első bekezdésben említés tétetett: a motorosan felhúzható, fűtött üveglap remek hatékonysággal fogja el a kellemetlen légörvényeket. 180-nál már elég zajos a nyitott BMW, de még akkor sem huzatos.

Itt, a hátsó szélvédő mögött lapul még egy okosság, amitől a Hatos kabrió egyszerre lesz szép és biztonságos. Itt búvik meg ugyanis elrejtve egy nagy szilárdságú alumínium bukókeret, amit pirotechnika robbant ki az utasok feje fölé, ha úgy hozza a sors. Így bajban biztonságos, amúgy meg gyönyörűen egyszerű vonalú, klasszikus kabriószépség maradhat a kocsi.


Gyári videó a 650i Cabrióról. Hardcore autóbuzik örömére eredeti hanggal, zene nélkül

Adatlap

BMW 650i Cabrio

Minden környezetben remekül érvényesül a széles, lapos kabrió. Dél-Afrika is jól állt neki
Motor4395 cm3, Benzin, V8
Teljesítmény407 LE
Nyomaték600 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)4,9 sec
Végsebesség250 km/h
Fogyasztás (vegyes)11,5 l / 100 km

Nyolc henger, nyolc fokozat

Tudathasadásos dolog motanában autógyártónak lenni. Miközben a BMW az egyik szájával az Efficient Dynamics, száz kilométeren 4,1 litert evő Hármasról kampányol, a másik szájával kénytelen egy 407 lóerős, dupla turbós V8-at magasztalni. Nem lennék a helyükben.

Hengersoronként egy-egy, a hengersorok között elhelyezett turbó: igazi mérnöki bravúr szétolvadás nélkül megoldani azt a hőterhelést, ami a V8-as blokk közepén keletkezik. Márpedig nem olvad el, pedig a motor lelkesen pörög, iszonyú erőt ad le és élvezettel issza a benzint.

Nem is áll jól a 650i-nek a takarékosság szelleme. Kifejezetten komikus a motorfékes gurulásnál töltő generátor működését jelző kis kék mező a fogyasztásmérőben – mellette a 14,6 literes érték. Amit kicsit óvatosabb vezetéssel le lehetett szorítani 14,4-re. A gyári 10,7 pedig konkrétan lehetetlen épeszű sofőrrel, valódi forgalomban.

Örömhír csóró Hatos kabrió-vásárlóknak

Nincs 30,6 millió forintja a 650i-re? Sebaj, elég lesz 26 millió is egy ilyen szép kabrióért. Ennyiért a 640i jár, háromliteres kettős megfúvású (TwinPowerTurbo) sor hatossal, 320 lóerővel. Na jó, az nem öt, hanem 5,7 másodperc alatt van százon csupán, de végsebessége ugyanúgy 250 km/h-ban limitált, és 10,7 liter helyett csak 7,9 liter a gyári átlagfogyasztás. Ami azt jelenti, hogy 14,5 liter helyett 11-12-ből is el lehet autókázni vele.

Elegáns cirkáló vagy vérnősző barom

A 650i V8-asa a szálloda halljában is jól mutat

A 650i V8-asa a szálloda halljában is jól mutat

A 650i V8-asa a szálloda halljában is jól mutat


Ez a kocsi két üzemmódot ismer. Lassú, nyugodt krúzolás COMFORT programba kapcsolt elektronikával, miközben az ember elegáns mozdulatokkal aranytallérokat szór a nép közé. Vagy padlógázas, csikorgó szerpentintépés, hatezer fölé pörgő, boldogan üvöltő, a turbó lefúvószelepével elégedetten prüszkölő motorral, SPORT+ üzemmódban, mindig a határon. Én ez utóbbit élveztem jobban, és úgy tűnt, a kocsi is.

A 650i könnyedén cikázott a vigyázva lehúzódó, majd vidáman a gyönyörű kabrió után integető afrikaiak között. Padlógázra a nyolcgangos váltó 3-4 fokozatos visszakapcsolásával megrázta magát, nekiveselkedett, és egy pillanat alatt tudta le a hat méter magasra pakolt dupla hosszú nyergesvontatókat. A BMW 650i legalább annyira élvezte a dél-afrikai kalandot, mint én. (Bővebben a Fokváros körüli közlekedés érdekességeiről hamarosan!)

19 másodperc alatt nyitja, 24 alatt zárja a tetőt. 40 km/h alatt gurulva is lehet villantani az elektromos tetőmozgatással

19 másodperc alatt nyitja, 24 alatt zárja a tetőt. 40 km/h alatt gurulva is lehet villantani az elektromos tetőmozgatással

Nem csak a motor jó

A változó karekterisztikájú futómű és a sebességtől függő áttételezésű és rásegítésű kormánymű remekül működik, a 650i igazi luxus-sportkocsi, vérbeli GranTurismo. Magabiztosan, cseppnyi tétovázás nélkül siklik a lapos, széles, nehéz, hosszú tengelytávú kocsi.

Időre autózva a nyolcfokozatú, könnyen összezavarható automata váltó elég idegesítő szerkezet volna, de közúton még jól is jön a megfontoltság, a komótos fokozatkeresés egy-egy erősebb gázadásra. Száraz aszfalton szinte nincs is szükség a kitörésgátlóra. A 650i azon kevés BMW-k egyike, ami nem is kéne kézi váltóval (pedig Amerikában árulnak ilyen változatot).

Porban, murván és vizes úton azért már veszélyes dolog kikapcsolni a hátul hajtó nagy BMW menetstabilizálóját. Meg hülyeség is. Gyorsan menni a szép luxusyachttal, az rendben van, de összeporozni, összesározni? Fúj.

Csak egyetlen icipici csomót leltem a kákán.  Ha finoman közlekednénk, picit túl ideges a fék- és gázreakció. Lámpánál a fékre lépve nagyot bólint, zöldnél a gázra lépve nagyot ugrik a BMW.

Sebaj. A 650i így is egy csoda. Ezért a kocsiért megéri gazdagnak lenni; már meg is vettem az öthetes lottószelvényt. Drukkoljatok, mert más módon nemigen tudom elképzelni, hogy tartósteszt is születhessen erről a remek és gyönyörű kocsiról itthon. Pedig bizony jobban visszavágyom bele, mint Dél-Afrikába.